Financiële steun van ouders: het nieuwe normaal of voor de happy few?

Hoeveel financiële steun kreeg ik na het afstuderen of bij de aankoop van een woning?

• Helemaal niets

Stemmen: 114 32,6%
  • < 10.000

Stemmen: 62 17,7%
  • 10.000 - 50.000

Stemmen: 88 25,1%
  • 50.000 - 100.000

Stemmen: 40 11,4%
  • >100.000 of woning/bouwgrond

Stemmen: 46 13,1%

• Totaal aantal stemmers
    350
En voel je u niet schuldig tegenover uw kinderen? Want uw ouders en grootouders, schoonouders en schoongrootouders hebben zich waarschijnlijk suf gewerkt om u die grond en die extra’s te kunnen geven.
Vindt je het dan niet egoïstisch om te zeggen dat jij het hebt gehad maar uw kinderen niet omdat je ervoor kiest om bewust minder te werken? Ik denk maar luidop natuurlijk, maar die voorsprong die je had werk je op korte tijd weg door bewuste keuzes te maken om deze kans aan te grijpen om minder te gaan werken.
We hebben het geld dat we gekregen hebben in een huis gestoken, niet in een dure wagen of dure reizen hé. En we zorgen ervoor dat we juist veel om onze kinderen kunnen geven ipv ze constant naar de kinderopvang te sturen van 07u tot 18u en voor en naschoolse opvang. Of constant beroep op grootouders. Waarom halftijds gaan werken? Net voor de kinderen..

Ik ga ze waarschijnlijk niet zoveel centen kunnen geven als we zelf gekregen hebben. Maar ik zie niet in wat we verkeerd doen om ons schuldig te voelen. Je kan moeilijk zeggen: hou het geld maar want de kans zit erin dat ik niet evenveel aan onze eigen kinderen kan geven?
En door gekregen geld je verplicht voelen om jezelf suf te werken. Dat is pas helemaal zot. Een vergiftigd geschenk zou het dan zijn. Burnouts, depressies, kinderen die door grootouders opgevoed worden,...
Daarnaast weet je natuurlijk ook niet wat de toekomst brengt. Als onze kinderen groot genoeg zijn kan mijn vrouw wel meer verdienen, brengen de beleggingen meer op dan verwacht. Erfenis van mijn ouders, vriendin haar ouders,..

En ik snap ergens je vraag wel, en die had terecht geweest als ik het gekregen geld gewoon had laten verdampen voor luxeproducten zoals eerder gezegd.
Nuja, iedereen heeft een andere kijk op het leven hé. Je doet ermee wat jezelf wilt. Maar ik voel me totaal niet schuldig om op jou vraag te antwoorden.

Zelf niets vanuit huis gekregen. In financieel opzicht dan. Gescheiden ouders. Veel in het buitenland (verschillende) gewoond met één van hen. Geld ging op aan huren, reizen en weer opnieuw inrichtingskosten. Grootouders (1 leeft nog) hadden ook geen eigendommen. Een van mijn ouders jong overleden ondertussen. Dat leverde een negatieve erfenis op. Ik wist toen niet eens dat dat bestond, maar ik moest uiteindelijk de erfenis (schulden dus) verwerpen en als bonus de begrafeniskosten betalen. Enkele duizenden euro's. De overgebleven ouder zit in een huursituatie en zal daar nooit meer uitkomen. Sterker, ik zal wsl zelf straks daar maandelijks wat geld naar toe moeten stoppen als die stopt met werken.
Zelf gelukkig wel op tid een woonst gekocht. Nog voor een goede prijs. Is nu makkelijk het dubbele waard. Over een paar jaar afbetaald en dan door naar de volgende. Alhoewel ik in mijn omgeving veel zeperds zie met tweede vakantiehuizen. Hoop miserie met de verhuur. Toch vaak een kostenpost met veel hoofdpijn dan een makkelijk investeringsobject.

En voel je u niet schuldig tegenover uw kinderen? Want uw ouders en grootouders, schoonouders en schoongrootouders hebben zich waarschijnlijk suf gewerkt om u die grond en die extra’s te kunnen geven.
Vindt je het dan niet egoïstisch om te zeggen dat jij het hebt gehad maar uw kinderen niet omdat je ervoor kiest om bewust minder te werken? Ik denk maar luidop natuurlijk, maar die voorsprong die je had werk je op korte tijd weg door bewuste keuzes te maken om deze kans aan te grijpen om minder te gaan werken.
Is de les dan niet juist dat je kinderen alleen maar financiële voorsprong geven, eigenlijk weinig zegt? Je kan nog zoveel transgenerationele rijkdom doorgeven als je wil, van zodra het geld overgeheveld is heb je vanuit het graf weinig zeggenschap over hoe jouw nazaten daarmee omgaan.

Je kan je kinderen beter opvoeden hoe ze later zelf hun boontjes kunnen doppen, dan ze grote sommen geld toe te stoppen.
Je kan door halftijds te werken meer tijd investeren in je kinderen. Ik denk dat de meeste kinderen juist beter afzijn met meer aanwezige ouders die meer tijd kunnen steken in opvoeding en coaching bij hun studies en ontwikkeling ondernemerschap, dan tweeverdieners die poen scheppen, maar er nooit voor hun kinderen zijn en zoon- of dochterlief op hun 18de een pot geld en een dure wagen toestoppen.

Ik ken ook een rijke familie waarvan 1 tante quasi niets aan de erfgenamen achtergelaten hebben en haar herenhuizen aan goede doelen weggeschonken hebben onder het mom van 'overdaad schaadt'.

Is de les dan niet juist dat je kinderen alleen maar financiële voorsprong geven, eigenlijk weinig zegt? Je kan nog zoveel transgenerationele rijkdom doorgeven als je wil, van zodra het geld overgeheveld is heb je vanuit het graf weinig zeggenschap over hoe jouw nazaten daarmee omgaan.

Je kan je kinderen beter opvoeden hoe ze later zelf hun boontjes kunnen doppen, dan ze grote sommen geld toe te stoppen.
Je kan door halftijds te werken meer tijd investeren in je kinderen. Ik denk dat de meeste kinderen juist beter afzijn met meer aanwezige ouders die meer tijd kunnen steken in opvoeding en coaching bij hun studies en ontwikkeling ondernemerschap, dan tweeverdieners die poen scheppen, maar er nooit voor hun kinderen zijn en zoon- of dochterlief op hun 18de een pot geld en een dure wagen toestoppen.

Ik ken ook een rijke familie waarvan 1 tante quasi niets aan de erfgenamen achtergelaten hebben en haar herenhuizen aan goede doelen weggeschonken hebben onder het mom van 'overdaad schaadt'.
Er is wel nog een groot verschil natuurlijk tussen halftijds werken en 70-80 uren weken draaien. Als je halftijds werkt en uw kinderen zijn naar school ben je ook niet bezig met uw kinderen hé. Ergo laat je dus een hoop geld liggen dat later naar uw kinderen kan gaan :coolbrows:
En kinderen hoeven van hun ouders heus niet elke dag een hoofdstuk financiele opvoeding te krijgen. Dit nijgt dan meer naar helikopterouderschap en loop je het risico dat uw kinderen juist het tegenovergestelde doen :evil:

Er is wel nog een groot verschil natuurlijk tussen halftijds werken en 70-80 uren weken draaien. Als je halftijds werkt en uw kinderen zijn naar school ben je ook niet bezig met uw kinderen hé. Ergo laat je dus een hoop geld liggen dat later naar uw kinderen kan gaan :coolbrows:
En kinderen hoeven van hun ouders heus niet elke dag een hoofdstuk financiele opvoeding te krijgen. Dit nijgt dan meer naar helikopterouderschap en loop je het risico dat uw kinderen juist het tegenovergestelde doen :evil:
de meeste kinderen gaan aanwezige ouders belangrijker vinden dan geld hoor. Iemand hebben die thuis is als ge van school komt. En er dan ook is voor hen, niet om thuis te werken. Iemand die helpt om huiswerk te maken. Te luisteren hoe de dag was.
Deeltijds is daarvoor misschien niet nodig, maar de regeling van 4/5de is wel mooi (als ge die dag kunt laten samenvallen met de halve dag van het school).
Waarom wil je anders kinderen? Om het familiefortuin niet uit handen te geven? Dat is toch ook maar triest als dat uw reden is.

Als je je huishouden gedaan krijgt, terwijl de kinderen naar school gaan, het poetsen, het winkelen, de tuin onderhouden, ... dan blijft er toch juist wel een stuk meer tijd over voor met de kinderen bezig te zijn?

Dus ik vind het wel heel simpel voorgesteld hier. Daarnaast, kinderen gaan pas vanaf 2.5 jaar naar school.

de meeste kinderen gaan aanwezige ouders belangrijker vinden dan geld hoor. Iemand hebben die thuis is als ge van school komt. En er dan ook is voor hen, niet om thuis te werken. Iemand die helpt om huiswerk te maken. Te luisteren hoe de dag was.
Deeltijds is daarvoor misschien niet nodig, maar de regeling van 4/5de is wel mooi (als ge die dag kunt laten samenvallen met de halve dag van het school).
Waarom wil je anders kinderen? Om het familiefortuin niet uit handen te geven? Dat is toch ook maar triest als dat uw reden is.
Ik ga akkoord hoor. Maar het is niet omdat je als 2 verdieners een normale werkweek hebt dat je geen tijd meer voor je kinderen zou hebben en perse halftijds moet gaan werken waardoor je dan minder financiele reserve opbouwt om door te geven later.

Als je je huishouden gedaan krijgt, terwijl de kinderen naar school gaan, het poetsen, het winkelen, de tuin onderhouden, ... dan blijft er toch juist wel een stuk meer tijd over voor met de kinderen bezig te zijn?
Als het gras hier is een week of 2 wat langer staat omdat ik iets met de kinderen doe dan is dat maar zo. Maar ik ga niet halftijds werken enkel en alleen om op mijn gemakske gras af te rijden of naar de winkel gaan. En ik geloof niet in het helikopterouderschap om continue aanwezig te moeten zijn bij alles wat mijn kinderen wel of niet doen. Ik en mijn vrouw zijn met beide een voltijdse job zeker genoeg aanwezig en het is onze intentie om kinderen meer te kunnen geven dan we zelf ontvangen hebben. Maar daar moeten we wel voor werken en halftijds komen we er dan niet. We zijn beide ook niet het huisman-vrouw type, dat helpt natuurlijk :biglaugh:

Als het gras hier is een week of 2 wat langer staat omdat ik iets met de kinderen doe dan is dat maar zo. Maar ik ga niet halftijds werken enkel en alleen om op mijn gemakske gras af te rijden of naar de winkel gaan. En ik geloof niet in het helikopterouderschap om continue aanwezig te moeten zijn bij alles wat mijn kinderen wel of niet doen. Ik en mijn vrouw zijn met beide een voltijdse job zeker genoeg aanwezig en het is onze intentie om kinderen meer te kunnen geven dan we zelf ontvangen hebben. Maar daar moeten we wel voor werken en halftijds komen we er dan niet. We zijn beide ook niet het huisman-vrouw type, dat helpt natuurlijk :biglaugh:
Daar ga ik ook mee akkoord, daar niet van. :)

Het leek me gewoon wat extreem geformuleerd in uw andere post. :)

Ik ga akkoord hoor. Maar het is niet omdat je als 2 verdieners een normale werkweek hebt dat je geen tijd meer voor je kinderen zou hebben en perse halftijds moet gaan werken waardoor je dan minder financiele reserve opbouwt om door te geven later.
Elk huisgezin is anders natuurlijk, maar het komt toch dikwijls voor dat kinderen in een leeg huis toekomen. Vroeger had men er zelfs een term voor: sleutelkinderen. En studies wijzen uit dat dit niet goed is voor jongeren. Het zijn kinderen op weg naar volwassenheid, maar nog geen volwassenen. Ook al vind iedereen van zijn eigen kind waarschijnlijk datt het de uitzondering op de regel is.
Naschoolse opvang heeft een deel van dit probleem opgelost voor de echt jonge kinderen, maar niet voor de +12-jarigen.
En als ge met 2 fulltime werkt op gewone uren, gaat uw kind dus waarschijnlijk wel een uurtje of twee alleen thuis zijn.

Elk huisgezin is anders natuurlijk, maar het komt toch dikwijls voor dat kinderen in een leeg huis toekomen. Vroeger had men er zelfs een term voor: sleutelkinderen. En studies wijzen uit dat dit niet goed is voor jongeren. Het zijn kinderen op weg naar volwassenheid, maar nog geen volwassenen. Ook al vind iedereen van zijn eigen kind waarschijnlijk datt het de uitzondering op de regel is.
Naschoolse opvang heeft een deel van dit probleem opgelost voor de echt jonge kinderen, maar niet voor de +12-jarigen.
En als ge met 2 fulltime werkt op gewone uren, gaat uw kind dus waarschijnlijk wel een uurtje of twee alleen thuis zijn.
Klopt, ik zat vroeger van 16u tot 18u alleen thuis. Gebeurde zelfs regelmatig dat ik het eten al opzette.
Dat was destijds echt niet uitzonderlijk, en nu zal dat in veel gezinnen met 2 voltijds werkende ouders nog steeds zo zijn.

En "dat het gras eens 2 weken niet gemaaid is, maakt niet uit", dat is een flauw excuus, want uiteindelijk moet je het gras ooit maaien, en is dat dus een moment dat je niet met je kinderen kan bezig zijn. En het is niet zo dat het zo 1 taak is he, quasi alle huishoudelijke taken moeten gebeuren op momenten dat je met je kinderen zou kunnen bezig zijn. Vraag bvb maar eens aan mensen die aan het verbouwen zijn, hoe vaak ze nog tijd kunnen maken om iets met de kinderen te doen. Terwijl het voor elke taak bij een verbouwing niet uitmaakt als dat een dag later gebeurt.

Hier niets van thuis uit gekregen, maar ik heb ook wel nooit iets moeten afgeven en heb altijd wel een zorgeloos leven gehad toen ik thuis woonde. Dat was voor mij al veel waard.

Zelf sparen we nu wel voor onze dochter omdat we de mogelijkheid hebben en we haar wel wat op weg willen helpen later.
Maar imo is het niet iets wat een morele verplichting moet zijn voor elke ouder. Zoals hierboven omschreven vind ik een warm nest hebben belangrijker, al kom je daar vaak pas later achter.

Moet wel zeggen dat wij thuis met 3 waren en mijn dochter enig kind is. Dat scheelt ook wel wat.

Daar ga ik ook mee akkoord, daar niet van. :)

Het leek me gewoon wat extreem geformuleerd in uw andere post. :)
Ik reageerde alleen maar omdat er een vergelijking gemaakt werd tussen halftijds werken en 2 verdieners die nooit niet thuis zijn omdat ze 70+ uren /week doen. Precies of er is geen andere mogelijkheid.
In mijn ervaring zijn het dikwijls mensen die niet zo heel graag werken en liever zo veel mogelijk thuisblijven. Dit dan dikwijls onder het excuus opvoeding kinderen. Ze gebruiken dit excuus dan zo dikwijls dat ze het op den duur echt gaan geloven. Ik wil hiermee zeker niet alle halftijdse over dezelfde kam scheren hoor, maar een aanzienlijk deel is wel degelijk zo. Iedereen doet wat hij wil natuurlijk, maar wel een kat een kat noemen.
Wij hebben dan het geluk dat we onze uren kunnen afstemmen zodat kinderen max 1-2u/week alleen zijn.

Laatst bewerkt:
Klopt, ik zat vroeger van 16u tot 18u alleen thuis. Gebeurde zelfs regelmatig dat ik het eten al opzette.
Dat was destijds echt niet uitzonderlijk, en nu zal dat in veel gezinnen met 2 voltijds werkende ouders nog steeds zo zijn.

En "dat het gras eens 2 weken niet gemaaid is, maakt niet uit", dat is een flauw excuus, want uiteindelijk moet je het gras ooit maaien, en is dat dus een moment dat je niet met je kinderen kan bezig zijn. En het is niet zo dat het zo 1 taak is he, quasi alle huishoudelijke taken moeten gebeuren op momenten dat je met je kinderen zou kunnen bezig zijn. Vraag bvb maar eens aan mensen die aan het verbouwen zijn, hoe vaak ze nog tijd kunnen maken om iets met de kinderen te doen. Terwijl het voor elke taak bij een verbouwing niet uitmaakt als dat een dag later gebeurt.
Verbouwing is tijdelijk hé. Daar zijn wij ook door gemoeten.
Ieder gezin is anders zeker? Moet je dan elke minuut dat uw kind thuis is enkel met dat kind bezig zijn? Shoot me right now please. En ik zie mijn kinderen heel graag en spendeer veel tijd met hen moest je eraan twijfelen. Maar niet alle tijd.
Anyway, gaat hier over fincanciele steun dus best niet teveel afwijken zeker.

Verbouwing is tijdelijk hé. Daar zijn wij ook door gemoeten.
Ieder gezin is anders zeker? Moet je dan elke minuut dat uw kind thuis is enkel met dat kind bezig zijn? Shoot me right now please. En ik zie mijn kinderen heel graag en spendeer veel tijd met hen moest je eraan twijfelen. Maar niet alle tijd.
Anyway, gaat hier over fincanciele steun dus best niet teveel afwijken zeker.
Natuurlijk moet je niet elke minuut met uw kinderen bezig zijn. Maar het is wel een feit dat mensen die halftijds werken gewoon meer tijd over hebben om met hun kinderen te spenderen. En dat kinderen daar vaak meer aan hebben dan nog een 50k€ extra (in de gezinnen waar sowieso serieuze bedragen geschonken worden).

Natuurlijk moet je niet elke minuut met uw kinderen bezig zijn. Maar het is wel een feit dat mensen die halftijds werken gewoon meer tijd over hebben om met hun kinderen te spenderen. En dat kinderen daar vaak meer aan hebben dan nog een 50k€ extra (in de gezinnen waar sowieso serieuze bedragen geschonken worden).
Om even wat te nuanceren, ik zal altijd tijd met mijn kinderen verkiezen boven extra gaan werken enkel en alleen maar om later meer te kunnen geven. Ik moet echter af en toe wel eens overuren of een zaterdag doen maar ik probeer dit nadien, tijdsgewijs, altijd in te halen naar de kinderen toe.
Maar halftijds is bewust minder gaan werken en dat doe ik dan ook weer niet. Ik ga dus uit van 38u/week als standaard.

Zeker bij jonge kinderen is er ook de kost van de kinderopvang. Wij hebben geen ouders in de buurt, dus als er een kind komt is de keuze dan tussen voltijds werken en een crèche betalen of minder/niet werken en het zelf doen. Mijn vrouw heeft geen schitterend loon in de horeca, dus de kans bestaat wel dat moest het zover komen, ze ontslag neemt. Halftijds op termijn is dan misschien het beste.

Die uren dat je kinderen op school zijn, zijn dan uren die je dan kan spenderen aan de was, de strijk, boodschappen, koken of klusjes opknappen die je anders vanwege tijdgebrek zou uitbesteden aan duurbetaalde vakmannen, etc ... zodat je beschikbaar bent voor de kinderen na hun school. Komt op hetzelfde neer.

Wij werken beiden ook fulltime, maar langs de andere kant kan ik goed begrijpen dat andere collega's voor 80% opteren want ons volledige huishouden is nu voor het weekend of 's avonds. Dat gaat helemaal niet om overbezorgdheid, maar quality time voor het gezin, en meer kunnen geven dan het gemiddelde kind krijgt.

Zeker bij jonge kinderen is er ook de kost van de kinderopvang. Wij hebben geen ouders in de buurt, dus als er een kind komt is de keuze dan tussen voltijds werken en een crèche betalen of minder/niet werken en het zelf doen. Mijn vrouw heeft geen schitterend loon in de horeca, dus de kans bestaat wel dat moest het zover komen, ze ontslag neemt. Halftijds op termijn is dan misschien het beste.
Mijn vrouw gaat vanaf september ook halftijds werken. Haar loon levert (procentueel) weinig toegevoegde waarde aan ons gezinsinkomen, we sparen er de creche mee uit, onze dochter zal veel meer ondersteund worden door ons en de grootouders, en financieel maakt het eigenlijk weinig verschil (iets van een 400€/maand).

In mijn ervaring zijn het dikwijls mensen die niet zo heel graag werken en liever zo veel mogelijk thuisblijven. Dit dan dikwijls onder het excuus opvoeding kinderen. Ze gebruiken dit excuus dan zo dikwijls dat ze het op den duur echt gaan geloven. Ik wil hiermee zeker niet alle halftijdse over dezelfde kam scheren hoor, maar een aanzienlijk deel is wel degelijk zo. Iedereen doet wat hij wil natuurlijk, maar wel een kat een kat noemen.
"Een aanzienlijk deel" uhu. En naast uw duim hebt ge die gegevens uit welke bron exact gehaald?

Verder:
- Wat is er mis met liever thuis zijn dan werken? Ik kan me voorstellen dat mocht ik een andere job moeten doen dan ik nu heb of zelfs mocht ik andere collega's hebben, ik ook niet met even veel plezier naar het werk zou gaan.
- Er is niemand die ooit op z'n stefbed de verzuchting heeft "had ik maar wat meer uren gewerkt!" - wel integendeel. Vaak komt dan de spijt over de weinige tijd die met de kinderen is doorgebracht, de zaken die men had willen doen maar altijd heeft uitgesteld omwille van werk etc. Kinderen zijn maar één keer klein, als je dat mist, is het kans verkeken. Werk zal er altijd zijn.

Terug
Bovenaan