FIA Formula One 2025

Wie wordt wereldkampioen in 2025 ?

• Totaal aantal stemmers
    77
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
tja, waar moet Max hiertussen?
Het is niet alsof Piastri plaats laat he.
Zoals sommigen zeggen, als er een zandbak of barrier is gaat Max deze bocht zo niet in.
Tja Piastri duidelijk ook niet.

De frustratie van Max is trouwens vooral door het op de vingers getikt zijn voor het gevloek op de boordradio. (Ben salami discussie vastgelegd door Canal+).
Dit + het feit dat koersdirectie dingen heeft gezegd in de koersdirectie waar geen rekening mee gehouden is door Stewards. (Je moet Max de regels echt niet uitleggen), het feit dat in het niet zo verre verleden andere coureurs hier wel in lap 1 hebben voorbijgestoken en niet bestraft zijn).

Maar nogmaals, ik ben ook van mening dat hij gewoon de plaats had kunnen/moeten teruggeven.
Max moet er niet tussen, Piastri was voor. Max kan ook vroeger remmen en achter Piastri aansluiten.

Edit: MBS is trouwens een kanker voor de sport, en moet het zo snel mogelijk afbollen. Als die zo blijft verderdoen, is Verstappen volgend jaar weg.

Laatst bewerkt:
Max moet er niet tussen, Piastri was voor. Max kan ook vroeger remmen en achter Piastri aansluiten.

Edit: MBS is trouwens een kanker voor de sport, en moet het zo snel mogelijk afbollen. Als die zo blijft verderdoen, is Verstappen volgend jaar weg.

Het zou een prachtig signaal zijn mocht één van de smaakmakers van de F1 aftrappen en expliciet vermelden dat het vanwege zijn fratsen is.

Helaas is MBS een gangster die voor niets terugdeinst dus zal dit allicht niet snel gebeuren.

Blijkt trouwens dat Verstappen vooral zo kort en pissed was omdat Ben Sulayem hem de les is komen spellen nadat die uit de wagen stapte. 🤣😅

Dat verklaart het wel. Ook het itv achteraf.

Ook niet vergeten dat F1 onder enorme invloed van investeerders staat uit de Arabische landen. Heel wat teams hebben rechtstreekse links met Saudi-Arabië, Bahrein, Qatar, ... Is niet voor niks dat MBS zich zoveel lijkt te moeien met F1. Zeer degoutant, dat wel.

en waar wou je dat hij naartoe ging? Zelfs op SKY zeggen ze na 5x de replay te zien dat als zelf Piastri de bocht niet neemt (hij was zelf ruim over de lijnen) dat Verstappen die dan ook onmogelijk kan nemen. (mijn eerste reactie was ook wel van de plaats te moeten teruggeven)
Remmen en aansluiten, maar hij wist dat hij dan 2-3 plaatsen zou verliezen ipv 5 sec (die hij misschien er zelf af kon rijden)

tja, waar moet Max hiertussen?
Het is niet alsof Piastri plaats laat he.
Zoals sommigen zeggen, als er een zandbak of barrier is gaat Max deze bocht zo niet in.
Tja Piastri duidelijk ook niet.
Imo krijgt Verstappen hier gewoon een koekje van eigen deeg.
Niet specifiek op u maar als je daar geen problemen mee hebt, dan moet je met Piastri zijn manoeuvre ook geen problemen hebben.

Max wanneer iemand zijn moves tegen hem gebruikt.
IMG_2382.jpeg

Luistert er hier iemand naar The Paddock? Meestal vind ik dat wel heel interessant, zeker als het met Jos Claes is, maar deze week was het helaas met Kris Wauters.

Hij werd bijvoorbeeld niet warm van Kimi Antonelli, hij vond dat die te braaf was, had liever gehad dat die al eens een aanrijding gehad had, of een crash omdat die over de limiet gaat.

Ik vind net dat die het heel goed aanpakt, hij zit net in de F1, hoeveel meer kilometers die maakt, hoe beter, plus bij inhaalmanoeuvres laat die toch al vleugen van zijn klasse zien. Het enige dat die meer zou kunnen doen is een podium of een overwinning, maar dat is voorlopig nog vrij onrealistisch met beide McLaren’s, een Verstappen en een Russell die er momenteel alles uithaalt. Laat die jongen maar groeien, ik ben alvast fan.

Wauters vond Hamilton bijvoorbeeld ook geen generationeel talent, zoals een Schumacher of Verstappen, omdat die 6 jaar de beste auto heeft gehad. Misschien ben ik een beetje biased, maar de Ferrari van Schumacher is toch ook vele jaren veruit de beste wagen geweest, en was de Red Bull van Verstappen in 2022 en 2023 ook niet de beste wagen dan?

Hamilton heeft toch ook op een haar na de titel gehaald in zijn eerste seizoen, met Alonso of all people als teamgenoot, en het jaar daarna effectief gehaald met een McLaren die er ook niet kop en schouders bovenuit stak zoals de Mercedes.

Lastly was het ondanks de beste wagen niet vanzelfsprekend om Rosberg te verslagen, zie hoe diep Rosberg is moeten gaan om Hamilton te kloppen.

Ik deel de mening van Kris.
Lewis is zeker een legend maar de perceptie van veel mensen wordt zwaar beïnvloed door het aantal titles/poles/wins.
Lewis heeft jaren met een superieure Mercedes gereden en heeft enkel zijn teamgenoot moeten verslaan voor veel van die WDCs/wins/poles.

Ik hecht veel meer waarde aan zijn periode bij McLaren dan de vele wins in de Mercedes periode.

Als Lewis niet al die jaren bij Mercedes had gezeten, dan spreken we waarschijnlijk over hem zoals bv Vettel.

Laatst bewerkt:
Als Lewis niet al die jaren bij Mercedes had gezeten, dan spreken we waarschijnlijk over hem zoals bv Vettel.
Terwijl ik Vettel dan net weer gruwelijk onderschat vind. Die heeft z'n titels echt wel verdiend en nadien bij Ferrari ook wel degelijke prestaties neergezet. Daar is hij wel op Hamilton gebotst die wellicht de betere wagen had. Maar Ferrari is daar echt wel close geweest en er zijn jaren ('18 of '19) waarop de Ferarri piloten op 2 en 3 in het WK eindigden.

Of Hamilton overrated is.. da's een moeilijke imo: de Mercedes was zeker in de eerste jaren van de V6 periode superieur. En daar pakt die wel 2 titels met de vingers in de neus. Nadien werd het wel wat moeilijker. En niet vergeten dat hij in 2021 op een haar na het kampioenschap mist.

Schumacher schat ik wel nog hoger in: die slaagde er in om een team rond zich te verzamelen en dat mee in dezelfde richting te trekken.
Terwijl Hamilton meer aanvoelt als een rader in het grote geheel. Misschien wat kort door de bocht maar Schumacher zorgde er zelf mee voor dat hij één van de, zo niet dé, beste wagen ter beschikking kreeg. Al waren dat ook andere tijden waarin er volop getest kon worden.

Voor mij is Vettel toch een beetje door de mand gevallen (sterker uitgedrukt dan in het bedoel) na zijn RB dominantie en het hebben van een andere teamgenoot dan Webber.

tjah, Kris Wauters.
Verstappen zijn wagen in 2022 en (vooral) 2023 was nog dominanter dan die van Hamilton ooit geweest is imo.
Ik deel de mening van Kris.
Lewis is zeker een legend maar de perceptie van veel mensen wordt zwaar beïnvloed door het aantal titles/poles/wins.
Lewis heeft jaren met een superieure Mercedes gereden en heeft enkel zijn teamgenoot moeten verslaan voor veel van die WDCs/wins/poles.
zelfde kan gezegd worden van Schumacher, waar het verschil zit dat Barrichello niet mócht winnen voor Schumacher's titel binnen was.
en Verstappen zijn teamgenoten, daar is al genoeg over gezegd geweest. daar moest die zelfs geen moeite voor doen.

ik vind het echt nogal flauw om van 1 piloot te zeggen dat zijn status onverdiend is omwille van de wagen, terwijl hij dan vergelijkt met piloten waar exact hetzelfde van gezegd kan worden.
En ook bij Hamilton waren er jaren dat Ferrari en/of Red Bull in de buurt kwamen van wat Mclaren vorig jaar tov Red Bull deed (maar Hamilton had dan wél een goeie teammate die punten pakte)

plus dat we nu 3 GP's méér hebben dan in Hamilton's laatste volledige kampioenschapsjaar (2020 was verkort door COVID). dat helpt bij een dominante wagen ook om de stats aan te dikken.

en dat hij liever mensen ziet crashen en aanrijdingen doen, tjah, het zegt veel.

Laatst bewerkt:
Luistert er hier iemand naar The Paddock? Meestal vind ik dat wel heel interessant, zeker als het met Jos Claes is, maar deze week was het helaas met Kris Wauters.

Hij werd bijvoorbeeld niet warm van Kimi Antonelli, hij vond dat die te braaf was, had liever gehad dat die al eens een aanrijding gehad had, of een crash omdat die over de limiet gaat.

Ik vind net dat die het heel goed aanpakt, hij zit net in de F1, hoeveel meer kilometers die maakt, hoe beter, plus bij inhaalmanoeuvres laat die toch al vleugen van zijn klasse zien. Het enige dat die meer zou kunnen doen is een podium of een overwinning, maar dat is voorlopig nog vrij onrealistisch met beide McLaren’s, een Verstappen en een Russell die er momenteel alles uithaalt. Laat die jongen maar groeien, ik ben alvast fan.

Wauters vond Hamilton bijvoorbeeld ook geen generationeel talent, zoals een Schumacher of Verstappen, omdat die 6 jaar de beste auto heeft gehad. Misschien ben ik een beetje biased, maar de Ferrari van Schumacher is toch ook vele jaren veruit de beste wagen geweest, en was de Red Bull van Verstappen in 2022 en 2023 ook niet de beste wagen dan?

Hamilton heeft toch ook op een haar na de titel gehaald in zijn eerste seizoen, met Alonso of all people als teamgenoot, en het jaar daarna effectief gehaald met een McLaren die er ook niet kop en schouders bovenuit stak zoals de Mercedes.

Lastly was het ondanks de beste wagen niet vanzelfsprekend om Rosberg te verslagen, zie hoe diep Rosberg is moeten gaan om Hamilton te kloppen.
Ik vind Hamilton één van de besten maar wat Schumacher, Verstappen en Senna bijvoorbeeld hebben laten zien in mindere wagens is nog een klasse apart. Het feit dat Hamilton door Rosberg (niet beschouwd als een van de allerbesten) is geklopt in dezelfde wagen relativeert die doodsaaie titels met amper weerstand. Die Mercedes was jaar na jaar niet alleen de snelste wagen, maar ook de meest betrouwbare. Ik keek nog amper F1 omdat het zo saai was. Dat seizoen van Verstappen zijn eerste titel met die farce op het einde... Eigenlijk vind ik nog steeds dat quasi uit het niets Hamilton daar na jaren geen tegenwind van de FIA ineens een klets kreeg. Ik denk dat Hamilton daar normaliter de titel nog had moeten pakken. Tegelijk is het wat 'payback' voor de seizoenen ervoor waar soms betere drivers kansloos ten onder moesten gaan door die hegemonie.

Ik vind Hamilton één van de besten maar wat Schumacher, Verstappen en Senna bijvoorbeeld hebben laten zien in mindere wagens is nog een klasse apart. Het feit dat Hamilton door Rosberg (niet beschouwd als een van de allerbesten) is geklopt in dezelfde wagen relativeert die doodsaaie titels met amper weerstand. Die Mercedes was jaar na jaar niet alleen de snelste wagen, maar ook de meest betrouwbare. Ik keek nog amper F1 omdat het zo saai was. Dat seizoen van Verstappen zijn eerste titel met die farce op het einde... Eigenlijk vind ik nog steeds dat quasi uit het niets Hamilton daar na jaren geen tegenwind van de FIA ineens een klets kreeg. Ik denk dat Hamilton daar normaliter de titel nog had moeten pakken. Tegelijk is het wat 'payback' voor de seizoenen ervoor waar soms betere drivers kansloos ten onder moesten gaan door die hegemonie.
Rosberg werd in dat seizoen wel enorm geholpen door Hamilton zijn DNF in Maleisië (toen hij aan de leiding reed). Iedereen gaat ook voorbij aan die eerste jaren van Hamilton. Waar die wereldkampioen werd in zijn 2de jaar en op 1 punt na de titel mist in zijn rookie seizoen en Alonso klopt als teammaat.
Je leest ook regelmatig dat er in de Mercedes jaren vele toen afhaakte wegens te saai, maar tijdens de titels van Verstappen keken ze plots wel weer allemaal. Wanneer iedereen hun favoriet wint wordt het plots weer minder saai.

Hamilton is gewoon over zijn top.
Dat was echt wel een sensationeel talent. GP2 race Turkije van hem eens terug bekijken bijvoorbeeld.
Maar ik zou hem wel niet op hoogte van Schumacher zetten.

Schumacher moet je vooral zijn Benneton jaren eens bekijken. Dat was ongelooflijk.
En de eerste jaren met een ondermaatse Ferrari. Er is ook ergens een rapportage van Eddie Irvine. Bekijken waard om te horen wat hij over Schumacher zegt.

En laat Kimi maar doen. Perfect bezig.
"Hij zou wat vaker moeten crashen". Top advies Kris......

Rosberg werd in dat seizoen wel enorm geholpen door Hamilton zijn DNF in Maleisië (toen hij aan de leiding reed). Iedereen gaat ook voorbij aan die eerste jaren van Hamilton. Waar die wereldkampioen werd in zijn 2de jaar en op 1 punt na de titel mist in zijn rookie seizoen en Alonso klopt als teammaat.
Je leest ook regelmatig dat er in de Mercedes jaren vele toen afhaakte wegens te saai, maar tijdens de titels van Verstappen keken ze plots wel weer allemaal. Wanneer iedereen hun favoriet wint wordt het plots weer minder saai.
Alonso heeft zichzelf vooral geklopt in 2007. Switch naar nieuwe wagen, nieuwe banden. Hamilton was toen al snel maar vooral giga consistent. Maar als Alonso hem nooit blockt in de pitlane is het zijn titel.

- Schumacher: Groot leidersfiguur, super talentvol en zeer intellectueel. Ik plaats Schumi nog altijd op 1.

- Senna: Nooit echt bezig zien. Wel veel documentaires. Heb toch het gevoel dat Senna nogal opgehemeld word. Ik ontken niet dat Senna wellicht 1 van de snelste piloten ooit is maar zoals een Braziliaan nogal teveel op emotie leeft. Foutenlast is ook hoog gebleken. Als je vergelijkt met een Schumacher is deze laatste toch veel klinischer en efficienter zoals een Duitse mentaliteit ook is ^^ Ik heb toch in documentaires gezien dat Senna ooit es naast de baan stond (bij zijn DNF) tijdens een race, en de Benetton van Schumacher zag passeren en toch inspeelde dat Benetton/Schumacher aan het valsspelen waren door gebruik van TC (terwijl TC was afgeschaft tijdens Williams dominantie jaren ervoor). Leek me toch een zwakte aan Senna's kant, omdat Schumacher toch het nieuwe opkomende talent was en hij het gevaar zag dat Schumi hem kon matchen op snelheid.

- Vettel: baby schumacher genaamd in zijn beginjaren. Super talentvol maar eerder talent was zijn grootste sterkte toch zijn intellect en wist perfect welke karakteristieken de wagen nodig had om snel te zijn. Was ook zeer perfectionistisch. Zijn legacy is naar beneden gehaald omdat hij aanpassingsmoeilijkheden had bij wagens die hem niet lagen. Ferrari kon hem ook moeilijk de wagen aanbieden die hij verwachtte kwa stuurgedrag. Ik denk dat hij in die periode ook uitgeblust raakte.

- Hamilton: Ik schat hem ook in als 1 van de snelste piloten op basis van talent. Maar heeft toch zijn zwakheden. Intellectueel vind ik hem niet sterk. Bij mercedes de laatste jaren continu over de boordradio. Stelt continu strategiën in vraag terwijl die duidelijk de beste bleken en kon ook moeilijk een wedstrijd lezen. Met iemand zoals zijn ervaring verwachtte toch meer. Zeer zwak leidersfiguur imo.

- Alonso: De vechter. Wordt zeer hoog ingeschat in F1 wereld en terecht. Alonso in de Mercedes (van Hamilton) destijds had waarschijnlijk nog meer indruk gemaakt. Maar ik denk dat zijn persoonlijkheid hem wat genekt heeft om op het juiste moment in de juiste wagen te zitten. Sinds een paar jaar is hij wel meer aimable geworden. Zal wrs ook met leeftijd te maken waardoor hij meer van F1 geniet als tussendoortje :p

- Verstappen: is nog aan zijn Legacy bezig. Maar durf hem al te vergelijken met Schumacher. Bloedsnel, kan een race heel snel lezen, intellectueel kwa technische kennis. Weet hoe hij een wagen snel kan maken met een bepaalde setup. Zijn feedback is super duidelijk, nooit opgemerkt bij andere rijders eigenlijk. Veel rijders/concurrenten zoals bv Leclerc, Alonso, Norris kijken naar hem op wat niet goed is eigenlijk. Mentaal spel is op die manier al gewonnen door Verstappen. Ook een duidelijk leidersfiguur, geen blad voor de mond. Te agressief soms naar het team toe :/

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan