FIA Formula One 2022

Wie wordt wereldkampioen in 2022 ?

• Totaal aantal stemmers
    81
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Je gaat weer naast de kwestie. Je zegt dat als Lewis pitte, hij niet had gewonnen, wat enkel maar klopt indien je ook gelooft dat Masi in dat geval niet meer had laten racen.

En Masi's positie was redelijk onhoudbaar, los van hoe de FIA erover denkt. Vermoedelijk heeft Mercedes veel druk gezet en sowieso is de fanbase van Hamilton enorm vocaal geweest.

Ik vind het op zich wel opmerkelijk dat er nu enkel over McLaren en Ferrari wordt gesproken als tegenpolen, maar wat er bij Williams aan de hand is is toch ook interessant. Ik verwacht niet dat die ineens vooraan het veld staan, maar de sidepods van de Williams zijn pas echt extreem.

Even ook Scarbs meenemen:

Het zijn tot nu toe eigenlijk allemaal pareltjes hé. Op die Haas en Red Bull na tenminste, maar dat kon je maar met moeite launches noemen. Ik vraag me af wat ze bij Mercedes uit hun hoed gaan toveren. Nog een paar uurtjes wachten. En ik heb schrik voor Alpine. Ik verwacht een roze Alpine. Spuuglelijk..

Je gaat weer naast de kwestie. Je zegt dat als Lewis pitte, hij niet had gewonnen, wat enkel maar klopt indien je ook gelooft dat Masi in dat geval niet meer had laten racen.

En Masi's positie was redelijk onhoudbaar, los van hoe de FIA erover denkt. Vermoedelijk heeft Mercedes veel druk gezet en sowieso is de fanbase van Hamilton enorm vocaal geweest.
Zou jij gepit hebben als je in de schoenen van Lewis stond ? Zou jij gepit hebben wetende dat er anderen tussen jou en Max zouden gekropen zijn ? Zou jij er van uitgegaan zijn dat die anderen er tussenuit genomen zouden worden ? De FIA heeft dit nooit eerder gedaan, maar voor deze ene keer zouden ze toch wel eens een uitzondering maken nietwaar ?
Ik denk het niet. Jij zou ook niet gepit hebben. Die "anderen" zouden in dat geval trouwens geen gedubbelden geweest zijn. Dat zouden concurrenten geweest zijn die hun positie mochten verdedigen. Je zou dus opnieuw achter Perez terecht komen. We hebben eerder in de race gezien wat dat wil zeggen. Bovendien zijn er nog 2 Alpha Tauri's die ook niet geneigd zullen zijn om makkelijk plaats te laten. En dan heb ik het nog niet over het feit dat de race misschien wel onder geel zou kunnen eindigen. Pitten zou voor Lewis gelijk geweest zijn aan verliezen.
En dat stoort mij. Lewis en Mercedes hebben alles perfect uutgevoerd maar zijn verloren door een incompetente Masi. Had die 5 gedubbelden laten zitten. Had die op het start finish rechte stuk aan de kant laten gaan en had Max dan losgelaten. Dan hadden ze beiden een fighting chance gehad en hadden ze beiden kunnen winnen en beiden wereldkampioen kunnen worden. Nu was lewis gewoon een vogel voor de kat, terwijl hij niks verkeerd gedaan had.

Laatst bewerkt:
Ik ben geen Ferrari fan (wel toen schumi er voor reed) maar man.. deze ferrari is veruit de knapste f1 wagen in jaren....
Ik denk dat ik me een schaalmodel ga aankopen 😁

Zou jij gepit hebben als je in de schoenen van Lewis stond ?

Terug naast de kwestie. De vraag is niet "had hij moeten pitten?". Je stelling was: ALS hij gepit had, DAN had hij niet gewonnen.

En dan zeg ik daar dit op:
Je zegt dat als Lewis pitte, hij niet had gewonnen, wat enkel maar klopt indien je ook gelooft dat Masi in dat geval niet meer had laten racen.

Als je daar wil op reageren, doe gerust, maar dit quoten en dan over een heel andere kwestie beginnen, waarom?

Die "anderen" zouden in dat geval trouwens geen gedubbelden geweest zijn. Dat zouden concurrenten geweest zijn die hun positie mochten verdedigen. Je zou dus opnieuw achter Perez terecht komen.

Wie dan allemaal? Hij had veel meer dan een pitstop voorsprong op Perez in P3, dus daar zou niemand tussengezeten hebben die voor positie mocht vechten.

We hebben eerder in de race gezien wat dat wil zeggen. Bovendien zijn er nog 2 Alpha Tauri's die ook niet geneigd zullen zijn om makkelijk plaats te laten.

Dit snap ik al helemaal niet, de AT's zaten zelfs niet eens tussen Hamilton en Max nadat Max pitte, dus hoe hadden die voor Hamilton geraakt? De AT's zaten nog in de lead lap he.

Lewis en Mercedes hebben alles perfect uutgevoerd

Sorry, maar dat ook weer niet. Zowel Mercedes als Lewis zijn veel te voorzichtig geweest. Lewis had nooit zoveel tijd mogen verliezen met Checo (en zonder dat tijdsverlies had hij kunnen pitten), Lewis laat zich redelijk als een beginneling pakken door Max (zeg wat je wil, Max had dat manoeuvre afgeblokt mochten de rollen omgekeerd geweest zijn) en indien hij daar niet was ingehaald door Max had hij mogelijk op de rechte stukken zelfs voor kunnen blijven, gezien het snelheidsvoordeel dat hij nog had op de rechte stukken.
En dat Mercedes hem niet binnenhaalde op het einde snap ik perfect, maar dat ze hem in ronde 36 niet binnenhaalden was sowieso een misser. Ze hadden meer dan genoeg snelheid om Max op de baan terug in te halen. Door dat niet te doen zitten ze tegen het einde van de race op stokoude banden. Een safety car en restart is sowieso altijd een mogelijkheid, dus daar hebben ze zich onvoldoende tegen beschermd.

Laatst bewerkt:
Ik ben geen Ferrari fan (wel toen schumi er voor reed) maar man.. deze ferrari is veruit de knapste f1 wagen in jaren....
Ik denk dat ik me een schaalmodel ga aankopen 😁
Op de foto’s ziet het er toch goed uit, meer glossy toch?… ipv matte rood van vorig jaar

Gelukkig dat die vervanger ook zo goed is:unsure: De laatste race van DTM was ook allesbehalve goed.
Eens benieuwd naar de Mercedes.
Blijkbaar zou Ferrari een ingenieus systeem gevonden hebben met de neus om geen crashtest meer te moeten ondergaan.

Gelukkig dat die vervanger ook zo goed is:unsure: De laatste race van DTM was ook allesbehalve goed.

Laatste 2 races zelfs! Absolute schande wat daar allemaal gebeurd is.

Wat bedoel je met "geen crashtest moeten ondergaan"? Crashtest is toch sowieso verplicht?

Ik heb de race geen 500 keer opnieuw gezien, en ik vind het einde een redelijke farce, maar ik herinner me wel dat ik me ten zeerste afvroeg waarom Lewis ook niet gewoon in de pits ging. Er was wel degelijk gelegenheid.

Je hebt volkomen gelijk.

Top view is waanzinnig. Zo enorm smal.

Voor de rest komen de launch pictures van hierboven niet overeen met de vandaag gepresenteerde wagen op verschillende vlakken, vooral veel detail weggelaten op de renders en de achtervleugel ziet er ook helemaal anders uit.

Silver Arrows :love:

Nu wachten op den technische uitleg van andere mensen hier, want daar snap ik te weinig van.

Terug naast de kwestie. De vraag is niet "had hij moeten pitten?". Je stelling was: ALS hij gepit had, DAN had hij niet gewonnen.

Als je daar wil op reageren, doe gerust, maar dit quoten en dan over een heel andere kwestie beginnen, waarom?
Het enige moment dat Lewis had kunnen pitten was misschien na de crash van Gio. Maar op dat moment was er helemaal geen reden om te weten. Hij was volledig in controle van de race, zijn banden waren bijlange niet versleten en hij zou met die banden het einde van de race halen. Als eerste pitten zou dom geweest zijn omdat hij dan trackpositie moest opgeven. Dan zou hij Max moeten inhalen en we weten allemaal tot wat Max in staat zou zijn op zo een moment. Een DNF voor beiden zou de wereldtitel betekenen voor Max. Lewis moest proberen bij Max uit de buurt te blijven. Hij moest dus gewoon afwachten wat Max ging doen en wees eerlijk, iedereen was een beetje verrast dat Max toen al ging pitten. Indien Lewis een ronde later gepit had waren er meerdere wagens tussen Max en hem geweest.

Wie dan allemaal? Hij had veel meer dan een pitstop voorsprong op Perez in P3, dus daar zou niemand tussengezeten hebben die voor positie mocht vechten.

Dit snap ik al helemaal niet, de AT's zaten zelfs niet eens tussen Hamilton en Max nadat Max pitte, dus hoe hadden die voor Hamilton geraakt? De AT's zaten nog in de lead lap he.
Zoals hierboven. Op geen enkel moment in de race heeft Lewis de vrijheid gehad om als eerste te kunnen pitten. Ook het geval Checo heeft daar iets mee te maken. Lewis kon enkel reageren op wat Max deed, maar dan moest hij altijd een ronde later pitten. En indien hij een ronde later moest pitten zat elke wagen die in de lead lap zat tussen hem en Max in. Zowel bij de crash van Gio als bij die van Latifi kon Lewis gewoon niet gaan pitten zonder dat hij de race zowiezo zou verloren hebben.

Sorry, maar dat ook weer niet. Zowel Mercedes als Lewis zijn veel te voorzichtig geweest. Lewis had nooit zoveel tijd mogen verliezen met Checo (en zonder dat tijdsverlies had hij kunnen pitten), Lewis laat zich redelijk als een beginneling pakken door Max (zeg wat je wil, Max had dat manoeuvre afgeblokt mochten de rollen omgekeerd geweest zijn) en indien hij daar niet was ingehaald door Max had hij mogelijk op de rechte stukken zelfs voor kunnen blijven, gezien het snelheidsvoordeel dat hij nog had op de rechte stukken.
Het geval Checo. Sommigen prijzen hem er voor, sommigen vonden het er over. Het was een knap staaltje stuurmanskunst, dat moet ik toegeven. Was het er over ? Volgens mij wel ja. Checa heeft zich zo niet te moeien. En ik ben echt niet de enige die daar zo over denkt. Veel oud-piloten delen die mening met mij. Niet vergeten dat Checo niks te verliezen had hé. Als de 2 met elkaar in aanraking kwamen was er voor Checo niks aan de hand. Voor Lewis daarentegen...

Dat Lewis zich als een beginneling heeft laten pakken door Max... Sorry Eniac... je kent veel van F1 hé. Meer dan genoeg om te weten dat je met 35ronden oude harde banden geen schijn van kans hebt tegen vers zacht rubber. Natuurlijk had Max dat maneuvre geblokt. Nogmaals, Max had het voordeel dat hij wereldkampioen zou worden indien ze er beiden uit lagen. Lewis had die vrijheid niet.

En dat Mercedes hem niet binnenhaalde op het einde snap ik perfect, maar dat ze hem in ronde 36 niet binnenhaalden was sowieso een misser. Ze hadden meer dan genoeg snelheid om Max op de baan terug in te halen. Door dat niet te doen zitten ze tegen het einde van de race op stokoude banden. Een safety car en restart is sowieso altijd een mogelijkheid, dus daar hebben ze zich onvoldoende tegen beschermd.
Nogmaals, op het moment dat Gio crashte was het voor Lewis niet nodig om te pitten. En een ronde later was het te laat omdat de safety car het hele veld terug bij elkaar had gebracht.
Een safety car restart is inderdaad altijd een mogelijkheid, en daar heb ik ook geen problemen mee. Maar Lewis is niet verloren omdat er een safety car restart geweest is. Lewis is verloren omdat Masi de safety car procedure niet uitgevoerd heeft zoals ze zou uitgevoerd moeten worden, of zoals ze tot nu toe altijd uitgevoerd geweest is.
Ik kan begrijpen dat de race onder groen moest eindigen, maar dan had Masi die 5 wagens moeten laten zitten. NIet Mercedes en niet Lewis hebben op 1 moment in de race de kans gehad om zich te wapenen tegen wat Masi daar gedaan heeft, en dat klopt niet. Hoe je het ook draait of keert.

Top view is waanzinnig. Zo enorm smal.

Voor de rest komen de launch pictures van hierboven niet overeen met de vandaag gepresenteerde wagen op verschillende vlakken, vooral veel detail weggelaten op de renders en de achtervleugel ziet er ook helemaal anders uit.
Viel me ook op, hoe smal die was. Het verschil tussen de teams is echt enorm.
1645180024122.png

Edit, deze gemist:
Het geval Checo. Sommigen prijzen hem er voor, sommigen vonden het er over. Het was een knap staaltje stuurmanskunst, dat moet ik toegeven. Was het er over ? Volgens mij wel ja. Checa heeft zich zo niet te moeien. En ik ben echt niet de enige die daar zo over denkt. Veel oud-piloten delen die mening met mij. Niet vergeten dat Checo niks te verliezen had hé. Als de 2 met elkaar in aanraking kwamen was er voor Checo niks aan de hand. Voor Lewis daarentegen...
F1 is en blijft een teamsport. Checo had alle recht zich daar te moeien.

Het idee dat hij enkel maar de ronde na Max kon pitten in beide gevallen is klopt toch niet. Kon tijdens de crash van Gio gerust als eerste gepit hebben, en Max op de baan inhalen, die snelheid hadden ze en dan had hij niet op ZO oude banden gezeten aan het einde van de race.

En had hij als eerste gepit bij de crash van Latifi (en daar ging het initieel over) en Masi had nog laten racen, dan was hij het met betere banden (indien Max niet had gepit) die Max wel zou ingehaald hebben, of met track position (als Max ook had gepit).

Nogmaals: ik begrijp WEL waarom ze niet gepit hebben tijdens de Latifi SC, maar je stelling dat indien hij het wel had gedaan hij sowieso verloren was, die is echt fout. Dat steunt enkel op 1 van 2 premisses die helemaal niet hoeven waar te zijn: of Lewis pit een ronde later wanneer het pak samen is (hoeft niet), of Masi had niet meer laten racen.

Dat Lewis vervolgens geen schijn van kans meer had? Hij komt effectief nog voor Max nadat Max al had ingehaald he, ZOVEEL sneller was de Merc op het rechte stuk. Blokt hij daar af in T5, wie weet wat er verder in de ronde was gebeurd? Linkerkant afdekken op de straights zodat Max buitenom moet en topsnelheid van de Merc laten spreken - wie weet? Slechter dan nu kon ook niet echt he?
Idem tegen Checo. Had altijd de linkerkant moeten afdekken op het rechte stuk en Checo was er nooit meer voorbij geraakt.

Wie zijn trouwens die "vele oud-piloten" die vinden dat Checo niet mocht doen wat hij deed? En wat voor onzin is dat nu ook?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan