Financiële tegenslagen

Ik heb de indruk dat scheiding 1 van de meest frequente oorzaken is van een financiële put... dit + het feit dat er meer en meer mensen scheiden, relatie's en trouwen amper nog iets betekenen de dag van vandaag. Kan ik maar 1 ding concluderen.
NOOIT TROUWEN! 😅

Wablieft? dus jullie kochten een huis en 2 weken na aankoop is de relatie gedaan?
Das straf.

Nu zie ik hier SCHEIDING wel al veel voorbij komen in deze thread.
Voor mij een extra reden om niet te trouwen. Hoe graag mijn vriendin het ook wil, sorry, ik hou het op wettelijk samenwonen. (maar later wel aangevuld met notaris-vastgelegde extra rechten waardoor ze niets zou te kort komen als ik zou overlijden).
Is dat tegenwoordig niet evenveel miserie? of het nu wettelijk samenwonen of huwelijk noemt?

Partners die wettelijk samenwonen moeten evenredig volgens hun inkomen bijdragen (zelfs al kom je onderling iets anders overeen) https://www.notaris.be/faq/familie/wat-houdt-wettelijk-samenwonen-in

Dus in theorie begrijp ik het alsvolgt
Als jij 9k verdient en uw partner 1k, en jullie allebei 1k 'bijdragen aan het gezin' (huur, ..) omdat je dat onderling overeenkomt. Na een jaar gaan jullie uiteen, dan heeft uw partner recht op het geld dat hij/zij teveel heeft betaald omdat die in principe maar 10% moest bijdragen. En dan kan je dus nog altijd in van die vechtscheiding toestanden terechtkomen?

Is dat tegenwoordig niet evenveel miserie? of het nu wettelijk samenwonen of huwelijk noemt?

Partners die wettelijk samenwonen moeten evenredig volgens hun inkomen bijdragen (zelfs al kom je onderling iets anders overeen) https://www.notaris.be/faq/familie/wat-houdt-wettelijk-samenwonen-in

Dus in theorie begrijp ik het alsvolgt
Als jij 9k verdient en uw partner 1k, en jullie allebei 1k 'bijdragen aan het gezin' (huur, ..) omdat je dat onderling overeenkomt. Na een jaar gaan jullie uiteen, dan heeft uw partner recht op het geld dat hij/zij teveel heeft betaald omdat die in principe amar 10% moest bijdragen. En dan kan je dus nog altijd in van die vechtscheiding toestanden terechtkomen?
Hmmm geen idee, maar in ons geval, wij verdienen quasi evenveel (ik 400 bruto meer, dus netto scheelt dat maar iets van een 200 euro);
en bovendien betaal ik de gas, electriciteit, water én dan nog eens de hypotheek (allemaal betaald met mijn bankrekening, we hebben geen gemeenschappelijke).
En huis staat op mijn naam, alsook lening, en werd aangekocht voor mijn relatie.

Dus ik denk dat ik vrij safe zit in dat geval.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm geen idee, maar in ons geval, wij verdienen quasi evenveel (ik 400 bruto meer, dus netto scheelt dat maar iets van een 200 euro);
en bovendien betaal ik de gas, electriciteit, water én dan nog eens de hypotheek (allemaal betaald met mijn bankrekening, we hebben geen gemeenschappelijke).

Dus ik denk dat ik vrij safe zit in dat geval.
Inderdaad, maar in het geval je getrouwd zou zijn, zou je ook nog vrij safe zitten op financieel vlak als je allebei hetzelfde verdient.

Mijn punt is dat er altijd miserie van pas kan komen bij een relatiebreuk, en dat het dus niet ligt aan het feit dat je getrouwd bent of niet.

Brand spanking nieuwe CPU opgefikt omdat ik de heatsink niet correct gemonteerd had. Kwam letterlijk rook uit 10 seconden na POST.

Tot nu toe eigenlijk gespaard gebleven van échte tegenslagen
Mijn eerste zelfbouwdrone ooit. Lipo inpluggen en de 'magic blue smoke' die ontsnapte (je weet wel.. die rook waar alle electronica op draait. Als die ontsnapt werkt het niet meer) Dat was ook een 3-400 euro de vuilbak in.

7500 euro mogen opleggen bij de belastingen voor de nieuwbouwwoning na binnenbrengen btw briefjes. (net toevallig het 'gewonnen' bedrag van van de maatregel van 50.000 euro aan 6% die ze na 2008 in het leven hadden geroepen om de bouw wat aan te zwengelen :sarcastic: ) Ergste van al.. niets in het zwart laten doen in de woning. Wel grotendeels zelfbouw qua interieur.
Wateraansluiting woning, ik en @Tomski die 9000 euro kost blijbkaar aangezien er geen water in het straat lag. (wel bij de buren links en rechts, ook aan de overkant vant straat maar toch net niet op die percelen waar wij gingen bouwen... tju toch... :sarcastic: )

Ik heb de indruk dat scheiding 1 van de meest frequente oorzaken is van een financiële put... dit + het feit dat er meer en meer mensen scheiden, relatie's en trouwen amper nog iets betekenen de dag van vandaag. Kan ik maar 1 ding concluderen.
NOOIT TROUWEN! 😅
Je moet wel eerlijk blijven he: in de jaren dat je samenwoont of getrouwd bent, deel je de levenskosten en betaal je per persoon een pak minder dan een alleenstaande. Scheiden is altijd een financiële tegenvaller, maar nooit trouwen (of een duurzame relatie hebben) is dat evenzeer!

NOOIT TROUWEN! 😅
Ik was niet getrouwd.😆

NOOIT TROUWEN! 😅
Toch wel even zeggen dat er nooit een financiële put is geweest :p

Anderzijds wel zuur voor mensen die minder vermogend zijn want investeren in een "propere" scheiding is echt wel de moeite geweest op vlak van levenskwaliteit van alle betrokkenen. Mijn ex is thuis kunnen blijven wonen, ik heb een fijne doorstart kunnen maken, we zijn professioneel begeleid geweest,...

@Pikachu en @Zalenski Op welke manier zijn jullie dan gepluimd als jullie niet getrouwd waren?
Eigenlijk is het heel simpel terug te brengen tot: als je gaat scheiden zijn er enkel verliezers.

Zelfs als je "uitgekocht" wordt of een gezamenlijk huis verkoopt met winst en hierdoor wèl een gevulde spaarboek hebt, is de kans klein dat je een gelijkwaardige woning zal kunnen aankopen.
De enkelingen als uitzondering nagelaten die een hoog loon hebben.
Ik ken in elk geval niemand (m of v) die zich financieel "rijker" voelt door een scheiding.

1200€ boete voor rijden onder invloed in Duitsland (had cannabis gerookt de avond ervoor, en ze trekken uw bloed) en blijkbaar was het niet goed. Beetje dubbel. (2012)

70€ door verplicht op hotel te moeten slapen van duitse politie omdat ze mij verdachten van rijden onder invloed.
Deze x was mijn bloed wel in orde dus geen boete gehad (2016)

300€ voor over de grens rijden met cannabis in Zwitserland, ze hadden mij de kans gegeven om het af te geven, dommerik dak ben (2013)

86€ boeten voor buiten de piste te snowboarden (2013)

1000€ omdat ze mij zijn moete komen redden op nen berg in Oostenrijk na buite piste te snowboarden :unsure: (2013)
mss geen weggesmeten geld maar wel zuur geld

Dan zijn er nog wel enkele maar
Kan er niet direct opkomen, ok ben getrouwd dus het ergste moet mss nog komen

Met de wagen van ouders tegen onze garagepoort gereden (tijdens het uitrijden dan nog wel, tegen 2km/h) wanneer ik leerde rijden, 160.000 BEF (in 1999) - geraakt op de slechts mogelijke plaats en zowel de eerste als de 2de deur beschadigd, evenals de geleiding van de poort.

Een bed gebroken op vakantie en 500 € mogen ophoesten

Auto gekocht in het buitenland - door het niet instant overschrijven 1000 € meer kwijt door schommelingen van de lokale munt

Het jaar dat ik mijn appartement kocht (€35-40k opgemaakt) een serieuze bedrag van ~€6k moeten betalen aan de belastingdienst .
Dat had ik toen niet en moest gaan lenen bij familie. Wel binnen een paar maanden netjes terugbetaald. Ik voelde me schuldig de maanden dat ik schulden had.

Hier ook door het uit elkaar gaan en samen een huis hebben (niet gehuwd)
Ik ging weg moest dan ook de verkoop regelen en tegelijkertijd iets huren, hypotheek ben ik netjes blijven betalen want haar wereld stortte in.
Na de verkoop had ik te weinig om een nieuw huis aan te kopen dus blijven huren. Geld op de bank brengt niet op en zat al op de beurs dus…
Op advies van de Tijd /KBC securities /Beursduivel en nog talloze analisten in BIOTECH gestapt, fout van mijn leven. Mithra en ACACIA pharma gekocht
Zelfs na al een fortuin kwijt te zijn zei KBC nog steeds:

Mithra announces an update to its previously announced Donesta Phase III efficacy results. In addition, the company sheds some further light on timelines toward market approval, maintaining intended plans despite a minor delay. We maintain our € 33 PT and Buy rating.

Nog even blijven zitten het komt wel goed, yeah right. Grapje heeft mij 35K gekost en kan het nu als single man zeker vergeten om alleen nog een huis te kopen
blijf nu wel af van het gokken en luister ook niet meer naar analisten 😉

Kinderkamer besteld van dikke 2000 euro. Heb die nog eens mogen kopen omdat die eerste zaak zich failliet heeft laten verklaren.

Terug
Bovenaan