Financiële steun van ouders: het nieuwe normaal of voor de happy few?

Hoeveel financiële steun kreeg ik na het afstuderen of bij de aankoop van een woning?

• Helemaal niets

Stemmen: 114 32,6%
  • < 10.000

Stemmen: 62 17,7%
  • 10.000 - 50.000

Stemmen: 88 25,1%
  • 50.000 - 100.000

Stemmen: 40 11,4%
  • >100.000 of woning/bouwgrond

Stemmen: 46 13,1%

• Totaal aantal stemmers
    350
Als 16-17 jarige Ook wat CDtjes branden en verkopen. Ik kocht die in bulk op luxemburgse websites (per 500 cds of zo). Cost was basically 0 en ze gingen de deur uit aan 5 of 10 euro. Goeie dvds, muziek cds of games gingen soms per 10 op een dag de deur uit.
Als ge uw illegale inkomsten (wat u nu niet meer gaat lukken) meerekent, waarom raad je mensen dan niet gewoon aan om drugs te dealen? :unsure:

Ik deed lame vakantiejobs 4w per jaar en nog wat bijknabbelen hier en daar op een sportevenement (vb podium bouwen of aan de inkom staan). Rap 3000-4000/y

Ook wat bijlesinkomsten (25 eur/u, om de 2 weken namiddagje op zaterdag en/of zondag). 1000-2000/y

Ook wat website inkomsten. Kan niet meer herinneren, maar kleine 1000 per jaar.

Als 16-17 jarige Ook wat CDtjes branden en verkopen. Ik kocht die in bulk op luxemburgse websites (per 500 cds of zo). Cost was basically 0 en ze gingen de deur uit aan 5 of 10 euro. Goeie dvds, muziek cds of games gingen soms per 10 op een dag de deur uit. Heb jaren aan unif nog computer stuff gekocht met die inkomsten.

Als je wat moeite doet, kleine 10k per jaar. Beetje beleggen, et voila. 16-25 is 10y waar basically elke euro die je verdient, winst is. daar kan je wel wat bijeen sprokkelen.

En het is niet dat ik continue bezig was. Ik lag grootste deel van de zomer in mijn bed te stinker, wat games te spelen of goedkoper pinten te zuipen...
Maar daar zit dus al een deel illegaal bij. En zoals je zelf zegt "ik heb daar Computerstuff van gekocht". De overgrote meerderheid van de jongeren doen een job erbij omdat ze iets specifieks willen kopen, niet omdat ze geld willen beleggen

En de 16 jarige voerballerkes die 50 euro krijgen na een match, dat is allemaal met contract en factuur?

Niet overdrijven e.

Ik ken er die op hun 18 een auto kocht met hun voetbal inkomsten...

Ik deed lame vakantiejobs 4w per jaar en nog wat bijknabbelen hier en daar op een sportevenement (vb podium bouwen of aan de inkom staan). Rap 3000-4000/y

Ook wat bijlesinkomsten (25 eur/u, om de 2 weken namiddagje op zaterdag en/of zondag). 1000-2000/y

Ook wat website inkomsten. Kan niet meer herinneren, maar kleine 1000 per jaar.

Als 16-17 jarige Ook wat CDtjes branden en verkopen. Ik kocht die in bulk op luxemburgse websites (per 500 cds of zo). Cost was basically 0 en ze gingen de deur uit aan 5 of 10 euro. Goeie dvds, muziek cds of games gingen soms per 10 op een dag de deur uit. Heb jaren aan unif nog computer stuff gekocht met die inkomsten.

Als je wat moeite doet, kleine 10k per jaar. Beetje beleggen, et voila. 16-25 is 10y waar basically elke euro die je verdient, winst is. daar kan je wel wat bijeen sprokkelen.

En het is niet dat ik continue bezig was. Ik lag grootste deel van de zomer in mijn bed te stinker, wat games te spelen of goedkoper pinten te zuipen...
Die vakantiejob waar je 4k per jaar mee verdient door 4w te werken en wat bij te knabbelen door aan een deur te staan mag je mij toch wel eens tonen.
10k op een jaar verdienen als student, en dan zeggen dat dit met minimale effort was. En dan nog doen alsof dat normaal is. Klein beetje serieus blijven eh. De meeste wrijven al in hun handen als ze de helft halen met de slip uit hun broek te werken.
Dan daar nog eens bij dat je dit integraal kan beleggen wilt dus zeggen dat uw ouders alles voor u betaalde. Dat terwijl uw inkomsten dus vrij ruim waren. Als dat geen fameuze steun is dan weet ik het ook niet meer.

En de 16 jarige voerballerkes die 50 euro krijgen na een match, dat is allemaal met contract en factuur?

Niet overdrijven e.

Ik ken er die op hun 18 een auto kocht met hun voetbal inkomsten...
Ja, en die kennen drugsdealers die op hun 18 ne Ferrari kopen, en zo blijf je alles goed praten natuurlijk.

Liegt het alleen maar aan mij of draait elk topic uit op hoe makkelijk of moeilijk het is om x hoeveelheid geld te vergaren of hoe wereldvreemd sommigen hier zijn?

Nee, dat zijn hier maar enkele, net als IRL. Het enige verschil is dat ge IRL u niet op zo'n mensen focust of ermee in discussie probeert te gaan omdat ge weet dat die toch zo blijven denken.

Toen m'n vrouw zwanger was van ons 3e kindje hebben we voor de aankoop van onze eerste Peugeot Partner een renteloze lening gekregen van mijn ouders.

Toen we ons huis kochten hebben mijn ouders de extra kosten betaald. (Notaris, registratie,..)
Schoonouders hebben ons op andere manieren gesteund aangezien zij het zelf financieel niet breed hebben. Zij zorgen enorm veel voor opvang van de kindjes, schoonvader komt dikwijls helpen bij verbouwingen en zo,...
Dit is ook een zware meerwaarde, waar wij niet op kunnen rekenen. Mijne kleine heeft alleen maar 2 oma's.
Ik ook alles van jobs mogen houden en zelf sparen + beleggen en 25k gekregen, zat ik aan een 100k spaarboek aan mijn 30ste.
Madam 20k gekregen, daardoor ik meer in ons huis gestoken maar staat zo geschreven bij de notaris. Maar alle werken moet ik zelf doen / hulp bij niet professionele vrienden want mijn grootvader is er al 90+ ( buiten advies kan ik die mens niet meer vragen om iets te helpen doen ).

Mijn gescheiden ouders zijn niet allebei even kapitaalkrachtig, verre van. Bovendien voelt mijn moeder zich tekort gedaan naar mij toe door de (vecht)scheiding en de periode dat wij bij mijn grootouders hebben ingewoond. Zij helpt mij met heel veel praktische en huishoudelijke zaken, maar financieel kan zij mij niet steunen, eerder omgekeerd (ik heb haar vorig jaar een geldbedrag geleend voor de aankoop van een tweedehandswagen) en dat vindt ze heel erg.

Van mijn vader heb ik rond mijn 21ste wel een zeer mooi geldbedrag gekregen, mocht ik van hem “zo gezegd” mee doen wat ik wou. :unsure: Uiteraard gebruikt voor de aankoop van een woning. Ook voor de 2de keer zijn auto van 4-5 jaar kosteloos mogen overnemen als hij een nieuwe kocht.

Weer een topic waar de wereldvreemdheid van sommige BG’ers in de verf wordt gezet, heerlijk!
Niet elk gezin heeft veel kapitaal, laat staan vrij kapitaal om uit te delen. Ik heb alles bij elkaar 20k gekregen. Ik ben daar heel dankbaar voor. Maar ik besef heel goed dat dit enkel maar kan omdat er mensen heel hard voor gewerkt hebben.
Ik ga zelfs niets krijgen en erfenis zit er ook niet. :sarcastic:

Men praat hier precies alsof het normaal is om geld te krijgen na afstuderen/alleen wonen. Dit is echt al een uitzonderlijk cadeau waar je blij mee mag zijn, al is het 5-10k euro. Ik ben al blij dat ik zorgeloos kan studeren en mijn centen die ik verdien mooi kan bijhouden.

Velen zijn ook zelf schuldig. Ze willen een huis kopen op de rand van wat financieel kan ipv wat ze echt nodig hebben.

Wij hebben net een huis gekocht van "slechts" 450k, terwijl we financieel gezien iets van 600 of 700k konden kopen. Daardoor cheapass lening aan >100% quot kunnen nemen en geen hulp van ouders nodig.

We hebben 4 slpk en grote living en alles wat we nodig hebben. Maar geen fancy domotica of sauna of andere dure prut die we nooit zouden gebruiken en veel kost...

Mijn pa vraagt al jaren of hij geld mag geven voor een huis en ik antwoord telkens dat ik het niet nodig heb. Dus zoals hier eerder al gezegd is financiele opvoeding belangrijker dan geld uitdelen. As we al know "money problems isn't a problem about money"...

Het verschil is natuurlijk dat als je een huis kan betalen van 700k en er "maar" één koopt van 64% van dat bedrag, dat je nog steeds een mooi budget hebt voor een degelijk huis. Eénmaal je over een bepaalde kritische drempel zit, is het véél gemakkelijker op de vastgoedmarkt, de concurrentie en stijgende prijzen gaan een veel grote impact hebben in de buurt van de mediaan woningen.

Als je mensen hebt uit de lagere middenklasse of lagere klasse die maar pakweg tot 400k budget kunnen gaan, en die zich zouden beperken tot 64% daarvan (256k), die vallen eenvoudigweg uit de boot voor deftige huizen waarin je meerdere kinderen kan opvoeden. Tenzij iets héél slecht gelegen, of met veel werk aan (kost ook geld) of met stevige minpunten (héél slechte EPC, geen tuin, etc.). Als mensen klagen over de toenemende onbetaalbaarheid van de vastgoedmarkt, dan ligt dat niet aan wél of geen sauna kunnen zetten.

Jouw situatie is totaal niet vergelijkbaar met die van normale mensen denk ik dan. Mensen aanraden dat ze in hun jeugd maar wat illegale CD's/DVD's hadden moeten verkopen is ook stevig op het randje. Als er dan over schuldig of onschuldig gesproken moet worden... als ik dat gedaan zou hebben, dan zouden mijn ouders pas ingegrepen hebben. Dat is ook een vorm van opvoeding denk ik dan.

Mijn situatie:
Ik kom uit een arbeidersgezin, waar enkel de vader werkt (moeder is huisvrouw, is chronisch ziek, geen uitkering).
28 jaar, bijna 29, alleenstaand.
Nog steeds thuiswonend...
Maandelijks betaal ik nu zo'n 250 euro aan m'n ouders.
Ik koop nu wat eten voor thuis met m'n maaltijdcheques.

In het middelbaar wat studentenjobs gedaan. Niet zoveel eigenlijk.
Dan in het begin van het hoger chronische ziek beginnen worden, geen studentenjob meer gedaan sindsdien.
Ouders betaalden studiegeld, 2 jaren kot, laptop, eten etc. Ze zorgden ervoor dat ik financieel zorgeloos kon studeren.

Na de studies had ik zo'n 2k euro op de bankrekening.
Ook serieuze financiële hulp gehad met een auto te kopen en rijschool.
Ik kon een aan een goeie auto geraken voor een goedkope prijs, omdat m'n vader de garagist goed kent.

Financiële steun bij vastgoedaankoop van ouders, daar heb ik eigenlijk niet bij stilgestaan, en ik reken er nu ook niet op.
Ik denk dat als ik uit huis ga, dat ik eerst begin te huren. In deze economische conjuctuur zou ik een overtuigde huurder zijn, vastgoed is overgewaardeerd nu...

Laatst bewerkt:
Als je mensen hebt uit de lagere middenklasse of lagere klasse die maar pakweg tot 400k budget kunnen gaan, en die zich zouden beperken tot 64% daarvan (256k), die vallen eenvoudigweg uit de boot voor deftige huizen waarin je meerdere kinderen kan opvoeden. Tenzij iets héél slecht gelegen, of met veel werk aan (kost ook geld) of met stevige minpunten (héél slechte EPC, geen tuin, etc.). Als mensen klagen over de toenemende onbetaalbaarheid van de vastgoedmarkt, dan ligt dat niet aan wél of geen sauna kunnen zetten.
Is dat niet wat overdreven? Moest je het nu over 150k gehad hebben, oke. Maar voor 256k heb je nog steeds een gemiddeld huis in een gemiddelde regio.

Eigenlijk is dit exact wat cege bedoelt: de lat van wat een 'deftig huis' is wordt zo hoog gelegd, dat de meeste mensen toch naar de rand gaan van wat max. gaat.
Het ligt inderdaad niet aan een sauna, maar langs de andere kant zijn mensen toch ook wel zeer snel allergisch aan alles in en rond een huis wanneer het ouder is dan 15 jaar.

Gekke dingen hier. Lagere klasse tot 400K. Dan zit ik ergens in de zigeunerklasse ofzo.

De wereldvreemdheid op dit forum scheert hoge toppen.

Gekke dingen hier. Lagere klasse tot 400K. Dan zit ik ergens in de zigeunerklasse ofzo.

De wereldvreemdheid op dit forum scheert hoge toppen.
Ge moogt met uwe woonwagen en gans uw gezin desnoods in mijne hof komen wonen, die aan mijn gezinswoning ligt met epc klasse C dat minder dan 250k heeft gekost op 2km van een actief station én N-weg :unsure:

Je moet den hof dan wel delen met... Jeweetwelwie. 🤷🏼‍♀️

Ligt vermoedelijk aan de regio ook. In sommige regio's heb je wel degelijk 400k 'nodig' voor een 'gezinswoning'. Ofja, hangt er ook weer vanaf wat je 'nodig' noemt inderdaad, ga ik ook mee akkoord. Wat ik wil zeggen : Prijs van een "gewone gezinswoning" is heel regio-gebonden. Maar ik stel voor dat die discussie zich hier niet opnieuw moet verder zetten, lijkt me in een andere topic meer op zijn plaats en ook al gevoerd te zijn? :)

Ja maar goed dat artikel gaat uit van een bepaalde groep, jongeren die een woning kopen.
En in die groep is het niet gedefinieerd hoeveel de gemiddelde woning die ze aankopen daarvan kosten. Maar bon in die groep krijgt 60% financiële steun. En maar 19% van die groep krijgt >20% van het aankoopbedrag steun.
Met andere woorden krijgt 11,4% van de jongeren die een woning kopen >20% of meer financiële steun.

De situatie is dus niet wereldvreemd. Maar doen alsof het normaal is dat is dat wel. Ook is er bijvoorbeeld een groot verschil tussen steun en steun. Als jij 5k krijgt van thuis dan is dit financiële steun, maar dat gaat niet het verschil maken tussen een huis of geen huis.

Het is trouwens ook niet zo omdat er mensen op een zak geld zitten, zij dit automatisch ook delen met hun kinderen. Je zou er nog van schrikken hoe sommigen effectief moeten wachten tot de mensen overleden zijn voor ze iets van de erfenis zien. Dat een fors deel dan verloren gaat naar vadertje staat daar staan ze niet bij stil. Wat mij ook brengt naar een ander punt, er zijn veel mensen die er goed bijzitten, dus kapitaalkrachtig zijn, maar financieel niet onderlegd zijn. Producten van gekregen geld, hard werken, hoge rentes op spaargeld, cadeaus van de staat en goedkope levenskost.

Daarbij frons ik toch serieus de wenkbrauwen van mensen die hier zeggen dat ze niks hebben gekregen. Maar dat ze mochten gratis studeren, niks moesten afgeven en er nu hun studies 30k op hun rekening stond. Dat mag je mij toch wel eens uitleggen want enkel van uwen zondag, vakantiewerk en verjaardagen krijg je dat toch niet bij elkaar. Natuurlijk wel als uw beide bomma’s u 5k voor uw verjaardag gaven. En die laptop, smartphone en die kledij die je droeg hoe werd die betaald? Ergens moet daar toch wat meer duiding bij, en de conclusie zal zijn dat je dus wel iets kreeg. Waar niks mis mee is, integendeel, maar doen alsof je een selfmade man met minimale steun bent is dan ook foutief
Dit inderdaad, oppassen met die poll. Ik wil de poll an sich niet in twijfel trekken, maar kijk inderdaad wel goed naar "wat" er onderzocht is. Hier is het specifiek mensen die een woning kochten. Dan zal het aantal mensen met "veel steun" natuurlijk een stuk hoger zijn, dan wanneer je de groep mensen die geen woning verwerven wel mee in de cijfers opneemt.

Ik stem niet want vind de categorieën veel te breed. Er is een groot verschil tussen iemand die 15k of 45k krijgt.

Ik heb ongeveer 15k gehad, dat is wat mijn ouders gedurende 20 jaar konden sparen + comminie’s ed. Vakantie en weekendwerk werd niet gespaard, dat was om op te doen aan zaken dat ik graag wou. Ik kreeg niet veel “dure” zaken zoals playstation, gsm’s, tv’s ed dus dat heb ik daarmee bekostigd. Daardoor kan ik wel redelijk goed met geld omgaan, hoe wel ik wel van het motto ben geld moet rollen. Maar dat is dan meer in de “wil iets, spaar ervoor en betaal het”. Nu met het ouder worden denk ik nu al wel wa meer aan later.

In mijn directe omgeving word daar eigenlijk weinig over gepraat wat ze gekregen hebben. Ken er die een grond zo los betaald betaald hebben zonder lenen dus ik veronderstel dat die wel iets gekregen hebben. Van de mensen dat ik het weet, hebben ze Max 25k gekregen. (Meestal een erfenis van de grootouders die de ouders doorgeven)

Dus uit mijn eigen ervaring zou ik het niet het nieuwe normaal noemen.

Terug
Bovenaan