Monkytiger
Well-known member
Geld maakt ook geld natuurlijk, als je ouders een fortuin hebben is de kans groter dat ze je ook het één en ander hebben bijgebracht over geldzaken, zoals wat minder angst voor de beurs. Als je al gewoon het verschil ziet tussen de "brave huisvaders" zoals mijn vader destijds, voor wie het spaarboekje heilig was, en iemand die hetzelfde geld aan zijn kinderen in aandelen heeft gestoken...de kans is groot dat die tweede wat meer kon doorgeven.
Mijn vader is van dag 1 zelfstandig geweest, altijd bedrijven gestart en verkocht, meeste succesvol, sommige mislukkingen.Het zal je verbazen, maar mijn ouders hebben nu nog heel wat cash gewoon op een spaarboekje staan. Ze hebben een heilige schrik van de beurs. Klassiek verhaal: ze hadden eind jaren 90 een grote som (+-450k) in vermogensbeheer aan de bank gegeven. Pas 8 jaar later konden ze hun kapitaal recupereren. Gelukkig geen kapitaalsverlies,maar wel heel wat interesten gederfd in die periode....
Geld zat dus altijd in de zaak en werd steeds herinvesteerd, verkopen van de zaak = cashen.
Meeste geld is ook steeds naar vastgoed gegaan.
Beurs ook altijd van weggebleven, er kan zeker geld met verdiend worden, maar er kan inderdaad ook heel veel met verloren worden.
Beetje zelfde situatie als dubbeltje in de zin van opvoeding en gezinsmentaliteit (geen big spenders, wel mooie reizen en niets te kort komen), enkel zijn mijn geschonken bedragen/nettowaarde wel een pak lager. Rechtstreeks grond + 150k cash voor bouw en op mijn 27/28 had ik wel 250k bij elkaar gespaard door vanaf mijn 21/22 thuis te wonen zonder enige bijdrage te moeten doen en ook al van tijdens mijn jeugd alles van ouders/grootouders/vakantiejobs op te sparen.
Enige minpunt is dat ik wel wat te duur gebouwd heb naar wat eigenlijk nodig zou zijn, en ook alleen, dus dat heeft mij wel serieus wat gekost.
Maar ook wel goed geïnstalleerd voor mijn bijberoep en toekomstgerichtheid.
Dus het harde werken zal er bij mij zeker ook niet uitgaan ondanks ik ook zo'n goede start kan maken. Vaste job + bijberoep savonds in de week (niet dagelijks maar wel vaak) en meestal zaterdagen van 10-12uur waardoor ik op sociaal vlak dus ook vaak wat moet laten passeren.