Ex-partner uitkopen

Als Argenta niet mee wil en ge moet herfinancieren, zult ge geen andere keuze hebben.
Conclusie: Uw dossier goed preppen en slijmen bij uw kantoor

En eventueel bij een ander Argenta kantoor gaan als je huidig kantoor niet mee wil? De eerste stap in het proces hangt nogal eens af van hoeveel moeite het lokale kantoor wil doen en welke targets ze nog moeten halen.

Slim.
Nu ja ik kan mij ook 4k netto uitkeren via de zaak als dat helpt …..
Ik zit bij Argenta en heb indertijd ook mijn boekhouder gevraagd om wat papieren door te sturen die ik de bank kan voorleggen ivm de inkomsten van mijn bijberoep en een projectie voor de toekomst. Dat hebben ze toen aanvaard om mij in een betere loonschaal te steken.
Het was natuurlijk bijberoep en die inkomsten gingen sowieso naar mij als persoon en niet naar een onderneming, maar misschien is het niet slecht om eens bij je boekhouder te gaan horen wat mogelijk is.

Puur met 2,5k inkomen (zelfs met full extralegaal package) is een lening van 1,5k imo niet doenbaar. Maar ik veronderstel dat je dan nog een pot dividend aan het opbouwen bent voor jaarlijkse uitkering?
Als je een sterk profiel hebt, gezonde zaak cijfers kunt voorleggen, en stevige "vaste" inkomsten in de zaak hebt, dan krijgt ge Argenta wel mee
Argenta is wel niet de makkelijkste bank voor een zelfstandige. KBC bvb gaat daar stukken makkelijker in mee... maar dan zal het sowieso een herfinanciering zijn aan een huidige rentevoet.

Jij vindt dat, maar een bank is anders.
Als koppel moesten we 1200 euro overhouden, toen ik melde dat we 3 kinderen hebben was het antwoord... dan is het 1500.
Dus 1000 voor een alleenstaande kan mss wel mogelijk zijn, al is dat zeker ook niet mijn advies.

Ik leef graag en zorgeloos, daarom hou ik de hypotheek beperkt.

Jij vindt dat, maar een bank is anders.
Als koppel moesten we 1200 euro overhouden, toen ik melde dat we 3 kinderen hebben was het antwoord... dan is het 1500.
Hoeveel jaar was dat geleden?
Ik kan mis zijn, maar ik gok toch dat de dag van vandaag de meeste banken daar niet in meegaan.

Ik kan mis zijn, maar ik gok toch dat de dag van vandaag de meeste banken daar niet in meegaan.
Ik mocht gelijk het kindergeld meetellen als "inkomen" van mijn bank. :unsure: (dat kindegeld wordt gewoon op de kindrekening gestort dus is niet "van mij" zelfs)

Ik zou het ergens hopen, gezien de gestegen kosten & inflatie. En al helemaal met variabele rentevoeten.

6 jaar geleden spraken een aantal banken in ieder geval nog van minimum €1100 overhouden als alleenstaande, de cijfers voor koppels van toen herinner ik me niet meer maar dat kan ook die €1300 geweest zijn. Indexeer dat met de CPI van de afgelopen 6 jaar en je komt eerder aan €1350 voor alleenstaanden en €1600 voor koppels.

Ik/wij waren ook van het principe, liever zorgeloos en duidelijk minder lenen dan de banken zouden toestaan. Ik zou dat hoogstens in een extreem geval overwegen als je tegen die limiet moet aanzitten om iets relatief OK te kopen ipv te blijven huren, of een half "krot" te moeten kopen met meer kosten en verbouwingen achteraf.

Ik mocht gelijk het kindergeld meetellen als "inkomen" van mijn bank. :unsure: (dat kindegeld wordt gewoon op de kindrekening gestort dus is niet "van mij" zelfs)
Heb dat hier nog al gezien maar waarom zou dat niet als inkomen moeten beschouwd worden? Dat is zekerder dan uw loon…

Heb dat hier nog al gezien maar waarom zou dat niet als inkomen moeten beschouwd worden? Dat is zekerder dan uw loon…
1. Omdat ik in co-ouderschap zit, dus dat is geen geld dat mij volledig toe komt.
2. Omdat dat tijdelijk is. Ze hebben niet gevraagd hoe oud mijn kind is, ze kon evengoed al 17 zijn en volgend jaar starten met werken.

Dat kan wel, maar niet bij een grootbank denk ik.
Heb je bedrijfwagen en maaltijdcheques?
Je kan altijd, ik zeg nu maar wat, 3/4 lenen via een bank,
en 1/4 via een "persoonlijke lening" denk ik, bij een 3th party . Al zou ik dat zeker niet aanraden, gezien de woeker intresten die ze daar op hanteren.

Interessant topic.. wel eigenaardig dat de eigen inbreng steeds naar boven komt ?
Zolang er niets officieel geschreven staat bij de notaris maakt dit toch niets uit ?
Is het niet zo simpel als 450k (waarde) - 200k = 125k voor de ex
Persoon in kwestie 125k + 200k nog te lenen = 325k te lenen.

Benieuwd naar de effectieve berekeningen van de notaris..

Als er niets geschreven staat dan haal je de eigen inbreng er in normale omstandigheden gewoon weer uit na verkoop - kosten. Als in: als hij zijn ex uit wil kopen en beiden hebben inderdaad elk 50% in de hypotheek en elk 50% eigen inbreng gedaan, zal hij voor 450k -200k open schulden zijn ex moeten uitkopen voor 125.000 euro, daarin zit dan haar ingebrachte eigen inbreng ook al terug. Het is dus niet 125.000 + 50.000.

Dit los van alle fiscale en andere zaken die nog gaan volgen zoals herberekeningen en afrekeningen van bepaalde (lopende) kosten. Vergeet bv de registratierechten (miserietaks) niet op uitkopen van een partner: 2,5%.

Dit los van alle fiscale en andere zaken die nog gaan volgen zoals herberekeningen en afrekeningen van bepaalde (lopende) kosten. Vergeet bv de registratierechten (miserietaks) niet op uitkopen van een partner: 2,5%.

1% indien gehuwd of langer dan een jaar wettelijk samenwonend.

Ik zit bij Argenta en heb indertijd ook mijn boekhouder gevraagd om wat papieren door te sturen die ik de bank kan voorleggen ivm de inkomsten van mijn bijberoep en een projectie voor de toekomst. Dat hebben ze toen aanvaard om mij in een betere loonschaal te steken.
Het was natuurlijk bijberoep en die inkomsten gingen sowieso naar mij als persoon en niet naar een onderneming, maar misschien is het niet slecht om eens bij je boekhouder te gaan horen wat mogelijk is.
Welke documenten heb je dan opgevraagd van uw boekhouder? Hier heb ik ook een éénmanszaak als bijberoep. De jaarrekening? Balans?

Terug
Bovenaan