FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Omdat Verstappen trager was, Bottas wel als buffer kon dienen en Verstappen geen nieuw setje mediums had?

Ik vrees toch voor weer een saai seizoen met telkens Lewis-Max-Bottas.

Net de race gezien. Pit RedBull Verstappen nu weer niet als Hamilton de pit induikt? Hoeveel keer moeten ze zo eigenlijk de race verliezen voor ze gaan het leren? Jongens toch. Daaraan zie je toch ook wel een beetje dat Verstappen niet genoeg zelf ‘durft’ beslissen, hij stelde het in vraag, maar deed niet echts. Hamilton had daar volgens mij sowieso gepit als het omgekeerd was.. en zeker als je het al zo eens bent verloren, dan doe je toch sowieso eens het omgekeerde?

Het ligt echt wel aan RedBull zelf als ze het WK hier gaan verliezen.

En Max in de post race interviews.. Hij heeft het precies al opgegeven? Hij zou beter zijn felle bek eens gebruiken tegen zijn eigen team af en toe.

Zwakke race van Bottas weer, die engineer moet dat toch ook beu worden met hem. ‘Please drive faster’, 5 ronden later, ‘Try to follow Lewis’, …, ‘Close the gap’, …

Leclerc wel weer sterke race, verschoot ervan dat hij zo lang Bottas heeft kunnen afhouden, nu, zal ook wel met de zwakte van die laatste te maken hebben.

Perez mooie race, maar zat toch meer ik denk ik? Zou dan toch zeker P4 moeten halen, gezien hij toch mocht starten vanaf P8.

Ricciardo zeer sterk weekend, laat ons hopen dat hij terug is vanaf nu! Want Norris dan toch een vrij zwak weekend in vergelijking.. als je weet hoeveel hij sneller de vorige weekends was.
Bottas heeft met zijn race perfect als buffer gezorgd om ervoor te zorgen dat Verstappen niet echt kon reageren toen Hamilton als eerste pitte.
Perez heeft mijn zijn race ervoor gezorgd dat er géén buffer was, zodat Hamilton veilig kon een extra stop proberen.

Maar Bottas vind je dan tekort schieten, en Perez vond je een mooie wedstrijd rijden?
Perez is om exact dezelfde reden bij Red Bull gehaald als Bottas bij Mercedes he: om te dienen als buffer tegen de concurrentie. Maar voorlopig schiet hij daar, net zoals zijn voorgangers, te kort.

Op Tipik hebben ze gisteren vermeld dat Perez voortaan gaat proberen om de afstelling en rijstijl van Verstappen over te nemen. Hij heeft blijkbaar gemerkt dat de Red Bull met zijn eigen rijstijl niet snel genoeg is.

Dat suggereert dat ze die auto de laatste jaren echt hebben evolueren om volledig bij Verstappen zijn rijstijl te passen. Dat zou mee verklaren waarom teamgenoten van Verstappen altijd veel trager zijn (buiten dat Verstappen natuurlijk gewoon heel snel is). Hopelijk lukt het wat voor Perez, want de rijstijl aanpassen lijkt me niet zo simpel. Al zal het wel om nuances gaan als iets scherper insturen of iets vroeger op de gas gaan.

Ik vind dat overigens wel een serieus risico voor Red Bull. Stel dat Hamilton volgend jaar stopt en Mercedes beslist van Verstappen dan maar weg te kopen bij Red Bull, dan zit Red Bull daar met een wagen waar niemand het volledige potentieel uit kan halen.

als ge voor een wereldtitel gaat, moet ge dat wel doen he. dat uw wagen het beste aansluit bij uw beste piloot.
Ferrari deed het voor Schumacher, Renault deed het voor Alonso, Red Bull voor Vettel, Mercedes voor Hamilton.

je mag ook niet vergeten: deze wagens zijn eigenlijk nog de 2019 wagens, die constant door ge-evolueerd zijn. normaal hadden we dit jaar de next-gen wagen, maar door Covid zijn die er nog niet gekomen. en met de budget cap is het lastig om nu een volledig nieuwe wagen te bouwen voor 1 seizoen als je volgend jaar weer een compleet nieuwe competitief moet hebben.

en dat wegkopen... ook daar zit je weer met de budgetcap. als Wolff nu al zegt dat de crash van Bottas in Imola gevolgen heeft ivm die budget cap, dan vrees ik dat Verstappen wegkopen vóór 2023 ook een te zware last gaat worden. Zeker zo'n belangrijke pion voor een directe concurrent.

Net de race gezien. Pit RedBull Verstappen nu weer niet als Hamilton de pit induikt? Hoeveel keer moeten ze zo eigenlijk de race verliezen voor ze gaan het leren? Jongens toch. Daaraan zie je toch ook wel een beetje dat Verstappen niet genoeg zelf ‘durft’ beslissen, hij stelde het in vraag, maar deed niet echts. Hamilton had daar volgens mij sowieso gepit als het omgekeerd was.. en zeker als je het al zo eens bent verloren, dan doe je toch sowieso eens het omgekeerde?

Omdat RBR gewoon de cijfers bekijkt he. Hamilton zit 0.6s achter wanneer hij de pit induikt, heeft een goede stop, en maakt in zijn out lap 1.5s goed. Track positie was op dat ogenblik al weg.

De Red Bull was een pak trager en dan waren hun opties beperkt tot wat ze deden - hopen dat het verschil op de baan niet groot genoeg zou zijn om het grote gat te dichten EN in te halen. Helaas.

Voor Mercedes was het simpel, die zouden gewoon opposite doen. Stel dat Max daar op dat ogenblik de pits in was gedoken, dan blijft Hamilton buiten. En wint gewoon hoor. Eigenlijk was het gisteren enkel maar spannend omdat Max beter start en agressiever in T1 gaat. Heeft Hamilton een goede start, dan ziet Max hem de rest van de race niet meer terug.

Ik ben niet zeker dat de Mercedes vandaag de beste wagen was.

Allez komaan. Kan je toch niet menen? Eerst en vooral kan Lewis gewoon blijven volgen. Voorsprong is nooit 2 seconden geweest iirc. Wat Max deed was zo snel mogelijk uit DRS range raken omdat dat een bijkomend risico geeft.
Tweede belangrijke clue: op slechts 3 rondjes nieuwere banden rijdt Lewis dat gat na de eerste stop zienderogen dicht. Dat ging echt veel sneller dan je zou mogen verwachten met gelijkaardige wagens, laat staan met een wagen die niet de beste zou zijn.

Die Mercedes is al 3 races lang op race pace duidelijk de betere. Max doet het top om daar 1 race van te winnen en 2 keer de Mercs te splitten.

Laatst bewerkt:
Ik ben vrij nieuw in het F1 gebeuren, dus misschien een domme vraag:
Maar hoe kan het dat mercedes op mediums beter presteert dan op softs? Heeft dat gewoon te maken met de slijtage dat die softs al hadden of heeft die constructie van die wagen daar ook invloed op.

als ge red bull en mercedes beiden op softs zag rijden reed verstappen zo weg van hen, daarna mercedes op mediums en die vliegen gewoon...

als ge red bull en mercedes beiden op softs zag rijden reed verstappen zo weg van hen, daarna mercedes op mediums en die vliegen gewoon...

Max reed niet weg op de softs he, het gat bleef steeds kleiner dan 2 seconden. Denk dat Lewis daar gewoon slim was en het gat ongeveer op dat niveau hield omdat hij toch niet kon inhalen. Te dicht rijden zorgt dan alleen maar voor extra bandenslijtage, en dat wil je niet.

Maar een wagen kan inderdaad beter gaan presteren op andere compounds. Setup en algemeen wagenontwerp kunnen daar best wel een invloed op hebben.

als ge voor een wereldtitel gaat, moet ge dat wel doen he. dat uw wagen het beste aansluit bij uw beste piloot.
Ferrari deed het voor Schumacher, Renault deed het voor Alonso, Red Bull voor Vettel, Mercedes voor Hamilton.

je mag ook niet vergeten: deze wagens zijn eigenlijk nog de 2019 wagens, die constant door ge-evolueerd zijn. normaal hadden we dit jaar de next-gen wagen, maar door Covid zijn die er nog niet gekomen. en met de budget cap is het lastig om nu een volledig nieuwe wagen te bouwen voor 1 seizoen als je volgend jaar weer een compleet nieuwe competitief moet hebben.

en dat wegkopen... ook daar zit je weer met de budgetcap. als Wolff nu al zegt dat de crash van Bottas in Imola gevolgen heeft ivm die budget cap, dan vrees ik dat Verstappen wegkopen vóór 2023 ook een te zware last gaat worden. Zeker zo'n belangrijke pion voor een directe concurrent.
De wagen aanpassen wordt inderdaad vaak gedaan, en dat is ook prima. Maar ik heb de indruk dat Verstappen zo'n aparte rijstijl heeft dat het voor de andere rijders echt een moeilijke auto is. Perez is nu al de zoveelste piloot die plots een stuk onder zijn kunnen lijkt te presteren in de Red Bull. En dan heb ik het niet over 1 of 2 tienden, maar over een halve seconde tot een seconde verschil door de auto alleen.

En dat wegkopen zie ik eigenlijk ook niet meteen gebeuren, maar het zou wel kunnen. In het geval van Mercedes hebben ze Russell nog achter de hand, als die goed genoeg is tenminste (hij lijkt heel goed te zijn, maar is hij Hamilton/Verstappen goed?), maar een ander team zou dat ook nog kunnen doen. De budgetcap wil ik in de praktijk nog wel eens zien, volgens mij gaat daar nog rond gewerkt worden, al zeker voor de lonen van de piloten. Een extra "sponsorcontract" hier of daar en je kan al wat geld doorschuiven.

Maar ik heb de indruk dat Verstappen zo'n aparte rijstijl heeft dat het voor de andere rijders echt een moeilijke auto is.
De Benneton van Schumacher was ook zo een geval.
Je moet maar eens zoeken hoeveel punten zijn ploegmaten hadden. Die haalde het

Toen Schumacher weg was in 1996, toen zakte Benneton behoorlijk in elkaar (0 overwinningen). Volgens insiders van Benneton was Schumacher met die auto van 1996 zonder enige twijfel wereldkampioen geworden.

De wagen aanpassen wordt inderdaad vaak gedaan, en dat is ook prima. Maar ik heb de indruk dat Verstappen zo'n aparte rijstijl heeft dat het voor de andere rijders echt een moeilijke auto is. Perez is nu al de zoveelste piloot die plots een stuk onder zijn kunnen lijkt te presteren in de Red Bull. En dan heb ik het niet over 1 of 2 tienden, maar over een halve seconde tot een seconde verschil door de auto alleen.

Mwah, ik denk dat het allemaal wat overblown is. Ricciardo kon perfect met de wagen overweg, Gasly stapt daar vervolgens in en staat nergens. Dat is niet omdat die wagen ineens keimoeilijk was (ook al kon hij wel eens "bijten"). Dat was voornamelijk omdat Gasly, en daarna Albon, echt niet in de buurt van Max komen qua niveau. Dat, gekoppeld aan de hoge verwachtingen van het rijden bij een echt topteam, zorgt er dan voor dat die mannen gaan overdriven, waardoor er fouten komen, waardoor er nog meer druk komt, waardoor het nog erger wordt. Beetje vicieuze cirkel.

Gasly gaat dan terug naar STR en rijdt daar goed, maar zit daar ook (met alle respect) niet bepaald naast een kaliber Verstappen, waardoor je er vanzelf ook al beter uitkomt. De druk ligt er sowieso lager want niemand verwacht dat je met een STR voor de podia meedoet, terwijl dat wel zo is bij RBR.

Perez zou ik wel nog wat krediet geven. Ik verwacht niet dat die op niveau Max komt, maar er zijn wel een paar positieve indicatoren: heeft toch al 2 keer heel goed gekwalificeerd, haalde in Portimao een resultaat dat niet echt veel beter kon en racete in Bahrain en gisteren vanuit een mindere kwalificatie naar een OK resultaat.

Ik ben vrij nieuw in het F1 gebeuren, dus misschien een domme vraag:
Maar hoe kan het dat mercedes op mediums beter presteert dan op softs? Heeft dat gewoon te maken met de slijtage dat die softs al hadden of heeft die constructie van die wagen daar ook invloed op.

Mercedes had al in free practice last met de softs. Moesten tussen 2 snelle ronden al een ronde van 2:18 rijden om ze af te koelen.
In de race was het koeler, maar het blijft problematisch.
Ze hebben daar eigenlijk al jaren last van hun bandentemperatuur

Nog een interessant stukje team radio naar Lewis: net voor hij de pit ingaat voor de tweede keer: "box box, opposite Max"

Dus ja, Mercedes geloofde zelf ook wel dat ze tyre life & pace over hadden.

Toch wel weer straf van Mercedes. Ze zijn niet voor niets al jaren het te kloppen team. Op vlak van strategie is er geen enkel ander team dat kan tippen aan Mercedes, en qua pilotage zullen er niet veel piloten zijn die kunnen tippen aan Lewis. Foutloos gewoon.

Persoonlijk heb ik echter het meeste plezier in Gasley die daar helemaal op het einde de 10de positie nog afsnoepte van Lance Stroll. Niks tegen de jonge Stroll, niks tegen Vettel en niks tegen Aston Martin. Maar ik heb wel een probleem met de attitude van vader Stroll. We laten wat harde dollars rollen, hangen een beetje de bullebak uit, rollen een beetje met onze spierballen en wanneer het ons niet aan staat dan dreigen we wel met een rechtzaak. Ik kots van dat soort mensen. Net goed dat hij met 0 punten terug naar huis kan. Money can't buy everything.

Allez komaan. Kan je toch niet menen? Eerst en vooral kan Lewis gewoon blijven volgen. Voorsprong is nooit 2 seconden geweest iirc. Wat Max deed was zo snel mogelijk uit DRS range raken omdat dat een bijkomend risico geeft.
Tweede belangrijke clue: op slechts 3 rondjes nieuwere banden rijdt Lewis dat gat na de eerste stop zienderogen dicht. Dat ging echt veel sneller dan je zou mogen verwachten met gelijkaardige wagens, laat staan met een wagen die niet de beste zou zijn.

Die Mercedes is al 3 races lang op race pace duidelijk de betere. Max doet het top om daar 1 race van te winnen en 2 keer de Mercs te splitten.
Verstappen ging er op eigen houtje voorbij, en Hamilton had er een perfect uitgevoerde strategie voor nodig, de Mercedes was sneller op de rechte stukken, maar Verstappen kon altijd genoeg tijd winnen in de bochten zodat de Mercedes niet dichterbij kon komen, zowel het inhaalmanoeuvre als de tijdwinst in de bochten, komt grotendeels omdat Red Bull met meer vleugel kon rijden, dat Mercedes het dan beter doet op de rechtere stukken, is vrij logisch.
Bij verstappen moeten ze al vrij vlug beslist hebben om voor 1 pitstop te gaan, bij Mercedes was het al van Vrijdagavond duidelijk dat ze problemen hadden voor het juiste gebruikskader te vinden voor de zachte band, en dat hun wagens beter presteerde op mediums, en na de race zinspeelde Bottas daar ook op dat het van voor de wedstrijd afgesproken was om indien mogelijk twee pitstops te doen. Als je dat weet als piloot, dan pas je je rijgedrag daar op aan, Verstappen moest zijn banden veel meer sparen dan Hamilton, daarom kon hij tijdens de tweede stint niet even agressief rijden als Hamilton. Hamilton reed trouwens maar 14 rondes met dat setje.
Op het einde van de race deden zowel Bottas als Verstappen een poging voor de snelste ronde, ik denk Verstappen 2 a 3 rondes later, en alle twee op de zachte band, en nadat Verstappen de snelste tijd had neergezet, probeerde Bottas het opnieuw in de 65ste ronde, en dat was zijn beste tijd, 1,23 seconden trager dan Verstappen, en ongeveer 0,05 seconden sneller dan Perez. Bottas is natuurlijk geen Hamilton, maar hij is toch meer dan capabel genoeg om een snelle ronde neer te zetten, en toch kwam hij zelfs niet in de buurt van de tijd die Verstappen neerzette.

Dus nee, voor mij was het niet duidelijk dat de Mercedes sneller was, daarvoor is het verschil te klein, net zoals ik niet durf te zeggen dat de Red Bull sneller was.

Ik ben er eigenlijk vrij zeker van als Lewis dit jaar in de RedBull zat, en Max in de Mercedes, Lewis ook op kop zou staan.

(en dan ook de strategische crew en Toto enzo omwisselen)

Ik ben er eigenlijk vrij zeker van als Lewis dit jaar in de RedBull zat, en Max in de Mercedes, Lewis ook op kop zou staan.

(en dan ook de strategische crew en Toto enzo omwisselen)

Ja tuurlijk, want Hamilton had dan wel gewonnen in Portimao, Max had dan ook een fout gemaakt in Imola, ... ?
Komaan zeg. Max heeft het puntenaantal dat je met die RBR kan halen quasi gemaximaliseerd. Zelfs al had hij Bahrein kunnen/moeten winnen, dan had Hamilton Imola moeten winnen gezien de veel snellere race pace toen het opdroogde.

In Portimao gewoon no contest. Zondag ook maar door de schitterende start van Max dat het spannend leek.

Verstappen ging er op eigen houtje voorbij, en Hamilton had er een perfect uitgevoerde strategie voor nodig, de Mercedes was sneller op de rechte stukken, maar Verstappen kon altijd genoeg tijd winnen in de bochten zodat de Mercedes niet dichterbij kon komen, zowel het inhaalmanoeuvre als de tijdwinst in de bochten, komt grotendeels omdat Red Bull met meer vleugel kon rijden, dat Mercedes het dan beter doet op de rechtere stukken, is vrij logisch.

Ook hier weer wat kort door de bocht. Verstappen startte beter en was agressiever in T1. In "normale" race condities was Verstappen daar gewoon niet voorbij geraakt.
Hamilton had er geen perfect uitgevoerde strategie voor nodig, gewoon een andere strategie dan Verstappen. Ging Verstappen voor een eenstopper, dan Lewis wel voor een tweestopper. Ze moesten gewoon "iets" anders doen dan op banden van dezelfde leeftijd dezelfde strategie uti te voeren, en de winst kwam naar hen.

Wat het vleugel-aspect betreft: Red Bull reed op vrijdag met meer vleugel, maar waren daardoor een pak trager op het rechte stuk. Ze hebben daardoor zaterdag een wijziging doorgevoerd om met minder vleugel te rijden, waardoor ze nog steeds trager waren op het rechte stuk maar ze zich tenminste enigszins konden verdedigen. Het gevolg was meer bandenslijtage. Goed leesvoer hierover: https://www.formula1.com/en/latest/...spain-however-the.2TbxgSJTWhHS7fzNqMq0sY.html

However, what the smaller wing also did was allow the rear to slide more. Which on a track even more aggressive on the tyres than had been apparent on Friday was a race-losing trait, inducing much higher tyre degradation and wear than the Mercedes. In other words, there seemed to be no window in which the Red Bull could protect itself against the Mercedes. Either it would be devoured by them on the straight or lose to them through tyre degradation.

Bij verstappen moeten ze al vrij vlug beslist hebben om voor 1 pitstop te gaan, bij Mercedes was het al van Vrijdagavond duidelijk dat ze problemen hadden voor het juiste gebruikskader te vinden voor de zachte band, en dat hun wagens beter presteerde op mediums, en na de race zinspeelde Bottas daar ook op dat het van voor de wedstrijd afgesproken was om indien mogelijk twee pitstops te doen. Als je dat weet als piloot, dan pas je je rijgedrag daar op aan, Verstappen moest zijn banden veel meer sparen dan Hamilton, daarom kon hij tijdens de tweede stint niet even agressief rijden als Hamilton. Hamilton reed trouwens maar 14 rondes met dat setje.
Op het einde van de race deden zowel Bottas als Verstappen een poging voor de snelste ronde, ik denk Verstappen 2 a 3 rondes later, en alle twee op de zachte band, en nadat Verstappen de snelste tijd had neergezet, probeerde Bottas het opnieuw in de 65ste ronde, en dat was zijn beste tijd, 1,23 seconden trager dan Verstappen, en ongeveer 0,05 seconden sneller dan Perez. Bottas is natuurlijk geen Hamilton, maar hij is toch meer dan capabel genoeg om een snelle ronde neer te zetten, en toch kwam hij zelfs niet in de buurt van de tijd die Verstappen neerzette.

Dus nee, voor mij was het niet duidelijk dat de Mercedes sneller was, daarvoor is het verschil te klein, net zoals ik niet durf te zeggen dat de Red Bull sneller was.

Verstappen had een set nieuwe softs, Bottas een set gebruikte softs, en die is dan ook nog eens 7 rondjes eerder gestopt. Daarnaast was de Mercedes relatief beter op de softs dan op de mediums. Logisch dat Max er dan nog een beduidend snellere ronde uitperst.

Dat terzijde: Bottas is een waardeloze graadmeter omdat hij zo inconsistent is en dat heeft hij dit seizoen al een paar keer getoond. Ik begrijp niet waarom je DAT als voorbeeld neemt wanneer we zagen wat we zagen, namelijk dat Hamilton met gemak kon volgen in de eerste stint, er zonder problemen naartoe reed in de tweede, en een pitstop goedmaakte op 15 rondjes in de derde.

Over de strategie, de team radio van Hamilton zei toch genoeg net voor hij de tweede keer binnenkwam: "box box, pit opposite Max". Ze wisten gewoon dat ze sneller waren en als Max had gepit op dat ogenblik, durf ik er geld op zetten dat Hamilton niet eens had gepit en een eenstopper had gereden. Hij zou alleszins langer zijn uitgebleven, wat aangeeft hij niet slechts die 14 rondjes reed omdat zijn banden eraan waren maar wel omdat Mercedes dat voldoende achtte om in zijn derde stint genoeg bandenvoordeel te hebben EN genoeg rondjes om Max bij te benen. Dat doe je als team alleen maar als je vertrouwen hebt dat je een pak sneller kan zijn.

Ja tuurlijk, want Hamilton had dan wel gewonnen in Portimao, Max had dan ook een fout gemaakt in Imola, ... ?
Komaan zeg. Max heeft het puntenaantal dat je met die RBR kan halen quasi gemaximaliseerd. Zelfs al had hij Bahrein kunnen/moeten winnen, dan had Hamilton Imola moeten winnen gezien de veel snellere race pace toen het opdroogde.

In Portimao gewoon no contest. Zondag ook maar door de schitterende start van Max dat het spannend leek.
Ik heb er wel bij gezegd dat de volledige teams moeten wisselen.
Het Mercedes team gebruikt de RB auto's. Het RB team de Mercedes auto's.

Fouten van RedBull/Verstappen dit seizoen :
  • Bahrein kenden ze de regels van track limits niet waardoor ze tijd verloren
  • Bij inhalen voor P1 rijdt Verstappen buiten de lijnen

Volgens mij had het Mercedes team die race met de RedBull auto absoluut zeker gewonnen

Dus dat scheelt 14 punten (7 langs weerskanten). Het verschil momenteel is 14 punten... Dus dan stonden ze al gelijk.
    Dan waren er ook nog onderstaande fouten :
  • In Portugal rijdt Verstappen buiten de lijnen en gooit zijn pole weg.
  • In Portugal rijdt Verstappen buiten de lijnen en gooit zijn fastest lap weg
  • In Barcelona slechte pitstop omdat Verstappen een ronde te vroeg binnen komt
  • In Barcelona een compleet foute strategie (en dat ze dan zelfs onmiddelijk zeggen 'Hungary all over again', en vervolgens niks proberen te doen....)

In Imola had misschien Max dan inderdaad wel sowieso gewonnen. Maar ik de stand zou toch zeker korter op elkaar liggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan