Financiële tegenslagen

Goh eerder onrechtstreeks. Moeder is overleden dus plots beroep moeten doen op strijkdienst en kuisvrouw. De toekomstige extra kindercrèche is dan toch ook wel een fameuze tegenslag. Sinds kort heb ik gelukkig een tankkaart waardoor ik de bezoekjes aan ons vader niet meer zo voel door de naft. Want ja, we bezoeken hem nu natuurlijk ook wel meer. En zo zijn er nog wel een aantal zaken ongetwijfeld.
Ik weet het nog goed toen ons vader belde om het trieste nieuws te melden... Die factuur telt rap op...

Sorry ik wilde ook eens een wereldvreemde post schrijven over geld.

Brexit koste mij zo’n 6K.
(een turbo die groen stond en crashte,gewoon beschouwen als leergeld)

Voor de rest geen grote dingen eigenlijk.

Een auto gekocht voor 9K en 2 jaar later weg gedaan voor 2K. (100K km en serieus afgebroken) dus mwaa.. nogal relatief.

@Pikachu en @Zalenski Op welke manier zijn jullie dan gepluimd als jullie niet getrouwd waren?

De vraag was niet aan mij gericht, maar ik ga toch ook antwoorden 😋

Wij waren wettelijk samenwonend maar hadden samen een huis gekocht. Zelfs als je in onderling overleg regelt dat 1 van beide het huis overkoopt van de andere, zit je met duizenden euro's aan kosten: registratierechten (2,5% voor feitelijk samenwonenden; 1% voor gehuwden of wettelijk samenwonenden) en een paar €1000 aan notariskosten. Blijkbaar wordt dat ook de miserietax genoemd.

Een architect iets laten tekenen voor een verbouwing.
Opeens had ik geen zin meer om dat te laten verbouwen...
Even €6000 de vuilbak in.

Ik heb wel zeer mooie en gedetailleerde plannen van mijn huis en een niet verwezenlijkte verbouwing nu.

Ohja in 2010 door een bocht gevlogen met de auto en 1500€ schade.

In 2013 over een landbouwsluis gereden en 3400€ kosten

Als ik alles bij elkaar tel heb ik toch al serieus wat achtergelaten bij de garage.
Daarom zien ze mij graag komen 🤔

Vechtscheiding van mijn vriend. Advocaten, schulden gecreëerd door zijn ex (bankkaart en 2 kredietkaarten laten maxen) en achterstallige betalingen (ook door miserie van scheiding alles laten liggen).

Zal in totaal toch wel 10k geweest zijn.

Laatst bewerkt:
Slechte belegging. Obligaties in turkse lira gekocht net voordat de munt zwaar is beginnen devalueren. Een 25k in rook op gegaan.

Voorschot betaald op een nieuwe keuken, maar kregen een slecht gevoel bij de keukenbouwer en besloten om er uiteindelijk niet mee in zee te gaan. 4k kwijt.

Tweedehands wagen met lpg installatie gekocht. Die bleek na een tijd niet goed meer te werken en die moeten laten uithalen. Kost van 1k.

Beetje contradictorisch - niet zelden hoor ik spreken over "winnaars" bij een scheiding, of zinnen genre "ik word gepluimd".
Aangezien niemand ècht "wint" bij een breuk, is het altijd "de ander" die als winnaar wordt gezien en de "ik" die gepluimd wordt.
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: "ik kom hier als een winnaar uit en heb de ander eens goed gepluimd!" Omdat een breuk, zeker als er een eigendom is, geld kost aan beide partijen.

Ik heb ooit een pakket van 400 aandelen van Galapagos aan 8 gekocht en er slechts 300 van de 400 aan 175 verkocht. Die 100 die niet verkocht zijn, heeft me 15k gekost 😏

Idem met aandelen van Twist. Gekocht aan 21 en verkocht aan 199. Had er 150 (of 125, weet niet meer exact) en heb er maar 100 (of 75) van verkocht. Op die 50 die niet verkocht zijn, ~8k gekost.

Ook 10k of zo verloren met Nyrstar. Denk dat dat de enige beurs flaters geweest zijn op de beurs (misschien was Google verkopen in 2009 of 2010 ergens ook een relatieve flater...)

Voor de rest ooit een ex gehad die de zichtrekening gepluimd had juist voor het uit elkaar gaan (en de helft van de inboedel gepikt). Dat heeft met toch ergens tussen de 5 en de 10k gekost. Als 23 of 24 jarige, was dat toch zuur.

Beetje contradictorisch - niet zelden hoor ik spreken over "winnaars" bij een scheiding, of zinnen genre "ik word gepluimd".
Paar voorbeelden hoe iemand zich gepluimd kan voelen (= de perceptie hebben dat die gepluimd is):

- Je hebt een huis dat je braaf afbetaald. Komt je iemand tegen en stapt ermee in het huwelijk. Je partner komt bij jou wonen en betaalt je daar maandelijks iets voor. Jij denkt dat dit 'huurgeld' is maar bij scheiding kan die dat gewoon terugvorderen want partner heeft mee afbetaald aan een woning. Je ex heeft dus gratis in je kot gewoond >> gepluimd
- Je start een zaak tijdens huwelijk (wettelijk stelsel of gemeenschap) dus de aandelen van die zaak horen toe aan het huwelijksvermogen. Bij scheiding zal de helft van de waarde van die aandelen dus toekomen aan de ex-partner, ongeacht of die ooit een minuut gewerkt heeft in die zaak. Je mag je ex dan uitkopen >> gepluimd
- Je geeft dure cadeaus: juwelen, horloges, handtassen, ... persoonlijke dingen. Persoonlijke giften dus de partner kan die bij scheiding gewoon meenemen nog voor de rest van de inboedel zal worden verdeeld. Daar gaat je ex aan de haal met pakweg 5 Chanel tassen en een Rolex... Zoek zelf maar 's op wat dat zal hebben gekost. De cadeaus die je je ex hebt gegeven kunnen zelfs meer waard zijn dan de inboedel die moet worden verdeeld. >> gepluimd

Et voila.

Ik heb ooit een pakket van 400 aandelen van Galapagos aan 8 gekocht en er slechts 300 van de 400 aan 175 verkocht. Die 100 die niet verkocht zijn, heeft me 15k gekost 😏

Idem met aandelen van Twist. Gekocht aan 21 en verkocht aan 199. Had er 150 (of 125, weet niet meer exact) en heb er maar 100 (of 75) van verkocht. Op die 50 die niet verkocht zijn, ~8k gekost.

Ook 10k of zo verloren met Nyrstar. Denk dat dat de enige beurs flaters geweest zijn op de beurs (misschien was Google verkopen in 2009 of 2010 ergens ook een relatieve flater...)

Voor de rest ooit een ex gehad die de zichtrekening gepluimd had juist voor het uit elkaar gaan (en de helft van de inboedel gepikt). Dat heeft met toch ergens tussen de 5 en de 10k gekost. Als 23 of 24 jarige, was dat toch zuur.
Ik vind dit soort humblebragging hors categorie wel amusant. Jouw posts zijn stilaan echt the ones I love to hate 😇

Aangezien niemand ècht "wint" bij een breuk, is het altijd "de ander" die als winnaar wordt gezien en de "ik" die gepluimd wordt.
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: "ik kom hier als een winnaar uit en heb de ander eens goed gepluimd!" Omdat een breuk, zeker als er een eigendom is, geld kost aan beide partijen.

Correct - maar puur cijfermatig zijn er best wat mogelijkheden waarbij de weegschaal toch niet helemaal in balans zal zijn, ook al zijn er quasi steeds bijkomende elementen die moeilijk in een bedrag te gieten zijn, maar puur financieel kan het nadelig/voordelig uitvallen voor één van beide partijen.

Als je ziet kijkt in een ander topic i.f.v. de financiële regelingen tussen partners is dat vandaag de dag veel actuelere dan vroeger het geval was. Het is ook niet noodzakelijk de intentie om de toekomstige ex -partner te "pluimen" - niet zelden is het gewoon een gevolg van de geldende wetgeving.

Het is idd ook not done om dat zo te vermelden - iemand die een schenking krijgt zal daar doorgaans ook niet mee te koop lopen, maar dat we een afrekening van 6000 € van de belastingen gekregen hebben- dat zal iedereen geweten hebben :ROFLMAO:.

Gelukkig nog niets in de grootorde van 10k zoals er hier al gepasseerd zijn 😳. Hoewel ik “als ik x aandeel had verkocht had het me zoveel opgebracht maar niet gedaan” geen financiële tegenslag vind. Dat is gewoon geen gerealiseerde winst.

Hier alleen echte tegenslag met auto’s. 2x vrij cheapo auto’tje gekocht voor de vriendin (1,5k eerste en 2de 5k). Eerste gekocht en een maand erna distributieland over, direct kosten aan. Na minder dan een jaar was die auto voor de vuilbak. Dan toch maar iets duurder gegaan voor 2de maar daar ook miserie mee en na 2 jaar was die motor Total loss. Verkocht voor 500€ om er vanaf te zijn.

Wat geleerd? Geen 3 wagens met 3-cilinder meer!!

Voor de rest medische kosten voor de jongste zoon nu al een dikke 8 maanden, maar dat begint nu eindelijk te minderen. Maar dat zou ik niet als financiële tegenslag zien. Men crypto’s die crashen ook niet.

Gelukkig nog niets in de grootorde van 10k zoals er hier al gepasseerd zijn 😳. Hoewel ik “als ik x aandeel had verkocht had het me zoveel opgebracht maar niet gedaan” geen financiële tegenslag vind. Dat is gewoon geen gerealiseerde winst.
Dit toch wel. Ik heb ook niets verkocht op wat achteraf een goed moment leek te zijn, beetje eigen aan aandelen zeker?

Verder eerder gespaard gebleven van tegenslagen. Het is te zeggen, de kosten tot hiertoe gedaan waren meestal wel ingepland. Wel wagen perte totale gereden in 2020, maar dat was een klein stadswagentje van 2007, dus eigenlijk toch al aan het denken aan vervanging.

Toen ik jong en lomp was wel eens 190 euro boete voor een snelheidsovertreding, dat was zuur, maar ook niet om te zeggen onoverkomelijk.

Vermits galapagos momenteel nog altijd rond de 37euro noteert valt dit niet onder categorie financiële tegenslagen natuurlijk.
Verder volledig eens met @Spoiler 😁

In hindsight had ik best wel wat geld kunnen besparen bij de verbouwingen, maar je komt nu eenmaal verrassingen tegen als je een oud huis renoveert. Geen zware financiële tegenslag, maar "als ik dat allemaal had geweten" stonden we er financieel wat beter voor op het einde van de rit. Ik kan daar wel geen getal op plakken, maar zal wel iets van een 5K zijn denk ik.

O ja, ik had lang, lang geleden ook beter bitcoins gekocht. Maar ja, dat zal wel voor iedereen tellen zeker? :D

Eenzaamheid en depressie tijdens de lockdowns, 10k euro tegen een mobile game gesmeten.

Het heeft mij door die lockdowns gesleurd, maar de financiële kater en de schaamte zal ik altijd meesleuren.

Zelf gezochte tegenslag natuurlijk dit, maar wel de meest impactvolle.

Daarnaast redelijk wat onverwachte kosten moeten doen bij de aankoop van onze huidige woning. Onder andere leidingen die vol roest zaten. Makelaar had dat netjes verborgen door de kranen een half uur te laten lopen voor ons bezoek. Dat was toch ook een 6-8k euro die we liever in andere dingen hadden gestoken.

Laatst bewerkt:
Gelukkig nog niets in de grootorde van 10k zoals er hier al gepasseerd zijn 😳. Hoewel ik “als ik x aandeel had verkocht had het me zoveel opgebracht maar niet gedaan” geen financiële tegenslag vind.
Mja, dat gevoel heb ik wel bij een aantal zaken hier. Veel dingen worden hier als tegenslag aanzien terwijl het eerder een geval is van "wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten" (dan heb ik het bijvoorbeeld over alle boetes die hier al gepost zijn).

Idem bij herstellingen aan een wagen door normale slijtage, een accident is onvoorzien, maar als je een wagen koopt en ermee rijdt weet je dat er dingen gaan verslijten (en bij 2e hands kan dat inderdaad tegenslagen hoe snel dat voorvalt)...

Terug
Bovenaan