FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kan mij geen enkele safetycar procedure herinneren die minder dan 5 rondes tijd kostte, maar, bewijs gewoon dat ik ongelijk heb.

Ik kan mij geen enkele safetycar procedure herinneren die minder dan 5 rondes tijd kostte, (van incident tot groene vlag) maar, bewijs gewoon dat ik ongelijk heb.
ge moet dat geen 2 keer zeggen ze, kamiel.

Ok, laat mij dan de regels zien die toelaten wat jij zegt. Dat zolang je maar voor je tegenstander zit hem van de baan mag duwen.

Ik zeg al jaren dat het in de regels staat dat je iemand niet uit de baan mag drukken, maar dat het nu eenmaal al tientallen jaren anders wordt toegepast. Me dunkt dat ik dan UITERAARD geen regel kan tonen. Dat is het net. Volgens de regels mag het niet, volgens hoe het wordt enforced is het in 99% van de gevallen perfect OK.

Gewoon een paar gevallen hieronder. Natuurlijk zijn er een heel pak meer.

> no action
> no action, en Alonso ging zelfs off-track en lag niet eens voor (Brazilië anyone?)
> no action (idem, lag weer niet eens voor)
> no action

Max doet een legitiem manoeuvre, haalt de bocht, Lewis kan kiezen tussen achter Max insteken mits opgave positie of het circuit afsnijden. Vertel mij hoe hier geen lasting advantage is.

Max moet divebomben, en het echt het minimum reglementaire doen om zijn wagen op de baan te houden, en verschiet dan dat Lewis van de baan moet.

Lewis 'moet' niet van de baan. Lewis was eerder op de rem gegaan, en kon perfect insteken achter Max. Lewis kiest bewust om door te steken.

zonder SC had Max 0.0 kans om die GP te winnen

Volledig akkoord hiermee wel.

De teams weten hoeveel tijd een gemiddelde SC procedure kost, en baseren hun strategie bij een SC daarop. Het was voor zowat alle teams duidelijk dat in dit geval de race zou eindigen achter de safetycar, dan geef je je plaats niet af om te pitten, dat is een plaats die je zuiver verliest, dus Mercedes deed het juiste, hun plaats behouden.

Perez is hier nog key geweest. Had Hamilton er onmiddellijk voorbij geraakt, dan had die kunnen pitten (en dat hadden ze ook wel gedaan denk ik, no-brainer). Maar nu verloor Hamilton 8 seconden, waardoor hij met dat gat van 12s niet genoeg had om te pitten en voor Max buiten te komen.

Eigenlijk zot dat Perez Hamilton zo lang kon ophouden. Hij was echt een pak trager.

Mercedes maakte de enige logische beslissing in dit geval. Misschien hadden ze echter wel onder de eerdere VSC moeten binnenkomen.

Mijn eerste post in dit topic en ik volg F1 ook maar met een half oog sinds de Netflix-reeks dus categoriseer me gerust als noob. Maar ik vraag me vooral af waarom er bij Mercedes zo weinig rekening werd gehouden met het scenario dat er nog een Safety Car kon komen? Want als ik me niet vergis is dat toch iets dat vrij regelmatig gebeurt?

Hamilton was gisteren duidelijk de snelste, dat heeft hij getoond door meermaals weg te rijden van Verstappen en co. Maar door de keuze om niet meer van banden te wisselen wisten ze toch: als er nu nog een auto crasht en er komt een Safety Car dan zijn we een vogel voor de kat. En die mogelijkheid is echt niet zo onwaarschijnlijk...

Had Hamilton geen veel grotere kans gehad op de zege als hij nog een keer (bvb tijdens die Virtual Safety Car) van banden had gewisseld? Of hadden ze schrik dat hij dan niet meer voorbij Verstappen zou geraken? Op basis van de race zou je toch denken dat dat geen probleem zou zijn.
Want Verstappen kan toch enkel maar naar plaats 1 gaan als hij geen pitstop doet hé? Dus die zou dan ook geen nieuwe banden hebben.

Nogmaals, SC hoort er bij, ongevallen horen er bij, ook al is dat een backmarker die daardoor invloed heeft op de leiders, het hoort er bij. Anders kan je beter enkel Max en Lewis laten rijden die laatste race en de rest binnen houden, wat helemaal belachelijk zou zijn.
De SC hoort er zeker bij. Gele vlaggen ook en backmarkers ook. Maar gisteren hoorden die alleen er maar bij wanneer het in het nadeel was van Lewis. Van het moment Lewis er voordeel uit kon halen hoorden ze er niet meer bij want toen moesten ze aan de kant. Dat is spijtig.

