Factuur per ongeluk dubbel betaald - geld terug vragen?

Affinity

Active member
Dag allen,

Wij zaten tijdens de zwangerschap van mijn vrouw met een zelfstandige vroedvrouw waar we af en toe op controle gingen.

Bij de opstart hebben we een soort opstartkost betaald, en achteraf kregen we facturen van alle bezoeken inclusief een factuur van 75 euro "zorgforfait".

Ik heb alle facturen betaald, en dan viel mijn euro helaas dat bij die "opstartkost" de zorgforfait inbegrepen zat, had ze ons destijds gezegd.
Beetje vervelend gevoel dat ze dan toch nog die factuur stuurde.

Ik heb die dus betaald, ik vraag om dat te crediteren (begin oktober) en ze ging dat later die maand in orde brengen.

Ondertussen al ~10 herinneringen gestuurd, telkens wel een excuus, het ging in december dan in orde komen, ondertussen zijn we 10 januari...

Moet ik hier gewoon rekenen op haar goodwill, of kan ik op een of andere manier druk zetten, want het is redelijk vermoeiend om dit telkens in de gaten te moeten blijven houden, en ook alsmaar die herinneringen te moeten sturen.

Bedankt voor de tips

Op welke manier heb je tot nu toe die herinneringen gestuurd? Mondeling/Schriftelijk?

Indien je nog geen aangetekend schrijven hebt gedaan zou ik gaan voor het volgende: Laatste herinnering per e-mail/sms/whatsapp met de vermelding om het bedrag over te maken binnen de 15 dagen en dat bij niet betaling je over zal gaan tot een aangetekend schrijven en je de kost van de postzegel zal mee-eisen.

Indien geen reactie of als deze stap wilt overslaan een oproep in verzoening indien bij het vredegerecht (corrigeer mij hierin als ik hier verkeerd in ben) om het bedrag op te eisen.

Komt er geen verzoening is er enkel een dagvaarding mogelijk.

In uw herinnering zou je ook alle stappen kunnen benoemen die je zal gaan doen als ze niet betaald, met de vermelding dat het haar dan uiteindelijk veel meer zal kosten dan enkel die 75 EUR terug te betalen.

Ik zou haar zeggen dat het geld voor 15/01/2025 op je rekening moet staan, omdat je anders een aangetekend schrijven gaat sturen waarbij je de verzendkosten (10€) op haar zal verhalen en haar in gebreke zal stellen. Dat zou normaal wat meer druk erachter moeten zetten.

Bij dubbele betaling heb je recht op terugbetaling. Laatste waarschuwing uitstellen dat je ze in gebreke gaat stellen en dat alle bijkomende kosten voor hun rekening zijn dan en dat, zoals Pardal zegt, dat veel meer zal zijn dan 75 euro. En dan ook effectief doorbijten.

Eens uw aangetekende brief verstuurd is kan je beter ophouden met het andere drama dus geen mails “heb je mijn aangetekende brief gehad??” en geen verdere dreigementen, 10 mails is wel genoeg. Ook geen 10 brieven sturen. Ik zou er niet teveel stress meer insteken stuur die brief en als er geen reactie op komt tegen 1 februari stop dan of schakel een advocaat in als dat u de stress nog waard is.

Het kan ook helpen van gewoon eens te bellen en niet via whatsapp of berichten, alvorens je de brief stuurt. Desnoods door uw vriendin. En vraag dan of het direct kan gebeuren iedereen heeft een bank app op zijn gsm of stuur Payconiq verzoekje. Als je haar adres hebt en ze thuis is kan je daar ook eens 1x aanbellen en uw Payconiq boven halen heel vriendelijk.

Laatst bewerkt:
Ik heb af en toe ook mensen die een factuur van mij niet betalen.
Onlangs weer eens mails en whatsapp berichten gestuurd maar reacties bleven uit.
Nummerherkenning op mijn gsm uitgezet en kreeg de persoon dan aan de lijn, volgende dag was het betaald.

Eenmaal per jaar heb ik dit voor, altijd betaald gekregen. Geen andere diensten moeten inschakelen.

Maar bij u is het dus omgekeerd, gij hebt een factuur dubbel betaald.
Ik zou dat meteen terug betalen omdat ik mij daar slecht bij zou voelen.
Maar voor sommigen maakt dat dus geen hol uit, die zijn daar precies totaal apathisch in…

Hebben ze geen kantoor oid om even binnen te springen en van uw oren te maken?
Daar gaan ze ook van verschieten.

Aangetekende zending zou ik trouwens geen geld aan verspillen, bewijslast per mail/whatsapp is meer dan voldoende bij het uitsturen van betalingsherinneringen (volgens onze advocaat).
Gewoon idd nog 1 laatste ingebrekestelling per mail/whatsapp waarin je dreigt met verdere stappen

Kunst ook riziv (?) en mutualiteit ofzo in cc zetten.

Thuisverpleging is een sector waar soms nog al eens gefoefeld wordt met prestaties.

Geen kantoor nee, das gewoon een zelfstandige en blijkbaar doet ze zelf haar boekhouding ook....

Gewoon geld overschrijven kon ze niet zomaar van de zaak zei ze.

Ik ga even afwachten welk excuus ze heeft op mijn laatste berichtje, en dan eens zien hoe ik het ga aanpakken met enkele van de tips hier.

Als jij betaald hebt op haar zakelijke rekening dan zal ze dat op een bepaalt moment moeten overschrijven van haar zaak.
Anders klopt de boekhouding niet meer.

Als jij betaald hebt op haar zakelijke rekening dan zal ze dat op een bepaalt moment moeten overschrijven van haar zaak.
Anders klopt de boekhouding niet meer.
Ze heeft dubbel gefactureerd dus haar boekhouding klopt op zich wel op dit moment.
Ze moet een creditnota maken en terugbetalen.

Het ging me over de uitspraak dat ze niet gewoon geld kon overschrijven van de zaak.
Welke oplossing ze ook denkt te verzinnen. Het zal van de zaak moeten komen.

Het woord "vredegerecht" is hier maar 1 keer gevallen.

Iemand ervaring hier mee?

Kan ik haar dagvaarden hiervoor?

Ik las - snel - op google dat dat 50 euro kost om voor te brengen.... is dat alles?
Is een advocaat verplicht?
Komen er nog kosten bij?

De vraag is of je voor 75€ die moeite wil doen. Ik zou een ingebrekestelling sturen en dat goed formeel verwoorden. Vraag wat je wil, tegen wanneer en wat de gevolgen zijn als er geen gehoor aan wordt gegeven. Doe dat op papier, liefst aangetekend hoewel dat niet verplicht is. De kosten voor die zending voeg je toe aan je claim. Dat komt toch harder & tastbaarder binnen dan gewoon een mailtje/whatsapp, zelfs al zou dat even rechtsgeldig zijn.

Evt eerst eens gratis advies inwinnen bij juridische eerstelijnsbijstand? En dan zie je wel weer. Voor je dagvaardt voor een vrederechter kan er nog altijd een verzoeningsprocedure gestart worden. Gratis & minder rompslomp. Wat daar afgesproken wordt, is evenwaardig aan een vonnis.

Een advocaat is nooit verplicht. Als je geen rechtsbijstand hebt, is het voor die 75€ ook niet rationeel die in te schakelen. Een eerste consultatie met hem kan al makkelijk het dubbele kosten... + 15€ per mailtje of briefwisseling, etc etc...

Laatst bewerkt:
Het woord "vredegerecht" is hier maar 1 keer gevallen.

Iemand ervaring hier mee?

Kan ik haar dagvaarden hiervoor?

Ik las - snel - op google dat dat 50 euro kost om voor te brengen.... is dat alles?
Is een advocaat verplicht?
Komen er nog kosten bij?

Ja dat kan, neen een advocaat is niet verplicht.

De vredegerechter zal wel eerst verzoenend proberen op te treden, als dat niet lukt kan je de tegenpartij dagvaarden.

Vraag is natuurlijk stel dat je voor het vredegerecht moet komen. Hoe groot is de kans dan dat je op de radar komt van andere diensten en ze heel uw boel uitspitten?
Lijkt me toch dat die vrouw veel meer te verliezen heeft in deze zaak dan enkel maar 75€.

Voor het vredegerecht lijkt mij die kans onbestaand. Als je onregelmatigheden gaat melden bij de SIOD of rechtstreks FOD Economie, ja, maar da's niet de aangeraden richting hier.

Volgens mij is er hier eerder sprake van een vergetelheid of persoonlijke problemen die de boel zo vertragen, want waarom zou je idd over 75€ gaan struikelen? Ben wel benieuwd wat die 10 excuses op @Affinity 's mails waren...

Voor het vredegerecht lijkt mij die kans onbestaand. Als je onregelmatigheden gaat melden bij de SIOD of rechtstreks FOD Economie, ja, maar da's niet de aangeraden richting hier.

Volgens mij is er hier eerder sprake van een vergetelheid of persoonlijke problemen die de boel zo vertragen, want waarom zou je idd over 75€ gaan struikelen? Ben wel benieuwd wat die 10 excuses op @Affinity 's mails waren...

Drukte in haar baby-klerenwinkel
2 overlijdens op korte tijd in de familie
"serieus ziek geweest"
Drukte in haar praktijk
Geen tijd gehad voor administratie....

Ik denk dat er toch ook een geurtje aan haar manier van werken zit...
Heb die facturen eens meer in detail bekeken, en ze boekte 2 verschillende codes op 1 afspraak. Je mag maar 1 code boeken, anders is die 2e code véél duurder.
Kwam erop neer dat we met 1 consultatie van een uur (en dus 2 codes) een keer 80 + 32 euro kosten hadden. Het remgeld hiervan was de helft.
Dus die dag was een afspraak van een uur, 56 euro.
Die ene code was gewoon de consultatie zoals altijd, maar de 2e code was "GVO", blijkbaar is dat een soort opleiding/les dat de vroedvrouw zou geven... Dat is helemaal niet gebeurd. Ik denk dat ik er die afspraak net niet bij was, maar alles van prenatale lessen en whatever hebben wij in het ziekenhuis gevolgd, zij heeft ons geen lessen gegeven. Misschien heeft ze wat toelichting gegeven over hoe een bevalling werkt, en dat op die code geboekt, weet zelfs niet in hoeverre dat allemaal kan, maar goed...
Daar is op zich nog weinig aan te doen, en zal er ook maar niet meer wakker van liggen. Feit is gewoon dat het mij meer en meer begint te frustreren omdat haar na-service zo schandalig slecht is.

Mogelijks heeft ze die truc om 2 keer 75 euro te innen ook al bij andere mensen gedaan. Ik kan me inbeelden dat veel mensen dat gewoon betalen zonder nadenken. Veel mensen hebben rond een geboorte niet veel tijd en goesting om alle facturen in detail te gaan bekijken.

Terug
Bovenaan