Ja maar goed dat artikel gaat uit van een bepaalde groep, jongeren die een woning kopen.
En in die groep is het niet gedefinieerd hoeveel de gemiddelde woning die ze aankopen daarvan kosten. Maar bon in die groep krijgt 60% financiële steun. En maar 19% van die groep krijgt >20% van het aankoopbedrag steun.
Met andere woorden krijgt 11,4% van de jongeren die een woning kopen >20% of meer financiële steun.
De situatie is dus niet wereldvreemd. Maar doen alsof het normaal is dat is dat wel. Ook is er bijvoorbeeld een groot verschil tussen steun en steun. Als jij 5k krijgt van thuis dan is dit financiële steun, maar dat gaat niet het verschil maken tussen een huis of geen huis.
Het is trouwens ook niet zo omdat er mensen op een zak geld zitten, zij dit automatisch ook delen met hun kinderen. Je zou er nog van schrikken hoe sommigen effectief moeten wachten tot de mensen overleden zijn voor ze iets van de erfenis zien. Dat een fors deel dan verloren gaat naar vadertje staat daar staan ze niet bij stil. Wat mij ook brengt naar een ander punt, er zijn veel mensen die er goed bijzitten, dus kapitaalkrachtig zijn, maar financieel niet onderlegd zijn. Producten van gekregen geld, hard werken, hoge rentes op spaargeld, cadeaus van de staat en goedkope levenskost.
Daarbij frons ik toch serieus de wenkbrauwen van mensen die hier zeggen dat ze niks hebben gekregen. Maar dat ze mochten gratis studeren, niks moesten afgeven en er nu hun studies 30k op hun rekening stond. Dat mag je mij toch wel eens uitleggen want enkel van uwen zondag, vakantiewerk en verjaardagen krijg je dat toch niet bij elkaar. Natuurlijk wel als uw beide bomma’s u 5k voor uw verjaardag gaven. En die laptop, smartphone en die kledij die je droeg hoe werd die betaald? Ergens moet daar toch wat meer duiding bij, en de conclusie zal zijn dat je dus wel iets kreeg. Waar niks mis mee is, integendeel, maar doen alsof je een selfmade man met minimale steun bent is dan ook foutief