Eurovision Song Contest 2023

Ze zullen het seffens nog wel eens uitleggen, maar de punten die spoke persons geven, zijn de stemmen per land van de jury.

Die grote getallen zijn de televote stemmen. Ieder land heeft daar ook weer het gebruikelijke aantal punten tot 12 maar nu hebben ze daar, om sneller en spannend te zijn, een optelsom van gemaakt.

De stemmen van de rest van de wereld tellen mee als 1 land.

Vroeger was dat toch anders? Ik kan mij als tiener (jaren 2002-2005) herinneren dat die spoke persons punten van het lokale publiek gaven. Omdat wij destijds altijd 12 punten NL gaven.

Sorry, dat tellen van de stemmen gebeurt toch automatisch mag ik hopen? We zijn 2023. Zolang mag dat niet duren.

Nee, maar tijdens de halve finales gaat daar toch altijd een hele tijd over...

Ik merk dat ze in tussentijd al wel beginnen met de jurypunten gelukkig!

Vroeger was dat toch anders? Ik kan mij als tiener (jaren 2002-2005) herinneren dat die spoke persons punten van het lokale publiek gaven. Omdat wij destijds altijd 12 punten NL gaven.
Er wordt ieder jaar wel wat gemorreld aan de puntentelling en hoe ze bekend gemaakt worden.
Spannendste wat ik me kan herinneren was het jaar van Jamala, Dami Im en Sergey (de rus).

Is het jury optreden van Noorwegen heel erg slecht gegaan ofzo? Ze hebben nog maar 2 punten gekregen.

Terug
Bovenaan