Fans / CPU Cooler

dunno

Active member
Hoi allen,

Ik zit met het idee om eens een eerste pc te bouwen. Mijn oog valt voorlopig op de Fractal Design Epoch case (de North, maar dan met iets meer ruimte voor de GPU).
Vooral met betrekking tot de fans en CPU cooler zit ik een beetje vast. Bij de case zitten reeds 3 fans, maar momenteel is het mij nog niet duidelijk of ik de met of zonder RGB-versie wil.

1) Best een "hub" kopen voor de gewone fans? Bv. ik koop enkele extra Fractal Design Momentum fans + hub?
CPU Cooler gewoon apart aansluiten op CPU FAN + fans daisychainen, op de hub aansluiten en die met het moederbord verbinnden via de 4-pin PWM en internal USB 2.0 headerI?

2) Wat als je met een AIO-cpu cooler zit? Bv. Fractal Design geeft Momentum fans bij de case, maar hun AIO-cooler lijkt mij "oudere" fans te hebben.

Iemand tips, artikels, videos, best practices om cooling aan te pakken en aantal kabels te beperken?

Laatst bewerkt:
Er zijn 2 soorten fans, en beiden kunnen met en zonder RGB.
Er zijn DC (2-pin) en PWM (3-pin) fans. De case komt met PWM fans, en voor zover ik kan zien zijn er connectoren meegeleverd zodat je met 1 PWM kabel naar een header op je moederbord kan gaan. Elke moederbord heeft fan headers. Maar hoeveel, dat hangt wat af van het model (higher end/gaming borden hebben er vaak wat meer). Een hub is niet nodig als je gekozen mobo genoeg headers heeft.

Je kan dan de fan speed regelen met de software van je mobo, net als de RGB als je die kiest. Enkel als je veel meer fans wil, moet je via externe hardware gaan. Hubs of splitter kabels.

De AIO's hebben meestal meerdere connectoren:
- Een sata-connector voor stroom
- 1 PWM connector voor de pomp (om het toerental te kunnen regelen) => die sluit je op de dedicated "pump" header van je moederbord aan.
- 1 PWM connector voor de 2/3 fans. Sturing loopt via de PWM kabel, de stroom komt via de sata kabel.
- RGB en/of USB kabel voor een interne header om de grafische unit op de pomp aan te sturen als die er is.

In dat geval heb je 2x een PWM voor de 3 intakes en 3 AIO fans, en mogelijk een 3e voor de exhaust fan achteraan...

Hoe regel je dat als rgb/fans als de AIO van een verschillend merk zijn? Bv. een Artico 360 AIO vooraan en de 3 Fractal Design achter- en bovenaan? 2 Verschillende software?

Wat zou je mij als leek aanraden? Waarschijnlijk ga ik voorbgeen of beperkte RGB. 😀`

Hoe regel je dat als rgb/fans als de AIO van een verschillend merk zijn? Bv. een Artico 360 AIO vooraan en de 3 Fractal Design achter- en bovenaan? 2 Verschillende software?

Wat zou je mij als leek aanraden? Waarschijnlijk ga ik voorbgeen of beperkte RGB. 😀`
Arctic en Fractal gebruiken geen aparte RGB software. Want je kan die gewoon via de 3-pin ARGB header van je mobo aansluiten. Kleuren zullen iets anders zijn. Omdat sommige merken andere kleurencombo's gebruikt.

Hou er wel rekening mee dat die Arctic 360 AIO, die je vooraan wil plaatsen, een redelijk dikke radiator heeft. Kans bestaat dat dat met een lange GPU net wel of net niet ga passen.

Terug
Bovenaan