Advies Game PC Ca. 1500-2000 EUR budget

DwightSchrute

Well-known member
Hi guys,

Ik heb reeds enkele zaken in bezit die ik eerst zal oplijsten:
- Monitor (1440p)
- Muis + toetsenbord
- External SSD & HDD 6TB+

Mijn benodigdheden zijn nieuwe games spelen op 1440P kwaliteit, ik zie me niet snel overschakelen naar 4K.
Ik zie mezelf ook niet meteen upgraden qua hardware components.
Ik hecht wel veel belang aan een relatief stille pc dus wil gerust extra spenderen aan fans indien dit helpt.

De games die ik speel zijn relatief CPU intensief denk ik. Het gaat om games als:
- Football Manager
- Paradox Games
- BG3

Maar evengoed wil ik ook games kunnen spelen als:
- Nieuwe Fromsoft titels
- GTA VI
- KCD 2
- Doom: TDA

En alles wat nog komen zal in de komende 5 jaar, dit hoeft niet per sé op ultra kwaliteit.

Op dit moment heb ik het volgende opgezocht maar ik wil zeker luisteren naar algemene tips dus had ik ook enkele bijkomende vragen:

1. Is dit het goeie moment om een game pc aan te schaffen of wacht ik best een nieuwe reeks GPUs/CPUs af ? Ik zie dat de kaart RX 9070 XT nog van dit jaar is, verwachten we daar nog een prijsdaling binnenkort of is dit net het perfecte moment om deze kaart te kopen ? Bv. doordat indien er een nieuwe kaart zou komen dit nog even wachten is en deze waarschijnlijk relatief duur op de markt komt te staan aan de start ?

2. Welke winkels schuim ik best af ? Wacht ik best op Black Friday & Christmas deals of maakt dit bitter weinig uit ?

Op dit moment heb ik het volgende geselecteerd, er ontbreekt nog een case en moederbord waar ik geen verstand van heb. Ben ik kostefficiënt bezig ? Raden jullie andere zaken aan ?

of https://be.pcpartpicker.com/user/NixoN619/saved/#view=MHcMTW

Alvast bedankt :)

Laatst bewerkt:
Gadver voor DRAM wordt je wel hard genaaid op dit moment zeg. Ik exact een jaar geleden voor 64GB CL30 203 euro betaald.

Ik heb dezelfde combo 9800x3D + 9070XT en ik kan je zeggen dan ik KCD2 icm FSR4 vlot op 120-140 FPS draai op een 5K Utrawide. Dus voor 1440p heb je performance zat.

Het is in feite nooit nog een goed moment om een nieuwe game pc te kopen. Koop je dat nu , dan kan je er nu van genieten, er is nooit garantie dat die prijzen gaan zakken (ga je willen meerdere maanden of een half jaar wachten tot RAM goedkoper wordt, wat dan 100 euro verschil maakt op de kost van een PC?)
Valt wel mee als je 32GB geheugen steekt maar meer dan dat om "futureproof" te zijn zou ik op dit moment niet steken. Dan beter nu 32GB (2x16GB) en dan nadien nog eens 2x16GB bijsteken.

1TB SSD is weinig, zeker met games die soms 100GB vragen en meer. Steek als je het kan direct 2TB.
Tweakers raadt deze aan: Lexar NM790
Kingston NV3 is een QLC drive, blijf daar van weg als het is om als main OS drive te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Gadver voor DRAM wordt je wel hard genaaid op dit moment zeg. Ik exact een jaar geleden voor 64GB CL30 203 euro betaald.

Ik heb dezelfde combo 9800x3D + 9070XT en ik kan je zeggen dan ik KCD2 icm FSR4 vlot op 120-140 FPS draai op een 5K Utrawide. Dus voor 1440p heb je performance zat.

Het is in feite nooit nog een goede moment. Valt wel mee als je 32GB geheugen steekt maar meer dan dat om "futureproof" te zijn zou ik op dit moment niet steken. Dan beter nu 32GB (2x16GB) en dan nadien nog eens 2x16GB bijsteken.

1TB SSD is weinig, zeker met games die soms 100GB vragen en meer. Steek als je het kan direct 2TB.
Tweakers raadt deze aan: Lexar NM790
Inderdaad de RAM is prijzig op dit moment. Daarom zou ik idd maar 32 GB steken en geen 64. Wanneer het te weinig zou blijken id toekomst is dat makkelijk te upgraden.

De reden voor 1TB SSD is het feit dat ik reeds 6TB extern heb waarvan nog 1TB SSD.
De interne SSD zou dus enkel dienen tot draaien van Microsoft ... Of raad je aan om toch ook mijn games op de interne SSD te draaien ?

Bijkomend, ben ik aan het overspenden op 'stilte' door de CPU koeler ?
Wat raden jullie aan qua moederbord en case ?

Zeker geen QLC drive pakken zoals die NV3. Die gaan minder lang mee (minder betrouwbaar) dan de TLC drives. Deze is 2TB en TLC. https://tweakers.net/pricewatch/1932944/lexar-nm790-zonder-heatsink-2tb.html

En ja, je wil zeker je games op een interne SSD zetten, dat is veel sneller dan een HD en ook nog altijd sneller dan een externe SSD.
Installeer je oudere / minder veeleisende / indiegames op een HDD.
Okay thanks voor de tips, dan pak ik inderdaad 2tb

Nu zoek ik dus nog een motherboard en case. Ik zie dat mini atx goedkoper zijn maar dat zal dan ook ten nadele gaan van geluid vermoed ik.
Mijn CPU koeler is op dit moment ook vrij prijzig.
Qua power supply heb ik ook maar iets gepakt.

Okay thanks voor de tips, dan pak ik inderdaad 2tb

Nu zoek ik dus nog een motherboard en case. Ik zie dat mini atx goedkoper zijn maar dat zal dan ook ten nadele gaan van geluid vermoed ik.
Mijn CPU koeler is op dit moment ook vrij prijzig.
Qua power supply heb ik ook maar iets gepakt.
CPU koeler kan ook goedkoper. Een Scythe Mugen 6 is ook heel deftig en stil.
Qua mobo zou ik minstens wel een B850 kiezen. Een MSI B850 Gaming Plus is een heel deftig bord. De witte versie staat nu ook in promo bij megekko.

Qua case is Fractal Design wel een heel goed merk. Kwalitatief en stil ook. De North is wel een heel mooie case. Als het war goedkoper moet is de Epoch ook heel goed.

CPU koeler kan ook goedkoper. Een Scythe Mugen 6 is ook heel deftig en stil.
Qua mobo zou ik minstens wel een B850 kiezen. Een MSI B850 Gaming Plus is een heel deftig bord. De witte versie staat nu ook in promo bij megekko.

Qua case is Fractal Design wel een heel goed merk. Kwalitatief en stil ook. De North is wel een heel mooie case. Als het war goedkoper moet is de Epoch ook heel goed.
Waarom de 850 boven de 650 als er geen échte upgrades zullen komen ? Heb nooit goed het 'moederbord' gesnapt :D

Misschien effe wachten op de nieuwe Steam machine? Lijkt grotendeels 2K ambities te hebben. Ik gok op een 800euro.
Tgoh, kan dat echt als een vervanging voor een PC gezien worden ? 't is namelijk zo dat mijn gamepc ook de enige desktop is in huis. We hebben beide geen laptop bv. Ik zie de steam machine hier wel binnenkomen om bv. beneden op de TV aan te sluiten maar niet als main machine.

Ging voornamelijk uit op de games die ge speelt, en nog wilt spelen. Wat volgens mij allemaal wel zal lukken. Als het enkel om te gamen is en de prijs scherp moet blijven..

De GPU van de Steam Machine zou 'maar' 8GB VRAM hebben, dat lijkt me toch nipt om echt futureproof te zijn. Heb eigenlijk het budget wel om wat duurder te gaan dus ik zou toch liever de eigen pc maken.

Ben ik trouwens wat overkill ah gaan met de AMD Ryzen 7 9800X3D ? Is de 7800X3D een logischere keuze ? EDIT: zie dat de prijzen nu maar 60 EUR schelen, daar heb ik het wel voor over

De PC Partpicker is nu up to date.
Ik blijf open staan voor recommendations and changes :)

Eventjes op Discord geweest en daar werden toch wat aanpassingen gedaan door enkele mensen.

Andere en goedkopere koeler, 7800 ipv. 9800 al ga ik daar misschien nog even over nadenken

Goedkopere case maar met dezelfde prestaties lijkt het

B650 ipv B850 gezien B650 voldoende zou moeten zijn voor wat ik wil bereiken.

PSU ook aangepast gezien noise levels

Er schiet dus eingelijk weing over :D

Vooral omdat die PCIe 5.0 ondersteuning hebben wat wel een beetje meer 'future-proof' is. Wat op zich niet persé nodig is.

Heb nog wat kunnen afpitsen van de prijs.
Ik zie wel een mogelijkse compatibility warning, kan dit geen probleem geven.

Wat is de reden tot PSU wijziging ? Alsook de case ?

En de CPU is dan die van de vorige generatie snap ik ? Is dat wel aan te raden ?

Ik zie wel een mogelijkse compatibility warning, kan dit geen probleem geven.

Wat is de reden tot PSU wijziging ? Alsook de case ?

En de CPU is dan die van de vorige generatie snap ik ? Is dat wel aan te raden ?
Dat komt omdat de B650 mobo's normaal met een oudere BIOS versie komt omdat die CPU pas later is uitgekomen. Die B650 mobo's komen naar mijn weten allemaal met de laatste compatibele BIOS versie voor de 9000-reeks.

Cheape Lian Li of een iets duurdere Fractal, zou ik eerder die Fractal kiezen. Heeft gewoonweg veel betere afwerking en kwaliteit van onderdelen.

Die MSI PSU's zijn zeker deftig voor mid tot highend systemen. Al een aantal keer gebruikt in builds zonder issues.

Plus die NZXT C-reeks voedingen hebben wat quality control issues. Overlaatst met die C1200 nog gebouwd en 12vhpwr kabel was echt van slechte kwaliteit en afwerking, waardoor die niet deftig past in de kaart en crashes kan veroorzaken.

Die 9700X is van de huidige generatie, 7700X is die van vorige gen. De 9700X is de perfecte allrounder voor elke game. Tenzij je Flight sims wil spelen dan kan die extra cache wel van pas komen. Anders ga je zeker voldoende hebben aan die 9700X.

Dat komt omdat de B650 mobo's normaal met een oudere BIOS versie komt omdat die CPU pas later is uitgekomen. Die B650 mobo's komen naar mijn weten allemaal met de laatste compatibele BIOS versie voor de 9000-reeks.

Cheape Lian Li of een iets duurdere Fractal, zou ik eerder die Fractal kiezen. Heeft gewoonweg veel betere afwerking en kwaliteit van onderdelen.

Die MSI PSU's zijn zeker deftig voor mid tot highend systemen. Al een aantal keer gebruikt in builds zonder issues.

Plus die NZXT C-reeks voedingen hebben wat quality control issues. Overlaatst met die C1200 nog gebouwd en 12vhpwr kabel was echt van slechte kwaliteit en afwerking, waardoor die niet deftig past in de kaart en crashes kan veroorzaken.

Die 9700X is van de huidige generatie, 7700X is die van vorige gen. De 9700X is de perfecte allrounder voor elke game. Tenzij je Flight sims wil spelen dan kan die extra cache wel van pas komen. Anders ga je zeker voldoende hebben aan die 9700X.
Super, ga erover nadenken, B650 lijkt me voldoende dan, die PSU neem ik mee en over de CPU ga ik een paar nachtjes slapen.

Terug
Bovenaan