FIA Formula One 2023

Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?

• Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
Tuurlijk.
Maar als piloten zelf beginnen voor rechter te spelen. Ik vind dat toch niet normaal.

Hoezo, voor rechter spelen? Ocon doet technisch gezien niets verkeerds, de stewards bekijken dat dan ook niet eens, laat staan bestraffen.

Maar Ocon moet dan achteraf ook niet wenen dat Verstappen doet wat hij doet, want net zoals er in theorie niets mis is met wat Ocon doet, is er ook niets dat zegt dat Verstappen niet mag inhalen.

Alonso heeft ook eens zoiets gedaan. Iedereen juichen want "haha badass Alonso zet de andere eens op zijn plaats". De reacties in deze situaties draaien dan ook vooral in functie van welke rijders populair zijn bij het publiek dat erover discussieert. 🙂

Edit: Alonso vs Magnussen, Monza 2018 Q2.

Laatst bewerkt:
Ja, maar 9/10 keer doet zo'n 5 seconden straf voor zoiets helemaal niets.

Ik heb veel liever dat we dan effectief zien dat hij binnen de kortste keren terug voor geraakt, in plaats aan de kant te duwen en verder te rijden en denken "ach ja, ik rijdt er toch die 5 seconden af, boeit niet, volgende keer hetzelfde". Als je zoiets strenger bestraft gaat dat misschien minder gebeuren.

Het probleem is ook dat de teams nu zelf moeten oordelen of ze al dan niet de plek teruggeven.
Ik vind het correct hoor. Tijdens het seizoen kregen andere rijders dezelfde straf die de positie niet terug gaven. Max heeft die 5s moeten nemen bij z'n pitstop en is daardoor achter Leclerc gevallen. Volgens mij heeft hem dit meer tijd gekost dan gewoon de positie terug geven.

Hij is dé ster van het moment, logisch dat ge onder een vergrootglas ligt he.
En Sainz en Alonso spinnen, verliezen de controle over hun wagen. Ja, dat is een dubbel wereldkampioen die "beter rijdt dan ooit tevoren in zijn carrière" onwaardig, maar het is nog een andere orde dan wat Max doet. Zij halen er ook geen voordeel uit.

op zich kan ik zijn uitleg wel aanvaarden, maar het is gewoon héél awkward dat ge een voordeel haalt uit het verliezen van grip. Daarmee dat ik het terug geven van de plaats interessanter vind dan een 5s penalty. dan geeft ge dat gewonnen voordeel terug, en kunnen we voort met de race.

nu heeft hij die 5s penalty gekregen. da's gewoon een incorrecte straf, imo. of dat nu de regel is of niet. achteraf gezien (met de uitleg etc.) ook he, want met die penalty verloor hij meer plaatsen dan nodig bij zijn stop. met een mindere wagen wordt zijn race dan verpest.

vergelijk het met Ralf Schumacher indertijd op de Nurburgring. Stop&Go omdat hij de pit-exit line overschrijdt, omdat dat toen de enige penalty mogelijk was. dat was er toen ook ver over, en brak gewoon de GP (want tot dan een heel leuk duel met zijn broer).

Ja amai die drive throughs en stop&go’s indertijd dat was idd ferm overdreven altijd. Dat was minstens 30sec verlies en ge hing laatste ^^ en inhalen was onmogelijk.

De correcte straf zou idd de plaats teruggeven zijn. Snap niet dat ze zoiets dan niet kunnen uitspreken.

Persoonlijk vond ik ook weinig mis aan het Turn 1 duel, enkel dat Verstappen met zijn 4 wielen buiten de lijn ging. Max en Leclerc gingen beiden voor de buitenkant daar. Marc Goossens op telenet vond het zelfs geen straf waardig. Zou zijn uitleg nog eens moeten opzoeken maar dat leek me toch iets erover, zeker omdat Max naast de baan belandde

Russell heeft letterlijk tegen Max gereden toen Max hem wou voorbijsteken:unsure:

Eentje die wat meer weerwerk bied in 1 race doet me niet van mening veranderen over het hele seizoen gezien ;) .
Vond het vorig jaar ook al zo.
Al staat hij op andere strategie je vecht nog altijd om track positie,bij Max doen ze zelden moeite om te verdedigen maar bij Ferrari en Mercedes doen ze wel meer moeite om hun track positie te verdedigen al is hun strategie ook anders.
Enfin kan verkeerd zijn daarin maar dat is mijn gevoel.

Trouwens vond het manoeuvre van Max erg laat,Russell moet op een bepaald moment ook de bocht insturen hé.
George had gewoonweg de binnenkant beter moeten afschermen maar riskeerde daardoor de exit van de bocht op te moeten geven en Max een kans te geven op het rechte stuk daarna.Allemaal makkelijk gezegd vanuit de zetel natuurlijk.
Vind wel dat 5 seconden straf voor George onterecht waren,wat niet wilt zeggen dat Max ze had moeten krijgen.

Al staat hij op andere strategie je vecht nog altijd om track positie,bij Max doen ze zelden moeite om te verdedigen maar bij Ferrari en Mercedes doen ze wel meer moeite om hun track positie te verdedigen

Verdedigen tegen Max in de Red Bull dit jaar, op de meeste circuits. is nutteloos en kan enkel resulteren in tijdverlies en mogelijk hun eigen race negatief impacteren. Daarom doen ze dat niet.

Trouwens vond het manoeuvre van Max erg laat

Heb je zijn onboard al bekeken? Hij rijdt er letterlijk 5 seconden naast he. Dat was niet eens een late lunge, Russell kijkt gewoon niet. En ja, Russell moet insturen, maar niet alsof er niemand naast zit.
Dat zegt Russell zelf ook he, volledig zijn fout.

Er is op zich ook weinig discussie aan he, zowel Verstappen (vs Leclerc) als Russel geven goe dat de respectievelijke straffen terecht waren.

Hoezo, voor rechter spelen? Ocon doet technisch gezien niets verkeerds, de stewards bekijken dat dan ook niet eens, laat staan bestraffen.

Maar Ocon moet dan achteraf ook niet wenen dat Verstappen doet wat hij doet, want net zoals er in theorie niets mis is met wat Ocon doet, is er ook niets dat zegt dat Verstappen niet mag inhalen.

Alonso heeft ook eens zoiets gedaan. Iedereen juichen want "haha badass Alonso zet de andere eens op zijn plaats". De reacties in deze situaties draaien dan ook vooral in functie van welke rijders populair zijn bij het publiek dat erover discussieert. 🙂

Edit: Alonso vs Magnussen, Monza 2018 Q2.
Ik ken het reglementenboek niet vanbuiten.

Maar ik dacht dat er iets was dat je iemand zijn Q lap niet mag verstoren (impeding)?

Max zegt letterlijk op de radio dat hij voor express Ocon zijn ronde verpest omdat Ocon dat, volgens hem (en hij had gelijk), daarvoor ook deed. Dat is toch voor zelf voor rechter spelen alvorens je de situatie eens tegoei van buitenaf hebt bekeken?
Als iedereen dat begint te doen "Ik vind dat x een regel heeft overtreden, dus ik kloot hem nu voor expres terug.". Toch maar raar...

Ik vind het correct hoor. Tijdens het seizoen kregen andere rijders dezelfde straf die de positie niet terug gaven. Max heeft die 5s moeten nemen bij z'n pitstop en is daardoor achter Leclerc gevallen. Volgens mij heeft hem dit meer tijd gekost dan gewoon de positie terug geven.
Ik weet dat dat consequent zo wordt gedaan (en ook goed dat dat zo is!), maar ik ben gewoon niet blij dat het zo gedaan wordt.

Ik ken het reglementenboek niet vanbuiten.

Maar ik dacht dat er iets was dat je iemand zijn Q lap niet mag verstoren (impeding)?

Als je zelf op een trage ronde zit en je blokkeert iemand die een hot lap bezig is, dan is dat impeding en wordt je bestraft. Dat mag dus effectief niet.
In dit geval gingen zowel Max als Ocon voor een hot lap. Dan is elkaar racen uiteraard nefast voor beide rijders, maar niet verboden.

Max zegt letterlijk op de radio dat hij voor express Ocon zijn ronde verpest omdat Ocon dat, volgens hem (en hij had gelijk), daarvoor ook deed. Dat is toch voor zelf voor rechter spelen alvorens je de situatie eens tegoei van buitenaf hebt bekeken?
Als iedereen dat begint te doen "Ik vind dat x een regel heeft overtreden, dus ik kloot hem nu voor expres terug.". Toch maar raar...

Ja, dat is letterlijk "hij verkloot mijn ronde door er nog efkes voor te springen, maar hij komt er niet mee weg".
Als iedereen dat begint te doen... Welja, als iedereen begint te doen wat Ocon doet ipv proper te queuen zoals de rest, wat dan? :)

Ik praat Ocon zijn actie ook niet goed hé.
Maar je meldt dat bij de stewards ipv op die manier.

Vind ik :)

Goh ja, zo wat spielerei op de baan met een randje, ik vind dat niet echt erg.

Het blijven grote kleine kinderen hé, het is van alle tijden geweest dat ze elkaar soms de loef af steken en op het randje ergeren op en naast de baan. Zelfs en mss vooral de allergrootsten.

Ik praat Ocon zijn actie ook niet goed hé.
Maar je meldt dat bij de stewards ipv op die manier.

Vind ik :)

Nee, dat is het punt eigenlijk: er valt niets te melden bij de stewards. Er is een gentleman's agreement om zeker die laatste bocht te queuen zodat je de boel niet verkloot voor de rest, maar dat is geen regel. Stewards kunnen daar dan ook helemaal niets over zeggen, want het mag 100% volgens de regels.

Maar wat Max doet, dat mag dan ook weer 100% volgens de regels 🙂

Nee, dat is het punt eigenlijk: er valt niets te melden bij de stewards. Er is een gentleman's agreement om zeker die laatste bocht te queuen zodat je de boel niet verkloot voor de rest, maar dat is geen regel. Stewards kunnen daar dan ook helemaal niets over zeggen, want het mag 100% volgens de regels.

Maar wat Max doet, dat mag dan ook weer 100% volgens de regels 🙂
Sinds wanneer is iemand moedwillig hinderen volgens de regels ?

Ocon deed inderdaad niks verkeerd. Die probeerde gewoon om een betere trackpositie te verkrijgen om door te stoten naar de volgende kwalificatie-sessie. Goed, hij verbrak daarmee het gentlemens agreement maar feitelijk deed hij niks dat niet volgens de regels was.
Max deed wel iets verkeerd.. Max haalde Ocon niet terug in om een betere startpositie te verkrijgen, maar enkel en alleen om ocon te hinderen omdat hij pissed was dat Ocon zich niet aan de gentlemens agreement hield. En Max geeft dat dan nog doodleuk toe ook. Bij mijn weten is iemand moedwillig hinderen nog altijd niet toegestaan.

En voor ik hier op mijn kap krijg dat ik het niet voor Max heb.... De straf die Max kreeg bij de start vond ik er los over. Het was niet dat Max moedwillig Leclerc van de baan duwde. Max probeerde in te halen en overschatte de hoeveelheid grip die hij had. Goed, het was een fout van Max en hij had misschien de positie moeten terug geven, maar om daar dan direct voor te straffen vind ik dan ook weer niet nodig. Laat ze toch wat racen. Ik heb weinig interesse om iedereen op 90% van zijn kunnen te zien rondtoeren.

Sinds wanneer is iemand moedwillig hinderen volgens de regels ?

Ocon deed inderdaad niks verkeerd. Die probeerde gewoon om een betere trackpositie te verkrijgen om door te stoten naar de volgende kwalificatie-sessie. Goed, hij verbrak daarmee het gentlemens agreement maar feitelijk deed hij niks dat niet volgens de regels was.
Max deed wel iets verkeerd.. Max haalde Ocon niet terug in om een betere startpositie te verkrijgen, maar enkel en alleen om ocon te hinderen omdat hij pissed was dat Ocon zich niet aan de gentlemens agreement hield. En Max geeft dat dan nog doodleuk toe ook. Bij mijn weten is iemand moedwillig hinderen nog altijd niet toegestaan.

De feiten: Max en Ocon beginnen een hot lap, Max haalt Ocon in, en blijft daarbij on track.
Er is geen kader voor de stewards om dat te bestraffen, wat Max erover zegt verandert daar niets aan.

Ocon haalt max in op start/finish, Max haalt Ocon in in T1. Max had ook kunnen zeggen in het interview dat hij Ocon in T1 terug inhaalde om zijn ronde te verbeteren want achter die tragere Alpine zou hij tijd verloren hebben. Liever die uitspraak gezien dan?

EN trouwens in die video was er nog een 3de die zijn lap verneukt werd door Ocon :p En die 3de rijder was eigelijk de trigger van de chaos aangezien deze pissed was op Ocon, en zijn plaats achter Verstappen wou. Toen gingen ze alle 3 gelijktijdig op de gas lol

Iedereen heeft iedereen gehinderd in die fase, zo simpel is het.

Laatst bewerkt:
Ik ga hier helemaal niet goedpraten wat Ocon gedaan heeft. Ben helemaal geen fan van hem. Maar ik begrijp wel waarom hij het gentlemens agreement brak. Ocon was niet door Q1. Hij moest nog een ronde afleggen in een poging zich te kwalificeren. Die had geen tijd om te wachten tot Max zin had om zijn ronde aan te vatten.
- Max was al lang zeker van een plekje in Q2 en zorgt daar voor een serieuze file. Op 0.07 in dat filmpje zie je dat Max al serieus bezig is aan een lift&coast.
- Max weigert ook van die 3de wagen, wie het ook mag zijn, voorbij te laten. Max zit niet op de ideale lijn maar houdt de binnenkant om iedereen te verplichten zich aan dat gentlemens agreement te houden. Dat zie je 0.09 in dat filmpje van Scifo.
- Op 0.18 staat Max bijna stil met een hele file achter hem.
- Op 0.20 wil Ocon links voorbij maar opnieuw is het Max die de deur dicht smijt en vind dat de wagens achter zich te houden hebben aan het gentlemens agreement
- Op 0.29 raakt Ocon eindelijk voorbij Max. Je gaat me niet vertellen dat Max hier voluit gaat want dan was Ocon er nooit voorbij geraakt.
- Op 0.39 is het dan Max die in T1 dan terug voorbij Ocon gaat. Maar bij die actie verkloot Max niet enkel de ronde van Ocon maar ook zijn eigen ronde. Een blinde kan zien dat Max op dat moment niet meer bezig was met zelf een snelle ronde neer te zetten, maar eerder met Ocon zijn ronde te verpesten. Misschien heeft het feit dat het Ocon was er wel iets mee te maken. Die 2 zijn helemaal geen vrienden.

De laatste keer dat ik de reglementen na las was het nog altijd de FIA die straffen uitdeelt. Niet Max. Ocon heeft nooit de intentie gehad Max zijn ronde te verkloten. Indien Max, van in het begin Ocon had voorbij gelaten in plaats van andere mensen te verplichten een gentlemens agreement te volgen, dan had Max (buiten misschien wat vuile lucht) helemaal geen last gehad van Ocon.
Het is niet proper wat Ocon doet, dat geef ik toe. Maar dat geeft Max nog altijd recht om Ocon zijn ronde moedwillig om zeep te helpen. Volgens mij hoort daar nog altijd een impeding penalty bij. Ik weet niet wat die penalty precies is, maar 100% volgens de regels is dit allesbehalve.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan