Financiële tegenslagen

Simpel:
- het is gevaarlijk zonder gids (gezien het niet altijd te zien is wat onder de sneeuw ligt)
- het kost méér geld en méér risico om je te redden dan op de piste.
- sommige verzekeringen dekken off-piste skiën maar deels of gewoon niet, net omwille van die hogere reddingskosten. Mensen weten dit vaak niet.
Denk dat je samen met Thomas je maar beter kan inlezen over bergsporten 😉.

Wij skiën juist gevaarlijker met gids dan zonder. Juist omdat ze door betere methodes dichter tegen de limieten van de veiligheidheidsgrenzen zitten.

Cege legt het goed uit. Van op de gsm in de bergen (continue buiten de piste) is het wat lastig typen.

Wij skiën juist gevaarlijker met gids dan zonder. Juist omdat ze door betere methodes dichter tegen de limieten van de veiligheidheidsgrenzen zitten.

Cege legt het goed uit. Van op de gsm in de bergen (continue buiten de piste) is het wat lastig typen.
T is al goed, je krijgt het laatste woord. Back on topic.

Tenzij je heel goed het gebied kent, waardoor je eigenlijk zelf als gids geldt, zit het risico er net in dat je de grenzen zonder gids niet kent.

Daardoor kan wat zonder gids niet gevaarlijk lijkt, gevaarsslikker zijn dan stuntwerk met gids.

Op de andere 2 punten reageer je niet...

Simpel:
- het is gevaarlijk zonder gids (gezien het niet altijd te zien is wat onder de sneeuw ligt)
- sommige verzekeringen dekken off-piste skiën maar deels of gewoon niet, net omwille van die hogere reddingskosten. Mensen weten dit vaak niet.

Puntje 1 & 2 Ga ik niet int twijfel trekken, maar daarom is het nog altijd niet volledig verboden.

Dacht dat persoon 2 idd alles had terug gekregen via verzekering maar het was geen ski verzekering voor zover ik weet.

Ik zou nu niet meer zonder gids gaan, ik kon van op de plek waar ik zat, het straat zien, en de auto’s horen rijden.
Wij zaten daar al 15min voor we beseften dat we vast zaten.
(Dermee wil ik gewoon zeggen dat ik toen echt niet besefte hoe snel je vast kon zitten)

Gelukkig waren de reddingswerkers vriendelijker dan buitenstaanders hun reactie :)

@TRUMP ik had geen boete verwacht, aangezien ik dacht nuchter te zijn, aangezien ik al 8h geslapen had.

Voor derest is het ok hoor, niemand hoeft trouwens voor mij te oordelen of het een tegenslag is of niet, zal ik zelf wel doen :)

- 200€ geinvesteerd ***met E-Gold*** in een opstartend bedrijf zo'n 20+ jaar geleden - dat nu veel omzet haalt. Door het faillissement van E-Gold nooit interesten kunnen claimen of geld kunnen recupereren. De eigenaar weet echter goed genoeg dat ik in zijn bedrijf geinvesteerd heb, maar ik had dus geen bewijs meer, van de investering. Kort gezegd: Kerel lacht mij uit, en ik krijg dus geen rotte cent terug van mijn investering. Ondertussen zou mijn aandeel zo'n 1k waard zijn. Maar daar koop ik niks mee. Hij verdient er veel geld mee, dus ik vind het gewoon flauw dan hij niet eens die 200€ wil terugbetalen. Maar goed, om rijk te worden moet je blijkbaar ne eikel zijn.

- Zo'n 500€ in ponzi schemes geinvesteerd (<2010). Meeste mensen die ik ken hebben wel her en der kunnen cashen. Ik helemaal niks. 0€ teruggezien.

- Een paar honderd eurokes boete verkregen toen ik 81 reed na correctie, waar je 70 mocht rijden. Ik zeg mocht. Want net die dag (letterlijk op te nemen), hadden ze dit gewijzigd naar 50 en stond de politie, daar al meteen te flitsen.. Rijbewijs ASAP voor een paar maanden kwijt (ik mocht het ter plaatse inleveren en ik mocht niet meer verder rijden), Ik mocht het ook in de rechtbank uitleggen.

- Wagen semi-per total gereden. Toch laten herstellen voor 2000 balletjes. Ik had net betaald, of ik mocht (verrassend) starten bij een werkgever waar ik een leasewagen kreeg. Wagen dus weg gedaan voor 0€ (ik kreeg er niks meer voor), 2k betaalt, helemaal voor niets.

- Paar keer 125€ franchise voor gezondheidsgerelateerde issues.

Dat is het denk ik?

Dus het valt nog wel mee als ik het hier allemaal zo lees. :tongue:

Laatst bewerkt:
Ik heb ooit 143 miljoen verloren met euromillions, ik had de juiste cijfers maar had niet meegedaan met de trekking :unsure:
Je lacht ermee maar mijn moeder heeft samen met twee collega's zo jaren met de lotto mee gespeeld maar nooit iets gewonnen.
Dan op een dag -omdat ze het beu waren nooit iets te winnen- hadden ze dan beslist, dat ze andere cijfers gingen nemen. 1 van die collega's ging dit laten aanpassen.

Mijn moeder had na de eerstvolgende trekking, dus nog de oude cijfers en het was effectief prijs: Alle 6 cijfers juist. Toen kwam dat telefoontje tss mijn moeder en die collega, dat de collega de cijfers dus veranderd had. Dus dat miljoentje winst (fictief ik weet het exacte bedrag niet meer, ik zal het nog es vragen aan ons moeder), was in praktijk gewoon 0€ winst.

Ja in theorie kan het goed zijn dat die collega gelogen heeft (en dat hij de cijfers nog niet had aangepast), en dit geld gewoon in eigen zak heeft gestoken. Maar hij heeft nooit iets groot gekocht nadien of iets spectaculairs gedaan, dus nu 30+ jaar later denk ik gewoon: Het was dus echt zo.

Ik ben hier bekend om af en toe te overdrijven, maar jammer genoeg is bovenstaande wel echt gebeurd, ik heb dat hier al een paar keer gepost

Dus mmm misschien is dat wel mijn grootste tegenslag geweest. Anders had ik nu toch zeker iets extra op de rekening staan (gekregen als pre-schenking).

Laatst bewerkt:
2 bitcoins gekocht aan €100/stuk verkwanselt aan pizza's in 2013

Paar keer geliquideerd bij daytrading maar netto zéér positief

Tesla aandelen in 2015 verkocht om mijn huis te kopen

Altijd veel geluk gehad zoals met de omgevallen FTX en Celsius waar ik een beperkte tijd voor een 30k had staan. Beschermengel, doe zo voort!
Ik heb ooit eens 8 BTC verkocht aan 300€/stuk in 2014 of 2015, en ooit eens 1,5M dogecoins verkocht aan 18 satoshis ofzo ... en daarna kwam de grote Elon Musk pump ...

Tenzij je heel goed het gebied kent, waardoor je eigenlijk zelf als gids geldt, zit het risico er net in dat je de grenzen zonder gids niet kent.

Daardoor kan wat zonder gids niet gevaarlijk lijkt, gevaarsslikker zijn dan stuntwerk met gids.

Op de andere 2 punten reageer je niet...
Omdat ik buiten de piste ben aan het skiën en dus weinig tijd heb 😉.

Het is niet omdat je het gebied goed kent dat je gids bent in dat gebied. Dat is juist een van de vallen... Hier deze week ook mensen lawines zien aftrappen, ze kenden wss het terrein goed, maar dat maakt je juist blind.

De grenzen worden trouwens dagelijks voor jou gemaakt in het lawine bericht. Die zijn heel lokaal en met een bom van informatie. Als je daarboven dan nog even zelf thuis al die info in de juiste routes gooit komt het bijna altijd goed.

Maar je reactie bewijst dus nog maar eens dat je er niets van kent...

In Frankrijk zou ik liever buiten de piste worden gered dan op de piste. Kost me namelijk veel minder buiten de piste.

En van die verzekeringen tja. Lees je polis na, kijk even of die wel goed is voor jou... Genoeg verzekeringen te vinden die het allemaal wel dekken. Als je gaat kite surfen zoek je dit ook even op...

Het is niet omdat je het gebied goed kent dat je gids bent in dat gebied. Dat is juist een van de vallen... Hier deze week ook mensen lawines zien aftrappen, ze kenden wss het terrein goed, maar dat maakt je juist blind.

De grenzen worden trouwens dagelijks voor jou gemaakt in het lawine bericht. Die zijn heel lokaal en met een bom van informatie. Als je daarboven dan nog even zelf thuis al die info in de juiste routes gooit komt het bijna altijd goed.

Ik denk niet dat ik ergens gezegd heb dat énkel de weg kennen voldoende is? Tuurlijk moet je lawineberichten lezen. Maar lawineberichten lezen zonder het off piste gebied te kennen, dan ben je er nog altijd niet. Dus een 'gids' moet je zeker zijn.
In Frankrijk zou ik liever buiten de piste worden gered dan op de piste. Kost me namelijk veel minder buiten de piste.

Simpel:
Zie hieronder
Niet waar en non argument
Sommige dekken niks, vb je Brandverzekering... De KBF verzekering dekt off piste wel en on piste niet. Dat weten sommigen ook niet, blijkbaar.

En van die verzekeringen tja. Lees je polis na, kijk even of die wel goed is voor jou... Genoeg verzekeringen te vinden die het allemaal wel dekken. Als je gaat kite surfen zoek je dit ook even op...

Je weet toch dat JPV over alles alles weet. Desnoods onderbouwd met wat random Google zoekopdrachten.

JPV weet ook dat de standaard KBF bergsportverzekering je 100 euro per jaar kost. Nu start waarschijnlijk een Google opdracht. Ja, 106 euro, ik weet het.

Alles is gedekt. Tourski, off piste, alpinisme, canyoning, boulder, ... . Boven 6000m niet, noordpool en zuidpool niet en nog wat rariteiten. "Op piste" kost extra, 17 euro. Tot zover de redenering van jpv.

Weet je wat ook gevaarlijk is? Leven en ademhalen. Elke dag brengt je een dag dichter bij de dood.

Ik vermoed dat elke bergsporter beseft dat het een beetje gevaarlijk is. Niemand kruipt een Berg op om dood te vallen. Niemand skit off piste om in een lawine achter te blijven.

Een gids is handig en interessant de eerste keer. Maar je gaat na 20y ook niet met een instructeur naast je autorijden. Ik wil ook op mijn eigen tempo een Berg opkruipen, Vlaams spreken met mijn compagnons, scheten laten wanneer ik wil.

Voor standaard routes en als je wat ervaring hebt, is een gids gewoon weggesmeten geld en tijd en flexibiliteit. 40 alpine klimroutes, 10 4000m toppen, 20 3000+ toppen, 10 ijsklim routes, 20 ski trips later. Hey, ik leef nog. 0 accidenten, 2x gids. Maar JPV, enlighten me over bergsport en verzekeringen :woohoo:

Een vriend van mij is ooit naar beneden getotterd. Helikopter is gewoon komen redden, betaald met de verzekeringen. Daar heeft toch niemand last van? Er is een PGHM, die wordt betaald met verzekeringen bijdragen. Dat is die mensen hun job. Het is niet dat die zitten te klagen van "opnieuw 1 van een Berg gevallen".

Er is een PGHM, die wordt betaald met verzekeringen bijdragen.
Neen die zijn betaald door de Franse belastingen 😉. Daarom dat die gratis zijn.

Voor jpv LOI montagne even opzoeken.

Maar in alle andere landen idd door de verzekeringen in de meeste gevallen.

Zie hieronder

Niet waar en non argument

Sommige dekken niks, vb je Brandverzekering... De KBF verzekering dekt off piste wel en on piste niet. Dat weten sommigen ook niet, blijkbaar.

Je weet toch dat JPV over alles alles weet. Desnoods onderbouwd met wat random Google zoekopdrachten.

JPV weet ook dat de standaard KBF bergsportverzekering je 100 euro per jaar kost. Nu start waarschijnlijk een Google opdracht. Ja, 106 euro, ik weet het.

Alles is gedekt. Tourski, off piste, alpinisme, canyoning, boulder, ... . Boven 6000m niet, noordpool en zuidpool niet en nog wat rariteiten. "Op piste" kost extra, 17 euro. Tot zover de redenering van jpv.
Mijn stelling, waarop ik aangevallen word:

1)- het is gevaarlijk zonder gids (gezien het niet altijd te zien is wat onder de sneeuw ligt)
2)- het kost méér geld en méér risico om je te redden dan op de piste.
3)- sommige verzekeringen dekken off-piste skiën maar deels of gewoon niet, net omwille van die hogere reddingskosten. Mensen weten dit vaak niet.

1) geef je hierboven zelf toe dat het gevaarlijker is. Nu, als je het toch nog betwist: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/off-piste-skien-eist-dit-seizoen-veel-levens~b514e0c2 (hey, ja, gegoogled). Dat je met extra veiligheidsvoorzieningen het risico kan doen dalen: duh, maar het blijft gevaarlijker.
2) je geeft zelf aan dat je een extra verzekering moet nemen. Dus ja, meer geld. En de verzekering die je aangeeft, heeft al een limiet van 25.000 euro aan reddingskosten. Verre van "alles is gedekt behalve rariteiten" Eens offpiste skiën in Noorwegen of USA? Peut. Een complexe zoektocht en redding in Frankrijk? Zie de tarieven van Tignes.
Meer risico? 36 dode hulpverleners in 39 jaar, vooral door onder een lawine te zitten. Ja, er zijn ook lawines op pistes, maar véél minder.
3) Bevestig je ook door de vraag voor extra verzekering.

En ja, mensen die héél goed alles voorbereiden zullen dat relatief veilig kunnen doen. Maar er wordt steen en been geklaagd over de slechte voorbereiding van de gemiddelde off-piste skier. Claimen dat het dan veilig is omdat jij goed voorbereid bent en nog niks tegengekomen bent, is weinig waard.

Cege heeft gewoon gelijk jpv. Je zoekt op een zoekmachine wat random feiten. Poneert deze dan maar als waarheid en dan antwoord je op sommige zaken gewoon niet. Je interpreteert wat cijfers om dan te zeggen dat alles gevaarlijk is. OMG WTF BBQ er sterven reddingswerkers.

Het is al fout begonnen met de vraag waarom je niet mag off piste skiën. Daarop ben je al beginnen subjectief te antwoorden ipv gewoon te zeggen dat dit mag. De enige reden waarom er een boete was is omdat er door een natuurgebied is geskied.

Het is duidelijk dat je er niet veel van kent...
Kbf verzekert je trouwens wereldwijd want ze zijn aangesloten bij de verzekering van alpenverein.

Laatst bewerkt:
Vriendin is chronisch ziek. Ontdekt als ze werkstudent was. Onmogelijk om te werken, zelfs studie niet meer kunnen afwerken. Geen recht op enige uitkering door lacune in de wet. Ze is noodgedwongen dus huisvrouw, bouwt geen pensioenrechten op. Politici komen er regelmatig op terug dat ze het (beperkte) belastingsvoordeel voor huisvrouwen (het huwelijksquotiënt) willen afschaffen. Gevolgen voor SSV, e.d.

Ipv een win die life dus een loss for life. In begin v carrière paar jaar zwarte sneeuw gezien. Nu me gelukkig kunnen opwerken, vrij hoog loon en in combinatie met zuinig leven er financieel bovenop gekomen. :)

Had ik niet dergelijk loon waren we financieel geruïneerd en onmogelijk om zonder hulp iets op te bouwen.

Laatst bewerkt:
Vriendin is chronisch ziek. Ontdekt als ze werkstudent was. Onmogelijk om te werken, zelfs studie niet meer kunnen afwerken. Geen recht op enige uitkering door lacune in de wet. Ze is noodgedwongen dus huisvrouw, bouwt geen pensioenrechten op. Politici komen er regelmatig op terug dat ze het (beperkte) belastingsvoordeel voor huisvrouwen (het huwelijksquotiënt) willen afschaffen. Gevolgen voor SSV, e.d.

Ipv een win die life dus een loss for life. In begin v carrière paar jaar zwarte sneeuw gezien. Nu me gelukkig kunnen opwerken, vrij hoog loon en in combinatie met zuinig leven er financieel bovenop gekomen. :)
Ik vermoed dat ze "te zelfstandig" is voor een erkenning van het FOD?
Maar kan ze geen leefloon als samenwonende aanvragen?
@pardal of @JPV weten misschien meer?
Het zal nooit hetzelfde zijn als een volwaardig loon maar alle beetjes kunnen helpen?
Maar mijn nichtje zit in dezelfde situatie, geen enkel recht op aanvullende uitkering. Gelukkig heeft ze een werkgever gevonden waar ze 16u/week werkt 's avonds als de pijn (zware fibromyalgie) het meest dragelijk is. 🙈

Het zal nooit hetzelfde zijn als een volwaardig loon maar alle beetjes kunnen helpen?
Maar mijn nichtje zit in dezelfde situatie, geen enkel recht op aanvullende uitkering. Gelukkig heeft ze een werkgever gevonden waar ze 16u/week werkt 's avonds als de pijn (zware fibromyalgie) het meest dragelijk is. 🙈
Hangt af van het inkomen van de partner. Dit mag niet hoger zijn dan 1200 EUR. Indien er kinderen zijn 1600 EUR.

Ik ben zelf werkzaam in de branche. Alle mogelijkheden zijn verkend, tot aanspreken van politieke connecties toe. Ze is te zelfstandig en ik verdien te veel. We hebben dan ook besloten geen negatieve energie eraan te besteden en verder te gaan met ons leven. We komen er zo ook wel, zonder hulp van de overheid.

Had ik niet dergelijk loon waren we financieel geruïneerd en onmogelijk om zonder hulp iets op te bouwen.

Ivm pensioen rechten zal ze wel degelijk een pensioen hebben onder een IGO: inkomens garantie voor ouderen.

Anderzijds is trouwen voor haar het beste wat ze kan doen. Dan wordt de partner onderhoudsplichtig, ook na het huwelijk

Bedankt voor alle adviezen, daar ben ik eigenlijk niet naar op zoek. Ik heb het hier voornamelijk gepost om anderen die goed verdienen (een redelijk deel op BG, of minstens het meest zichtbare) te helpen relativeren.

Al is een onverwachte kost van 1000 euro ook een ramp als je geen of amper spaargeld hebt. Gelukkig hebben we nooit in die situatie gezeten.

Forex (oplichting): Deels eigen hebberigheid en via "investeringsaccounts". Zo'n 60k over 6 jaar. Geen rekening houden met winsten die er bij kwamen en weer afgingen. Wss zo'n 100k met dat er allemaal bij.

Terug
Bovenaan