Fantasy Boeken

Het ganse Discworld-oeuvre van Terry Pratchett (op 2 boeken na) is te koop via Humblebundle voor amper 18$. 39 boeken.

Kleine caveat, je dient wel een Amerikaans IP-adres te hebben en een Kobo-account. Voor Kindle-gebruikers zal Calibre gebruikt moeten worden om ze in het juiste format te converteren.

Wat een geweldige timing. Ik ben al weken/maanden aan het denken om aan de Discworld te beginnen, maar die boeken staan heel weinig in korting en gezien er 40 boeken zijn, is dat natuurlijk een zeer zware investering. Maar 0,5$ per boek is een absoluut koopje.

Ik ga mij vanavond eens wagen aan LOTR :)

Ik schrik wel van het feit dat de drie boeken maar +/- 1100 pagina's zijn... lijkt me toch echt niet veel? Van waar komt al die lore dan?

De laatste boeken die ik gelezen heb was de Farseer trilogie en die waren toch een pak dikker denk ik.

Ik schrik wel van het feit dat de drie boeken maar +/- 1100 pagina's zijn... lijkt me toch echt niet veel? Van waar komt al die lore dan?

De laatste boeken die ik gelezen heb was de Farseer trilogie en die waren toch een pak dikker denk ik.
Ik vond LOTR enorm moeilijk om u erdoor te worstelen. De farseer trilogie was daar in vergelijking veel leesbaarder vond ik.

Omdat LotR zelf eigenlijk niet zo veel "lore" op zich bevat, hell, knip alle beschrijvingen van velden en bomen waar ze langs wandelen en´t is met moeite nog een trilogie te noemen.
De "lore" en diepgaandere worldbuilding zit vooral in de begeleidende werken, voornamelijk de Silmarillion dan wat bijna eerder een non-fictie academisch historisch werkstuk is dan een leesboek.

Mijn mama heeft toen ze afstudeerde in het middelbaar van de school de boeken van LOTR (in het Nederlands wel) cadeau gekregen. Ik heb die als tiener ook ooit eens proberen te lezen. En ik herinner het me inderdaad niet als één van de makkelijkste boeken om door te geraken. Ik zou ze misschien nog eens een keer willen herlezen, maar tot nu toe nog niet aangeraakt.

Zag net dat Wind of Truth (Stormlight Archive #5) uitkomt op 6 december.
Iemand een goeie site of dergelijke om een deftige recap te hebben?
Herlezen gaat moeilijk worden :tongue:

Het zal hier dit keer toch ook een recap kijken of lezen worden, de vorige keer een volledige re-read gedaan inclusief de Cosmereboeken met een rechtstreekse link (behalve Mistborn), daar ga ik deze keer toch voor passen o_O

Veel interesse om in de fantasy boeken te duiken.

Heb in het genre enkel nog maar de eerste twee ASOIAF gelezen die ik zeer goed vond (nadat ik de serie had gezien), maar ben niet van plan verder te lezen zolang Martin niet verder lijkt te schrijven.

Normaal lees ik vooral meer "pure" romans (Dostojevski, Tolstoj, Kafka, Kundera, Marquez, Marias, Marai, Murakami, Eco, etc.). Recent gemerkt dat ik wat luchtigers wil - vooral 's avonds na een drukke werkdag. Boek 1 uit de Millennium Trilogie heb ik er zo door gejaagd op zeer korte tijd bv.

En zo kwam ik (terug) uit bij het fantasy genre, zeker indien gepaard met sterke/verrassende plotlijnen en goed ontwikkelde karakters.

Waar kan ik best beginnen?

Ik kwam zelf uit bij Rothfuss, maar ik lees net hier dat hij voorlopig z'n reeks niet lijkt af te maken dus dan liever niet.

Sanderson klinkt heel goed, maar waarmee dan beginnen? Mistborn of meteen de The Stormlight Archives?

Wat met The First Law universe van Abercrombie? Of The Wheel of Time van Jordan?

Wat recenter werk leek ook wel tof (zij het meer YA): de Fourth Wing series van Yarros of de Daevabad series van Chakraborty.

Veel fantasy is enkel beschikbaar in het Engels, merk ik ook. Na vroeger veel Engels te hebben gelezen, prefereer ik normaal nu altijd Nederlands (vooral Marquez bleek wel erg lastig). Hoe zit het met Fantasy boeken? Beter sowieso Engels?

Alvast bedankt voor jullie inzichten hieromtrent!

Laatst bewerkt:
Wat recenter werk leek ook wel tof (zij het meer YA): de Fourth Wing series van Yarros of de Daevabad series van Chakraborty.
Deze heb ik afgelopen jaar gelezen en kan ik ten zeerste aanbevelen. Enkel het eerste boek kan je met wat goede wil YA bestempelen, voor de rest is het vrij volwassen lectuur. Einde is zeer bevredigend.

De andere auteurs die je noemt heb ik nog niet gelezen, daar kan ik dus niks over zeggen. Wat ik wél (graag) gelezen heb: alles van Raymond E. Feist. Te beginnen met Magiër. Toch een klassiekertje in het genre.

De Witcher boeken vond ik ook best leuk. Of Eragon. Maar ik plaats Magiër en vervolg hoger.

FYI Ik lees altijd in het Nederlands, om dat lezen echt 'ontspanning' moet zijn voor mij.

Sanderson klinkt heel goed, maar waarmee dan beginnen? Mistborn of meteen de The Stormlight Archives?

Hoewel Stormlight zeer goed is, vind ik Mistborn eigenlijk leuker. De eerste reeks is maar 3 boeken en is echt heel leuk. En een goede introductie voor Brandon Sanderson.

Ik vind Fourth Wing ook heel leuk. Het zit boordevol fantasy clichés maar heeft echt alles wat ik leuk vind. Het is zeker geen meesterwerk en best wel voorspelbaar maar leest snel weg. Een beetje zoals een popcorn film: gedachten op 0 zetten en lezen!

The Serpent and the Wings of the Night is ook heel goed! Het is het eerste deel van een duology en het is eigenlijk een beetje The Hunger Games met vampieren al vind ik de personages in dit boek veel leuker dan die uit de Hunger Games.

The Bone Ships kan ik aanraden als je het niet erg vind om midden in een verhaal gegooid te worden waar er qua world building amper iets wordt uitgelegd en je hetzelf maar wat moet uitzoeken. Super goed boek met leuke personages. Voelt een beetje aan als Pirates of the Caribbean maar dan net iets serieuzer en met veel meer fantasy.

Gelet op je leessmaak lijken boeken zoals Mistborn en Feist misschien iets te simpel te zijn, zeker als introductie tot Fantasy. Het verschil tussen een Dostojevski, een Marquez of een Murakami met een Raymond E Feist is wel waanzinnig nartuurlijk. Los van de schrijfstijl, zijn de personages in Feist ook heel zwart-wit, en hebben een relatief hoog Mary Sue-gehalte. Ik zou Feist eerder aanraden aan een beginnende lezer, dan iemand die hoogstaande klassieke literatuur wil afwisselen met leuke Fantasy.

Ik zou zelf inderdaad Joe Abercrombie aanraden, qua niveau toch een pak hoger dan een Feist of Mistborn. Leest vlot, de personages zijn heel goed uitgewerkt en komen veel realistischer over, zitten tjokvol humor dus je zal continue met de glimlach op het gezicht zitten en het magische element is relatief beperkt. Het neemt eerder een backseat dan dat het een pivotaal aspect van de boeken is.

Sanderson, Jordan, Erikson, etc zijn ook allemaal heel goed, maar je zit daar met lange series van knoerten van boeken. Ook Mistborn zijn gelijk 3x 800 pagina's ofzo. Wederom lijkt Abercrombie me een betere fit te zijn, dat is 3x 450-500 pagina's. Lijkt me als luchtig hapje in de avond een betere fit.

Andere series die ik durf aan te raden:
John Gwynne - The Faithful and The Fallen (klassieke good v evil, maar met een twist. 4 boeken)
Fonda Lee - Green Bone Saga (Urban Fantasy in een modern jasje, Aziatische Godfather eigenlijk. 3 boeken)
Brian McClellan - Powder Mage (Flintlock Fantasy, ongeveer 17-18e eeuws georienteerd, 3 boeken)

Normaal lees ik vooral meer "pure" romans (Dostojevski, Tolstoj, Kafka, Kundera, Marquez, Marias, Marai, Murakami, Eco, etc.). Recent gemerkt dat ik wat luchtigers wil - vooral 's avonds na een drukke werkdag. Boek 1 uit de Millennium Trilogie heb ik er zo door gejaagd op zeer korte tijd bv.

En zo kwam ik (terug) uit bij het fantasy genre, zeker indien gepaard met sterke/verrassende plotlijnen en goed ontwikkelde karakters.

Waar kan ik best beginnen?

Ik kwam zelf uit bij Rothfuss, maar ik lees net hier dat hij voorlopig z'n reeks niet lijkt af te maken dus dan liever niet.

Wat met The First Law universe van Abercrombie? Of The Wheel of Time van Jordan?

Veel fantasy is enkel beschikbaar in het Engels, merk ik ook. Na vroeger veel Engels te hebben gelezen, prefereer ik normaal nu altijd Nederlands (vooral Marquez bleek wel erg lastig). Hoe zit het met Fantasy boeken? Beter sowieso Engels?
Eender welk werk van Ursula K Le Guin kan ik ook wel aanraden, zowel fantasy als sci fi.

Dank voor de tips, allemaal!

Nuttig om horen inzake de schrijfstijlen o.a.

Paar dingen gehoord die ik ook niet kende.

Ik heb trouwens al wel wat mindere zware kost gelezen als tussendoortje hoor (Harry Potter en Hunger Games o.a.).

Denk dat ik voorlopig de Abercrombie trilogie (in het Engels daar de NL versies amper nog verkrijgbaar lijken te zijn) en de Bronzen Stad (setting spreekt me zeer aan) op mijn kerstlijstje ga zetten als eerste duik in de fantasy boeken.

Deze heb ik afgelopen jaar gelezen en kan ik ten zeerste aanbevelen. Enkel het eerste boek kan je met wat goede wil YA bestempelen, voor de rest is het vrij volwassen lectuur. Einde is zeer bevredigend.
Die hele reeks is echt wel YA hoor. Maar da's geen scheldwoord hé, dat doet niet af aan de kwaliteit. Leest vlot weg, met een fascinerende en (voor wie Westerse fantasy gewoon is) verfrissende setting.

Als het gaat om karakterontwikkeling, dan kan ik eigenlijk alleen maar Robin Hobb aanraden. Te beginnen met de Farseer Trilogy.

Wat me zo aansprak aan ASOIAF waren trouwens (eerder dan karakterontwikkeling eigenlijk) vooral de (politieke) intriges, de vele 'grijze' karakters (niet goed, niet kwaad), verrassende plotlijnen (vooral het spelen met verwachtingen in verband met de 'hoofdpersonages') en de mysterieuze fantasy-elementen (zaken als 'beyond the wall', Faceless Man, etc.).

Niet dat ik noodzakelijk op zoek ben naar iets gelijkaardig en het mag best ook meer fantasy zijn, maar dat vond ik dus wel al goed in het verleden.

Het lijstje 'andere series' van Général Zantas kende ik nog totaal niet, heel interessant.

Farseer Trilogy klinkt inderdaad ook zeer interessant.

Hobb, Abercrombie en Chakraborty gaan dus op de kerstlijst. Ik kijk er naar uit. :)

Die hele reeks is echt wel YA hoor. Maar da's geen scheldwoord hé, dat doet niet af aan de kwaliteit. Leest vlot weg, met een fascinerende en (voor wie Westerse fantasy gewoon is) verfrissende setting.

Als het gaat om karakterontwikkeling, dan kan ik eigenlijk alleen maar Robin Hobb aanraden. Te beginnen met de Farseer Trilogy.
Mja, dat hangt er imo van af hoe je 'Young Adult' definieert. Persoonlijk zie ik niet zo héél veel verschil met bvb. de Ziener-boeken van Robin Hobb. Ze stonden ook gewoon in de algemene sectie van de Standaard Boekhandel. Om maar te zeggen. Maar goed, daarover verder discussiëren heeft weinig zin. Die opdelingen zijn behoorlijk flou.

Hobb is sowieso ook een aanrader inderdaad, al vond ik het einde van de trilogie een stuk minder—om niet te zeggen behoorlijk frustrerend.

Hobb, Abercrombie en Chakraborty gaan dus op de kerstlijst. Ik kijk er naar uit. :)
Dat wordt sowieso een mooie kerst denk ik. :thumb:

Hobb is wat mij betreft ook van het beste dat fantasy te bieden heeft maar niet echt ideaal als je wat luchtigers wil =)

Terug
Bovenaan