Ik denk dat iedereen dit wel beseft / wil. Probleem is wel dat niemand zijn eigen voordelen aan de kant wil schuiven om tot op dat punt te raken.
Op basis van eerdere posts in dit topic (niet van jou, voor alle duidelijkheid), was het me niet zo duidelijk dat iedereen dat beseft of wil
De hamvraag is natuurlijk, bij wie ga je het geld halen:
- De laagste lonen die nu al nauwelijks meer of zelfs minder overhouden dan niet-actieven met allerlei sociale voordelen? Niet echt ideaal, zacht uitgedrukt
- De groep er een beetje boven die naast de werkbonussen grijpt en dus maar een fractie meer overhoudt dan de groep eronder ondanks een hoger brutoloon? Ook niet verdedigbaar...
- De groep die op papier een laag brutoloon heeft maar door allerlei voordelen een zeer deftig netto pakket? Dit lijkt me een logische groep om aan te pakken, niet die werknemers zelf maar hun werkgevers - veel ervan hebben de afgelopen 10-15 jaar het brutoloon nauwelijks verhoogd omdat er door werkbonus en wat meer netto vergoedingen, auteursrechten, enz. te geven, netto veel bij kwam voor die groep. Maar dat is vooral een winst voor die werkgevers geweest
- De middenklasse en erboven die nu al 35-45% effectieve belastingdruk hebben? Dan verhoog je daar gewoon de belastingdruk nog verder...
Ik heb het al eens eerder gepost, ik zou het vervelend vinden als mijn (intussen salaris)wagen zou vervangen worden door brutoloon maar ik zou daar zeker mee kunnen leven en begrijpen dat dat als eerste scheefgegroeide situatie aangepakt wordt. Extra sociale zekerheid en belastingen: pak € 700 per maand. Netto impact voor mij: beperkt, dan kies ik gewoon voor een downgrade naar een goedkopere benzine in plaats van binnenkort een downgrade naar een wat beter uitgeruste EV, "afgeschreven" over een langere periode (lees: quasi opgereden in plaats van te veranderen na 4-5 jaar).
Idem met groepsverzekering, keer mij dat maar gewoon uit als brutoloon, dan kan ik het tenminste de komende 25+ jaar beleggen aan een deftig rendement en er tegen mijn pensioen een stuk meer van overhouden. Netto impact voor mij: op langere termijn zelfs positief.
Alleen, dan stijgt mijn effectieve belastingvoet met nog een paar procent extra. Geen ramp, maar dan komt het wel weer neer op degenen die nu al het zwaarst belast worden, nog wat verder uitpersen