Soit, het is een mooi seizoen geweest. Het was de moeite. Als ik eerlijk ben moet ik toegeven dat Max de titel meer verdiend heeft dan Lewis. Maar om hem dan te titel cadeau te doen vind ik er dan weer over.
Op naar volgend jaar, met eindelijk de nieuwe wagens en hopelijk opnieuw zo spannend. Met die wagens geef ik Max trouwens meer kans dan Lewis.

Mijn eerste post in dit topic en ik volg F1 ook maar met een half oog sinds de Netflix-reeks dus categoriseer me gerust als noob. Maar ik vraag me vooral af waarom er bij Mercedes zo weinig rekening werd gehouden met het scenario dat er nog een Safety Car kon komen? Want als ik me niet vergis is dat toch iets dat vrij regelmatig gebeurt?

Hamilton was gisteren duidelijk de snelste, dat heeft hij getoond door meermaals weg te rijden van Verstappen en co. Maar door de keuze om niet meer van banden te wisselen wisten ze toch: als er nu nog een auto crasht en er komt een Safety Car dan zijn we een vogel voor de kat. En die mogelijkheid is echt niet zo onwaarschijnlijk...

Had Hamilton geen veel grotere kans gehad op de zege als hij nog een keer (bvb tijdens die Virtual Safety Car) van banden had gewisseld? Of hadden ze schrik dat hij dan niet meer voorbij Verstappen zou geraken? Op basis van de race zou je toch denken dat dat geen probleem zou zijn.
Want Verstappen kan toch enkel maar naar plaats 1 gaan als hij geen pitstop doet hé? Dus die zou dan ook geen nieuwe banden hebben.
Mocht Hamilton gepit hebben ging Verstappen inderdaad niet meer pitten en er dus over zijn gegaan. Dat risico, om Max opnieuw te moeten passeren on track, wilden ze niet nemen, zeker omdat dan Max echt gewoon een aanrijding had geforceerd. Stel dat Lewis met nog een paar ronden te gaan, laat staan in de laatste ronde, Max zou hebben moeten passeren, het zou niet clean zijn gebleven. Perez heeft schitterend verdedigd op Lewis, hard maar fair, Max zou over het randje zijn gegaan, zonder twijfel.

Snelle copy/paste van een Reddit thread:

Edit: op Wiki staat nog een betere lijst, minder dan 5 is zeker niet abnormaal, zeker voor een midden-lang tot lang circuit. https://en.wikipedia.org/wiki/Safety_car

My bad, ik ging af op hetgeen ik mij herinnerde.

Mijn eerste gedachte na de crash was: Dat komt goed uit voor Hamilton, minder risico op een lekke band en ik ging er onmiddellijk van uit dat dit te lang ging duren voor een normale finish, en uiteindelijk toont dit debacle dat we gezien hebben, aan dat er niet of amper genoeg tijd was voor een normale procedure.

Ik zeg al jaren dat het in de regels staat dat je iemand niet uit de baan mag drukken, maar dat het nu eenmaal al tientallen jaren anders wordt toegepast. Me dunkt dat ik dan UITERAARD geen regel kan tonen. Dat is het net. Volgens de regels mag het niet, volgens hoe het wordt enforced is het in 99% van de gevallen perfect OK.

Gewoon een paar gevallen hieronder. Natuurlijk zijn er een heel pak meer.

> no action
> no action, en Alonso ging zelfs off-track en lag niet eens voor (Brazilië anyone?)
> no action (idem, lag weer niet eens voor)
> no action

Max doet een legitiem manoeuvre, haalt de bocht, Lewis kan kiezen tussen achter Max insteken mits opgave positie of het circuit afsnijden. Vertel mij hoe hier geen lasting advantage is.
Ik geef u een voorbeeld waar het wel bestraft word en zo zullen er ook nog genoeg zijn, jij geeft er waar er niet gestraft word. De regels geven mij zelfs gelijk. Zo zwart-wit als jij het hier heel de tijd wilt voorstellen is het dus blijkbaar niet, dus moet je ook niet verbaasd zijn als ze het zo laten.

De VSC was mogelijk/waarschijnlijk het moment om dit te doen, maar Mercedes koos voor track position. En dat is ook wel een legitieme keuze.

Even rekenen: pitten onder VSC kostte Max 14 seconden. Stel dat Lewis wel was binnengekomen en Max niet (want dan zou RBR wel voor track position gekozen hebben) dan zou Lewis ongeveer 8 seconden achterstand op Max gehad hebben. Vervolgens waren er 15 rondjes tot aan de SC. Lewis zou dat gat op die tijd wel dichtgereden hebben, het zou er dan van afgehangen hebben of hij Max zou ingehaald hebben:
- indien hij tegen dan Max weer had ingehaald, dan zou waarschijnlijk hetzelfde scenario zich afgespeeld hebben. Lewis zou dan wel op nieuwere banden gezeten hebben, maar zou er ook iets meer van gevergd hebben om Max in te lopen. Hoe dan ook zou Max een groot bandenvoordeel gehad hebben en waarschijnlijk genoeg om in te halen.
- indien hij tegen dan dicht op Max zou gezeten hebben maar nog niet ingehaald, dan zou Max waarschijnlijk niet gepit hebben en Lewis wel. Lewis haalt dan een eenvoudige win.

Dus zelfs met pitten onder VSC zou het dan toch nog elke kant uitgekund hebben.

De regels geven mij zelfs gelijk.

Zoals ik zei, heb ik nooit het tegendeel beweerd. De regels zijn heel duidelijk dat je niemand van de baan mag duwen. De waarde van die regel is echter ook redelijk duidelijk, want zoals ik al zei gebeurt het in de overgrote meerderheid van de gevallen zoals ik zeg - wie binnenkant bocht zit en die uitrijdt en voorligt op de andere mag in de over-over-overgrote meerderheid van de gevallen zijn tegenstander de baan uitduwen zonder sanctie.

We zien toch tientallen races per jaar waarin dat gewoon zo gebeurt?

Norris-Perez werd zo uitgesproken omdat ze "side by side" waren - Norris werd dus niet beschouwd als voorop liggend, en dan gaat bovenstaande redenering niet op.
Ik zie overigens ook niet waarom je Rosberg-Alonso daar postte. Dat is op een recht stuk, en daar moet je inderdaad wel ruimte laten. Dat wordt dan ook weer altijd (allez, ik moet dan weer zeggen "in de overgrote meerderheid van de gevallen" om enige inconsequenties toe te laten die er misschien ook zijn) zo toegepast.

edit: maar ultiem blijft het wel wat ik zeg he. Max haalt de bocht, Lewis heeft de keuze om het circuit te volgen of dat niet te doen. In het ene geval verliest hij zijn plaats, in het tweede geval niet. Leg uit hoe hier geen lasting advantage is. Hij wordt niet van de baan gereden, hij wordt wel geblokkeerd om in te draaien wanneer hij dat wil. Dus deze hele discussie is nog niet eens heel relevant.

Laatst bewerkt:
Toch serieus knap van Sainz , 1e seizoen bij nieuw team/auto en direct beter seizoen dan Leclerc . Beetje onderschat en niet zo over gesproken bij deze situatie . En sterke stap voor ferrari . Had gedacht dat Mclaren het ging halen na 1e seizoenshelft , maar die zijn wat afgezwakt daarna .(buiten die fenomonale 1-2 in Italië dan, en week erna Rusland dat Lando in regen op slicks verder ging. ) Maar mooie vooruitzichten voor beide teams . Hoop echt dat ze volgend seizoen hun wat meer kunnen mengen tussen de top ! .

Toch serieus knap van Sainz , 1e seizoen bij nieuw team/auto en direct beter seizoen dan Leclerc . Beetje onderschat en niet zo over gesproken bij deze situatie .

Leclerc heeft wel wat meer tegenslag gehad. In Monaco had hij pole maar kon niet starten - enkele puntjes daar en dat is al genoeg om boven Sainz te eindigen dit jaar, laat staan mocht die podium gehaald hebben of zelfs gewonnen hebben. In Hongarije wordt hij eruit gebonjourd door Stroll. Klimt in Rusland van achteraan de grid (engine penalty) op naar de punten, maar moet van Ferrari een ronde te lang buiten blijven terwijl ze Sainz binnenhalen > gevalletje Norris en buiten de punten.

En net in al deze races scoort Sainz een podium :)

Sainz heeft absoluut een mooi seizoen achter de rug, daar niet van. En veelbelovend voor wat nog komt.

Perez is hier nog key geweest. Had Hamilton er onmiddellijk voorbij geraakt, dan had die kunnen pitten (en dat hadden ze ook wel gedaan denk ik, no-brainer). Maar nu verloor Hamilton 8 seconden, waardoor hij met dat gat van 12s niet genoeg had om te pitten en voor Max buiten te komen.

Eigenlijk zot dat Perez Hamilton zo lang kon ophouden. Hij was echt een pak trager.
Perez was echt van goudwaarde.
Ik denk ook dat Hamilton daar alle risico's heeft geschuwd. Beter een paar seconden verliezen in plaats van de baan te gaan.

Maar laten net die paar seconden de race en het WK beslissen.

Zoals ik zei, heb ik nooit het tegendeel beweerd. De regels zijn heel duidelijk dat je niemand van de baan mag duwen. De waarde van die regel is echter ook redelijk duidelijk, want zoals ik al zei gebeurt het in de overgrote meerderheid van de gevallen zoals ik zeg - wie binnenkant bocht zit en die uitrijdt en voorligt op de andere mag in de over-over-overgrote meerderheid van de gevallen zijn tegenstander de baan uitduwen zonder sanctie.

We zien toch tientallen races per jaar waarin dat gewoon zo gebeurt?

Norris-Perez werd zo uitgesproken omdat ze "side by side" waren - Norris werd dus niet beschouwd als voorop liggend, en dan gaat bovenstaande redenering niet op.
Ik zie overigens ook niet waarom je Rosberg-Alonso daar postte. Dat is op een recht stuk, en daar moet je inderdaad wel ruimte laten. Dat wordt dan ook weer altijd (allez, ik moet dan weer zeggen "in de overgrote meerderheid van de gevallen" om enige inconsequenties toe te laten die er misschien ook zijn) zo toegepast.

edit: maar ultiem blijft het wel wat ik zeg he. Max haalt de bocht, Lewis heeft de keuze om het circuit te volgen of dat niet te doen. In het ene geval verliest hij zijn plaats, in het tweede geval niet. Leg uit hoe hier geen lasting advantage is. Hij wordt niet van de baan gereden, hij wordt wel geblokkeerd om in te draaien wanneer hij dat wil. Dus deze hele discussie is nog niet eens heel relevant.
Omdat Alonso die "All the time you have to leave DA space" ludiek is. Wou de discussie niet voeren over wat er op een recht stuk wel of niet mag gebeuren.

Ultiem blijft het ook wat ik zeg, dat je een andere rijder niet van de baan mag duwen. Ik heb al aangegeven dat onze mening daarover verschilt dus het geen zin meer heeft om daar verder over te discussiëren. Het is ook niet alsof ik de enige ben met die mening, anders had Hamilton zijn plaats wel moeten terug geven.

Leclerc heeft wel wat meer tegenslag gehad. In Monaco had hij pole maar kon niet starten - enkele puntjes daar en dat is al genoeg om boven Sainz te eindigen dit jaar, laat staan mocht die podium gehaald hebben of zelfs gewonnen hebben. In Hongarije wordt hij eruit gebonjourd door Stroll. Klimt in Rusland van achteraan de grid (engine penalty) op naar de punten, maar moet van Ferrari een ronde te lang buiten blijven terwijl ze Sainz binnenhalen > gevalletje Norris en buiten de punten.

En net in al deze races scoort Sainz een podium :)

Sainz heeft absoluut een mooi seizoen achter de rug, daar niet van. En veelbelovend voor wat nog komt.
Volledig mee eens . Enig punt denk ik wel als ze terug closer komen met de top . Dat Sainz toch matuurder gaat zijn dan Leclerc . Dat is nog werkpunt voor Leclerc want talent heeft die ook in overvloed . Natuurlijk Sainz heeft ook nog geen race gewonnen , kan ook nog omslagen zijn gedrag als hij in die situaties komt . Maar Leclerc is nu eenmaal minder een team speler , is al vaker gebleken .

Denk niet dat die discussie er veel toe doet. Ik ben vrij zeker dat Hamilton er dan later terug was overgegaan als hij de positie aan max had moeten geven.

Maar dat doet hij ook niet. Hamilton kon perfect on track blijven :)
maar zo kan je elke keer dat iemand een ander van de baan dwingt, weg-argumenteren he. want die dat van de baan moet, kan altijd op de rem gaan staan, en zo op de baan blijven.

dan wordt "forcing another driver off track" gewoon een nutteloos zinnetje, en nooit meer bestraft.

dan wordt "forcing another driver off track" gewoon een nutteloos zinnetje, en nooit meer bestraft.

Goh, in geval van Norris-Perez bvb kon Perez eens hij daar zat echt niet zomaar meer kiezen om te remmen he.

Maar uiteindelijk heeft @StruikGewas ook gelijk: uiteindelijk maakte dit voorval weinig uit. Lewis was er echt wel overgevlogen binnen de paar ronden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan