FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Copse is inderdaad niet de bocht waar je verwacht dat iemand probeert om iemand anders in te halen.
Hamilton heeft daar zowel Norris als Leclerc ingehaald in de race.
Waarom Horner dan zegt dat je in die bocht niet mag proberen in te halen...

Jammer voor Leclerc maar wel typisch voor Ferrari om cadeau niet aan te nemen. Als ze geen mechanische problemen hadden, was het wel iets anders geweest.
Die crash is imo fout van beide. Max had meer ruimte kunnen laten, maar van Lewis heb ik de indruk dat hij denkt dat de Red Bulls verdwijnen als hij er langs zit. Albon kan hier ook over mee spreken.

beetje zoals hier waar hamilton ook duidelijk in de fout was dan volgens u ?
Ik denk dat Hamilton vandaag meer plaats liet aan Max dan dat hij daar kreeg van Rosberg. OK, hij draaide toen inderdaad te vroeg in. Hij had nog een beetje plaats, een meter ongeveer. Maar ik heb niet de indruk dat die meter voldoende zou zijn. Rosberg was niet van plan in te draaien voordat hij aan de witte lijn was. Lewis deed dan vandaag volgens mij wel. Max had volgen mij nog plaats, maar hij moest inderdaad vertragen om zijn bocht dan te nemen.

Hamilton heeft daar zowel Norris als Leclerc ingehaald in de race.
Waarom Horner dan zegt dat je in die bocht niet mag proberen in te halen...

De quote:
Every driver who's driven at this circuit knows you do not stick a wheel up at copse

Mijn interpretatie is niet dat je daar niet kan/mag inhalen maar dat je beter niet uw voorwiel nog net naast uw voorganger zet.

Gaan ze daar volledig zij aan zij door de bocht krijg je ook nog een ander scenario natuurlijk. Body tegen body is ofwel voor beide nadelig ofwel minder desastreus omdat ze elkaar wat in ballans houden.

Race indicent of niet, Hamilton had inderdaad iets minder hevig mogen vieren, daar heeft Max wel een punt.

En ja 10sec tijdstraf - dat zijn nu éénmaal de regels - als die unfair zijn, dan moeten ze die aanpassen en er bijvoorbeeld 30sec van maken.
Maar je kan regels niet met terugwerkende kracht aanpassen en Hamilton achteraf nog een 20 sec extra straf geven hé.

idd. als hij een interview kan geven in't ziekenhuis, zal't wel niet zo erg zijn zeker...
Misschien een lichte hersenschudding en was pijntjes door de impact, maar het was toch al snel duidelijk dat Max OK is?

Jah je mag hier duizend keer herhalen dat Max niet degene is die hier klungelt of zelf "niet slim" is, dat onderbouwen, daar expert opinions bij trekken, blijf je dooddoeners krijgen als "het is niet slim".

Hij geeft Lewis plaats. Hij gedraagt zich volwassen en slim. Lewis hangt de rookie uit, alsof het de eerste keer is dat hij Copse pakt. Lewis is hier niet slim. Heeft alleen heel veel geluk.
Hij geeft Lewis plaats ? Blijkbaar niet genoeg hé. Hij had nog een massa plaats aan de linkerkant maar besloot om in te sturen. Indien hij Lewis plaats gaf stak hij niet in de vangrail met zijn Red Bull.
Het is toch logisch dat het voor Lewis, wanneer hij zo ver achter staat in het kampioenschap, erop of eronder is. Die gaat echt niet blijven schuiven omdat Max denkt dat hij het recht heeft om in te sturen. Met zo een voorsprong is het aan Max om een beetje verstand te gebruiken en te weten welke gevechten hij moet aangaan en welke niet.

Race indicent of niet, Hamilton had inderdaad iets minder hevig mogen vieren, daar heeft Max wel een punt.

En ja 10sec tijdstraf - dat zijn nu éénmaal de regels - als die unfair zijn, dan moeten ze die aanpassen en er bijvoorbeeld 30sec van maken.
Maar je kan regels niet met terugwerkende kracht aanpassen en Hamilton achteraf nog een 20 sec extra straf geven hé.
Er staan ook nog ander mogelijke straffen in die regels natuurlijk.

Die straffen zijn ook zo dubbel hé. Geef Vettel een 10 seconden straf in zijn AM en die is 10x zo hard gesjareld als Hamilton in zijn Mercedes. Moet je dan zwaardere straffen beginnen geven aan snellere wagens? Moeilijke kwestie.
Achteraf gezien komt hij goed weg natuurlijk.

Het enige wat ik dus echt niet snap na al die jaren dat ik f1 kijk (En dat zeg ik niet als Max fanboy) is dat de straffen in f1 eens deftig moeten zijn.
10sec straf is lachwekkend. Russell heeft eigenlijk gisteren een zwaardere straf gekregen. Lewis heeft toch echt geen nadeel gehad aan deze straf/incident(integendeel).
10 sec straf is belachelijk veel. Lewis heeft niks verkeerd gedaan in dit incident. Max trouwens ook niet. Het was niet meer of minder dan een race-incident vandaag. Ik vraag me af waarom je daarvoor straf moet krijgen. Omdat Max in de muur steekt ? Dat was evenveel de fout van Max zelf als van Lewis.

Met zo een voorsprong is het aan Max om een beetje verstand te gebruiken en te weten welke gevechten hij moet aangaan en welke niet.
Max heeft een over mijn lijk mentaliteit hé. Meestal is dat positief in dat wereldje, maar bij hem is dit zo extreem dat hij daar soms enorm véél WK punten mee verliest. En dat gaat er nooit uit.

Hamilton ging wel in de fout naar mijn mening, maar Max had hem voorbij moeten laten en iets meer ruimte laten. Dan had hij worst case 2des geëindigd.

Max heeft een over mijn lijk mentaliteit hé. Meestal is dat positief in dat wereldje, maar bij hem is dit zo extreem dat hij daar soms enorm véél WK punten mee verliest. En dat gaat er nooit uit.
Klopt. En ik zie dat wel graag. Maar wil je wereldkampioen worden moet dat er wel uit. Dit was gewoon dom vandaag. 18 punten weggesmeten met zijn over-mijn-lijk-mentaliteit.

Vind ik hier net iets interessants terug
2014, Silverstone, Vettel vs Alonso
Komaan. Akkoord. Vettel hing meer langszij Alonso dan Lewis nu langszij hing bij Max, maar Alonso doet wel wat je in zo een geval moet doen namelijk je gewonnen geven !!

Vraag me eigenlijk af of Horner er toen ook problemen mee had dat Vettel in Copse zijn inhaalmaneuvre deed. Denk het niet....

tenor (1).gif

mja.. dat is de reactie die je hier meestal krijgt wanneer je Lewis verdedigt en de anderen geen uitvluchten meer kunnen bedenken 🤣

Het wordt allemaal wat uit proportie geblazen omdat de crash zwaarder was dan gewoonlijk. Ik begrijp de reactie van Max wel. Lewis blijft er heel koeltjes bij, maar uiteindelijk geloof ik echt dat die vanuit zijn perspectief vond dat hij weinig verkeerd deed. Dat terwijl Max zich hard voelt aangetikt worden.

Ik blijf toch bij m'n standpunt dat dit een racing incident is. Er was risico mee gemoeid voor beide piloten, en eentje is er véél slechter vanaf gekomen dan de andere.

De beweringen dat Hamilton dit 100% met opzet deed lijken me overdreven. Hij wou het daar mssn Max wel moeilijk maken ja, en heeft dat beslist op een fractie van een seconde. Maar om daar bewust een 'aanslag' te doen da's nog iet anders.

Het wordt allemaal wat uit proportie geblazen omdat de crash zwaarder was dan gewoonlijk. Ik begrijp de reactie van Max wel. Lewis blijft er heel koeltjes bij, maar uiteindelijk geloof ik echt dat die vanuit zijn perspectief vond dat hij weinig verkeerd deed. Dat terwijl Max zich hard voelt aangetikt worden.

Ik blijf toch bij m'n standpunt dat dit een racing incident is. Er was risico mee gemoeid voor beide piloten, en eentje is er véél slechter vanaf gekomen dan de andere.

De beweringen dat Hamilton dit 100% met opzet deed lijken me overdreven. Hij wou het daar mssn Max wel moeilijk maken ja, en heeft dat beslist op een fractie van een seconde. Maar om daar bewust een 'aanslag' te doen da's nog iet anders.
Niemand zegt hier dat Lewis dat met opzet deed?

Ik lees net de uitleg waarom Lewis een straf gekregen heeft : https://www.fia.com/documents/seaso...onships/fia-formula-one-world-championship-14

De FIA heeft gezien dat Lewis binnenkant plaats liet. Logisch, want dat was zo. Geen 3 meter zoals sommigen hier beweren, maar er was wel degelijk plaats. Echter, toen wagen 33 instuurde probeerde wagen 44 niet om een botsing te vermijden. Daarom kreeg Lewis 10 seconden straf. Er staat nergens dat Lewis Max geen ruimte gaf. Er staat duidelijk dat het Max was die instuurde en dat Lewis niet probeerde om een botsing te vermijden.
We trekken dit even door naar de openbare weg. Ik rij rustig op de autosnelweg aan 110 km/h. Iemand haalt mij links in aan 120 km/h maar gaat te vroeg terug naar rechts om zich terug op het rechterrijvak te zetten. Hij rijdt domweg tegen mij op. Ben ik in fout ? Had ik naar rechts moeten gaan om een botsing te vermijden ? Ik denk het niet. Op de openbare weg doe je dat wel, om de eenvoudige reden dat het geen race is. Maar in een race zou ik ook niet aan de kant gaan. De andere piloot moet maar niet tegen mij oprijden. Ik blijf op mijn lijn.

Max zijn reactie op Instagram vind ik maar zwak. Hij heeft niet te beweren dat Lewis hem er af tikte. Het is duidelijk wie tegen wie opgereden is. Het staat zwart op wit op dat FIA document.
Max zijn race attitude vind ik geweldig. Maar Max moet wel beseffen dat hij op een bepaald moment een piloot zal tegen komen die zich niet aan de kant laat drummen door hem. Wanneer je 33 punten voor staat is het misschien wel het moment aangebroken om even je verstand te gebruiken en de punten te pakken.

Laatst bewerkt:
Wat heeft de openbare weg nu te maken met f1?

IG van Max is gewoon zijn zus die dat gepost heeft.

Anyways: ik zie Max Lewis nu echt wel eens van de baan rijden (niet met opzet maar in een gevecht en gewoon niet inhouden) als Max de leiding in het kampioenschap heeft en Lewis ervoor rijdt. Kans is groot op een Lewis DNF (10sec boeien toch niet in een RBR, zeker als de concurrent eraf is) of beiden(zoals Rosberg).
Kans dat de achterligger meer schade heeft dan de voorste is gewoon zoveel kleiner. Je hebt procentueel gezien meer te winnen dan te verliezen in zo'n situatie.

Laatst bewerkt:
Van alle analyzes die ik gelezen heb vind ik de uitleg van Karun Chandhok, van wie ik trouwens absoluut geen fan ben, het beste : “[Max] has given Lewis racing room, but he’s also, I think, expected Lewis to back out of it, that’s the critical thing. I think Lewis expected Max to back out of it, and Max expected Lewis to back out of it.
Max could have given Lewis more room, but Lewis equally could have gone more to the kerb on the right-hand side… If you ask me, they could have both done more to avoid the incident, but I would put it down as a racing incident."

Max stuurt naar binnen. Lewis neemt ook zijn bocht, maar zit niet aan de apex. Misschien kon hij niet door bijvoorbeeld licht overstuur, of misschien wilde hij ook gewoon niet. In elk geval is het niet zo dat Lewis naar buiten gaat. Hij geeft Max meer dan genoeg plaats om zodat die zijn bocht zou kunnen nemen. Maar dan zou Max wel zijn leiderspositie kwijt geweest zijn en dat wilde Max niet.
Indien het een gewoon racing incident is verdient Lewis eigenlijk geen straf. Het is Max die beter moet nadenken. Het is Max die buitenkant bocht zit. Het is Max die de voorsprong in het kampioenschap te verdedigen heeft. Het is vooral Max die de domme actie gedaan heeft.

Zo denk ik er ook over alleen vind ik niet dat je kan verwachten/hopen/denken dat degene die ervoor zit (Max) moet/zal inhouden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan