Die had geen tijd om te wachten tot Max zin had om zijn ronde aan te vatten.
Hoezo, hij had geen tijd? Er stond nog meer dan een minuut op de klok, en de baan werd altijd maar sneller.
Je schrijft hier een hele analyse met halve info.
- Max was al lang zeker van een plekje in Q2 en zorgt daar voor een serieuze file.
Max zorgt niet voor "een serieuze file". Hij is aan het queuen, paar seconden voor hem rijden wagens, daarnaast rijdt hij links en traag omdat hij de boodschap kreeg dat Tsunoda eraan komt en hij die voor moet laten (race engineer denkt verkeerdelijk dat Tsunoda aan een hot lap bezig is).
- Max weigert ook van die 3de wagen, wie het ook mag zijn, voorbij te laten. Max zit niet op de ideale lijn maar houdt de binnenkant om iedereen te verplichten zich aan dat gentlemens agreement te houden. Dat zie je 0.09 in dat filmpje van Scifo.
Er rijden daar letterlijk 3 wagens links na elkaar, en de andere 2 doen dat waarschijnlijk om dezelfde reden als Max: omdat Tsunoda eraan komt waarvan ze denken dat hij aan een hot lap bezig is.
Max "weigert" dan ook niet om die door te laten: hij zit daar net om hem door te laten! Maar Tsunoda remt dan af om een plekje in de queue te nemen, want hij was dus niet bezig aan een hot lap.
- Op 0.18 staat Max bijna stil met een hele file achter hem.
Ja, da's typisch queuen. Afstand laten tot de wagen die net vertrokken is door te kruipen, en dan gas geven. Neem voor de lol ook even cockpit view van Tsunoda tijdens het incident.
- Op 0.20 wil Ocon links voorbij maar opnieuw is het Max die de deur dicht smijt en vind dat de wagens achter zich te houden hebben aan het gentlemens agreement
Dat mag hij absoluut vinden op dat ogenblik, Max is daar klaar om te gaan en Ocon wil er nog even door.
- Op 0.29 raakt Ocon eindelijk voorbij Max. Je gaat me niet vertellen dat Max hier voluit gaat want dan was Ocon er nooit voorbij geraakt.
Max gaat voluit, Ocon vertrok een fractie eerder en kan zwaar slipstreamen achter Max die zelf geen tow heeft.
De laatste keer dat ik de reglementen na las was het nog altijd de FIA die straffen uitdeelt. Niet Max.
De FIA hoeft hier geen straffen uit de delen, want er zijn geen regels overtreden. Ocon mag doen wat hij doet. Max ook.
Ocon heeft nooit de intentie gehad Max zijn ronde te verkloten.
Sure. Doet het toch, he, door langs te komen op het ogenblik dat Max gaat gaat. Je minimaliseert het effect van "wat vuile lucht" dan ook nogal. Dat is evenzeer een ronde verprutst.
Het is niet proper wat Ocon doet, dat geef ik toe. Maar dat geeft Max nog altijd recht om Ocon zijn ronde moedwillig om zeep te helpen. Volgens mij hoort daar nog altijd een impeding penalty bij. Ik weet niet wat die penalty precies is, maar 100% volgens de regels is dit allesbehalve.
Nee, daar hoort nog altijd geen impeding penalty bij en ja, het is 100% volgens de regels.
Dit is niet nieuw he.