Van alle analyzes die ik gelezen heb vind ik de uitleg van Karun Chandhok, van wie ik trouwens absoluut geen fan ben, het beste : “[Max] has given Lewis racing room, but he’s also, I think, expected Lewis to back out of it, that’s the critical thing. I think Lewis expected Max to back out of it, and Max expected Lewis to back out of it.
Max could have given Lewis more room, but Lewis equally could have gone more to the kerb on the right-hand side… If you ask me, they could have both done more to avoid the incident, but I would put it down as a racing incident."
Max stuurt naar binnen. Lewis neemt ook zijn bocht, maar zit niet aan de apex. Misschien kon hij niet door bijvoorbeeld licht overstuur, of misschien wilde hij ook gewoon niet. In elk geval is het niet zo dat Lewis naar buiten gaat. Hij geeft Max meer dan genoeg plaats om zodat die zijn bocht zou kunnen nemen. Maar dan zou Max wel zijn leiderspositie kwijt geweest zijn en dat wilde Max niet.
Indien het een gewoon racing incident is verdient Lewis eigenlijk geen straf. Het is Max die beter moet nadenken. Het is Max die buitenkant bocht zit. Het is Max die de voorsprong in het kampioenschap te verdedigen heeft. Het is vooral Max die de domme actie gedaan heeft.