FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hill zijn echte liefde was niet F1 maar motorcross. Hij is F1 beginnen rijden omdat ten eerste motorcross te gevaarlijk was en natuurlijk omdat in de F1 veel meer te verdienen viel. Hij was zeker geen slecht piloot, maar een echte topper kon je hem toch maar moeilijk noemen.

Zijn zijn races met Sauber dan een referentie ? Daar werd ie keer op keer om de oren gereden door zijn teamgenoot. Bij Williams had hij Hill naast zich die, zoals ik hierboven al gezegd heb, ook niet direct de allergrootste is.
Ik heb wel heel veel respect voor de vader van Jacques. Gilles Villeneuve blijft voor mij 1 van de grootste natuurtalenten die ooit in een F1 wagen gezeten heeft. Gilles had 1 probleem. Hij vond niet dat hij soms een beetje moest dimmen om de wagen te sparen. Hij vond dat ze de wagens maar sterk genoeg moesten maken zodat ze anderhalf uur lang konden weerstaan aan zijn rijstijl. Het gevolg daarvan is dat Gilles nooit wereldkampioen geworden is. Maar wat heb ik vroeger genoten van zijn kunsten.

Je hebt gelijk. Ik ben misschien nogal hard geweest in mijn uitspraken over de beide Finnen. Mijn excuses. Ik ben soms nogal kleurrijk in mijn uitspraken. Zo slecht was het allemaal niet bedoeld.

Hakkinen was inderdaad een heel goed piloot. Wat hij daar deed op Kemmel was inderdaad 1 van de mooiste maneuvres die we ooit hebben mogen aanschouwen in de F1. Maar toch blijf ik een beetje met het gevoel dat hij net dat beetje te braaf was, te zacht. Dat hij daar in tranen uitbarste in Monza was daar een perfect voorbeeld van. Een echt groot kampioen moet meedogenloos, en dat miste Mika volgens mij.

En ook met Kimi heb ik geen problemen. Wel vind ik dat hij veel te vroeg in de F1 gedropt is. Hij is daar Ron Dennis in de McLaren gezet als het nieuwe toptalent dat de grote Michael Schumacher moest verslaan. Met een hele marketing van "iceman" er bij. Naast het circuit is Kimi inderdaad de iceman. De man die niet uit zijn lood te slagen is. Maar zeker in zijn beginjaren ging hij heel vaak in de fout wanneer hij het gevecht met Schumacher moest aangaan.
Dat vond ik dan weer prachtig aan Montoya. Hij was 1 van de eerste piloten die geen schrik had van Schumacher. Alle anderen liepen voor aan de kant te gaan. Ze moesten wel. Oftewel gingen ze aan de kant oftewel reed Schumacher ze aan de kant. Montoya was 1 van de eerste die weigerde om aan de kant te gaan voor de grote Schumacher.
Nee, ik geef je gelijk wat Hill en Villeneuve betreft. Die blonken vooral uit door hun wagen.
Al vind ik Villeneuve zo'n bizar geval. Bij Williams had die echt goeie momenten en hij kon zijn been wel naast Schumacher zetten op bepaalde momenten. En andere keren, vooral later in zijn carrriére, bakte die er echt niets van.

Over Hakkinen: die maakte toch weinig fouten en was imo killer genoeg? Kan me weing momenten herinneren waar die mentaal leek te breken.
Tijdens die race in Monza was die fysiek niet 100%, maakte een domme fout, verloor daar door ne win en had gewoon een emotionele reactie. Schumacher hield zich ook niet altijd even koel.

Over Kimi: ik kan me echt geen enkele keer herinneren dat die onder druk van Schumacher een domme fout maakte. Niet veel tijd en maar 2 Youtube clipkes kunnen checken (Australië 2003 en Frankrijk 2002) maar daar zie ik geen Kimi bezwijken onder druk.
Montoya was wel awesome. Ik moet altijd denken aan Brazilië 2001, tweede of derde race van't seizon, Montoya als rookie die zich naast Schumacher zet.

Montoya vond ik verfrissend toen die in de F1 kwam maar ik ben daar toch meer en meer van teruggekeerd. Had wel talent maar uiteindelijk een heethoofd met weinig zelfdiscipline, die 3 jaar nodig had om echt boven Ralf uit te stijgen en echt wel naar huis werd gereden van zodra hij een echt goede teamgenoot had.

Over zondag: schitterende race. Niet het resultaat waarop ik had gehoopt, Red Bull heeft tactisch de bal toch echt gedropt door hem in de eerste stint zo lang uit te laten, maar we kunnen wel hopen op een seizoen met veel strijd. I'll take that.

Gisterenavond de race gezien en was een mooie race, maar de beste in 4 jaar? Dan heb je er toch een pak gemist denk ik.. Ik had er precies iets meer van verwacht, weet niet echt waarom (wist het resultaat nog niet voor ik keek).

Wat ik wel vreemd vond: RedBull verliest de 1e keer door de undercut van Hamilton track position, daar moesten ze eigenlijk direct hebben gereageerd. En de 2e keer doen ze het opnieuw? Ze hebben daar toch de win uit handen gegeven, of mis ik iets? Volgens mij had Verstappen dit gewoon moeten winnen, want hij had echt enorm veel meer pace dan Hamilton.

Verder wel een paar zeer mooie momenten, maar het leek me terug dat iedereen vanaf P4 tot ~P8 zich tevreden had gesteld met zijn positie na de 1e pitstops.

Wel ‘blij’ voor Perez dat hij toch een deftige inhaalrace heeft gereden.. Vettel zijn blunder, man man man, ben beschaamd in zijn plaats. En Alonso ziet er precies zo oud uit met zijn lang haar.. En dan nog Bottas die weer niet mee kan, en na de race dan zo van ‘you had the pace’, euhm nee? Norris ook wel een top race terug.

Benieuwd naar meer! Beloofd een mooi seizoen te worden.
Inderdaad, mooie race wegens strijd op P1, maar verder niet zo speciaal. Al bij al weinig midfields battles.
Voorsprong van Max op HAM bij de eerste undercut was te klein. ALs ze hem een ronde later zouden hebben laten pitten, kwam hij achter HAM terecht. Ik denk dat dat de reden is waarom ze langer wachtte. Maar zeker bij de 2e pitstop hadden ze max direct moeten laten binnenkomen. Was easy win geweest. Wel goed gespeeld door Merc.

Beloofd zeker een mooi seizoen te worden. Buiten strijdt
- Mclaren/Ferrari battle. Ricc zal ook zeker nog beter beginnen presteren
- Perez die wsl ook mee gaat kunnen met tempo van Bottas
- Als AM, en zeker Alpine beter worden, wordt midfield echt weer leuk.

Montoya vond ik verfrissend toen die in de F1 kwam maar ik ben daar toch meer en meer van teruggekeerd. Had wel talent maar uiteindelijk een heethoofd met weinig zelfdiscipline, die 3 jaar nodig had om echt boven Ralf uit te stijgen en echt wel naar huis werd gereden van zodra hij een echt goede teamgenoot had.

Over zondag: schitterende race. Niet het resultaat waarop ik had gehoopt, Red Bull heeft tactisch de bal toch echt gedropt door hem in de eerste stint zo lang uit te laten, maar we kunnen wel hopen op een seizoen met veel strijd. I'll take that.

Dit idd over Montoya, ik begrijp echt niet goed wat iedereen daar zo speciaal aan vond. Werd door velen aangekondigd als "toekomstig wereldkampioen", maar dat viel dan toch heel erg dik tegen.

Dit idd over Montoya, ik begrijp echt niet goed wat iedereen daar zo speciaal aan vond. Werd door velen aangekondigd als "toekomstig wereldkampioen", maar dat viel dan toch heel erg dik tegen.
In de eerste jaren was die snel en die durfde gewoon. Zie Brazilië 2001.
@eniac : over de Williams periodoe: puur op de resultaten afgaande lijkt dat toch mee te vallen? Eerste jaar maar 6 keer de finish gehaald, 11opgaves waarvan 2 keer in fout. En toch eindigt hij dicht bij Ralf. Het jaar erop doet het er (met één DNF meer) beter.
Mij lijkt hij dan niet zoveel moeite te hebben gehad.

In de eerste jaren was die snel en die durfde gewoon. Zie Brazilië 2001.
@eniac : over de Williams periodoe: puur op de resultaten afgaande lijkt dat toch mee te vallen? Eerste jaar maar 6 keer de finish gehaald, 11opgaves waarvan 2 keer in fout. En toch eindigt hij dicht bij Ralf. Het jaar erop doet het er (met één DNF meer) beter.
Mij lijkt hij dan niet zoveel moeite te hebben gehad.

Wel, "dichtbij" is relatief in een systeem met 10 punten per win he. Uiteindelijk scoorde Ralf in dat eerste jaar 4.9 punten per finish, Montoya 5.1. En dan moest Ralf in Francorchamps door pech helemaal achteraan starten bij de restart waardoor deze statistiek anders wel in zijn voordeel was uitgedraaid (hij reed vooraan zonder die pech).
Tweede jaar evenveel DNF's - en Ralf een tweetal keer pech met zijn fuel rig waardoor hij uit goede posities nog ferm terugviel, dat heeft ook zijn impact op de punten.

Soit, Montoya was beter dan Ralf he, maar Ralf is enerzijds niet de allerbeste referentie (degelijk, niet meer) en anderzijds was het pas in 2003 dat Montoya echt afstand nam. Raikkonen was wel een goede referentie en dat liep niet goed af...

edit: maar vooral de attitude en gebrek aan discipline val ik over bij Montoya denk ik. Je bent niet veel met naturally gifted zijn wanneer je niet de zin kan opbrengen om te doen wat je ervoor moet doen.

nog een edit:
"Sometimes we heard that he was breathing a little more heavily in the car than Ralf or others when he switched on the radio. He was definitely not as fit as other drivers - he wasn't in the same division," reports the former Williams partner and -Technical boss Patrick Head in an interview with 'Motorsport-Total.com'. The benchmark in terms of fitness at the time was Michael Schumacher, who lived this topic more consistently on the way to his success than hardly anyone else.

Is maar een voorbeeldje...

Laatst bewerkt:
Montoya had voor mij volledig afgedaan na dat incident met die cameraman. Dat heeft uiteraard niks te maken met zijn kwaliteiten als piloot, maar zijn reactie daar zegt wel genoeg over wat voor een persoon hij is. Degoutant hoe hij daar reageerde.

Ik vond zijn "je m'en fou" houding wel iets hebben in't begin. En af en toe flashes van pure snelheid. Maar 't is zoals ge zegt: iets meer gedisciplineerd en wat minder heethoofdig en die had er waarschijnlijk wel meer uit gehaald.

Heel die T4 regel was grey. Als je effectief 0,1s wint door breed te gaan, en je doet het 29x, en je wint met een paar tienden, heb je idd een voordeel gehad.
Maar dat mag dan, zolang je niet in haalt.
Voor de race is toch duidelijk gecommuniceerd geweest dat track limits in turn 4 niet van toepassing zijn, maar dat je wel niet mag inhalen buiten het circuit. Ik denk dat daar weinig "grey" aan is.

Ik geef je wel helemaal gelijk dat dit compleet absurd is. Ik vraag me af waarom ze zo een dikke vette witte lijn op het circuit verven als die toch tot niets dient. Maar uiteindelijk heeft Lewis helemaal niks gedaan wat niet mocht.
Van het moment de FIA dan toch in zag dat ze in de fout waren gegaan met die track limits niet toe te passen hebben ze het aangepast en is Lewis braaf binnen de lijntjes gebleven. Max niet. Meer zelfs, hij heeft precies gedaan wat er voor de race gezegd was wat niet mocht. Niks "grey aan. Absurd, dat wel.

In elk geval kan ik moeilijk begrijpen dat sommige mensen vinden dat Max gewoon die instructies had moeten negeren. We doen hier niks anders dan klagen wanneer "will be discussed after te race" op het scherm verschijnt. We willen geen discussies achteraf. En nu zijn ze eens snel bij de FIA, nu laten ze aan Max direct weten dat hij de positie terug moet geven, en nu zitten sommigen te roepen dat Max niet had moeten luisteren. Komaan hé. Beetje serieus blijven. Ik ben zelfs van mening dat ze hem mogen blackflaggen wanneer hij een directe order van de FIA negeert. Niks 5 sec straf. Een disqualificatie. Volgende keer zal hij dan wel luisteren.

Het hele punt is vooral dat er al jaren wordt geroepen hoe absurd het is dat je volgens de regels steeds op z'n minst met een deel van de wagen in contact moet blijven en de FIA vervolgens bij elke race moet zeggen "oh maar behalve in die bocht, die bocht en die bocht".

Dat zeggen zoveel fans al jaren en nu is het ook echt eens tot een punt gekomen waar dat het verschil kan gemaakt hebben.

Natuurlijk is het dan niet raar dat de discussie doorgaat. Hamilton heeft dan ook niets fout gedaan, het is de FIA die hier eindelijk eens gewoon zoiets simpel moet doen als hun eigen regels toepassen.

Overigens is het teruggeven van positie bij mijn weten een advies - bekijk het als een schikking zodat er geen sanctie zal volgen (want de overtreding is sowieso al gemaakt).
Negeren kan je, maar dan volgt een investigation en, hoogstwaarschijnlijk, de standaard straf voor "leaving the track and gaining an advantage".

Zou wat al van de zotte zijn om daar DSQ voor te geven. Dat is niet de straf voor de overtreding'

Hamilton lijkt me ongeveer de enige te zijn die effectief de regels had gelezen voor de race.
Als je naar dat document van de FIA kijkt is er in inderdaad niks grey aan.

Wat Hamilton deed mocht. T4 had geen track limits wat betreffende laptimes (dus ge mocht daar tijd winnen)
Wat Verstappen deed niet. Ge moogt niet buiten de track limits inhalen.

Maar kort nadat ze Max vertelden dat Hamilton het al heel de race deed, en dat hij het ook mocht beginnen doen, besliste de wedstrijdleiding dat ze ermee mochten ophouden. Dat slaat dan ook nergens op, want dan heeft Hamilton al veel langer dat voordeel mogen uitbuiten, en passen ze vooral niet eens hun eigen reglement consequent toe.

Maar ik leg net uit wat dat eigenlijk betekent?

Het niet volgen van dat advies/instructie betekent dat je je blootstelt aan investigation en achteraf de straf voor de overtreding "leaving the track and gaining an advantage".

Maar kort nadat ze Max vertelden dat Hamilton het al heel de race deed, en dat hij het ook mocht beginnen doen, besliste de wedstrijdleiding dat ze ermee mochten ophouden. Dat slaat dan ook nergens op, want dan heeft Hamilton al veel langer dat voordeel mogen uitbuiten, en passen ze vooral niet eens hun eigen reglement consequent toe.
Daar heb je helemaal gelijk in. De FIA is compleet in de fout gegaan met hun eigen regel (track limits tellen niet in T4) te veranderen tijdens de race. Volgens mij is de FIA trouwens al in de fout gegaan bij het opstellen van die regel maar ok, het is niet anders.

Maar dat alles verandert niks aan het feit dat Hamilton geen enkele regel overtreden heeft en Max wel. Helemaal niks grey aan.
Momenteel is de regel in België dat je moet stoppen voor een oranje licht. Enkel indien dat niet lukt mag je doorrijden. Neem nu eens aan dat er morgen een nieuwe wet komt die zegt dat je niet meer moet stoppen voor een oranje licht. Je mag doorrijden. Jou buurman rijdt 27 keer door het oranje terwijl jij er elke keer braaf voor stopt. Wil dat dan zeggen dat de 28ste keer jij door het rood mag rijden ? Ik denk van niet...

Maar ik leg net uit wat dat eigenlijk betekent?

Het niet volgen van dat advies/instructie betekent dat je je blootstelt aan investigation en achteraf de straf voor de overtreding "leaving the track and gaining an advantage".
Vind jij het normaal dat een sporter de instructie van de scheidsrechter naast zich neerlegt en na de wedstrijd dan het hele geval gaat aanvechten ? Zijn er nog andere sporten waar dit kan/mag ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan