FIA Formula One 2025

Wie wordt wereldkampioen in 2025 ?

• Totaal aantal stemmers
    77
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Een hele race lang de gedachte 'als ik een vangrail aantik is het gedaan'. Dat gaat toch ook een paar uur duren voor uw anus terug ontspant daarna.

Maar tegelijk, gewoon op plaats 3 mikken is de meest relaxte optie en zeer waarschijnlijk om te behalen op deze grid. Je zou al de pech moeten hebben dat Ferrari of Mercedes een wonderweekend heeft, al is dat bij Mercedes zeker niet uit te sluiten. Als je pitwall dan een domme zet doet...

Deze race kan heel saai zijn, maar tegelijk kan in elke fase alles door elkaar worden gegooid. Gezien het gevoel voor drama van F1/Liberty de laatste jaren ben ik wel een klein beetje bang voor een gestuurde farce... Ik heb geen zin om dit te zien eindigen zoals de eerste titel van Max, met een beetje wrange nasmaak. Dat verdienen de drivers ook niet.
Van Russell gaat het al zeker niet komen denk ik.
Als Max erin slaagt na bocht 1 op P1 te rijden gaat Lando mogelijks toch onder de druk bezwijken.

Hadjar zou toch jammer zijn mocht die falen bij RedBull en ook opzij worden geschoven. Lijkt me toch een groter talent dan Tsunoda, Gasly, Lawson of Albon, heeft echt goede dingen getoond én heeft karakter, dergelijke figuren kleuren toch de grid imo.

Als de 2026 auto ook volledig is afgestemd op het rijgedrag en de wensen van Max, gaan ze nu toch hopelijk echt eens eerst getest en gekeken hebben of die auto en setup ook de 2de rijder ligt. Ik weet wel dat ze dat in de simulator niet exact kunnen nabootsen, maar ze hebben toch ervaring en data genoeg met hun 2de rijders bij RB om te zien of het een match gaat zijn me dunkt. Het kan toch echt niet zijn dat Max de enige is die met dergelijke auto overweg kan? Tenzij er natuurlijk echt andere dingen spelen (alle updates en aandacht enkel naar de eerste auto) of Max gewoon echt buitenaards is met een middenveldauto, maar dat kan ik maar moeilijk geloven.
Het probleem is dat wanneer ze een auto hebben die wat meer “driveable” is, Verstappen steen en been klaagt omdat hij niet aggressief genoeg af te stellen is.

Remember 2023: in het begin van het jaar was de Red Bull neutraler waardoor Perez vrij kort bij Verstappen kwam. Niet naar Max zijn zin natuurlijk dus hij werd volledig in zijn richting doorontwikkeld.

Als ze keer op keer die richting uitgaan gaat het altijd moeilijk worden voor de tweede rijder. Hopelijk leren ze het ooit eens dat met een snelle auto met een klein compromis om de tweede rijder competitief te houden, Verstappen normaalgezien alsnog de bovenhand houdt.

het probleem is dat als de auto driveable is, dat hij niet snel genoeg is.
Ook dan was het gat tussen de 2 rijders groot.
Het is pas extreem groot als de auto problemen heeft en Max een oplossing kan vinden om hiermee om te gaan. (voorbeelden genoeg van yeslistener op youtube waarop je ziet hoe Max de auto andere lijnen enzo laat rijden om rond problemen te rijden)

De enige andere rijders bij wie je dit vaak ziet is Leclerc, Sainz, Russel (waar het toch opvalt). In mindere mate denk ik ook dat vandaag Norris daar iets sterker in is dan Piastri.

Er is toch al vaak genoeg gesproken over dit onderwerp.

Zoek gewoon naar de albon video.

“De auto is wat het is”. Het is onzin dat die wagen ontwikkeld wordt voor een rijder. Het verschil zit gewoon in setup. De setup van Max is gewoon zo overstuur gevoelig dat je precies elke bocht de wagen kan verliezen.

Als je u dan niet comfortabel voelt, dan vliegen de tiendes er snel bij.

Een stomme vergelijking mss . Maar meeste sportautos op de weg worden met een onderstuur setup geleverd zodat wij sterfelijken niet zouden crashen 😆

Laatst bewerkt:
Dat snap ik dus echt niet. 5 jaar heeft die kerel mee gereden in F2, en hij maakt elk jaar wel een beetje progressie, maar dat zou er nog aan moeten mankeren... Wordt MISSCHIEN kampioen in zijn 5de jaar. Palmer werd na 4 seizoenen kampioen, en kon in F1 niet mee. Ik snap niet waarom McLaren daar hun geld, tijd en energie in steekt. Is gedoemd om WEC of FE te rijden.
goh, ik denk dat Verschoor wel nog degelijk is. Met de nadruk op "degelijk", niet uitzonderlijk. Dus zo iemand kan je wel eens een race toevertrouwen als het hoognodig is.
Altijd zijn teammaat verslagen,ieder jaar kan die wel een F2-race winnen.

McLaren gaat een WEC team hebben in 2027 dus Verschoor kan daarnaartoe op termijn.
Of Indycar (om Siegel te vervangen op termijn? want die haalt weinig resultaten in de McLaren in Indycar)
Ik gok uiteindelijk Indycar voor hem.

En ik vraag mij eigenlijk af hoeveel geduld Pato O'Ward gaat hebben. Die wil ook nog altijd in F1 geraken en staat ook nog altijd op als reserverijder voor F1.

Blijkbaar heeft McLaren grote kuis gemaakt in zijn development drivers begin november dus er was wel "plaats" :p
Eruit: Stenshorne, Ugo (Paar jaar terug werd die nog beschreven als "the next best thing" Waarschijnlijk ook omwille van zijn Amerikaanse nationaliteit...), Dunne ook eruit terwijl die wel nog een redelijk F2 seizoen had..

Ik mis eigenlijk wel een Indy/Super Formula alternatief in Europa waar je nog een mix hebt van ervaren rotten en juniors in een relatieve spec-formaat maar wat wel nog een beetje prestige zou hebben.

Laatst bewerkt:
Er is toch al vaak genoeg gesproken over dit onderwerp.

Zoek gewoon naar de albon video.

“De auto is wat het is”. Het is onzin dat die wagen ontwikkeld wordt voor een rijder. Het verschil zit gewoon in setup. De setup van Max is gewoon zo overstuur gevoelig dat je precies elke bocht de wagen kan verliezen.

Als je u dan niet comfortabel voelt, dan vliegen de tiendes er snel bij.

Een stomme vergelijking mss . Maar meeste sportautos op de weg worden met een onderstuur setup geleverd zodat wij sterfelijken niet zouden crashen 😆
Setup kan/mag je toch veranderen en anders instellen per wagen? Beide wagens van 1 team moeten identiek zijn qua aerodynamica, motor, chassis, belangrijkste onderdelen,... maar suspension, hoogte, brake bias, vleugel,... kan je toch aanpassen om de wagen meer of minder naar je rijstijl te tweaken?

Dit ligt toch echt niet louter aan de setup imo, maar effectief aan een wagen die ontwikkeld wordt voor een bepaalde rijder/rijstijl.

Setup kan/mag je toch veranderen en anders instellen per wagen? Beide wagens van 1 team moeten identiek zijn qua aerodynamica, motor, chassis, belangrijkste onderdelen,... maar suspension, hoogte, brake bias, vleugel,... kan je toch aanpassen om de wagen meer of minder naar je rijstijl te tweaken?

Dit ligt toch echt niet louter aan de setup imo, maar effectief aan een wagen die ontwikkeld wordt voor een bepaalde rijder/rijstijl.
In het begin van het seizoen krijg je een wagen voorgeschoteld die gebouwd is op basis van computerdata. Ik geloof ook wel naarmate het seizoen vordert de wagen idd evolueert op basis van input van de 1ste rijder.

Tis ook algemeen geweten dat Verstappen houdt van een scherp sturende voorkant (ik heb em ooit toch es weten klagen int begin vant seizoen naast Perez dat de voorkant "wazig" (ondersturend) was, toen kon Perez ook nog goed mee), en Max kan overweg met een losse achterkant waardoor hij minder vleugel kan zetten = minder drag, meer overstuur.

Als ge dan als 2de rijder een meer neutrale en ondersturende setup verkiest, ben je al verloren. Daarom denk ik dat de 2de rijders ook zo hard sukkelen omdat ze met de snelste setup willen rijden maar er niet mee overweg kunnen. Ze kunnen ook hun eigen setup verkiezen maar dan sta je al hopeloos achter.

just my 2cents

Het is wel moeilijk te vatten dat je in de elite van de autosport zit, en dat het zelfs daar totaal uitzonderlijk is om met die setup overweg te kunnen. Doet me afvragen van gelijk welke F1 rijder wat ze zouden kunnen presteren in die Red Bull.

We vergeten snel maar euhm Tsunoda reed in het begin van het seizoen ook wel de pannen van het dak in die Racing Bull. Was steeds in de top 10 te vinden zoals Hadjar nu. De prestaties waren gelijkaardig.

Laatst bewerkt:
We vergeten snel maar euhm Tsunoda reed in het begin van het seizoen ook wel de pannen van het dak in die Racing Bull. Was steeds in de top 10 te vinden zoals Hadjar nu. De prestaties waren gelijkaardig.

Tsunoda heeft dit seizoen 2 races bij Racing Bull gereden:

Race 1 - Australië: P12 (Hadjar DNS, spin tijdens formation lap)
Race 2 - China: P16 (Hadjar P11)

Vanaf de 3e race in Japan zat hij bij Red Bull.

Ik had om een of andere reden ook in gedachten dat Tsunoda een sterke start had, maar dat blijkt dus niet bepaald te zijn.

iirc was het vooral door strategie dat hij in die GP's laag eindigde. Qualifying was wel goed.

In Australie was hij de 5de in Q
In China was hij voor sprint 8ste in de Q, 6de in de sprintrace
Voor de GP was hij 9de gekwalificeerd (waar Hadjar 5de was)

Vrijdag 2 broers in een Ferrari :0
Net zoals vorig jaar
Maar Arthur heeft er niets van gebakken in de F2, denk dat ze dit gewoon doen om Charles een beetje content te houden
Het is toch zelden een engine Formula? Het is Formula-wie-heeft-het-aero-achterpoortje-ontdekt. Het is bijna telkens hetzelfde, de eerste 7-10 races loopt men achter het team dat iets unieks heeft ontdekt.
Zelden idd, maar kijk bv naar 2014 toen er van de V8 naar de huidige V6 Turbo werd overgeschakeld. Mercedes speelde gewoon met de concurrentie (bv Bahrein 2014, late SC en daarna reden de 2 Mercs als een sneltrein er vandoor). Een voordeel wat ze toch wel 2-3j hebben vastgehouden, zoniet langer.
En nu met het weghalen van de MGU-H en vooral het gigantisch grotere elektrisch deel, de kans zit erin dat er een fabrikant is die wel iets goed gedaan heeft (men denkt nu dat Merc terug ver op kop ligt in ontwikkeling)

In de persconferentie werd al duidelijk dat Norris het meeste stress heeft, logisch als leider in het WK. Wisselen met Piastri als ze P3/P4 liggen kwam ook al bod. Piastri gaf niet thuis. :oi22:

laat ons eerlijk zijn, als Piastri zijn teamgenoot een wereldtitel laat missen over een 3de plaats, verdient hij geen plaats in een "team". omgekeerd ook he, maar die situatie gaat zich nu niet voordoen.
je bent een team, je wilt als team toch beide titels binnenhalen?

Piastri gaat die gewoon (en terecht) voorlaten.
Ik denk persoonlijk dat het zelf niet nodig gaat zijn. Mclaren is hier supersnel (net zoals vorige week in vrije lucht gewoon een seconde sneller als de RB). Norris kan lift en coasten de hele race en nog kampioen worden. Iedereen is het hier aan het hypen, maar ik denk dat we zondag de saaiste race ooit krijgen.

Een hele race lang de gedachte 'als ik een vangrail aantik is het gedaan'. Dat gaat toch ook een paar uur duren voor uw anus terug ontspant daarna.

Maar tegelijk, gewoon op plaats 3 mikken is de meest relaxte optie en zeer waarschijnlijk om te behalen op deze grid. Je zou al de pech moeten hebben dat Ferrari of Mercedes een wonderweekend heeft, al is dat bij Mercedes zeker niet uit te sluiten. Als je pitwall dan een domme zet doet...

Deze race kan heel saai zijn, maar tegelijk kan in elke fase alles door elkaar worden gegooid. Gezien het gevoel voor drama van F1/Liberty de laatste jaren ben ik wel een klein beetje bang voor een gestuurde farce... Ik heb geen zin om dit te zien eindigen zoals de eerste titel van Max, met een beetje wrange nasmaak. Dat verdienen de drivers ook niet.
Ziet ge het al gebeuren:

Ronde 50
Verstappen op 1
Piastri op 2
Russel op 3
Norris op 4

en dan de suprise van de chef: Lewis (dan op plaats 15 ofzo) die zijn Ferrari in de muur zet in exact dezelfde bocht waar Latifi crashte in 2021
Safetycar en Russel laat Norris passeren in ronde 57.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan