marcel
Well-known member
Verstappen heeft gisteren bijna 2,5 GP afstanden gedaan, dus dat vermoeiende zal wel mee vallen.Merci voor dat filmpje Marcel.
In mijn vorige post staan trouwens een fout Ik dacht dat dit effect begon door een hobbel op het circuit maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Het is gewoon een effect van de aerodynamica van sommige wagens en het komt door het ground effect. De wagens zuigen zich vast aan het circuit en soms, op hoge snelheden en om redenen die ik (nog) niet helemaal begrijp, laten die heel even los. Een fractie van een seconde later zuigen ze zich dan weer vast op de baan en daardoor krijg je dat bouncend effect. Sommige wagens hebben daar blijkbaar heel veel last van, andere minder. De Mercedes zou zelfs al op 400 meter voor turn 1 zo beginnen te springen. In elk geval lijkt het er op dat dit probleem helemaal niet zo makkelijk op te lossen is want het heeft gewoon te maken met hoe de wagen aerodynamisch gezien werkt.
Of het echt veel effect gaat hebben op de stabiliteit van de wagens betwijfel ik nu wel aangezien het volgens mij ophoudt van het moment ze van het gas gaan. Het effect manifesteert zich enkel bij heel hoge snelheden dus in een bocht zal dat veel minder zijn. Maar het lijkt me wel heel vermoeiend wanneer je een hele race afstand met zo een springende wagen moet rijden.
Maar het is wel een opvallend hevig effect