Fiscale voordelen bedrijven in het vizier

Ze hadden beter sociaal tarief beperkt tot het gemiddelde verbruik en daarboven volle pot. Dan zouden die ook mee besparen, minder verbruik, minder vraag, goedkoper. Met geld gooien komt uiteindelijk niemand ten goede, want ze moeten het ergens anders wegnemen.
Zou niet werken, gezien lagere inkomens sowieso veel meer verbruiken wegens wonend in vaak slechtere geïsoleerde huurwoningen.

Zou verre van goedkoper zijn.

Ik denk dat iedereen dit wel beseft / wil. Probleem is wel dat niemand zijn eigen voordelen aan de kant wil schuiven om tot op dat punt te raken.

Op basis van eerdere posts in dit topic (niet van jou, voor alle duidelijkheid), was het me niet zo duidelijk dat iedereen dat beseft of wil ;)

De hamvraag is natuurlijk, bij wie ga je het geld halen:
- De laagste lonen die nu al nauwelijks meer of zelfs minder overhouden dan niet-actieven met allerlei sociale voordelen? Niet echt ideaal, zacht uitgedrukt
- De groep er een beetje boven die naast de werkbonussen grijpt en dus maar een fractie meer overhoudt dan de groep eronder ondanks een hoger brutoloon? Ook niet verdedigbaar...
- De groep die op papier een laag brutoloon heeft maar door allerlei voordelen een zeer deftig netto pakket? Dit lijkt me een logische groep om aan te pakken, niet die werknemers zelf maar hun werkgevers - veel ervan hebben de afgelopen 10-15 jaar het brutoloon nauwelijks verhoogd omdat er door werkbonus en wat meer netto vergoedingen, auteursrechten, enz. te geven, netto veel bij kwam voor die groep. Maar dat is vooral een winst voor die werkgevers geweest
- De middenklasse en erboven die nu al 35-45% effectieve belastingdruk hebben? Dan verhoog je daar gewoon de belastingdruk nog verder...

Ik heb het al eens eerder gepost, ik zou het vervelend vinden als mijn (intussen salaris)wagen zou vervangen worden door brutoloon maar ik zou daar zeker mee kunnen leven en begrijpen dat dat als eerste scheefgegroeide situatie aangepakt wordt. Extra sociale zekerheid en belastingen: pak € 700 per maand. Netto impact voor mij: beperkt, dan kies ik gewoon voor een downgrade naar een goedkopere benzine in plaats van binnenkort een downgrade naar een wat beter uitgeruste EV, "afgeschreven" over een langere periode (lees: quasi opgereden in plaats van te veranderen na 4-5 jaar).
Idem met groepsverzekering, keer mij dat maar gewoon uit als brutoloon, dan kan ik het tenminste de komende 25+ jaar beleggen aan een deftig rendement en er tegen mijn pensioen een stuk meer van overhouden. Netto impact voor mij: op langere termijn zelfs positief.
Alleen, dan stijgt mijn effectieve belastingvoet met nog een paar procent extra. Geen ramp, maar dan komt het wel weer neer op degenen die nu al het zwaarst belast worden, nog wat verder uitpersen 🤷‍♂️

Schaf salariswagens af en geef een bedrag per gereden werk-werk km. Momenteel 0,4170€ per gereden km. (NIET woon-werk)

Mijn vriendin werkt voor de overheid en daar is het gewoon zo.
Doe jij je verplaatsing met een BMW 5 reeks van 75.000€ of een 2e hands golf van 10.000€. Jou keuze en jij draait er voor op, niet hun zaak en niet hun kost.
Zij komen enkel tussen in de kost voor de km die je in hun opdracht maakt. EN ze betalen dit in € uit bij je loon, met die € kan je op restaurant gaan of whatever doen.
Rij je elektrisch met gratis opgewekte stroom van zonnepanelen heb je winst.
Rij jij privé nog 50.000km dan is dat gewoon op je eigen kosten en niet op die van de belastingbetaler.

Uiteraard is het elke dag een kleine kostenstaat opmaken met waar je bent geweest, maar dat is maar een kleine moeite.

leuk, freelance kassiersters en vuilnisophalers.
Ik geloof dat velen hier toch nog teveel in hun it en consultancy visie zitten hoor. Sowieso komt de markt tot een evenwicht. En bij de eerste recessie zullen we dan wel eens kijken hoeveel freelancers er nog zullen overblijven.
Zowat elke kerel die jou online besteld pakje of maaltijd komt afleveren is een zelfstandige. Bestel een Uber in Brussel en je krijgt een zelfstandige die je vervoert... Dus waarom niet met kassiersters of vuilnisophalers?

Ik heb ook niet gezegd dat dit een goede evolutie is... Enkel dat het afschaffen van extra-legale voordelen misschien gaat resulteren in meer inzetten van zelfstandigen in de plaats van werknemers. Die doen dan net hetzelfde werk maar onder een ander statuut, met minder verplichtingen voor de werkgevers. Jij identificeert het met it en consultancy maar dat is niet de werkelijkheid.

Bij een recessie zullen werknemers worden ingeruild voor goedkopere zelfstandigen... Dat zou ook maar 's een scenario kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
De hamvraag is natuurlijk, bij wie ga je het geld halen:
- De laagste lonen die nu al nauwelijks meer of zelfs minder overhouden dan niet-actieven met allerlei sociale voordelen? Niet echt ideaal, zacht uitgedrukt
- De groep er een beetje boven die naast de werkbonussen grijpt en dus maar een fractie meer overhoudt dan de groep eronder ondanks een hoger brutoloon? Ook niet verdedigbaar...
- De groep die op papier een laag brutoloon heeft maar door allerlei voordelen een zeer deftig netto pakket? Dit lijkt me een logische groep om aan te pakken, niet die werknemers zelf maar hun werkgevers - veel ervan hebben de afgelopen 10-15 jaar het brutoloon nauwelijks verhoogd omdat er door werkbonus en wat meer netto vergoedingen, auteursrechten, enz. te geven, netto veel bij kwam voor die groep. Maar dat is vooral een winst voor die werkgevers geweest
- De middenklasse en erboven die nu al 35-45% effectieve belastingdruk hebben? Dan verhoog je daar gewoon de belastingdruk nog verder...
De superrijken?

Gert Verhulst die in zijn talkshow terecht vraagt waarom hij een korting op zijn energiefactuur krijgt die voor hem 0,0 waarde heeft. In alles wat ik hier lees wordt nooit gerept over de kleine groep superrijken die samen het leeuwendeel van het totale vermogen België bezitten.

just a thought...

Zowat elke kerel die jou online besteld pakje of maaltijd komt afleveren is een zelfstandige. Bestel een Uber in Brussel en je krijgt een zelfstandige die je vervoert... Dus waarom niet met kassiersters of vuilnisophalers?

Ik heb ook niet gezegd dat dit een goede evolutie is... Enkel dat het afschaffen van extra-legale voordelen misschien gaat resulteren in meer inzetten van zelfstandigen in de plaats van werknemers. Die doen dan net hetzelfde werk maar onder een ander statuut, met minder verplichtingen voor de werkgevers. Jij identificeert het met it en consultancy maar dat is niet de werkelijkheid.

Bij een recessie zullen werknemers worden ingeruild voor goedkopere zelfstandigen... Dat zou ook maar 's een scenario kunnen zijn.
De realiteit is ook wel niet dat zelfstandigen goedkoper zijn voor werkgevers, meestal staan werkevers daar niet voor te springen (want zij lopen risico, financieel en zelfs strafrechtelijk). De reden waarom er in IT zoveel zelfstandigen zitten is omdat de vraag vanuit de werknemers komt en werkgevers in de hevige war for talent in die sector zoiets moeilijk kunnen weigeren. In de praktijk loopt het financieel voordeel meestal ook volledig naar die zelfstandigen.

Da's denk ik ook wel de reden waarom schijnzelfstandigheid wat blauw blauw gelaten wordt. Het grote argument tegen schijnzelfstandigheid is dat werknemers uitgebuit kunnen worden maar da's in de praktijk tegenwoordig meestal helemaal niet het geval. In situatie's waarin dat wel een issue zou kunnen zijn, zoals bij bvb Uber, zie je dat dat een pak sneller onder vuur ligt (terwijl die puur objectief vaak heel wat betere argumenten hebben om van echte zelfstandigheid te spreken)

Zou niet werken, gezien lagere inkomens sowieso veel meer verbruiken wegens wonend in vaak slechtere geïsoleerde huurwoningen.

Zou verre van goedkoper zijn.

Zullen ze minder moeten verwarmen, ik verwarm nu de bovenverdieping ook nietmeer tot 20 graden en beneden ook niet tot 21+ graden.
Met 17000kWh kan je wel al wat verwarmen, mogelijks met een paar graden terug.
Bedenk me nu wel dat dit voor de lagere klasse die mogelijks slechter/eentonig eet wel wat gezondheidsrisico's kan meenemen en dus meer druk op de sociale zorg. Mss is het toch een slecht idee.

Hoe haal je inkomsten uit BTW?

De overheid, voor mij is BTW een terechte bijdrage van mijn comsumptiegedrag aan de maatschappij. Dat is zeer vaak wel niet de belgische maatschappij, maar ik kies uiteraard voor mijn eigen portemonee.

Het typische consultancy model uit de IT zie je ook meer en meer in andere sectoren opduiken. Toen wij onze zonnepanelen lieten plaatsen was de elektricien die de omvormer kwam plaatsen en de installatie opstarten niet in loondienst van het bedrijf van de zonnepanelen, maar die werkte voor een firma die techniekers/elektriciens uitzendt. Hij zei me dat de firma van de zonnepanelen al enkele keren gevraagd had om bij hen in dienst te komen maar dat die hem nooit gaan kunnen geven wat hij nu krijgt bij dat 'consultancybedrijf', ook kan hij nu in samenspraak met zijn chef kiezen welk type projecten hij het liefste doet. Het is nu dat elektriciens geen ganse dag achter hun laptop zitten en vaak niet zo beslagen zijn in fiscaliteit en economie, want anders kreeg je in die sector evenzeer een groei van freelancers. Het probleem blijft daar wel dat je veel meer materiaal nodig hebt en dan is de vraag wie die investering gaat doen, een IT'er heeft in principe enkel een laptop nodig.

Maar ik wil gerust wel wat meer bijdragen aan bvb de bedrijfswagen zoals het Nederlands model (met bijhorend veel hoger nettoloon indien je afziet van de wagen). Ben daar niet perse tegen. Meer bijdragen is ook niet gelijk aan afschaffen.
Dus, in plaats van lasten eerlijker te verdelen stel je gewoon voor om meer bij te dragen enkel en alleen om jouw wagen te behouden?
Maar EN de wagen afschaffen (grootste voordeel) EN verzekeringen (die kosten volgens mijn werkgever 5500€ op jaarbasis excl mijn eigen bijdrage)
Heb je het dan specifiek op de verzekeringen voor de wagen die je werkgever heeft? Of gaat het dan over andere plannen?

Ik weet ook niet wat wat het probleem is met dat bruto netto voordeel. Ja, dat zal inderdaad minder zijn. Maar nog steeds voldoende om een wagen draaiende te houden. Misschien geen premium EV aan +70k, maar al bij al.. Het is nu niet dat mensen zonder firmawagen nu geen wagen kunnen bekostigen.
Dat het een impact zal hebben als al jouw voordelen wegvallen dat begrijp ik, maar als jouw werkgever vindt dat die voordelen moeten gecompenseerd worden kan hij of zij ook gewoon jouw bruto optrekken. Waarom zou het aan de regering zijn om daar in tussen te komen? Het is toch net jouw werkgever die het waard vindt om jou al die voordelen te geven? Of enkel en alleen omdat die op die manier een hoger loon kan geven zonder de centen volledig uit te geven? ;)

Schaf salariswagens af en geef een bedrag per gereden werk-werk km. Momenteel 0,4170€ per gereden km. (NIET woon-werk)

Mijn vriendin werkt voor de overheid en daar is het gewoon zo.
Doe jij je verplaatsing met een BMW 5 reeks van 75.000€ of een 2e hands golf van 10.000€. Jou keuze en jij draait er voor op, niet hun zaak en niet hun kost.
Zij komen enkel tussen in de kost voor de km die je in hun opdracht maakt. EN ze betalen dit in € uit bij je loon, met die € kan je op restaurant gaan of whatever doen.
Rij je elektrisch met gratis opgewekte stroom van zonnepanelen heb je winst.
Rij jij privé nog 50.000km dan is dat gewoon op je eigen kosten en niet op die van de belastingbetaler.

Uiteraard is het elke dag een kleine kostenstaat opmaken met waar je bent geweest, maar dat is maar een kleine moeite.
En dan kom je weer op de discussie "wat is werk-werk verkeer en wat is woon-werk verkeer"? Vind je het normaal dat een werknemer bij een bedrijf in Turnhout zelf moet opdraaien omdat zijn werkgever hem naar Kortrijk stuurt?

En dan kom je weer op de discussie "wat is werk-werk verkeer en wat is woon-werk verkeer"? Vind je het normaal dat een werknemer bij een bedrijf in Turnhout zelf moet opdraaien omdat zijn werkgever hem naar Kortrijk stuurt?

IMO zeer simpel op te lossen die ik denk meeste overheidsinstellingen en scholen gebruiken : je hebt een standplaats (bedrijf) alle kilometers naar daar zijn woon-werkverkeer. Alle kilometers van je standplaats naar je werkplaats is dienstverplaatsing.
Of je dan nog in praktijk naar je standplaats gaat als werkplaats dichter is kan je dan intern regelen maar vergoeding blijft wel gelijk.

IMO zeer simpel op te lossen die ik denk meeste overheidsinstellingen en scholen gebruiken : je hebt een standplaats (bedrijf) alle kilometers naar daar zijn woon-werkverkeer. Alle kilometers van je standplaats naar je werkplaats is dienstverplaatsing.
Of je dan nog in praktijk naar je standplaats gaat als werkplaats dichter is kan je dan intern regelen maar vergoeding blijft wel gelijk.
Jij woont in Gent, je standplaats is Kontich, je opdracht is in Brussel --> neem gewoon de trein.

Dat is helemaal raar?
Mijn voorbeeld: ik woon in Heist-op-den-Berg, klant is in Zaventem, Werkgever (=standplaats) is in Herentals.
Herentals-Zaventem is 72km enkel, dus aan 60€/dag aan vergoeding (of 1200€/maand als je 20 dagen gaat).

Echter is Heist-op-den-Berg maar 35km, en dus mijn werkelijke onkost is maar 600€/maand. Bijgevolg zou ik 600€ netto per maand winst maken aan dat systeem, puur omdat ik een werkgever kies die de andere richting uit is dan mijn klant.

Dat is helemaal raar?
Mijn voorbeeld: ik woon in Heist-op-den-Berg, klant is in Zaventem, Werkgever (=standplaats) is in Herentals.
Herentals-Zaventem is 72km enkel, dus aan 60€/dag aan vergoeding (of 1200€/maand als je 20 dagen gaat).

Echter is Heist-op-den-Berg maar 35km, en dus mijn werkelijke onkost is maar 600€/maand. Bijgevolg zou ik 600€ netto per maand winst maken aan dat systeem, puur omdat ik een werkgever kies die de andere richting uit is dan mijn klant.

Niet vergeten dat je geen bedrijfswagen meer zou hebben in dit systeem. Dit geldt voor vervoer met eigen wagen dus de kosten zijn ook voor je.
Brandstof, verzekeringen, onderhoud etc etc

Systeem is niet perfect en je gaat zulke situaties hebben maar iedereen een bedrijfswagen geven als extra loon is nog slechter.
Met dit systeem haal je al de salariswagens eruit.

Edit : en hier zit je toevallig dichter bij klant. Ik mag toch hopen voor je WG dat dit niet heel je loopbaan zo zal zijn?

Edit : en hier zit je toevallig dichter bij klant. Ik mag toch hopen voor je WG dat dit niet heel je loopbaan zo zal zijn?
als hij steeds in Brussel blijft klanten hebben, is dit een zeer realistisch scenario hoor. En dat slaat natuurlijk ook nergens op dat je dan extra vergoed wordt voor een traject die je nooit ofte nimmer doet

als hij steeds in Brussel blijft klanten hebben, is dit een zeer realistisch scenario hoor. En dat slaat natuurlijk ook nergens op dat je dan extra vergoed wordt voor een traject die je nooit ofte nimmer doet

Als je eens niet vanuit een IT consultant kijkpunt bekijkt ga je zien dat je zeer realistische scenario zeker niet geldt voor meeste andere sectoren.

Niet vergeten dat je geen bedrijfswagen meer zou hebben in dit systeem. Dit geldt voor vervoer met eigen wagen dus de kosten zijn ook voor je.
Brandstof, verzekeringen, onderhoud etc etc

Systeem is niet perfect en je gaat zulke situaties hebben maar iedereen een bedrijfswagen geven als extra loon is nog slechter.
Met dit systeem haal je al de salariswagens eruit.

Goh,

Mijn carriere tot nu toe:
Werkgever: Diegem - Klant: Turnhout - Woonplaats: Nijlen
Werkgever: Diegem - Klant: Turnhout - Woonplaats: Antwerpen
Werkgever: Halle - Klant: Antwerpen - Woonplaats: Antwerpen
Werkgever: Herentals - Klant: Mechelen - Woonplaats: Heist-op-den-Berg
Werkgever: Herentals - Klant: Zaventem - Woonplaats: Heist-op-den-Berg

Dus altijd dichter bij de klant dan bij de werkgever gewoond hoor. Goede werkgevers kijken er ook naar om personeel niet naar de andere kant van België te sturen tov hun woonplaats he.
En inderdaad, auto, brandstof, verzekering, ... vallen weg, maar VAA ook.
Dat wil dus in mijn geval zeggen 600/maand aan kilometervergoeding extra en 100€/maand aan wegvallen VAA. Dus 700€ netto meer.
De verzekering voor mijn auto is 1600€/jaar, afschrijving renting is 1000€/maand, brandstof heb ik bij de klant.
Neem nu 14000€/jaar aan kosten. en 8400€ aan netto inkomsten, dus auto kost dan 5600€/jaar.

Maar na 5 jaar heb ik dan wel een auto van 70k€ terwijl ik er maar 28k€ voor heb betaald.

Maw: je lost geen fiscale koterij op, je maakt er bij ;).

Terug
Bovenaan