FIA Formula One 2026

Wie wordt wereldkampioen in 2026 ?

• Lando Norris

Stemmen: 1 1,9%
  • Oscar Piastri

Stemmen: 5 9,4%
  • Charles Leclerc

Stemmen: 8 15,1%
  • Lewis Hamilton

Stemmen: 4 7,5%
  • Max Verstappen

Stemmen: 23 43,4%
  • Isack Hadjar

Stemmen: 0 0,0%
  • George Russell

Stemmen: 4 7,5%
  • Andrea Kimi Antonelli

Stemmen: 2 3,8%
  • Fernando Alonso

Stemmen: 3 5,7%
  • Lance Stroll

• Pierre Gasly

• Franco Colapinto

• Esteban Ocon

• Oliver Bearman

• Liam Lawson

• Arvid Lindblad

• Alexander Albon

• Carlos Sainz

• Nico Hulkenberg

• Gabriel Bortoleto

• Sergio Perez

• Valtteri Bottas

• Totaal aantal stemmers
    53
  • Opiniepeiling gesloten .

RealFlub

Crew Member
Edit the image of a .png

Teams & rijders

Wijzigingen tov 2025:​

Nieuwe rijders:​
Arvid Lindblad maakt zijn debuut bij Racing Bulls​

Comebacks:
Sergio Perez maakt zijn comeback bij Cadillac na zijn laatste race bij Red Bull Racing in 2024
Valtteri Bottas maakt zijn comeback bij Cadillac na zijn laatste race bij Sauber in 2024​

Doet niet meer mee:
Yuki Tsunoda​

Transfers bij de rijders:
Isack Hadjar stapt over van Racing Bulls naar Red Bull Racing​

Veranderingen bij de teams:
Er komt een nieuw, elfde team bij : Cadillac. Zij gaan voorlopig met Ferrari PUs rijden tot ze zelf een PU gaan ontwikkelen en gebruiken binnen enkele jaren
De Sauber naam verdwijnt en het team wordt volledig overgenomen door Audi. Zij hebben ook een eigen PU ontwikkeld.
Red Bull Racing en Racing Bulls hebben een eigen PU ontwikkeld in samenwerking met Ford en gaan dus geen Honda PU meer gebruiken.
Honda stapt over van Red Bull & Racing Bulls naar Aston Martin, die dus geen Mercedes PU meer gaan gebruiken.
Alpine stapt over van Renault PUs naar Mercedes PUs. De Renault PU verdwijnt dus in zijn geheel.
Het volledige veld:​

r2e8OnX.png
| McLaren Mastercard Formula 1 Team
1 (/4) Lando Norris (WK 2025)
81 Oscar Piastri​

r2e8OnX.png
| Mercedes-AMG Petronas F1 Team
63 George Russell
12 Andrea Kimi Antonelli​

9Vzrd8k.png
| Oracle Red Bull Racing
3 Max Verstappen (WK 2021, 2022, 2023 & 2024)
6 Isack Hadjar​

LlYu0kT.png
| Scuderia Ferrari HP
16 Charles Leclerc
44 Lewis Hamilton (WK 2008,2014,2015,2017,2018,2019 & 2020)​

r2e8OnX.png
| Atlassian Williams F1 Team
23 Alexander Albon
55 Carlos Sainz​

9Vzrd8k.png
| Visa Cash App Racing Bulls F1 Team
30 Liam Lawson
41 Arvid Lindblad​

R2eYJa8.png
| Aston Martin Aramco F1 Team
14 Fernando Alonso (WK 2005 & 2006)
18 Lance Stroll​

LlYu0kT.png
| TGR Haas F1 Team
31 Esteban Ocon
87 Oliver Bearman​

mY9BejM.png
| Audi Revolut F1 Team
27 Nico Hulkenberg
5 Gabriel Bortoleto​

r2e8OnX.png
| BWT Alpine F1 Team
10 Pierre Gasly
43 Franco Colapinto​

LlYu0kT.png
| Cadillac F1 Team
11 Sergio Perez
77 Valtteri Bottas​

De races

De Spaanse GP gaat door op een nieuw stratencircuit in Madrid
Het circuit van Barcelona blijft echter op de kalender en gaat door onder de naam 'GP van Barcelona-Catalunya'
De GP op het circuit van Imola gaat niet meer door omdat het contract afliep in 2025
De GP in Azerbeidzjan gaat op zaterdag door ipv zondag, omwille van de Azerbeidzjanse 'Remembrance day'
Er zijn sprintraces in; China, Miami, Canada, UK, Nederland en Singapore

Kalender :

#DateGrand PrixCircuit
#18-03-2026Australian Grand PrixAlbert Park Circuit
#215-03-2026Chinese Grand PrixShanghai International Circuit
#329-03-2026Japanese Grand PrixSuzuka International Racing Course
#412-04-2026Bahrain Grand PrixBahrain International Circuit
#519-04-2026Saudi Arabian Grand PrixJeddah Corniche Circuit
#603-05-2026Miami Grand PrixMiami International Autodrome
#724-05-2026Canadian Grand PrixCircuit Gilles Villeneuve
#87-06-2026Monaco Grand PrixCircuit de Monaco
#914-06-2026Barcelona-Catalunya Grand PrixCircuit de Barcelona-Catalunya
#1028-06-2026Austrian Grand PrixRed Bull Ring
#1105-07-2026British Grand PrixSilverstone
#1219-07-2026Belgian Grand PrixCircuit de Spa-Francorchamps
#1326-07-2026Hungarian Grand PrixHungaroring
#1423-08-2026Dutch Grand PrixCircuit Zandvoort
#1506-09-2026Italian Grand PrixMonza Circuit
#1613-09-2026Spanish Grand PrixMadring Circuit
#1726-09-2026Azerbaijan Grand PrixBaku City Circuit
#1811-10-2026Singapore Grand PrixMarina Bay Street Circuit
#1925-10-2026United States Grand PrixCircuit of the Americas
#2001-11-2026Mexico City Grand PrixAutodromo Hermanos Rodriguez
#2108-11-2026Brazilian Grand PrixInterlagos Circuit
#2221-11-2026Las Vegas Grand PrixLas Vegas Strip Circuit
#2329-11-2026Qatar Grand PrixLusail International Circuit
#2406-12-2026Abu Dhabi Grand PrixYas Marina Circuit

Regelwijzigingen

De belangrijkste wijzigingen tov 2025: (Bron: Wikipedia) (as of december 14th 2025)

Power units

todo

Car size and aerodynamics:

todo

Safety features

todo

Driver numbers

todo

Car liveries

todo

Cooling vests and special heat provisions

todo

TV-Zenders

Alle zenders die wij kunnen ontvangen:

Analoog:
La Une/Tipik: Waals
Digitaal:
La Une/Tipik: Waals
Play Sports: Vlaams
RTL: Duits
Kwalificaties & race zijn live te zien op La Une of Tipik, Play Sports (Telenet) en RTL.

Interessante links

Live:

Tijdens een race is de officiële site formula1.com een aanrader, waar je dezelfde "live timing" kunt vinden die de teams aan de pitmuur te zien krijgen.

Nederlandstalig nieuws:
GPToday
Motorsport
Engelstalig nieuws:
Racefans
Wikipedia - 2025 Formula One season
Planet F1
Interessante blogs:
Adam Cooper
Technisch:
F1technical.net
Podcasts:
Sidepodcast
(YouTube) Martin Brundle & Mark Blundell Demonstrating F1 overtaking

Livestream

F1 TV
MultiViewer for F1 TV

Wintertests 2026

DatumCircuit
11/12/13 Februari 2026Bahrain International Circuit
18/19/20 Februari 2026Bahrain International Circuit

Teampresentaties 2026

DatumTeamChassisFoto's
15-01-2026Red BullRB22Foto 1 - 2
15-01-2026Racing BullsVCARB 03Foto 1 - 2
20-01-2026AudiR26Foto 1 - 2
23-01-2026FerrariSF-26Foto 1 - 2
23-01-2026HaasVF-26Foto 1 - 2
23-01-2026AlpineA526Foto 1 - 2
08-02-2026Cadillac?Foto 1 - 2
09-02-2026Aston MartinAMR26Foto 1 - 2
DatumMcLarenMCL40AFoto 1 - 2
DatumMercedesF1 W17Foto 1 - 2
DatumWilliamsFW48Foto 1 - 2

F1 Fantasy

BeyondGaming League code om te joinen: <TODO>

[/INDENT][/INDENT][/INDENT][/INDENT]

Laatst bewerkt:
Mijn eerste gevoel zegt Russell, ik kan niet meteen zeggen waarom en ik ben ook geen fan van hem dus daar heeft het al niks mee te maken. Mercedes is een team waarvan je mag verwachten dat ze uit nieuwe regels wel iets gaan maken.
(Voorts vind ik het al raar dat iemand voor Hamilton heeft gestemd, ik vermoed dat dat dan wel een fan is want die heeft de fut niet meer om Leclerc te kloppen).

op dit moment denk ik Verstappen.
de rel rond de motoren van de voorbije weken, geeft zowel Merc als RBR een voordeel, maar blijkbaar werkt die Merc motor minder goed met de olie van hun leverancier. als dat zo is, dan wordt het weer een 2023 seizoen

op dit moment denk ik Verstappen.
de rel rond de motoren van de voorbije weken, geeft zowel Merc als RBR een voordeel, maar blijkbaar werkt die Merc motor minder goed met de olie van hun leverancier. als dat zo is, dan wordt het weer een 2023 seizoen
De brandstof moet vanaf volgend jaar volledig van hernieuwbare bronnen zijn dacht ik. Dacht dat idd Petronas volgens de geruchten wat achterstand heeft tov bv. een Aramco, Shell of ExxonMobil. Nog geen idee hoeveer BP/Castrol staat.
Hopelijk vlakt het elkaar allemaal wat uit en is het een redelijk gelijk speelveld.

Voor de volledigheid, brandstoffen voor de PU's :
Mercedes : Petronas
Ferrari : Shell
Honda : Aramco
RBPT/Ford : ExxonMobil
Audi : BP/Castrol

In de openingspost staan wat foute motor-icoontjes denk ik?

RedBull en RB rijden met Ford?
Aston Martin met Honda?
Alpine met Mercedes?

Gegokt op Piastri. Wel absoluut geen fan van.

Ik ga er van uit dat Ford niet dadelijk in zijn 1ste jaar de zaken volledig 100% op orde heeft.

En dat Piastri zwaar gebeten is.

Russell zie ik inderdaad ook wel iets forceren.

Maar allemaal koffiedik kijken dit jaar.

Zoals als elk jaar stem ik op Ferrari en dan kies ik Leclerc over Hamilton.

Het zal afwachten zijn wie de beste wagen heeft en het lijkt er momenteel op dat Mercedes en RBR een motorische voorsprong hebben. In dat geval easy win voor Verstappen waarschijnlijk.

Laatst bewerkt:
't Is ne moeilijke door de nieuwe reglementen, ik heb dan maar op Russell gestemd. Puur op basis van ervaring uit het verleden zou ik verwachten dat Mercedes en Ferrari de meeste kans hebben om een motor te bouwen die bij de besten zit (of er dicht onder). Als je dan de compressie foefeltruuk meetelt kan Mercedes wel eens een klein voordeel hebben ten opzichte van Ferrari. Dan blijven er nog altijd 4 teams over, waarbij ik Alpine al maar laat wegvallen. Williams is op zich meestal wel deftig, maar ik schat Mercedes en McLaren nog net iets hoger in. Dan blijft enkel nog de redenering over dat ik gok dat van die 2 teams Mercedes het vroegste is overgeschakeld op de ontwikkeling van de wagen van 2026. Puur omdat er met de wagen van 2024/2025 toch niks meer te maken was, terwijl McLaren nog volop in titelstrijd zat.

Dan ligt de keuze tussen Russell en Antonelli. Hoewel ik onder de indruk was van Antonelli heeft hij toch nog wat teveel steken laten vallen om van hem in 2026 al een kandidaat voor de titel te maken ten opzichte van Russell.

Maar het blijft natuurlijk uitkijken of de Red Bull snel genoeg is om Verstappen een nieuwe titel te bezorgen, en of Newey weer een mirakel verricht heeft, deze keer bij Aston Martin. Of toch Ferrari die eindelijk de boel op orde hebben gekregen, en daarbij een Hamilton die plots weer goesting heeft gekregen omdat ie topmateriaal heeft.

ja, de nieuwe reglementen zijn 100% de reden dat ik in de poll nog niet gestemd heb.

Aston Martin met Newey en ondertussen nog ander red bull personeel... gaat ook wel een bommetje droppen, denk ik. Newey is nu toch al maanden bezig met die nieuwe regels
Audi heeft in de autosport ook geen geschiedenis van half werk te leveren, maar eerste jaar kan een beetje lastig zijn
Ferrari kan zich na dit jaar geen slechte 2026 wagen permiteren
Mclaren heeft titels te verdedigen

Mercedes en Red Bull zijn op dit moment de favorieten, reputation-wise, maar er zijn toch wel teams die kunnen verrassen.
de nieuwe regels zouden een goeie shake-up moeten zijn

Alpine is naar het schijnt al heel erg vroeg gestopt met de ontwikkeling van de 2025 wagen, om zich volledig op 26 te richten. Of zelfs helemaal niets meer ontwikkeld sinds de start van het seizoen.. getuige hun laatste plaats dit jaar, en geeft ook nog eens recht op de meeste ontwikkeldtijd voor 2026. En dan hebben ze ook de Mercedes PU voor '26, die potentieel de beste kan zijn..

Ferrari is ook al vroeg gestopt met de ontwikkeling voor '25, in het begin van het seizoen wisten ze al dat het niets ging worden. Denk dat ze enkel nog een halfbakken update hebben gedaan in de zomer, maar zoals we gezien hebben was dat een relatieve flop. Nu de echte groundeffect cars verleden tijd zijn, en in 2026 zal er véél minder ground effect zijn, dus dan kan Hamilton terug naar boven komen drijven. De afgelopen generatie wagens was duidelijk zijn ding niet. Benieuwd wat dan de Leclerc-Hamilton dynamic zal zijn als het verschil tussen hen kleiner zou worden, of zelfs als de rollen omgedraaid zouden worden..

Ook benieuwd naar de Aston Martin/Honda. Stel dat Newey en Honda betrouwbare raket hebben ontwikkeld, dan weet iedereen dat Alonso er mee gaat lopen.. of gaan ze er alles aan doen om zoontje Stroll aan overwinningen/de titel te helpen :thinking:

Met de nieuwe regels/wagens is het idd moeilijk in te schatten. Enerzijds hoop ik dat Ferrari weer keer de bovenhand kan nemen. Ahhoewel dat Hamilton in 2025 toch wel zwak was tov Leclerc.

Daarmee stem ik ook niet dit jaar, het is gewoon een pure gok.

niet echt.
pronostiekeren doe je toch best met een bepaalde voorkennis, en niet lukraak.
Niemand kan dit jaar met enige voorkennis stemmen... Ge kunt gewoon een beetje gericht gokken. Zelfs voor de F1 teams zelf is dit koffiedik kijken.

Enige wat ge weet is wie de beste piloten zijn. En dat bv Mercedes jaren geleden met nieuwe motoren een gigantische voorsprong had. Dus ge kunt een beetje gokken dat dit nu weer zo gaat zijn. Maar blijft een gok.

Njah, is dat niet het hele punt van stemmen/pronostiek? 😜

Alleszins toch een beetje wachten op meer "info" :p. Testdagen, presentaties, nog wat perslekken hier en daar,...
Testdagen gaan misschien een licht schijnen op betrouwbaarheid en motoren, welke rijders comfortabel gaan zijn met andere wagens waar het regeneratieve veel belangrijker gaat worden,...

Dat kan best wel een "dark horse" worden voor dit jaar. Iemand die je normaal gezien niet in je top 5 kanshebbers zet.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan