FIA Formula One 2023

Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?

• Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
Impeding penalty's worden enkel toegepast in inlaps, outlaps of iedereen die niet aan een hot lap bezig is.

Aangezien ze allemaal aan een hotlap bezig zijn mag er vrijuit geracet worden om je laptijd te verbeteren. Voor iemand die 30 jaar F1 kijkt, zou je dat toch moeten weten :p

En voor de rest een leuk verhaaltje maar doet er niet toe :unsure:

Het was onsportief van beiden imo, maar in tegenstelling tot wat hier eerder gezegd werd is er volgens mij toch wel een serieus verschil tussen de actie van Ocon en die van Verstappen. Dan heb ik het vooral over waarom ze deden wat ze deden. Ocon wilde gewoon zo snel mogelijk aan start/finish zijn om zich proberen te kwalificeren voor Q2. Die had niet de intentie om iemand te hinderen. Max had geen enkele andere intentie dan Ocon te hinderen.
En ik denk dat het dat is wat Knarf hier wilde aanhalen. Max heeft nog altijd niet het recht om zelf voor gendarm te gaan spelen. Het is de FIA die straffen uitdeelt, niet Max Verstappen.

Maar, en dit kan je als een serieus compliment voor Max beschouwen, dat Max dat doet vind ik eerlijk gezegd niet vreemd. Senna en Schumacher, 2 andere grootheden uit de historie van deze prachtige sport, hadden vaak hetzelfde probleem. Die hadden ook geen probleem mee om af en toe zelf voor scheidsrechter te spelen.

Die had geen tijd om te wachten tot Max zin had om zijn ronde aan te vatten.

Hoezo, hij had geen tijd? Er stond nog meer dan een minuut op de klok, en de baan werd altijd maar sneller.

Je schrijft hier een hele analyse met halve info.

- Max was al lang zeker van een plekje in Q2 en zorgt daar voor een serieuze file.

Max zorgt niet voor "een serieuze file". Hij is aan het queuen, paar seconden voor hem rijden wagens, daarnaast rijdt hij links en traag omdat hij de boodschap kreeg dat Tsunoda eraan komt en hij die voor moet laten (race engineer denkt verkeerdelijk dat Tsunoda aan een hot lap bezig is).

- Max weigert ook van die 3de wagen, wie het ook mag zijn, voorbij te laten. Max zit niet op de ideale lijn maar houdt de binnenkant om iedereen te verplichten zich aan dat gentlemens agreement te houden. Dat zie je 0.09 in dat filmpje van Scifo.

Er rijden daar letterlijk 3 wagens links na elkaar, en de andere 2 doen dat waarschijnlijk om dezelfde reden als Max: omdat Tsunoda eraan komt waarvan ze denken dat hij aan een hot lap bezig is.
Max "weigert" dan ook niet om die door te laten: hij zit daar net om hem door te laten! Maar Tsunoda remt dan af om een plekje in de queue te nemen, want hij was dus niet bezig aan een hot lap.

- Op 0.18 staat Max bijna stil met een hele file achter hem.

Ja, da's typisch queuen. Afstand laten tot de wagen die net vertrokken is door te kruipen, en dan gas geven. Neem voor de lol ook even cockpit view van Tsunoda tijdens het incident.

- Op 0.20 wil Ocon links voorbij maar opnieuw is het Max die de deur dicht smijt en vind dat de wagens achter zich te houden hebben aan het gentlemens agreement

Dat mag hij absoluut vinden op dat ogenblik, Max is daar klaar om te gaan en Ocon wil er nog even door.

- Op 0.29 raakt Ocon eindelijk voorbij Max. Je gaat me niet vertellen dat Max hier voluit gaat want dan was Ocon er nooit voorbij geraakt.

Max gaat voluit, Ocon vertrok een fractie eerder en kan zwaar slipstreamen achter Max die zelf geen tow heeft.

De laatste keer dat ik de reglementen na las was het nog altijd de FIA die straffen uitdeelt. Niet Max.

De FIA hoeft hier geen straffen uit de delen, want er zijn geen regels overtreden. Ocon mag doen wat hij doet. Max ook.

Ocon heeft nooit de intentie gehad Max zijn ronde te verkloten.

Sure. Doet het toch, he, door langs te komen op het ogenblik dat Max gaat gaat. Je minimaliseert het effect van "wat vuile lucht" dan ook nogal. Dat is evenzeer een ronde verprutst.

Het is niet proper wat Ocon doet, dat geef ik toe. Maar dat geeft Max nog altijd recht om Ocon zijn ronde moedwillig om zeep te helpen. Volgens mij hoort daar nog altijd een impeding penalty bij. Ik weet niet wat die penalty precies is, maar 100% volgens de regels is dit allesbehalve.

Nee, daar hoort nog altijd geen impeding penalty bij en ja, het is 100% volgens de regels.

Dit is niet nieuw he.

Impeding penalty's worden enkel toegepast in inlaps, outlaps of iedereen die niet aan een hot lap bezig is.

Aangezien ze allemaal aan een hotlap bezig zijn mag er vrijuit geracet worden om je laptijd te verbeteren. Voor iemand die 30 jaar F1 kijkt, zou je dat toch moeten weten :p
Neen, dat wist ik dus niet. Maar nu je het zegt, ik heb nog inderdaad nog nooit geweten dat er een impeding penalty is uitgeproken wanneer beide wagens aan een hotlap bezig zijn.

Maar... Puur hypotetisch gesproken... beeld je nu eens in dat bij een bepaalde GP Leclerc provisional pole heeft na de eerste runs in Q3. Met nog een tiental seconden op de klok gaat Max een ultieme poging wagen om de pole af te pikken van Leclerc. Deze laatste mag Max dus niet hinderen wanneer hij op het circuit zit in een langzamer ronde, maar het is hem dus wel toegestaan om gewoon in de slipstream van Max te gaan hangen en in T1 binnenkant bocht te divebomben en zodoende zowel zijn eigen ronde als die van Max te verpesten ? Dat is dan gewoon toegestaan ?
Ik wil het niet in het belachelijke trekken hé. Dit is een oprechte vraag. Ik heb zoiets nooit weten gebeuren maar moest dit gewoon toegestaan zijn vind ik het heel vreemd dat dit nooit gebeurd is.

Hoezo, hij had geen tijd? Er stond nog meer dan een minuut op de klok
Goed... hij dacht misschien dat hij geen tijd meer had. Hij lag er uit op dat moment hé. Hij had waarschijnlijk schrik dat hij niet meer op tijd aan zijn snelle ronde zou kunnen beginnen.

Max zorgt niet voor "een serieuze file". Hij is aan het queuen
Yep, dat is toegestaan. Net zoals het u niet houden aan een gentlemens agreement. Dat is ook gewoon toegestaan. Ik beweer niet dat het fair is, maar het is wel toegestaan.

daarnaast rijdt hij links en traag omdat hij de boodschap kreeg dat Tsunoda eraan komt en hij die voor moet laten (race engineer denkt verkeerdelijk dat Tsunoda aan een hot lap bezig is).
Het feit dat Max verkeerde informatie heeft doorgekregen is toch niet Ocon zijn probleem. Wel ?

Er rijden daar letterlijk 3 wagens links na elkaar, en de andere 2 doen dat waarschijnlijk om dezelfde reden als Max: omdat Tsunoda eraan komt waarvan ze denken dat hij aan een hot lap bezig is.
Die hebben dan allemaal verkeerde informatie gekregen ???

Sure. Doet het toch, he, door langs te komen op het ogenblik dat Max gaat gaat. Je minimaliseert het effect van "wat vuile lucht" dan ook nogal. Dat is evenzeer een ronde verprutst.
Indien Max Ocon gewoon had doorgelaten van in het begin zal hij niet veel vuile lucht gehad hebben. Maar goed. In elk geval, Max was al lang gekwalificeerd. Of hij 1ste of 3de of hoeveelste dan ook werd in Q1 maakt toch geen bal uit. Voor Ocon stond een plek in Q2 op het spel.

Nee, daar hoort nog altijd geen impeding penalty bij en ja, het is 100% volgens de regels.
Awel... als ik van Ocon was zat ik volgende race in Q1 elke hotlap die Max ging aanvatten in diens slipstream en elke keer in T1 divebomde ik binnendoor. Het is toegestaan hé...

Komaan Eniac. Je bent een redelijk mens. Je ziet toch wel duidelijk een verschil tussen de actie van de 2 piloten. De ene piloot wil gewoon zo snel mogelijk aan zijn snelle ronde beginnen. Hij wil daarmee niet echt iemand hinderen maar hij gaat daarmee wel in tegen een gentlemens agreement. De andere piloot probeert gewoon om die ene piloot zijn ronde te verkloten. Niet meer, niet minder. Waarschijnlijk omdat hij kwaad is dat die ene zich niet aan dat gentlemens agreement gehouden heeft.
We moeten ons dan nog niet eens afvragen of dat echt zo is. Hij geeft het nog gewoon toe.

Maar... Puur hypotetisch gesproken... beeld je nu eens in dat bij een bepaalde GP Leclerc provisional pole heeft na de eerste runs in Q3. Met nog een tiental seconden op de klok gaat Max een ultieme poging wagen om de pole af te pikken van Leclerc. Deze laatste mag Max dus niet hinderen wanneer hij op het circuit zit in een langzamer ronde, maar het is hem dus wel toegestaan om gewoon in de slipstream van Max te gaan hangen en in T1 binnenkant bocht te divebomben en zodoende zowel zijn eigen ronde als die van Max te verpesten ? Dat is dan gewoon toegestaan ?

Klopt helemaal.

Goed... hij dacht misschien dat hij geen tijd meer had. Hij lag er uit op dat moment hé. Hij had waarschijnlijk schrik dat hij niet meer op tijd aan zijn snelle ronde zou kunnen beginnen.

Die mannen weten zelf ook hoeveel tijd ze nog hebben. Zijn race engineer had net ervoor nog rustig gezegd dat er wel wat volk voor zat en hij wel even ging moeten wachten. Geen instructie om de hele boel te jumpen.

Die mannen managen dat niet zelf he, daarvoor hebben die een race engineer. Als er echt geen tijd genoeg was, dan had Ocon's race engineer hem DAT verteld ipv een rustige "je gaat even moeten wachten".

Yep, dat is toegestaan. Net zoals het u niet houden aan een gentlemens agreement. Dat is ook gewoon toegestaan. Ik beweer niet dat het fair is, maar het is wel toegestaan.

Zeg ik toch zelf ook?
Het feit dat Max verkeerde informatie heeft doorgekregen is toch niet Ocon zijn probleem. Wel ?

Uh, jij bent degene die zegt dat Max opzettelijk links zit om anderen te blokkeren. Dat is fout en ik leg uit waarom hij daar wel links zit.

Die hebben dan allemaal verkeerde informatie gekregen ???

Ik duid even dat het niet raar is dat Max links zit, gezien er 2 anderen daar ook zitten.

Indien Max Ocon gewoon had doorgelaten van in het begin zal hij niet veel vuile lucht gehad hebben.

Bekijk Ocon's cockpit view, want het lollige is dat Ocon had kunnen voorbijrijden "in het begin", maar kiest om erachter te blijven en te gaan wanneer dat niet meer anders kan dan Max impacteren.

Awel... als ik van Ocon was zat ik volgende race in Q1 elke hotlap die Max ging aanvatten in diens slipstream en elke keer in T1 divebomde ik binnendoor. Het is toegestaan hé...

En er is een reden waarom Ocon dat niet zal doen.

Komaan Eniac. Je bent een redelijk mens. Je ziet toch wel duidelijk een verschil tussen de actie van de 2 piloten. De ene piloot wil gewoon zo snel mogelijk aan zijn snelle ronde beginnen. Hij wil daarmee niet echt iemand hinderen maar hij gaat daarmee wel in tegen een gentlemens agreement. De andere piloot probeert gewoon om die ene piloot zijn ronde te verkloten. Niet meer, niet minder. Waarschijnlijk omdat hij kwaad is dat die ene zich niet aan dat gentlemens agreement gehouden heeft.
We moeten ons dan nog niet eens afvragen of dat echt zo is. Hij geeft het nog gewoon toe.

Tuurlijk, en? Punt is dat het gewoon mag. De hoofdreden dat ik op je reageerde is dat je in je analyse een hele hoop zaken erbij sleurt die fout zijn en teveel kleur toevoegen aan wat Max deed.

Ok, top. Merci voor de antwoorden. Om eerlijk te zijn denk ik dat je heel anders zou reageren indien Max in zijn snelle ronde ooit op die manier wordt gehinderd, maar dat zullen we dan wel zien wanneer dat ooit eens gebeurt.

Wel nog 1 vraagje...

En er is een reden waarom Ocon dat niet zal doen.
Wat mag die reden dan zijn ?

Omdat Ocon dan ook gewoon vanachter zal mogen starten en de kans is groot dat Max zich naar voor weet te rijden terwijl hij waarschijnlijk puntenloos sal achterblijven. Deze punten zijn belangrijk voor het constructeurkampioenschap want elk punt/positie in dat kampioenschap is geld waard. Ook staat Ocon momenteel 4 punten achter op zijn teammaat Gasly en die mogen elkaar niet echt, dus denk wel dat die graag die strijd zou winnen.

Oorzaak van de hele discussie blijft toch een zeer regelmatig terugkerend fenomeen: het eindeloos wachten tot de laatste moment van de sessie om aan die snelste ronde te beginnen en dan nog eens gaan wachten om een zo groot mogelijk gat te hebben met de voorganger waardoor iedereen bij elkaar komt. Praktisch elke kwalificatie heb je situaties waar er zo meer auto's stilstaan op circuit dan op maandagmorgen op de Brusselse ring. Hier was het bocht 14/15/16, in Mexico was het einde pitstraat waar ze onnozel staan te doen. In Monza is het tot het absurde zelfs.
In dat opzicht kan ik de actie van Ocon wel begrijpen. Die vond het gat groot genoeg en zegt rijden, Verstappen wou het nog wat langer trekken. Als je 100% free air wil dan moet je maar 2 minuten eerder buiten komen, dan rijdt er niemand rond. Ik vind dat "wachten" ook een vorm van spelbederf want hij ontneemt Ocon (en anderen in de rij) zo ook mogelijks de kans om zijn tijd te verbeteren. Dat is hetzelfde als een voetballer die tijd trekt door een blessure veinzen. Natuurlijk zoals ocon daar 4-5 wagens voorbij gaat is natuurlijk ook niet helemaal ok en kan ook leiden tot gevaarlijke situaties dus ik ga het ook niet goedkeuren, maar ik kan het wel begrijpen.
Ik vraag mij wel af of Verstappen zijn reactie dezelfde zou geweest zijn als het bv Gasly geweest zou zijn...

Is er eigenlijk geen maximum rondetijd?

Komen soms straffen voor voorbij. Maar is me niet duidelijk wanneer, of hoe hoog die maximale tijd dan is.

Vind het wat vreemd dat ze dan tijd hebben om daar wat te gaan surplassen.

Mss eens tijd voor een nieuw quali format, want het lijkt elk jaar wel steeds een groter probleem te worden? Elk in elke Q-sessie 1 snelle ronde. In Q3 in de volgorde van de uitslag van de vorige GP (dus de winnaar van die vorige gp mag als laatste), in Q2 en Q1 volgens de tijd die ze in de vorige Q hebben gezet.

Lijkt me ook nog best spannend en leuk om te volgen, want elk snel rondje van elke piloot komt grotendeels in beeld.

Alleen wel een probleem als het dreigt te regenen of net heeft geregend natuurlijk, geen idee hoe dat op te lossen valt.

ze hebben dat al eens geprobeerd. een jaar of 3-5. werkt niet.
dat duurde toen ook ongeveer een uur. dus Q1 zou nu ook een uur duren. uw hele quali zou langer duren dan de GP.

ze hebben dat al eens geprobeerd. een jaar of 3-5. werkt niet.
dat duurde toen ook ongeveer een uur. dus Q1 zou nu ook een uur duren. uw hele quali zou langer duren dan de GP.

Je kan ze natuurlijk altijd buiten laten rijden volgens een bepaalde delta waar je quasi niemand zal hinderen, dus toch meerdere auto's op de baan maar elk 1 snelle ronde met x- aantal tijd tussen.

Enfin, lijkt me toch dat ze eens mogen nadenken over een ander format.

Je kan ze natuurlijk altijd buiten laten rijden volgens een bepaalde delta waar je quasi niemand zal hinderen, dus toch meerdere auto's op de baan maar elk 1 snelle ronde met x- aantal tijd tussen.

Enfin, lijkt me toch dat ze eens mogen nadenken over een ander format.
Was dat niet hoe het was in de jaren 2000 ongeveer? Als ik het mij goed herinner was het elk 1 snelle ronde in omgekeerde volgorde van stand van het kampioenschap.

Als kind en Schumi fan vond ik het heerlijk :D

Ik vind dat "wachten" ook een vorm van spelbederf want hij ontneemt Ocon (en anderen in de rij) zo ook mogelijks de kans om zijn tijd te verbeteren.

Huh, hoezo? Met nog meer dan een minuut op de klok was er meer dan tijd genoeg om een rondje te starten he.

Huh, hoezo? Met nog meer dan een minuut op de klok was er meer dan tijd genoeg om een rondje te starten he.
Hier in deze situatie niet, maar ik had het over het algemeen fenomeen. En niet specifiek naar max he, ze doen het allemaal. Maar net zoals mijn voorbeeld in voetbal: het doet er mij niet toe of ze het in de allereerste minuut of in de laatste minuut of zelfs seconden doen, er tikt intussen tijd voorbij die kostbaar zou kunnen zijn voor iedereen die erachter vast zit. Enige verschil met voetbal dat ze het in F1 niet altijd bewust doen met de bedoeling om het spel te bederven. Die grens is zeer dun. Maar de intentie kan er wel zijn: hebben we op Monza al gezien en als er een rechtstreekse concurrent in de knock-out zone staat ze wel eens "toevallig" nog een paar seconden langer zouden durven wachten om aan te zetten.

Ik ben eigenlijk wel tevreden van het huidige Kwalificatie format. 3 mini Qualifying shootouts, wat meer kunde vragen? Als kijker boeit die file vorming toch niet wat meestal in Q1 voorvalt. Iemand die zich laat vangen om als laatste naar buiten te gaan om een optimale track conditie voor zich te krijgen, weet dat em hierbij een risico pakt. Zo een gevalleke zoals Ocon heb ik geen medelijden mee, kvind dat zelfs goed dat em dan zelf genaaid wordt door eender wie ^^

Welke andere opties hebt ge?

- 1 voor 1 naar buiten, hoe saai en langdradig gaat dat zijn
- de laatste verandering dat ik nog herinner was dat elke 3min iemand afviel, dat was het toch ook niet.
- in de tijd van Schumacher was het 1 uur lange qualifying sessie zeker waarbij enkel de laatste 10 to 5 min van belang waren

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan