Ik moet toegeven dat ik niet meer weet hoe de punten juist in elkaar zaten. Ik weet nog dat Senna de 2 laatste races moest winnen wilde hij wereldkampioen worden, maar ik weet niet meer wat er precies met Prost moest gebeuren. Wat zou er gebeuren indien Prost 2 keer 2de werd ? Ik weet het niet meer.
Ik weet wel nog dat Japan de voorlaatste race was en dat Senna pole had met meer dan 1.5 sec voorsprong op Prost. In de start nam Prost de leiding totdat Senna hem wilde inhalen in ronde 46 en Prost gewoon deed of hij Senna niet zag en gewoon de deur dicht deed. Prost was heel snel met uit te stappen want hij dacht dat beide McLarens uitlagen. Senna kon echter met de hulp van de marshalls, wat toen nog mocht, terug vertrekken en won de race. Hij was dus nog steeds in de running voor de titel.
Totdat de overwinning hem werd afgenomen door de FIA, of eigenlijk door Balestre. De uitleg waarom was gewoon hilarisch. Senna had volgens Balestre niet de hele raceafstand gereden want hij had de chicane gecut. De stewards hadden hem achteruit terug het circuit op moeten geduwd hebben en dan had hij de chicane moeten nemen. Als je dat door trekt naar de huidige tijd finisht er niemand meer want hoe vaak worden er geen bochten afgesneden ? Indien je er geen tijd mee wint, mag het. En zeker indien het veiliger is. Senna heeft geen tijd gewonnen met die chicane te cutten. En veiliger was het zeker want hem achteruit terug het circuit op duwen zou niet echt veilig geweest zijn lol.
Daarom vond ik wat Balestre toen besloot erger dan nu. Balestre wist donders goed dat hij mis was, maar Frans patriotisch als hij was gaf hij de titel toch aan Prost. Masi was ook mis nu, 100%. Maar ik denk niet dat hij echt die titel aan Max wilde geven. Ik denk dat hij gewoonweg bezweken is onder de druk van die teambazen die constant in zijn oren zaten te schreeuwen.
In die tijd hadden de F1 wagens geen startmotor, de wagens werden opgestart tijdens de startprocedure met een externe (mobiele) startmotor, ik denk zelfs dat dit het geval was tot 2014 met de introductie van het KERS systeem.
En ik heb dat niet opgezocht, dus het kan dat wat ik denk fout is he, maar ik dacht dat als de motor van een F1 wagen stilviel tijdens de race, het verboden was voor de marshals om de wagen al duwend terug op te starten, het enige wat ze mochten of moesten doen, was de wagen zo snel mogelijk uit de weg duwen zodat deze niet hinderde voor de wagens op de racetrack.
Zowel de motor van de wagen van Prost als die van de wagen van Senna vielen uit bij het incident, dat is ook de redenen waarom Prost onmiddellijk uitstapte, motor uit = race over, Senna bleef zitten en vroeg aan de marshals om hem terug op het circuit te duwen en terwijl zijn motor terug op te starten, zo kon hij zijn race verderzetten.
Ik dacht toen echt dat hij daarvoor de zwarte vlag zou krijgen, maar dat gebeurde niet, toen later op het nieuws gezegd werd dat Senna gediskwalificeerd was en Prost WK was, vond ik dat terecht. Het is pas later dat het duidelijk werd dat de straf was voor de manier waarop hij terug op het circuit reed en niet voor het aanduwen van zijn wagen door de marshals.
En dat was en is een buitenproportionele straf, helemaal niet terecht.
Dus was wat Balestre daar deed net zo erg ? Ja, misschien wel.
Maar alle info over die bepaalde race, kwam pas veel later, toen die race al dagen, weken, maanden voorbij was, op het moment zelf, bij het einde van de race, en zelfs later op het einde van dat seizoen, gaf die uitslag niet dat WTF gevoel dat ik had na Abu Dhabi.
Het is pas later, vooral met de opkomst van het internet dat er veel duidelijk is geworden, maar dan is al veel tijd voorbij gegaan en kun je dat gemakkelijker relativeren.
En over die punten:
Mijn uitleg in mijn vorig bericht was niet helemaal juist, daarom deze poging:
Enkel de 6 eerste plaatsen kregen punten, de eerste 9, de tweede 6, de derde 4, de vierde 3, de vijfde 2 en de zesde 1.
Er waren 16 races, en daarvan werden enkel de 11 beste race resultaten geteld voor het kampioenschap.
Senna reed dat jaar eerstes oftewel viel hij uit, en hij viel maar liefst 8 keer uit op 16 races, maar hij won er ook 6. Zijn slechtste resultaat was een elfde plaats.
Prost viel slechts 3 maal uit waarvan twee daarvan Australië en Japan waren, en zijn twee slechtste resultaten waren een vierde en een vijfde plaats.
Voor Japan had Senna al zijn minimum aan slechte punten, Prost daarentegen had maar 1 opgave, zijn vier andere slechtste resultaten waren een vijfde, een vierde, een derde en een tweede plaats, waardoor hij in totaal 0+2+3+4+6= 15 punten moest afgeven, en het was enkel daardoor dat Senna nog een kans maakte om het kampioenschap te winnen(Senna 60-0=60 punten) (Prost 81-15=66 punten).
Door de twee DNF's voor Japan en Australië kreeg Prost zijn twee beste van zijn slechtste resultaten terug, dus die tweede en derde plaats werden terug bij zijn punten geteld, en in de plaats werden de twee opgaves gebruikt waardoor de eindstand van Prost voor dat jaar 81-(0+0+0+2+3)= 76 punten is.