FIA Formula One 2022

Wie wordt wereldkampioen in 2022 ?

• Totaal aantal stemmers
    81
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
ik vind de nieuwe mercedes er precies 'traag' uitzien.

2 dingen:
1) die bovenkant schreeuwt "snel" imo. Die extreme smalheid, dat ziet er echt een serieus staaltje packaging uit.
2) de renders zijn duidelijk een stuk minder gedetailleerd dan de wagen die er tijdens de launch stond.

Plus dat die wagen er tijdens de tests nog wel een stuk gedetailleerder zal uitzien...

Ik vraag mij af welke de beste optie is voor dat ground effect. Die lange Sidepods, of die smalle.
Heel verschillende filosofieën bij de teams daar, afhankelijk van welke de beste optie is kunnen we wel degelijk een machtswissel zien, imo.

Ik vraag mij af welke de beste optie is voor dat ground effect. Die lange Sidepods, of die smalle.
Heel verschillende filosofieën bij de teams daar, afhankelijk van welke de beste optie is kunnen we wel degelijk een machtswissel zien, imo.
Zolang de verschillen maar kleiner worden en er meer spelers kunnen meedoen om overwinningen imo.
Ferrari en McLaren die ook eens voor de overwinning kunnen meedoen, en/of Mercedes en RB die wat achterop geraken.

Update;

#DatumTeamChassisFoto's
#12022-02-04HaasVF-22Foto 1 - 2 - 3
#22022-02-09Red Bull RacingRB18Foto 1 - 2 - 3
#32022-02-10Aston MartinAMR22Foto 1 - 2 - 3
#42022-02-11McLarenMCL36Foto 1 - 2 - 3
#52022-02-14Scuderia Alpha TauriAT03Foto 1 - 2 - 3
#62022-02-15WilliamsFW44Foto 1 - 2 - 3
#72022-02-17FerrariF1-75Foto 1 - 2 - 3
#82022-02-18MercedesF1 W13Foto 1 - 2 - 3
#92022-02-21AlpineA522
#102022-02-27Alfa RomeoC42Foto 1 - 2

En voor sommige: laat het vorige seizoen maar stoppen.
Ik begrijp dat dit voor sommigen te langdradig wordt, maar lees het niet hé. Je kan toch best 2 discussies door elkaar laten lopen. 1 over de nieuwe wagens en 1 over de seizoensontknoping. Hoe je het ook draait of keert, daar gaat het vandaag opnieuw over. Luister gewoon naar Toto tijdens de launch van de nieuwe Mercedes.
Eniac gelooft dit waarschijnlijk niet, maar ik respecteer zijn mening. Het intrigeert me hoe iemand met zoveel kennis van F1 niet in ziet dat wat er vorig jaar gebeurd is fout was. Ik begrijp dat niet. Ik probeer het van zijn kant te zien, maar ik zie het spijtig genoeg niet.

F1 is en blijft een teamsport. Checo had alle recht zich daar te moeien.
Volgens sommigen ja. Ik snap het tot op een bepaalde hoogte, maar dit vond ik er net over. Al moet ik toegeven dat het een fantastisch staaltje stuurmanskunst was van Checo. Ik heb die kerel altijd wel graag zien rijden.

Maar het gaat dus over diegenen die vinden dat Checo daar alle recht had om zich te moeien. F1 is een teamsport en teamgenoten mogen zich moeien in die strijd. Dat hoort bij de sport.
Mijn vraag is dan : "Horen backmarkers ook bij de sport ?" . Ik denk het wel hé. Dan vraag ik me af waarom die 5 er op het einde van de race tussenuit moesten. Backmarkers horen bij de sport, net als teamgenoten.
Ik begrijp dat Masi de SC procedure wilde versnellen. Het zou een serieuze anticlimax geweest zijn moest dat prachtige seizoen onder gele vlag geëindigd zijn. Maar dan had hij gewoonweg ALLE gedubbelden moeten laten zitten. Backmarkers horen bij de sport. Masi brak onder de druk van Red Bull en Toto had het bij het rechte eind toen hij zei : "This is wrong Michael, this is so wrong".

Het idee dat hij enkel maar de ronde na Max kon pitten in beide gevallen is klopt toch niet. Kon tijdens de crash van Gio gerust als eerste gepit hebben, en Max op de baan inhalen, die snelheid hadden ze en dan had hij niet op ZO oude banden gezeten aan het einde van de race.
In dat geval had hij misschien als eerste kunnen pitten ja. Maar waarom ? Zoals eerder gezegd, zijn banden waren niet versleten en hij zou makkelijk het einde gehaald hebben met die banden. Waarom zou hij zichzelf in gevaar gebracht door te pitten en dan achter Max terug de baan op te moeten komen. Hij zou Max hebben moeten inhalen op het circuit en we weten allemaal dat dat een heel gevaarlijk spelletje is.
Ik beweer hier niet dat Max het vuiler zou spelen dan Lewis hé. Lewis is ook niet zuiver op de graad, maar we hadden in de voorgaande races wel degelijk gezien dat Max bereid was om heel ver te gaan in zijn verdedigende acties.

En had hij als eerste gepit bij de crash van Latifi (en daar ging het initieel over) en Masi had nog laten racen, dan was hij het met betere banden (indien Max niet had gepit) die Max wel zou ingehaald hebben, of met track position (als Max ook had gepit).

Nogmaals: ik begrijp WEL waarom ze niet gepit hebben tijdens de Latifi SC, maar je stelling dat indien hij het wel had gedaan hij sowieso verloren was, die is echt fout. Dat steunt enkel op 1 van 2 premisses die helemaal niet hoeven waar te zijn: of Lewis pit een ronde later wanneer het pak samen is (hoeft niet), of Masi had niet meer laten racen.
Lewis kon onmogelijk als eerste pitten na het geval Latifi. Hij kon op dat moment niet weten hoe groot de schade was, hoe lang de SC zou duren. Lewis kon zich op dat moment niet meer veroorloven dat Max voor hem kwam want voor hetzelfde geld finishte de race onder geel.

Dat Lewis vervolgens geen schijn van kans meer had? Hij komt effectief nog voor Max nadat Max al had ingehaald he, ZOVEEL sneller was de Merc op het rechte stuk. Blokt hij daar af in T5, wie weet wat er verder in de ronde was gebeurd? Linkerkant afdekken op de straights zodat Max buitenom moet en topsnelheid van de Merc laten spreken - wie weet? Slechter dan nu kon ook niet echt he?
Komaan Eniac. Max zat op vers rubber met een wagen die bijna zonder benzine zat. Hoeveel sneller is een qualy lap dan een ronde op 35 oude harde banden. Lewis had geen schijn van kans meer. Hij had nog een kans gehad moesten die 5 gedubbelden, die ook bij de race horen, er nog tussen hadden gezeten. Maar dan nog... Zoveel sneller was Max op dat moment.

Idem tegen Checo. Had altijd de linkerkant moeten afdekken op het rechte stuk en Checo was er nooit meer voorbij geraakt.
Daar heb je misschien een punt. Maar dan nog. Lewis kon zich geen schade veroorloven. Voor Checo maakte het niks uit indien ze elkaar raakten. Lewis moest als op eieren rijden.

Wie zijn trouwens die "vele oud-piloten" die vinden dat Checo niet mocht doen wat hij deed? En wat voor onzin is dat nu ook?
Juan Pablo Montoya, Mario Andretti, Sebastian Bourdais, Martin Brundle,...

De Mercedes ziet er imo niet zo extreem uit. Die vloer is wel opvallend met die golven er in, maar voor de rest vind ik dat die er niet zo opvallend uit ziet als enkele andere wagens. Ze zullen daar ook minder tijd gehad hebben want ze zijn veel meer bezig geweest met het vorige seizoen.
In elk geval ben ik blij dat we zoveel verschillende wagens zien. Het mag van mij stilletjes aan beginnen :)

Ik begrijp dat dit voor sommigen te langdradig wordt, maar lees
het niet hé.
We zitten hier allemaal uit te kijken naar de nieuwe wagens, topteams presenteren vandaag en gisteren, maar dan zitten hier letterlijke walls of text tussen over een onderwerp waar iedereen en hun moeder 2 maand geleden al beu over gediscussieerd hadden.

Ik herhaal:

Laat.
Het.
Los.

De laatste launch gaat volgens mij ook de slechtste zijn, als dat roos effectief in die livery zit :puke:.
Bwa, ik heb ergens een (ook fake) leak gezien waar ze gewoon het rode dat er al in zat, roze gemaakt hadden. Basically dezelfde livery, viel goed mee.

Het intrigeert me hoe iemand met zoveel kennis van F1 niet in ziet dat wat er vorig jaar gebeurd is fout was. Ik begrijp dat niet. Ik probeer het van zijn kant te zien, maar ik zie het spijtig genoeg niet.

Ik zou graag even duidelijk maken dat ik niet denk dat ik me ooit uitgesproken heb over het juiste of foute van de beslissing van Masi. Ik heb het al over bewoordingen van de regels gehad, ik heb het gehad over wie de betere over het seizoen was, ik heb het gehad over de waarschijnlijke gedachtengang van Masi, maar ik heb me volgens mij nooit uitgesproken over het juist of fout zijn van de beslissing.

Met alle respect, maar jij lijkt (en dat is niet enkel in deze discussie) heel snel een eigen interpretatie te maken van de manier waarop sommigen discussiëren en dat gelijk te stellen aan het innemen van positie. Als ik de gedachtengang van Masi weergeef, dan wil dat niet per sé zeggen dat ik akkoord ga met die gedachtengang.

In dat geval had hij misschien als eerste kunnen pitten ja. Maar waarom ?

Om zich te beschermen tegen late SC's. Moesten de wagens nu heel erg aan elkaar gewaagd zijn qua snelheid snap ik dat je track positie houdt. Maar gezien de duidelijke superioriteit van de Mercedes? Nope, dan snap ik dat niet meer. Ja, Max inhalen is een risico. Maar niet anticiperen op de reële mogelijkheid van een SC terwijl je grote rivaal achter je een gratis stop kan nemen is evenzeer een risico.

Lewis kon onmogelijk als eerste pitten na het geval Latifi. Hij kon op dat moment niet weten hoe groot de schade was, hoe lang de SC zou duren. Lewis kon zich op dat moment niet meer veroorloven dat Max voor hem kwam want voor hetzelfde geld finishte de race onder geel.

Klopt, maar nogmaals: je zei dat ALS hij gepit had, hij sowieso was verloren. Dat is niet zo.
Ik begrijp het niet pitten, ik begrijp dat ze die keuze maakten, maar hadden ze toch de andere keuze gemaakt, dan was hij niet sowieso verloren. En als de beslissing van Masi dezelfde was gebleven, dan had hij AD wel gewonnen.

Komaan Eniac. Max zat op vers rubber met een wagen die bijna zonder benzine zat. Hoeveel sneller is een qualy lap dan een ronde op 35 oude harde banden. Lewis had geen schijn van kans meer. Hij had nog een kans gehad moesten die 5 gedubbelden, die ook bij de race horen, er nog tussen hadden gezeten. Maar dan nog... Zoveel sneller was Max op dat moment.

Tja ik weet niet wat ik nog kan zeggen. Ja, zijn banden waren minder, maar de Mercedes was veel beter, en met die combinatie slaagt hij erin om 3 bochten later zonder DRS op het einde van het rechte stuk nog compleet naast Max te komen. En daarna komen geen inhaalmogelijkheden meer. Dus ja, als hij nog op gelijke hoogte kon komen 3 bochten later, waarom zou hij op de rechte stukken niet snel genoeg geweest zijn om Max af te houden als hij in T5 afgeblokt had?

Het was toch MINSTENS de poging waard?

Daar heb je misschien een punt. Maar dan nog. Lewis kon zich geen schade veroorloven. Voor Checo maakte het niks uit indien ze elkaar raakten. Lewis moest als op eieren rijden.

Binnenkant houden houdt op zich niet zoveel risico in, misschien zelfs minder risico dan Checo aan de binnenkant erin te laten duiken, want (remember Silverstone) aan de buitenkant zit je toch kwetsbaarder.

Juan Pablo Montoya, Mario Andretti, Sebastian Bourdais, Martin Brundle,...

Van Andretti en Brundle kan ik niet direct de uitspraken terugvinden.
Maar "veel" vind ik dat alleszins niet, en ik durf wel stellen dat de overgrote meerderheid er geen problemen in zag.

We zitten hier allemaal uit te kijken naar de nieuwe wagens, topteams presenteren vandaag en gisteren, maar dan zitten hier letterlijke walls of text tussen over een onderwerp waar iedereen en hun moeder 2 maand geleden al beu over gediscussieerd hadden.

Scrollen is niet lastig, ook als het een langere post betreft :p

Ik geloof niet dat Masi zo biased was dat hij enkel wou dat Max won. Maar ik ben er wel zeker van dat Masi serieus in de fout gegaan is in die laatste race. En eigenlijk geeft de FIA dat toe door Masi aan de kant te schuiven en die hele reeks andere maatregelen. Eigenlijk geeft de FIA hier toe dat de verkeerde piloot die laatste race gewonnen heeft.
Lewis en Mercedes hebben die laatste race perfect uitgevoerd. Op geen enkel moment kon Max een vuist maken. Op geen enkel moment was de overwinning van Lewis in gevaar. Maar ook op geen enkell moment in de race kon Lewis gaan pitten want dan zou hij track positie opgegeven hebben en zouden er bovendien nog andere wagens tussen hem en Max gekomen zijn. Dat was zowel zo na het geval met Gio als na het geval met Latifi. Indien Masi op dat moment zou gehandeld hebben volgens de regels of zoals tot nu toe altijd gehandeld geweest is, dan zou de overwinning van Lewis wel in het gevaar geweest zijn. Logisch dat hij niet pitte.
Maar wat Masi dan op het einde besliste tart alle verbeelding. Le,wis kon die race nooit nog winnen. Masi is bezweken onder de druk van Red Bull. Hij had die beslissing nooit mogen genomen hebben. Ik zeg niet dat hij het makkelijk had hé, maar dit was gewoon fout. Daar is gewoon geen discussie over mogelijk. En eindelijk geeft de FIA dat toe.
Ik ben er nog niet zo zeker van of het door die laatste race komt. Ikzelf vind de inconsistentie over het gehele seizoen nog een pak erger dan hetgeen er in de laatste race gebeurd is. Het was een shitshow in Abu Dhabi, maar die crash kwam dan ook wel op een onnoemelijk slecht moment voor de wedstrijdleiding. Een safety car was het enige logische, dus die call is gewoon volledig correct. Die safety car ging waarschijnlijk ook 4 à 5 ronden duren, dus da's heel kantje boordje of ze nog gaan rijden of niet. Er was op dat moment ook druk om te proberen om de race niet onder de safety car te laten eindigen, en dat was op voorhand besproken met ALLE teams had ik begrepen.

Dat hij dan een last minute call doet om de helft door te laten, en heel rap te herstarten om nog net een ronde te kunnen racen dat snap ik wel. Ik vind ook niet dat die radio communicatie bewijst dat Masi beïnvloed is. Ik interpreteerde zijn reactie eerder als: "zwijg nu eens, stomme apen, ik probeer hier een moeilijke situatie op orde te krijgen". Ik kreeg de indruk dat hij in zijn hoofd al wilde doen wat Red Bull voorstelde, en dat hij daarom vlug bevestigde. Al is dat allemaal speculatie uiteraard. Niet dat ik droevig ben dat Masi aan de kant wordt geschoven overigens. Het zal trouwens ook wel helpen dat er niet meer direct met de race director gesproken gaat kunnen worden tijdens de race. Wat een shit job had die eigenlijk: zowat alles en iedereen aansturen op en rond het circuit, en dan nog eens tegelijkertijd de pispaal zijn van alle teams.

Het argument dat Hamilton een perfecte race heeft gereden en daarom moest winnen houdt ook geen steek, want er zijn er al genoeg geweest die sportief gezien moeten winnen en door één of ander incident toch nog verliezen. Omgekeerd gebeurt dat ook: Hamilton heeft ook al punten cadeau gekregen door zaken waar hij niks mee te maken had. Het zou mooier zijn als de beste elke keer wint, maar dat dat niet gebeurt is nu eenmaal inherent aan de F1. Hamilton had bij 2 incidenten brute pech met timing en track positie, en vooral die pech heeft hem de race gekost. Hij had wel verdiend te winnen ja, maar dat betekent niet dat de wedstrijdleiding daar naar moet gaan handelen.

vKEiyVA.png

Niet-officieel, maar de F1-75 die morgen voorgesteld zal worden, ziet er wel nice uit! Sidepods wel diep uitgesneden.
om nog effe op terug te komen: blijkbaar is de deal met Philip Morris vervallen, wat zou verklaren waarom de wagen niet meer fluo-rood is, maar een meer traditioneel ferrari-rood

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan