EV - Het grote laadkaarten topic

Maar dat is toch voor alle laadkaarten zo .
Bij Chargemap vermelden ze expliciet dat er eventueel nog bijkomende kosten kunnen zijn bij een laadpaal maar ze zeggen niet echt hoeveel ….meestal zie je dat maar na het laden of wanneer de factuur komt . (Chargemap geeft eerst een voorlopige rekening en op het eind van de maand rekenen ze af met factuur )

Dus als je in Antwerpen bent en moet AC laden aan een openbare laadpaal van Total ….chargemap en dan betaal je € 0,353/kW. ;)
Snelladen is aan € 0,76/kW

(Heb ook al eens aan een snellader gestaan met de werkauto en dan was het al €0,96 voor het insteken van de stekker , en dan € 1,04/kW …kreeg dit ook maar enkel te zien na het laden ….dus daar ga ik ook nooit meer (was bij een klant ))

Laatst bewerkt:
Ik heb een laadpas van Mobility Plus via het werk en rijd met een VW ID.4. Ik moest nooit verre verplaatsingen doen maar mijn jongste dochter doet recent mee aan danscompities en dit is nationaal. Ik moet vaak gans het land doorkruisen maar ik kom zot van die planning waar ik kan snelladen. Er zijn heel veel snelladers onderweg maar het aantal keer dat ik dan afrijd en probeer te laden lukt het niet. Als ik de app gebruik van Mobility Plus staan er gigantisch veel snelladers simpelweg niet op hun app.

Hoe gaan jullie daarmee om en welke app kan je nu eigenlijk gebruiken??? Via Apple Carplay al letterlijk op werven gezeten waar er zogezegd snelladers staan (volledig outdated), via google maps snelladers gevonden die niet compatibel zijn met de mobility plus pas. Via de VW app laat hij je een half uur rondrijden via totaal onlogische routes. Ik weet het op den duur niet meer.

Suggesties?

Laatst bewerkt:
ik heb hier met ABRP geprobeerd, en dat lijkt wel goed te werken. je kunt ook voorkeurnetwerken instellen.
Bij het instellen van een route heb je verschillende opties, houd rekening met je batterij percentage

Kan je die app dan ook gebruiken als navigatie via Apple Carplay? En dit is dan het frustrerende...je stippelt een route uit met ABRP. Je krijgt netjes een tussenstop en als je dan kijkt in de Mobility Plus app zie je gewoon niets staan :(

Laatst bewerkt:
Ik heb een laadpas van Mobility Plus via het werk en rijd met een VW ID.4. Ik moest nooit verre verplaatsingen doen maar mijn jongste dochter doet recent mee aan danscompities en dit is nationaal. Ik moet vaak gans het land doorkruisen maar ik kom zot van die planning waar ik kan snelladen. Er zijn heel veel snelladers onderweg maar het aantal keer dat ik dan afrijd en probeer te laden lukt het niet. Als ik de app gebruik van Mobility Plus staan er gigantisch veel snelladers simpelweg niet op hun app.

Hoe gaan jullie daarmee om en welke app kan je nu eigenlijk gebruiken??? Via Apple Carplay al letterlijk op werven gezeten waar er zogezegd snelladers staan (volledig outdated), via google maps snelladers gevonden die niet compatibel zijn met de mobility plus pas. Via de VW app laat hij je een half uur rondrijden via totaal onlogische routes. Ik weet het op den duur niet meer.

Suggesties?
Heb je op Google Maps je instellingen correct gezet? Als je daar op laadstations klikt, kun je vervolgens bij filters je instellingen wijzigen voor type stekker (bv. Type 2 & CCS Combo 2) en betaalmethode (MobilityPlus zie ik alvast erbij staan) en openingsuren.

Kan je die app dan ook gebruiken als navigatie via Apple Carplay? En dit is dan het frustrerende...je stippelt een route uit met ABRP. Je krijgt netjes een tussenstop en als je dan kijkt in de Mobility Plus app zie je gewoon niets staan :(
Ja, normaal wel, maar enkel met Premium. ivm laadstations: heb je 'Mobility Plus' als voorkeurnetwerk gezet? en anders kun je eventueel dat netwerk dat niet in mobility plus ziet staan, als vermeden zetten.

Hier vandaag ook een 1ste EV besteld. Levering waarschijnlijk in augustus of september, maar toch alvast maar in de wereld van laadpassen, laadpalen en EV route planners gedoken. En zoals verwacht, best wel een rabbit hole.

We hopen vooral thuis te gaan laden, maar gezien we toch wel eens onderweg laden, het hele topic maar eens doorgenomen.
Het was best veel en verwarrend of en toe :thinking:
Als je dan dezelfde vraag aan AI vraagt, komen zij met de volgende voorstellen:
  • Chargemap : voor heel EU
  • Dats24 : voornamelijk BE lokaal (Colruyt en OK, bijna altijd 22kw) en eventueel buitenland via hun partners. Wel 2 euro per maand abonnementskost.
  • Q8 : voornamelijk BeNeLux, snelladers. Daarnaast ook rest van Europa.
  • ANWB : voor heel Europa
  • Freshmile : vooral FR en BE, maar verwarrende prijszetting

Dus voor mijn eigen gebruik, was ik aan het denken aan:
  • Laadpaal thuis (ook nog eens in dat wespennest gaan duiken :))
  • Q8 voor BE
  • ANWB voor Europa (in mijn geval NL waar ik voor mijn werk nogal vaak vertoef)
  • Chargemap als backup
Klinkt dit enigzins logisch?

ANWB en/of Shell lijken mij inderdaad geen slechte keuzes qua dekking voor heel Europa, maar zijn allebei wel nogal aan de dure kant. Echt goedkopere alternatieven kunnen inderdaad Chargemap of Electroverse zijn. Als je weet dat je vaak bij specifieke snelladers moet zijn, is een abonnement bij Electra ook heel voordelig en snel terugverdiend, maar denk dat die in Nederland niet zo'n grote dekking hebben. In België en Frankrijk wel. Verder zou ik ook de Tesla-app installeren en daar al uw betaalmethode configureren, zodat je die ook kan gebruiken als back-up. In combinatie met Shell (of ANWB) en Tesla kan je dan bij zo goed als 100% van alle snellaadnetwerken terecht. Over Q8 kan ik weinig vertellen.

Wat betreft de thuislaadpaal: moet hier iets van facturatie of backoffice bij mogelijk zijn? Indien niet, zou ik gewoon een goedkope met goede reviews van bij Amazon of iets dergelijks kiezen. In feite is een laadpaal niet meer dan een veredeld stopcontact, dus als er niet veel communicatie vereist is, zou ik daar niet te veel geld aan geven.

Wat betreft de thuislaadpaal: moet hier iets van facturatie of backoffice bij mogelijk zijn?
Vooralsnog niet, maar je weet maar nooit in de toekomst.
Wat wel handig zou zijn is het kunnen aansturen o.b.v. zonneopbrengsten en loadbalancing i.v.m. het hele capaciteitstarief debacle.
Zeker omdat mijn vrouw wel vaker overdag thuis is. Dan neem ik op zonnige dagen haar wagen mee, terwijl die van mij dan kan laden.

Dus voor mijn eigen gebruik, was ik aan het denken aan:
  • Laadpaal thuis (ook nog eens in dat wespennest gaan duiken :))
  • Q8 voor BE
  • ANWB voor Europa (in mijn geval NL waar ik voor mijn werk nogal vaak vertoef)
  • Chargemap als backup
Klinkt dit enigzins logisch?
Korte update.
ANWB kan blijkbaar enkel indien je een adres in Nederland opgeeft.
Shell Recharge (wat ook @Hellbull89 aangaf) kan je enkel koppelen aan een credit card, google pay of Paypal.
Gezien ik de voorkeur geef aan een specifieke debet card hiervoor, valt die ook af.

Uiteindelijk gekomen tot het volgende :
  • Laadpaal voor thuis
  • Q8
  • Electroverse
  • Chargemap
Toch frappant te zien hoeveel prijsverschil er kan zitten tussen kaarten en tankstations die vlak naast mekaar liggen.
Voorbeeld met 2 snelladers hier in de buurt die letterlijk nog geen 100m van mekaar liggen, op basis van prijzen via Chargemap app:
  • Q8 met Q8 laadkaart : 0,74 €/KwH
  • Esso (Bruno's) met Electroverse kaart : 0,52 €/KwH
Maar gezien de overvloed aan opties en prijsvariaties, toch goed denk ik om regelmaat nog eens de keuzes te dubbelchecken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan