FIA Formula One 2025

Wie wordt wereldkampioen in 2025 ?

• Totaal aantal stemmers
    77
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
tjah, Kris Wauters.
Verstappen zijn wagen in 2022 en (vooral) 2023 was nog dominanter dan die van Hamilton ooit geweest is imo.

zelfde kan gezegd worden van Schumacher, waar het verschil zit dat Barrichello niet mócht winnen voor Schumacher's titel binnen was.
en Verstappen zijn teamgenoten, daar is al genoeg over gezegd geweest. daar moest die zelfs geen moeite voor doen.

ik vind het echt nogal flauw om van 1 piloot te zeggen dat zijn status onverdiend is omwille van de wagen, terwijl hij dan vergelijkt met piloten waar exact hetzelfde van gezegd kan worden.
En ook bij Hamilton waren er jaren dat Ferrari en/of Red Bull in de buurt kwamen van wat Mclaren vorig jaar tov Red Bull deed (maar Hamilton had dan wél een goeie teammate die punten pakte)

plus dat we nu 3 GP's méér hebben dan in Hamilton's laatste volledige kampioenschapsjaar (2020 was verkort door COVID). dat helpt bij een dominante wagen ook om de stats aan te dikken.

en dat hij liever mensen ziet crashen en aanrijdingen doen, tjah, het zegt veel.
Red Bull was in 2022 toch niet dominant? In het begin was de Ferrari vaak sneller. Over een jaar bekeken was Red bull uiteraard wel de snelste wagen maar dat was alles behalve een dominante wagen.

In 2023 waren ze dominant maar toch ook niet zoals de Merc die met 2 vingers in de neus elke race front row kan kwalificeren met zoveel tienden overschot, met dan nog eens een zeer goeie racepace. Dat kan de Red bull gewoon niet, die had enkel een goeie racepace. (lees 1 rijder)
Het aantal wins van 2023 door Max geeft gewoon een vertekend beeld over die wagen.

Kris spreekt over Max en Schumi omdat die met mindere auto's zeer vaak zotte dingen lieten zien. Ik heb amper het idee gehad dat Lewis zijn wagen naar een hoger niveau tilde/die veel hoger plaatste dan voorspelt.

Sinds 2021 heeft Lewis eigenlijk zo goed als niks laten zien en is zijn transfer naar Ferrari gewoon een dikke flop. Die win in de sprintrace gaat daar niks aan veranderen. Erg om zoiets te zeggen van zo een grote naam in de sport.
In 2024 was Russell een stuk beter, nu wordt die eigenlijk gewoon belachelijk gemaakt door Leclerc. Hij had gewoon altijd na het fiasco van 2021 moeten stoppen.

De visie van veel mensen op zijn legacy gaat waarschijnlijk nog zwaar beïnvloedt gaan worden door zijn tijd bij Ferrari, als die er niet beter op wordt. En daar vrees ik toch echt wel voor. Ik deel d mening die Kris? zei: wacht maar tot de Italiaanse pers zich gaat moeien over de prestaties van Lewis.

Laatst bewerkt:
Het is nu ook niet dat die Ferrari een geweldige wagen blijkt te zijn tot nu toe, Leclerc heeft pas afgelopen race de eerste podiumplaats behaald, geholpen door de crash van Norris in de qualy.

Het zijn ook voornamelijk atypische circuits geweest, in China en Bahrein ging het al iets beter. Na Barcelona en Canada kan je wel beter een balans opmaken.
Het blijft wel pijnlijk om hem te zien rondrijden voor plaats 6-7.

De Red Bull van 2023 was de meest dominante wagen die er ooit geweest is, het feit dat Perez nog vice-kampioen werd na algemeen beschouwd een snert van een seizoen zegt toch genoeg. Maar die discussie is hier al eens gevoerd volgens mij.

Het is nu ook niet dat die Ferrari een geweldige wagen blijkt te zijn tot nu toe, Leclerc heeft pas afgelopen race de eerste podiumplaats behaald, geholpen door de crash van Norris in de qualy.

Het zijn ook voornamelijk atypische circuits geweest, in China en Bahrein ging het al iets beter. Na Barcelona en Canada kan je wel beter een balans opmaken.
Het blijft wel pijnlijk om hem te zien rondrijden voor plaats 6-7.

De Red Bull van 2023 was de meest dominante wagen die er ooit geweest is, het feit dat Perez nog vice-kampioen werd na algemeen beschouwd een snert van een seizoen zegt toch genoeg. Maar die discussie is hier al eens gevoerd volgens mij.
Ik zeg niet dat de Ferrari een goeie wagen is, enkel dat Lewis een stuk trager is dan Leclerc.
Dat verschil is toch een stuk groter dan iedereen verwacht had.

Dat verschil kan je verwachten van bijvoorbeeld Tsunoda (met Max), niet van een 7-vouding kampioen.

Ik hoop voor Lewis dat dat verschil toch een stuk kleiner is tegen de zomerstop.

Sommige hebben hier toch echt een korte termijn geheugen.

Ik check wat stats van 2023. Red Bull heeft 7x niet pole gereden dat seizoen. De wagen was gewoon super goed in de race doordat ze zacht waren voor de banden en een superieur DRS systeem om makkelijk in te halen. Is dat dominantie?

Als ge dan vergelijkt met Mercedes in 2014 , start van hybride tijdperk. Alles met een Mercedes engine reed de concurrentie op een seconde. Zelfs een Force India als klantenteam reed top 6 in het begin van het seizoen.Een Mercedes hybride systeem dat superieur is noem ik dominantie waar vermogen een belangrijkere rol speelde.

2014-2018 waren gewoon triestige tijden als neutrale F1 fan. Hopelijk volgend jaar weer geen zelfde scenario -.-

Laatst bewerkt:
Sommige hebben hier toch echt een korte termijn geheugen.

Ik check wat stats van 2023. Red Bull heeft 7x niet pole gereden dat seizoen. De wagen was gewoon super goed in de race doordat ze zacht waren voor de banden en een superieur DRS systeem om makkelijk in te halen. Is dat dominantie?

Als ge dan vergelijkt met Mercedes in 2014 , start van hybride tijdperk. Alles met een Mercedes engine reed de concurrentie op een seconde. Zelfs een Force India als klantenteam reed top 6 in het begin van het seizoen.Een Mercedes hybride systeem dat superieur is noem ik dominantie waar vermogen een belangrijkere rol speelde.

2014-2018 waren gewoon triestige tijden als neutrale F1 fan. Hopelijk volgend jaar weer geen zelfde scenario -.-
Achja hoe kon ik het vergeten, ze hebben maar 21 van de 22 races gewonnen, toevallig enkel die in Singapore niet waar ze historisch gezien nooit goed zijn.

Als dat niet dominant is, weet ik het ook niet.

Mercedes was ook dominant, maar daar had je in de periode Hamilton/Rosberg nog de intrateam-battle. In 2018 was de Ferrari eigenlijk de betere wagen, of toch zeker niet de mindere, totdat Vettel hem in de zandbak rijdt in Hockenheim. Verder had je ook een Bottas die af en toe met een zege ging lopen, en Verstappen die er als 3e hond hier en daar nog een zege kon afsnoepen.

In 2023 was er helemaal niets van dat, enkel Verstappen wat de klok sloeg nadat Perez titelambities had uitgesproken.
Vijgen na Pasen allemaal, hopelijk is het volgend jaar inderdaad weer niet vooral 1 team dat er bovenuit steekt, ik heb helemaal geen zin in een Russell-dominantie.

Check eens alle Q's in 2016 en check dan eens alle Q's in 2023.

De Red Bull was in 2023 belange niet zo snel in Q als Merc in zijn topjaren.

2023 was het jaar waarin Red Bull zonder twijfel de beste wagen had op zondag en waarin 1 rijder een heel jaar lang op een zeer hoog niveau gereden heeft. Dat er geen interne strijd was, heeft dat uiteraard vergemakkelijkt.
Bv geen Spain 2016 toestanden.

2023 zal puur op scorebord de historie ingaan als het meest dominante jaar ooit maar die wagen was belange niet op elk vlak een beest. Dat was de Merc in bv 2016 wel. Die kon met 2 vingers in de neus elke week met veel tienden overschot ook nog eens de pole pakken. Om nog maar te zwijgen dat die toen nie eens voluit gingen.

Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat 2023 geen saai/dominant jaar was:unsure:

Laatst bewerkt:
Mercedes was ook dominant, maar daar had je in de periode Hamilton/Rosberg nog de intrateam-battle. In 2018 was de Ferrari eigenlijk de betere wagen, of toch zeker niet de mindere, totdat Vettel hem in de zandbak rijdt in Hockenheim.
Zo'n pijnlijk moment. Kleine fout met grote gevolgen. En dan nog Hamilton die een gelijkaardige fout maakt tijdens dezelfde race maar er mee weg komt. Zeer slechte herinnering als Ferrari fan.

Zo'n pijnlijk moment. Kleine fout met grote gevolgen. En dan nog Hamilton die een gelijkaardige fout maakt tijdens dezelfde race maar er mee weg komt. Zeer slechte herinnering als Ferrari fan.
Als Vettel fan toen, weinig problemen mee. Omdat Ferrari in die periode aan het cheaten was met een fuel sensor waardoor ze met meer vermogen rondreden. Ik dacht persoonlijk dat dat in 2018 was, maar vind meer artikels over 2019.

TWas vooral opmerkelijk dat Ferrari in de 2de helft van 2018 trager was geworden. Ik denk doordat FIA bewust was wat Ferrari aan het doen was, en Ferrari deze loophole in 2de helft van het seizoen niet meer toepaste.

Check eens alle Q's in 2016 en check dan eens alle Q's in 2023.

De Red Bull was in 2023 belange niet zo snel in Q als Merc in zijn topjaren.

2023 was het jaar waarin Red Bull zonder twijfel de beste wagen had op zondag en waarin 1 rijder een heel jaar lang op een zeer hoog niveau gereden heeft. Dat er geen interne strijd was, heeft dat uiteraard vergemakkelijkt.
Bv geen Spain 2016 toestanden.

2023 zal puur op scorebord de historie ingaan als het meest dominante jaar ooit maar die wagen was belange niet op elk vlak een beest. Dat was de Merc in bv 2016 wel. Die kon met 2 vingers in de neus elke week met veel tienden overschot ook nog eens de pole pakken. Om nog maar te zwijgen dat die toen nie eens voluit gingen.

Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat 2023 geen saai/dominant jaar was:unsure:

Het feit dat Red Bull/Verstappen dan ook nog eens compleet foutloos waren heeft zeker ook niet meegespeeld voor de perceptie van een ultra-dominant jaar. Max kon op geen foutje betrapt worden, er was geen mechanische pech, de pitcrew was uitmuntend en de strategie zat er altijd goed op.

Het feit dat Red Bull/Verstappen dan ook nog eens compleet foutloos waren heeft zeker ook niet meegespeeld voor de perceptie van een ultra-dominant jaar. Max kon op geen foutje betrapt worden, er was geen mechanische pech, de pitcrew was uitmuntend en de strategie zat er altijd goed op.
Ik ben blij dat ge zelf tot de vaststelling bent gekomen. :LOL:

Normaal zou McLaren dit jaar ook dominant moeten zijn.. McLaren wagen 2025 is zeker zo goed als Red Bull wagen 2023

Dat bedoel ik net:)

Ik ben blij dat ge zelf tot de vaststelling bent gekomen. :LOL:

Normaal zou McLaren dit jaar ook dominant moeten zijn.. McLaren wagen 2025 is zeker zo goed als Red Bull wagen 2023
Het één sluit het ander niet uit he, zonder dominante wagen wordt Perez nooit 2e in de stand.

Maar zo kunnen we wel blijven doorgaan, initieel had ik het ook over Antonelli, ik vind dat die goed werkt levert, maar ik ben ook aangenaam verrast door Hadjar, dat had ik eigenlijk niet verwacht dat die zo goed voor de dag ging komen. Zonder fuckups van RB had die al meer punten gehad.

Het is heel lastig om prestaties te vergelijken tussen rijders omdat er gedurende alle decennia in de sport wel heel veel veranderd is. Zowel de wagens als de circuits als de begeleiding. Als je een Senna of Mansell ziet rijden onboard, dat is toch dag en nacht verschil met huidige onboards. De handling van de huidige generatie wegens is zo absurd goed geworden, veel minder rauw dan F1 vroeger was, waar je een auto op de limiet echt zag bewegen en dansen bijna

Voor mij zijn de beste rijders zij die zich kunnen aanpassen aan de auto die ze krijgen en daar het maximale uithalen, keer op keer. In dat opzicht komen voor mij Senna, Schumacher, Verstappen en ook Alonso altijd boven drijven. Vettel was vooral enorm sterk in de double diffuser periode en Hamilton lijkt niet overweg te kunnen met de huidige generatie(vanaf 2022) wagens.

Schumacher is zeker een van de beste ooit maar die moest dan ook weer het onderspit delven tegen Rosberg toen hij wat ouder was na zijn comeback. Senna heeft 'maar' 10 F1 seizoenen gereden.
Vergelijken blijft gewoon zeer moeilijk, zeker over generaties heen. Piastri en Norris kan je dan weer wel vergelijken als die nog een paar seizoenen samen rijden.

Daar heb je zeker een punt, vroeger was een F1 rijder van eind dertig al een oudje, nu gaan ze veel langer door, misschien te lang. Ik hoop alleszins dat Hamilton bij Ferrari nog wat successen kan boeken, want het is uiteraard ook een hele grote, die ook nog eens amper fouten maakt. Een titel zie ik hem niet meer behalen maar een aantal overwinningen zou een mooie bekroning op de carrière zijn.

Het is heel lastig om prestaties te vergelijken tussen rijders omdat er gedurende alle decennia in de sport wel heel veel veranderd is. Zowel de wagens als de circuits als de begeleiding. Als je een Senna of Mansell ziet rijden onboard, dat is toch dag en nacht verschil met huidige onboards. De handling van de huidige generatie wegens is zo absurd goed geworden, veel minder rauw dan F1 vroeger was, waar je een auto op de limiet echt zag bewegen en dansen bijna

Voor mij zijn de beste rijders zij die zich kunnen aanpassen aan de auto die ze krijgen en daar het maximale uithalen, keer op keer. In dat opzicht komen voor mij Senna, Schumacher, Verstappen en ook Alonso altijd boven drijven. Vettel was vooral enorm sterk in de double diffuser periode en Hamilton lijkt niet overweg te kunnen met de huidige generatie(vanaf 2022) wagens.

Je kan dat wel zeggen van Hamilton dat hij niet meer "uitstekend" is vanaf 2022 maar hij is ook heel oud in F1-termen maar het is absoluut niet zo dat Hamilton maar met één technologische generatie F1 goed was. Wat zeggen we dan over Alonso die paar keer door Stroll werd verslagen :p.

Wat Kris Wauters allemaal bij één zevert, is eigenlijk de reden waarom ik geen F1 meer wil zien door Vlaamse commentatoren.
- Hamilton is in zijn debuutseizoen 2de in de eindstand en evenaarde Fernando Alonso
- In zijn tweede seizoen Alonso verslagen en WK geworden
- Button verslagen in hetzelfde team behalve 1 seizoen
- Rosberg meerdere seizoenen verslagen behalve 1 seizoen
Nadien kwam de 4 wk's overmacht
Alonso, Button en Rosberg verslaan in dezelfde auto, dat is geen klein bier.
Het is pas wanneer die tegen de 40 zit dat de rest hem kan evenaren :p. (Russel en Leclerc die we ook niet beschouwen als klein bier.)

Ik ben niet eens een Hamilton fan maar het verbaast mij toch dat die soms onderwaardeerd wordt.
Misschien is dat door die tweespalt: Britse overmacht in F1-industrie en media vs de rest van de wereld. Of dat Hamilton op kousenvoeten meermaals WK werd met Bottas naast hem. Ofwel omdat Hamilton te "mainstream" is? (Want het zijn de hipsters die achteraf Vettel en Alonso bejubelen. Ik krijg het van die pipo's die Vettel terug in F1 wil zien terwijl Stroll er heel soms in slaagde om beter te kwalificeren dan Vettel.)

Laatst bewerkt:
Zou mij eigenlijk niets verbazen als Alonso aan zijn laatste seizoen bezig is. Die loopt toch echt niet meer met zin rond? Ik vind de Alonso van vorig seizoen een hele metamorfose met de Alonso van dit jaar. Dit seizoen ook al paar keer om de oren gereden is door stroll, die zelf met nog minder goesting rondloopt... In zijn totaliteit eigenlijk want buiten de wagen zie ik die zin en de spelletjes met de media toch ook niet meer zo scherp zijn als vroeger.

ik kan mij dat precies niet herinneren dat Alonso om de oren gereden is door Stroll.
Stroll heeft meer punten gepakt, maar telkens in races dat Alonso uitgevallen is (crash en technical issues)

de rest is Stroll altijd achter Alonso gefinisht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan