Financiële steun van ouders: het nieuwe normaal of voor de happy few?

Hoeveel financiële steun kreeg ik na het afstuderen of bij de aankoop van een woning?

• Helemaal niets

Stemmen: 114 32,6%
  • < 10.000

Stemmen: 62 17,7%
  • 10.000 - 50.000

Stemmen: 88 25,1%
  • 50.000 - 100.000

Stemmen: 40 11,4%
  • >100.000 of woning/bouwgrond

Stemmen: 46 13,1%

• Totaal aantal stemmers
    350
Ik had vrienden waarvan de moeder niet werkte, dat is niet bevorderlijk kan ik u zeggen.
Ik vind het bizar dat op 2 generaties tijd, waar vroeger een brave huisvrouw geacht werd thuis aan de haard te blijven voor de kinderen, nu de pendulum alweer naar de andere kant doorgezwaaid is en dat ideaal van de elite van de jaren '50-'80 opeens 'niet bevorderlijk' voor de kinderen zou zijn.

Mijn moeder was ook huisvrouw, en dat van privacy of wat dan ook dat je opsomt heb ik toch nooit ervaren. Ieder heb zijn voordeel en nadeel.
Je hebt als kind toch je eigen kamer? Dat is je privacyruimte.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is een zoveelste ratrace die ik constateer in onze maatschappij, waarvan ik mij afvraag waar ze gaat eindigen.
Ik ben het hier mee eens, maar wat stel je voor als remedie? Ik zie geen alternatief dat niet meteen zeer communistisch is.

Ik vind het bizar dat op 2 generaties tijd, waar vroeger een brave huisvrouw geacht werd thuis aan de haard te blijven voor de kinderen, nu de pendulum alweer naar de andere kant doorgezwaaid is en dat ideaal van de elite van de jaren '50-'80 opeens 'niet bevorderlijk' voor de kinderen zou zijn.

Mijn moeder was ook huisvrouw, en dat van privacy of wat dan ook dat je opsomt heb ik toch nooit ervaren. Ieder heb zijn voordeel en nadeel.
Het is inderdaad opmerkelijk hoe het "ideaalbeeld" wisselt. Van huismoeder, waar een werkende moeder zich al moest verantwoorden omdat ze haar kinderen misschien wel verwaarloosde, naar het tweeverdienermodel, waar een ouder die thuis is kennelijk een gebrek aan privacy veroorzaakt. Of hij/zij is gewoon lui natuurlijk want wie wil nu niet voltijds werken :)

Hoeveel ouders zouden die dag nemen mochten ze niet betaald worden ervoor? ‘t Zal rap gedaan zijn.
Toch paar opmerkingen daarbij:
Ouderschapsverlof (4/5e) is maximaal 20maand, op te nemen in blokken van 5 maand. Komt dus op ~87 dagen in totaal uit.
Tijdens die 4/5e krijg je inderdaad een "vervangingsinkomen" van de RVA. In de privé komt dit op €119,68/maand indien de werknemer jonger dan 50jaar is en niet alleenstaand.

Ik denk niet dat iemand dit voor het geld doet, want dit is een habbekrats van wat men van loon zou krijgen.

Toch paar opmerkingen daarbij:
Ouderschapsverlof (4/5e) is maximaal 20maand, op te nemen in blokken van 5 maand. Komt dus op ~87 dagen in totaal uit.
Tijdens die 4/5e krijg je inderdaad een "vervangingsinkomen" van de RVA. In de privé komt dit op €119,68/maand indien de werknemer jonger dan 50jaar is en niet alleenstaand.

Ik denk niet dat iemand dit voor het geld doet, want dit is een habbekrats van wat men van loon zou krijgen.
Vergeet ook niet, dat 4/5de werken codetaal is voor 5/5de werken maar in 4 dagen.

Right.. en daar is de BG grootverdieners spraak weer :p ik had een eigen kamer tot mijn zus geboren is ( toen ik 2 was) en sindsdien niet meer tot ik op 27 verhuisd ben.
Nja, ik denk wel dat het gros van de kinderen, rekening houdende met de gemiddelde gezinsgrootte, tegenwoordig wel een eigen kamer heeft?
Ik had er zelfs 2, als gepeupel uit een arbeidersmilieu :unsure:

Ik had ook wel mijn eigen kamer met bed en kleerkast maar dat was het ook. Mijn bureau/pc/whatever stond gewoon achter de zetels in de living.

On topic krijg ik van thuis ook niets "extra" mee, maar inderdaad zoals heel wat anderen hier altijd gratis thuis mogen wonen en niets moeten afgeven. Dus dat zie ik dan als mijn steun in de rug hier (en ben er heel blij mee ook). Iedereen is het geld gegund dat ze krijgen, het enige wat mij "stoort" is dat ik de indruk heb dat dat geld rechtstreeks er mee voor zorgt dat de woningprijzen zo omhoog schieten.

Ahja want een groot deel kan het toch betalen als ze het van thuis uit meekrijgen, waarom zouden ze de verkoopprijzen dan niet omhoog duwen? Ondertussen kan het deel dat niets "extra" van thuis uit meekrijgt niet meer volgen :)

Nja, ik denk wel dat het gros van de kinderen, rekening houdende met de gemiddelde gezinsgrootte, tegenwoordig wel een eigen kamer heeft?
Ik had er zelfs 2, als gepeupel uit een arbeidersmilieu :unsure:
Tuurlijk dat, steek het mes nog wat dieper door efkes te stoefen met uw 2 kamers. Verwend nest!

Gelukkig dat alles een beetje evolueert :p
Vroeger had je ook vaak de huismoeder die niet buiten het dorp kwam, geen rijbewijs had en die vrij wereldvreemd was. Ik ben blij dat we geëvolueerd zijn. De emancipatie was een reëel geven, dat was effectief een concreet probleem.
Vroeger had je ook gewoon vaak dat de vrouw volledig afhankelijk was van de man en zijn grillen. Iedereen kent wel de voorbeelden van de vrouw die doodgraag van haar man zou scheiden, maar dit gewoon niet kon omdat ze op elk vlak afhankelijk was.

Ik kan uit eigen ervaring wel effectief zeggen dat privacy wel een issue is. Ook afhankelijk van hoe je als ouder zelf bent. Maar als je thuis bent dan kan je ook niet constant met huishouden bezig zijn. Ik ben daar wel vaak geweest en dat was een super lieve vrouw, maar we konden echt geen scheet laten of ze had het gehoord en kwam ook om de vijf boten eens polsen. Die kerel maakte er ook een sport van om haar te misbruiken om drank en voedsel te brengen.

Gelukkig dat alles een beetje evolueert :p
Vroeger had je ook vaak de huismoeder die niet buiten het dorp kwam, geen rijbewijs had en die vrij wereldvreemd was. Ik ben blij dat we geëvolueerd zijn. De emancipatie was een reëel geven, dat was effectief een concreet probleem.
Vroeger had je ook gewoon vaak dat de vrouw volledig afhankelijk was van de man en zijn grillen. Iedereen kent wel de voorbeelden van de vrouw die doodgraag van haar man zou scheiden, maar dit gewoon niet kon omdat ze op elk vlak afhankelijk was.

Ik kan uit eigen ervaring wel effectief zeggen dat privacy wel een issue is. Ook afhankelijk van hoe je als ouder zelf bent. Maar als je thuis bent dan kan je ook niet constant met huishouden bezig zijn. Ik ben daar wel vaak geweest en dat was een super lieve vrouw, maar we konden echt geen scheet laten of ze had het gehoord en kwam ook om de vijf boten eens polsen. Die kerel maakte er ook een sport van om haar te misbruiken om drank en voedsel te brengen.
Hier was altijd iemand thuis (moeder werkte de vroege shift, vader weekendwerk) en wij mochten gewoon ongestoord in onze kamer met vrienden met de deur toe (partners was weer iets anders, dat vonden ze minder leuk) en wij hebben heel wat uren met de muziek luid alleen op onze kamer gezeten of met de draagbare telefoon urenlang kletsen met vrienden. Daar werd nooit raar of controlerend over gedaan. En dat dus met 2 ouders altijd 's avonds thuis. 🤷🏼‍♀️

Interessante discussie.

Hoewel ik ook enkele tienduizenden euro heb meegekregen van thuis vind ik het toch geen goede evolutie. Dit gegeven kadert namelijk volledig in het principe dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt, wat nefast is.

Je zal maar uit een (kans)arm gezin komen, en toch de moed en de middelen gevonden hebben om te gaan studeren, ondanks de weinige hulp door keihard te werken toch nog slagen, ... om vervolgens geconfronteerd te worden met een huizenmarkt die overhit geraakt door de massale intergenerationele giften. Zo wordt het steeds moeilijker om op de sociale ladder te klimmen. En dat laatste is een essentieel onderdeel van onze maatschappij om niet in elkaar te stuiken.

Het is een zoveelste ratrace die ik constateer in onze maatschappij, waarvan ik mij afvraag waar ze gaat eindigen.
Doorgeven van wat geld/bouwgrond of dergelijk is net een vorm van welvaart opbouwen en is in mijn ogen helemaal geen ratrace.
Helaas duurt het vaak enkele generaties om wat op te bouwen en zijn kansarme gezinnen dus nu in het nadeel op de vastgoedmarkt.
Het probleem is helemaal niet het doorgeven van wat geld of grond, maar het feit dat enorm veel mensen financieel gewoon onvoldoende opgevoed zijn of waarbij de ouders onvoldoende kennis hebben om aan hun kinderen door te geven. Hierdoor kan ook de volgende generatie niet mee aan welvaartopbouw doen en blijven ze zitten in een vicieuze cirkel. Ze nemen dus niet deel aan wat kapitalisme te bieden heeft.

Ik meen mij trouwens nog te herinneren dat jij in een vorig topic hebt aangehaald dat thuis blijven wonen het grootste probleem was voor de vastgoedmarkt. Nu is het weer geld of grond doorgeven.
Waar stopt het dan eigenlijk. Werkt kapitalisme dan niet volgens jou en moeten we richting communisme?

Schenkingen en erfenissen als inkomen beschouwen en progressief mee belasten.
Voor iedereen die met dit voorstel lacht. De hele maatschappij heeft gigantische kosten gemaakt om de ouderen te redden van een pandemie die vooral hen trof. Het lijkt me dus ook logisch dat die generatie een deel van die kost draagt.

Voor iedereen die met dit voorstel lacht. De hele maatschappij heeft gigantische kosten gemaakt om de ouderen te redden van een pandemie die vooral hen trof. Het lijkt me dus ook logisch dat die generatie een deel van die kost draagt.
Het is vooral hun eigen erfenis waar ze mee inzitten hoor, niet die van hun ouders. :tongue:

Aah ja want erfbelasting zorgt ervoor dat die generatie wanneer ze sterft geld moet afgeven, zullen ze erg vinden???? :thinking: :rofl:
Erfbelasting in België is trouwens al heel hoog.

Terug
Bovenaan