FIA Formula One 2026

Wie wordt wereldkampioen in 2026 ?

• Lando Norris

Stemmen: 1 1,9%
  • Oscar Piastri

Stemmen: 5 9,4%
  • Charles Leclerc

Stemmen: 8 15,1%
  • Lewis Hamilton

Stemmen: 4 7,5%
  • Max Verstappen

Stemmen: 23 43,4%
  • Isack Hadjar

Stemmen: 0 0,0%
  • George Russell

Stemmen: 4 7,5%
  • Andrea Kimi Antonelli

Stemmen: 2 3,8%
  • Fernando Alonso

Stemmen: 3 5,7%
  • Lance Stroll

• Pierre Gasly

• Franco Colapinto

• Esteban Ocon

• Oliver Bearman

• Liam Lawson

• Arvid Lindblad

• Alexander Albon

• Carlos Sainz

• Nico Hulkenberg

• Gabriel Bortoleto

• Sergio Perez

• Valtteri Bottas

• Totaal aantal stemmers
    53
  • Opiniepeiling gesloten .
uiteindelijk toch weer een standaard GP gezien. eerste rondes waren vrij speciaal, omdat de Mercs en de Ferrari's afwisselende rondes aan harvesting deden, en je dus elke ronde een nieuwe leider had.

maar daarna toch weer datzelfde strategie-spel als vroeger. volgens DC en Jakes zou er op circuits met hardere braking zones ook minder aan supoerclipping gedaan moeten worden; we shall see.

Begin inderdaad nog wel vermakelijk met die overtakes, tweede helft niet heel speciaal vond ik. Ik vind het toch wel jammer dat er niet constant op het scherp van de snee gereden kan worden.

Ferrari heeft blijkbaar nog steeds de tactics guy niet ontslaan :p
Daar had meer ingezeten denkik.

Begin van de race was redelijk geweldig toch. Start spectaculair. Constant overtakes voor plek 1 tot een rondje of 12.

En dan de classic Ferrari tactical fuck up. Hoe kan dat nu toch steeds? Zelfpijniging als fan.

En de race was eigenlijk gedaan nadien, eens Mercedes clean air heeft lijken ze gewoon duidelijk het sterkst (zelfs 13 rondjes langer op oudere banden).

Denk dat het f1 tv abbo hier niet meer vernieuwd wordt. Wat een shitshow zeg dat reglement.

De auto factor wordt nu nog meer een gegeven dan driver skill. Onbegrijpelijk hoe zo’n dingen gebeuren. Vraag me echt af wie daar aan de knoppen zit en denkt dat dit de way forward is. Zonde. Het was plezant zo lang het geduurd heeft.

Wat is het probleem eigenlijk? Die eerste 12 laps waren zowat de boeiendste die ik zag in f1, ooit (qua openinglaps).

Daarna viel de race voor de echte knikkers te snel in definitieve plooi door omstandigheden en Ferrari strategie fout.

Merken jullie zoveel van die snelheid/harvesting etc? De rijders wellicht wel, maar als kijker toch niet zo anders dan voorheen.

Laatst bewerkt:
Ook vroeger werd er vaak niet constant op scherp van de snee gereden, o.a. door bandenmanagement en dirty air etc.

De overtakes leken in het begin in ieder geval heel makkelijk waardoor de beste auto het best lastig had om plek 1 te veroveren en houden. Best interessant toch?

Onder de vroegere regels was dit een parade van Mercedes vanaf ronde 1. Veel beter ja.

Was eigenlijk nice om deze race te zien.
Mercedes heeft Ferrari laten meespelen maar lijken toch echt wel seconde per ronde over te hebben in free air.
Goed om te zien en voor Ferrari dat Hamilton terug lijkt te zijn.

Wat is het probleem eigenlijk? Die eerste 12 laps waren zowat de boeiendste die ik zag in f1, ooit (qua openinglaps).

Daarna viel de race voor de echte knikkers te snel in definitieve plooi door omstandigheden en Ferrari strategie fout.

Merken jullie zoveel van die snelheid/harvesting etc? De rijders wellicht wel, maar als kijker toch niet zo anders dan voorheen.
Die eerste rondjes waren tof om te zien maar is niks maar dan ook niks F1. Degene met meer battery power rijdt de andere weer voorbij.
Wauw

Denk dat het f1 tv abbo hier niet meer vernieuwd wordt. Wat een shitshow zeg dat reglement.

Same. Ik zal het nog wel met een half oog volgen. Maar die openingslaps jeez.. overtakes omdat iemand met een ander vermogen zit rond te rijden. Wat heeft dat nog met racen te maken..

Dit is het ergste wat ik ooit in mijn 30j F1 gezien heb.

Misschien is het inhalen nu net te makkelijk geworden?

Als ze nu eens andere battles in beeld brengen, is het misschien wel interessanter.

Overall een redelijk normale race gezien, los van de technische nieuwigheden. Zeer boeiend ik 't begin, maar uiteindelijk viel het in z'n gewoonlijke plooi.
Extreem snelle 'lights out' ook.

Maar technisch/tactisch... Ik weet het nog niet. Superclipping ziet er niet uit. Da's duidelijk.
Het zou me niet verbazen als ze in Melbourne de weggehaalde chicane er gewoon opnieuw gaan leggen.

Als kijker heb je nooit the full picture nu tenzij er gedetailleerde graphs getoond worden. Ervoor kon je nogwel een inschatting maken van de 'staat' van een piloot/wagen. Maar nu is inhalen of ingehaald worden afhankelijk van teveel parameters. Rechargen/overtake/boost/slipstream (als dat nog bestaat lol). ERS is nu al lang een grote factor in F1, maar nu betekent het gewoon alles.
Als casual viewer ben je daar misschien minder mee bezig, maar als trouwe kijker voelt dat wat frustrerend aan, want je kan goeie acties minder plaatsen. Deed piloot 1 daar iets geniaal of heeft piloot 2 gewoon z'n ERS tactiek verkloot?

Anyway, naargelang de teams en de piloten meer weten hoe ze ermee moeten omgaan, wordt het misschien ook voor de fans allemaal wat meer vatbaar.

Leclerc zegt dat 3de plek het hoogste is dat ze hadden kunnen halen, maar Ferrari heeft het tactisch toch gwn laten liggen zeker. Wel blij om te zien dat ze er staan.

Dat stilvallen van die auto's op de rechte stukken om de batterij te laden kan je toch niet serieus nemen? Hoe kan je als autosport fan zoiets verdedigen? Dan mogen de races nog leuk zijn om naar te kijken, dat waren die races in die lego auto's ook hé. Maar zit ik daarvoor voor de buis?
Zeer matig werk van de beleidsmakers! En het werd dan nog aangegeven door teams en rijders jaren op voorhand, en toch koppig doordoen.

De enige die van deze reglementen houdt is George Russell, omdat hij zijn titeltje ziet komen door het GIGA overwicht van de Mercedes power unit. Niet door de rijderskunst laat dat duidelijk zijn, maakte veel fouten deze race en wint dan toch.

Positief: Red Bull krachtbron en inhaalrace Verstappen, Hamilton die dichter bij Leclerc zit, Lindblad met uitstekend debuut, Audi die met eigen team en motor meteen in de punten zit.

Laatst bewerkt:
Hadjar toch ook wel sterk bezig. Hopelijk kan hij wat in de buurt van Verstappen blijven.

Ook vroeger werd er vaak niet constant op scherp van de snee gereden, o.a. door bandenmanagement en dirty air etc.

De overtakes leken in het begin in ieder geval heel makkelijk waardoor de beste auto het best lastig had om plek 1 te veroveren en houden. Best interessant toch?

Onder de vroegere regels was dit een parade van Mercedes vanaf ronde 1. Veel beter ja.

Ik vond dat ook entertainend ja, maar had weinig met racen te maken. Dat was gewoon de auto’s die afwisselend meer vermogen hadden en er daardoor voorbijvlogen. Had relatief weinig met driver skill te maken en weinig met de echte kracht van de respectievelijke auto’s. Dat zag je ook meteen na de verschillende pitstop strategie toen Ferrari er verder afzat, op geen enkel moment leek het dat ze de Mercedes zouden kunnen bijbenen.

Zoals hierboven aangehaald ook schrijnend hoe ze zelfs op een recht stuk niet voluit kunnen gaan.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan