Financiële steun van ouders: het nieuwe normaal of voor de happy few?

Hoeveel financiële steun kreeg ik na het afstuderen of bij de aankoop van een woning?

• Helemaal niets

Stemmen: 114 32,6%
  • < 10.000

Stemmen: 62 17,7%
  • 10.000 - 50.000

Stemmen: 88 25,1%
  • 50.000 - 100.000

Stemmen: 40 11,4%
  • >100.000 of woning/bouwgrond

Stemmen: 46 13,1%

• Totaal aantal stemmers
    350
Rechtstreeks 15.000€ gekregen van een nonkel bij de aankoop van ons huis.
Rechtstreeks 15.000€ gekregen een paar jaar eerder van een andere nonkel bij erfenis. (Stond in zijn testament dat er minstens 15.000€ naar mij en hetzelfde bedrag naar mijn broer diende te gaan. Zijn andere centen waren voor mijn vader, tenzij hij het niet meer nodig had. Het werd het minimum. :tongue: )

Van mijn ouders mogen studeren en mijn eigen centen (vakantiejobs/verjaardagen/...) grotendeels mee gekregen toen ik thuis vertrok.

Terzijde: Ik hoef geen geld van ouders/grootouders/..., zal er zelf wel voor zorgen dat ik er geraak.
Maar het frustreert langs een kant wel dat mijn grootouders vrij loaded waren, er al vrij veel is doorgevloeid naar mijn vader en dat het daar in een bodemloos vat terechtkomt.

Ik deed lame vakantiejobs 4w per jaar en nog wat bijknabbelen hier en daar op een sportevenement (vb podium bouwen of aan de inkom staan). Rap 3000-4000/y

Ook wat bijlesinkomsten (25 eur/u, om de 2 weken namiddagje op zaterdag en/of zondag). 1000-2000/y

Ook wat website inkomsten. Kan niet meer herinneren, maar kleine 1000 per jaar.

Als 16-17 jarige Ook wat CDtjes branden en verkopen. Ik kocht die in bulk op luxemburgse websites (per 500 cds of zo). Cost was basically 0 en ze gingen de deur uit aan 5 of 10 euro. Goeie dvds, muziek cds of games gingen soms per 10 op een dag de deur uit. Heb jaren aan unif nog computer stuff gekocht met die inkomsten.

Als je wat moeite doet, kleine 10k per jaar. Beetje beleggen, et voila. 16-25 is 10y waar basically elke euro die je verdient, winst is. daar kan je wel wat bijeen sprokkelen.

En het is niet dat ik continue bezig was. Ik lag grootste deel van de zomer in mijn bed te stinker, wat games te spelen of goedkoper pinten te zuipen...
Jouw posts doen nogal vaak uitschijnen alsof het zeer gemakkelijk is om snel bovengemiddeld te verdienen. .
Als jobstudent was het in mijn tijd toch beperkt qua inkomen en werkdagen, gewoon al om in orde te zijn en kindergeld niet te verliezen. De best verdienende job was 12,5/uur , 10 jaar geleden. Beleggen is nu ook niet wat iedereen zomaar kan denk ik.

Die vakantiejob waar je 4k per jaar mee verdient door 4w te werken en wat bij te knabbelen door aan een deur te staan mag je mij toch wel eens tonen.
10k op een jaar verdienen als student, en dan zeggen dat dit met minimale effort was. En dan nog doen alsof dat normaal is. Klein beetje serieus blijven eh. De meeste wrijven al in hun handen als ze de helft halen met de slip uit hun broek te werken.
Dan daar nog eens bij dat je dit integraal kan beleggen wilt dus zeggen dat uw ouders alles voor u betaalde. Dat terwijl uw inkomsten dus vrij ruim waren. Als dat geen fameuze steun is dan weet ik het ook niet meer.

Heb net eens opgezocht op McCareer.be. vakantiejob 2004, 2005, 2006 was 2251 per maand (dat was 4 weken wisselende (nacht)shiften btw. 10pm - 7 am week 1, 4am - 1 pm week 2 ... Kan er wat uren naast zitten, but you get the picture) De andere jaren waren zwart/grijs werk dus geen records van :nono:. Maar dat heeft natuurlijk niemand hier ooit gedaan. Zal wel ongeveer zelfde grootte orde geweest zijn.

Net als er niemand ooit een cdtje gedownload heeft, cdtje gekocht heeft of Napster geinstalleerd had :rofl:. De cd brand periode, dat is bijna 20y geleden. Dat was niet zo obviously illegaal als het nu het geval is. Ik verkocht zelfs cds aan leraars en zelfs de directeur van school was klant. Trek die ook allemaal maar in bad als verloederaars van de zeden.

De bijles geven was legal via vrijwilligersvergoeding. Was elk jaar maxed out in combi met de sportclub vergoedingen. Geen idee hoeveel dat exact was, maar had toch elk semester een leerling of 3 aan 10u. Dus snelle berekening leert me iets rond de 1500. Enfin, ballpark figures.

Bij de sportclub deed ik daar ook wat werk als jury, in het secretariaat, website wat up to date houden, server beheren etc. Parcours opbouwen bij westrijden, ticketjes verkopen. Meestal met vrijwilligersvergoeding. En ja, soms een envelope met cash of een palette ice teas die over was of wat printer cartridges of papier dat anders in een vuilbak belandt. De grote events waren paar weekends per jaar waar er 3-4d basically non-stop gewerkt werd dag en nacht. Dan kregen we 50 of 100 euro per dag in een envelope. Als we iedereen die als vrijwilliger wat cash krijgt in de bak gaan steken, good Luck.

Ohja, de beurs. Je moet maar 5k hebben om dat op een kleine 10y aan 7% om te vormen naar 10k. Ik kan er niet aan doen dat ik op mijn 18 al op de beurs zat en geen domme stoten uithaalde. Google IPO en Galapagos koper als tiener met mijn eerste vakantiegeldlonen. Go check the chart.

Ik deed lame vakantiejobs 4w per jaar en nog wat bijknabbelen hier en daar op een sportevenement (vb podium bouwen of aan de inkom staan). Rap 3000-4000/y

Ook wat bijlesinkomsten (25 eur/u, om de 2 weken namiddagje op zaterdag en/of zondag). 1000-2000/y

Ook wat website inkomsten. Kan niet meer herinneren, maar kleine 1000 per jaar.

Als 16-17 jarige Ook wat CDtjes branden en verkopen. Ik kocht die in bulk op luxemburgse websites (per 500 cds of zo). Cost was basically 0 en ze gingen de deur uit aan 5 of 10 euro. Goeie dvds, muziek cds of games gingen soms per 10 op een dag de deur uit. Heb jaren aan unif nog computer stuff gekocht met die inkomsten.

Als je wat moeite doet, kleine 10k per jaar. Beetje beleggen, et voila. 16-25 is 10y waar basically elke euro die je verdient, winst is. daar kan je wel wat bijeen sprokkelen.

En het is niet dat ik continue bezig was. Ik lag grootste deel van de zomer in mijn bed te stinker, wat games te spelen of goedkoper pinten te zuipen...
25€ per uur voor bijles. Lol @de sukkelaar die mij gratis wiskunde bijles gaf.

3-4000 voor wat te helpen podiums te bouwen.
Amai de wereld is ook niet eerlijk.. Ik kreeg 2500 voor een maand bejaarden hun gat af te kuisen.

Phuu pauper met je cdtjes verkopen. De grote mannen kopen een blok cocaïne en een paar kg wiet en maken veel meer winst.. Easy.

Met enkel grond nog geen woning .:help:

Met een woning + wel grond .:love:

En konijnenhokken ( flatgebouwen) zowel voor eigenaar als huurders dikke kak .:puke:
Al da gezever over gemeenschappelijke delen . Altijd wel iets maar het is nooit van iemand.

Laatst bewerkt door een moderator:
3-4000 voor wat te helpen podiums te bouwen.
Amai de wereld is ook niet eerlijk.. Ik kreeg 2500 voor een maand bejaarden hun gat af te kuisen.
Ik 1350 om elke dag om 7u (5u op vrijdag) in een fabriek aan de lopende band te gaan staan :unsure:

als vroege vogel vond ik die vroege start wel eerder een voordeel dan een nadeel 😇

Wat is het nut ook weer van dit zoveelste vastgoedtopic, nog meer wroeging tussen bepaalde leden creëren?
Waarom zou het wroeging moeten creëren? Ik heb een slechte start gehad en ben nooit boven doorsnee gekomen. Integendeel ik heb geen eigendom. Maar wat kan mij het schelen dat iemand anders een huis van 400K kan neerpoten. Als er nu 1 ding is waar ik niet jaloers op ben, zijn het huizen waar ge met vier in woont terwijl het de ruimte heeft voor 4 families. Hell, soms zwans ik hier over wonen in Mulan haar hof, maar ik zou echt niet minder gelukkig zijn moest ik in een caravan (formaat sta caravan wel) wonen. Zolang ik me kan douchen, m'n pc kan zetten, m'n was en plas kan doen en een goed bed heb ben ik een tevreden mens.
Ik moet geen armoede, maar ook geen rijkdom kennen.

Ik begrijp wel dat voor echt arme mensen uitspraken zoals die van Cege pijn kunnen doen en men jaloers kan zijn op het geluk van anderen.
Persoonlijk vind ik het eerder maar triest als ge wereldvreemd zijt, maar ook triest als ge jaloers zijt op zo'n mensen, onder voorwaarde dat ge het zelf redelijk goed hebt.
Wees blij met wat ge zelf hebt als het genoeg is. Wees blij voor een ander als hij meer heeft. En voel u niet beter dan mensen die minder hebben.

Oei oei ... Na een inhaalbeweging en de laatste 2 pagina's te lezen schommelt mijn zelfbeeld tussen "simpelaar" en "down to earth". :biglaugh:

Op mijn 14/15 jaar tabak naaien bij 't boertje: +- 200 euro om 3 weken te werken.
16 jaar 22 dagen recyclage van het bruingoed (paletten van het containerpark met elektrische toestellen = smerig en zwaar werk): 922 euro.
17 jaar 21 dagen in diepvriezers magnums en bevroren frieten verpakken in ploeg: 1032 euro.
De jaren nadien dan wel in een fabriek in de lijn van mijn diploma vakantiejob gedaan: +- 2000 voor 27 dagen werken

Ik moet de mening over mijn "goeie" opvoeding misschien herzien, aangezien ik mijn centjes niet leren beleggen heb? Zou het daar fout gelopen zijn dat ik geen woning van 700K kon kopen?

Of ligt het aan mijn vriendin die niet meer verdiende en ook geen illegaal handeltje had, en haar centjes uiteindelijk allemaal nodig had om kledij en busabonnementen te kopen, aangezien dit van haar verwacht werd door haar moeder? (= zieke moeder die er alleen voor stond met 2 kinderen na scheiding van alcoholverslaafde vader)

Hmmm ik zoek nog even verder waar we beter konden doen.

Oei oei ... Na een inhaalbeweging en de laatste 2 pagina's te lezen schommelt mijn zelfbeeld tussen "simpelaar" en "down to earth". :biglaugh:

Op mijn 14/15 jaar tabak naaien bij 't boertje: +- 200 euro om 3 weken te werken.
16 jaar 22 dagen recyclage van het bruingoed (paletten van het containerpark met elektrische toestellen = smerig en zwaar werk): 922 euro.
17 jaar 21 dagen in diepvriezers magnums en bevroren frieten verpakken in ploeg: 1032 euro.
De jaren nadien dan wel in een fabriek in de lijn van mijn diploma vakantiejob gedaan: +- 2000 voor 27 dagen werken

Ik moet de mening over mijn "goeie" opvoeding misschien herzien, aangezien ik mijn centjes niet leren beleggen heb? Zou het daar fout gelopen zijn dat ik geen woning van 700K kon kopen?

Of ligt het aan mijn vriendin die niet meer verdiende en ook geen illegaal handeltje had, en haar centjes uiteindelijk allemaal nodig had om kledij en busabonnementen te kopen, aangezien dit van haar verwacht werd door haar moeder? (= zieke moeder die er alleen voor stond met 2 kinderen na scheiding van alcoholverslaafde vader)

Hmmm ik zoek nog even verder waar we beter konden doen.
Nou, jullie kozen er beide voor om met een armoezaaier door het leven te gaan... 🤔😞

Als ik zie hoe sommige zich uitsloven voor wat extra geld dat ze eigenlijk niet nodig hebben is het toch wel duidelijk dat kapitalisme werkt.

Maar het topic gaat over hoeveel je gekregen hebt van mama en papa zonder je uit te sloven ;-)

Idd ... Ik heb nog een insteek:
Mijnen baas heeft 5 kinderen. 1 ervan heeft zijn woning op aanraden van hem verkocht om de villa van een nonkel voor een prijsje over te kopen.
Echter als alleenstaande begon de bank plots moeilijk te doen, oud huis geraakte niet verkocht, ... een lang verhaal in 't kort: problemen.
Aangezien het op zijn aanraden was voelde hij hem wat verveeld en besloten zijn vrouw en hem geld uit de zaak te halen en +- 100K (ik ken exacte bedrag niet) te geven.

Nu zijn we op een punt gekomen dat het volgende kind ook een huis wilt kopen met zijn vriendinnetje. Hij heeft na 5 of 6 jaar kot bijna zijn bachelor in handen. Slechts enkele dagen vakantiejob in zijn leven gedaan en dus altijd verwend geweest door de mama...
Onlangs was het van: "hey pa! Je mag nu ook eens met uwen zak passeren hé", en niet om te lachen hé.

Tja de firma doet het nu door corona niet goed, en papa heeft de centjes niet meer hiervoor.
Das een domper hé ...

Maar het topic gaat over hoeveel je gekregen hebt van mama en papa zonder je uit te sloven ;-)
Waarom wordt er hier dan gestoefd met geld dat ze zelf verdienen 🤔

OT: ik niks

Een studiegenoot van mij heeft geen euro gekregen maar een heel nieuwbouwappartement op het nieuw zuid in Antwerpen.

Aankoop van mijn eerste woning op mijn 22,
100K van mijn ouders. 100K van mijzelf. 100K lening bij de bank. (Ja op je 22 krijg je dat bij elkaar geschraapt) 3 jaar loon 100% gespaard, (zoveel werken dat je geen tijd hebt om geld uit te geven)
En nee ik moest thuis geen cent afgeven. En ja ik ben die mensen super dankbaar, en ja ik verdiende bovengemiddeld.

Ook de mentaliteit die ik heb meegekregen is vrij ’uniek’ En daar ben ik de paps wel dankbaar voor.

Dat zijn wel straffe cijfers. Ik had totaal niet de indruk dat dat zo zou zijn.
Maar ik kan me ook wel inbeelden dat veel mensen er niet open over zijn, zelf vertel ik daar ook nooit over.
Is zo 1 van de taboe's die blijft bestaan he.

Ik vind het persoonlijk moeilijker om het erover te hebben of je al dan niet rekening houdt met toekomstige erfenissen. Imo is geld krijgen geen schande, net zo min als veel geld verdienen ook geen schande is. Maar je merkt hier (en IRL) heel vaak dat mensen daar zeer gesloten over zijn.

Terug
Bovenaan