Fiscale voordelen bedrijven in het vizier

Klopt, maar als je pakweg 1 dag per week naar kantoor moet, dan zit je dus onder die 60 (of zelfs 40) dagen. Anderzijds ga je bouwwerkers die aan een werf bezig zijn, dus ook zeggen dat het woon-werkverkeer is, want dat duurt ook meestal langer dan 40 dagen.

En dat komt volgens mij ook omdat hij enkel de nadelen gaat uitvoeren omdat het plan (volgens mij) helemaal niet zal zijn om de lasten te verlagen, maar om de put te delven.
En voor zulke bullshit wil ik nu echt wel eens een bron zien. Want dan kan ik ook iedere discussie lam leggen met de uitspraak dat gij tegen alles zijt omdat ge toch maar uw wagen zou kunnen houden.

Man er staat veel bullshit in deze post
Kwestie van framing, is eerder, 'we gaan ze gewoon belasten ipv er belastingvoordeel op te geven'.

Is toch hetzelfde. Ik heb van mijn bedrijfswagen trouwens geen belastingsvoordeel, dat is voor mijn werkgever. Voor het privegebruik betaal ik vandaag overigens al een bijdrage. Beweer niet dat dat een eerlijke bijdrage is.

Hoezo zou dit enkel naar lagere lonen gaan? Als je zelf stromannen gaat opzetten is het makkelijk discussiëren natuurlijk.

Je neemt in laag 1 veel weg en geeft een beetje terug en dus netto verlies.
Je geeft laag 2-3-4-5 een beetje bij maar neemt niets af, netto winst. Geld vloeit dus van laag 1 naar de andere lagen.

Interessant voorstel, hoe ga je dit bekomen? Je stelt dan eigenlijk voor de wettelijke minimum lonen op te trekken?
Nogmaals, dat is mijn job niet. Ik betaal belastingen aan een vetgemest overheidsapparaat die dat hoort te doen.

Buurvrouw betaald hier toch ook niets aan bij? Maar agains, dus wettelijke minimumlonen verhogen?

Juist, geld komt uit de lucht gevallen. Ik zie zomaar 2,5k per maand van mijn loonbrief verdwijnen en nog wat meer als het een bonus betreft.
Een bonus is trouwens niet voor de werknemer maar voor de overheid. Het is een peulschil wat je mag houden.

Vreemde redenering, er wordt toch ook niet gezegd dat de werkgever geen bedrijfswagen mag voorzien? Mag nog altijd. Maar wel met eerlijke fiscaliteit.
Jup legaal, en mag die ook blijven doen. Geen probleem, wel binnen het kader van eerlijke fiscaliteit.

Klopt, en die regels bestaan vandaag toch. Als ze niet eerlijk zijn moeten de bedenkers mss eens een terechte straf krijgen en het verlies voor de overheid compenseren. Mss dat ze dan wel eens fatsoenlijk gaan regeren.

Is toch hetzelfde. Ik heb van mijn bedrijfswagen trouwens geen belastingsvoordeel, dat is voor mijn werkgever. Voor het privegebruik betaal ik vandaag overigens al een bijdrage. Beweer niet dat dat een eerlijke bijdrage is.
Kwestie van meteen jezelf tegen te spreken toch? Alsof iedereen staat te springen voor een bedrijfswagen omdat ze daar geen voordeel uit halen, kom hé.

En voor zulke bullshit wil ik nu echt wel eens een bron zien. Want dan kan ik ook iedere discussie lam leggen met de uitspraak dat gij tegen alles zijt omdat ge toch maar uw wagen zou kunnen houden.
Mijn auto is momenteel niet goedkoper als bedrijfswagen dan dat ik hem privé zou gekocht hebben hoor :), dus die regeling maakt voor mij eigenlijk niet uit.

Vind je het zelf niet raar dat er al datums bekend zijn voor het afschaffen van al die extralegale voordelen, maar geen enkele datum gecommuniceerd is over het verlagen van de belastingen? Hij heeft zelfs al aangegeven dat "niet alles in deze termijn zal gerealiseerd kunnen worden", toch toevallig dat ze dan enkel beginnen met de dingen die hen geld opbrengen?

@HUSKE maar SOMMIGE van de laagste lonen hebben ook een firmawagen, maaltijdcheques, ecocheques, tankkaart,... Dus hoezo, zij moeten per definitie niets afgeven en alleen ontvangen? 🤔

Dan is er geen probleem toch om die af te schaffen.

Natuurlijk heb je daar ook een punt. Maar dat decentraal wonen is mooi op papier, onrealistisch in praktijk.

Het feit alleen al dat ik een zoontje in co-ouderschap heb. Een zoontje waarbij de papa (ik dus) AL de zorgen op zich neemt, bij mij gedomicilieerd is en het kindergeld heb toegewezen gekregen. Die met hem naar de tandarts, oogarts, orthodont, logopedie, kine etc rijdt, hem begeleidt met school omwille van dyslectie en dyscalculie.
Ik zou mijn zoon met zijn mama die amper voor haarzelf kan zorgen moeten achterlaten voor een job en zijn toekomst hypothekeren. Moest ik volledig hoederecht gekregen hebben was ik al lang weg, nu kies ik bewust om bij mijn zoon te blijven en ver te werken.
Maar misschien kunnen we voor dit geval nog een sociale subsidie uitwerken, er is toch steun voor alles en nog wat en een regeltje meer kan er wel bij zeker.

We hebben vorige maand reeds 1 salariswagen opgegeven, om mijn vriendin dichter bij huis te laten werken en haar uit de auto te krijgen. Daar staat ook wel een veel hoger inkomen tegenover in dit geval, dus ze verliest niets. In tegendeel. Nu zeg jij dat we moeten verhuizen, zodat ze terug veel moet rijden, maar nu met een eigen wagen. Ze gaat het graag horen.
Het feit dat haar kinderen wederom van school moeten wisselen en dus 2 keer in 3 jaar gaat ze ook heel leuk vinden. Dat allemaal voor een job.
Jouw situatie lijkt me een heel erg mooie reden om daarvoor te kiezen en daar kan ik uiteraard weinig dingen tegen inbrengen. Maar er zijn langs beide richtingen dingen te zeggen.

Als het systeem hervormt wordt dan moet er uiteraard ruimte zijn om functionele wagens op een goede manier aan te leveren. Als je dagdagelijks naar (verschillende) locaties moet dan moet er een functionele wagen aangeboden worden. Vertrekken vanuit je standplaats net zoals bv in veel bouwfirma's het geval is. Of je krijgt de wagen mee en hebt een rittensysteem waarbij dat geregistreerd wordt. Een iets hoger bruto-loon en het wegvallen van de VAA die je betaald en je compenseert toch een heel pak? De uitwerking hoeft niet zo heel moeilijk te zijn zolang iedereen maar bereid is om compromissen te sluiten.

Een wagen die 1000 euro waarde vertegenwoordigt zal in je Bruto/Netto maar 500 euro opleveren per maand. De verhouding is daar scheef en daar kan aan gesleuteld worden (omdat andere voordelen en dus kostenposten voor de staat wegvallen) maar met 500 euro kan ik perfect een wagen onderhouden. Zelfs naar afschrijving toe zit je daar goed. Wat is de verhouding privé/werk trouwens qua kilometers bij de gemiddelde bedrijfswagen? 40 privé en 60 werk (en dan overschat ik volgens mij ruim?). Geef die breuk maar eens in op de kosten van een standaard NIEUWE gezinswagen (25k) in zowel taksen/verzekering en onderhoud en ik denk dat je met 500/600 euro meer nettoloon perfect die wagen kan onderhouden zonder dat je jouw broek daar aan scheurt. Weliswaar dat je voor het privégebruik meer betaald.

Geef die breuk maar eens in op de kosten van een standaard NIEUWE gezinswagen (25k) in zowel taksen/verzekering en onderhoud en ik denk dat je met 500/600 euro meer nettoloon perfect die wagen kan onderhouden zonder dat je jouw broek daar aan scheurt. Weliswaar dat je voor het privégebruik meer betaald.
Voor dat geld ga je wel natuurlijk geen premium Duitser of een EV op de inrit hebben staan hé..

Maar dat staat er niet.
Er staat dat je geen belastingsvoordeel hebt en een zin later dat je een "mogelijk oneerlijke" bijdrage betaalt voor privégebruik. Ik weet niet welke boodschap dat moet geven dan hoor.

Als je er geen belastingsvoordeel aan hebt, waarom zijn we hier dan al pagina's aan het discussiëren dat afschaffen niet eerlijk is?

Klopt, maar als je pakweg 1 dag per week naar kantoor moet, dan zit je dus onder die 60 (of zelfs 40) dagen. Anderzijds ga je bouwwerkers die aan een werf bezig zijn, dus ook zeggen dat het woon-werkverkeer is, want dat duurt ook meestal langer dan 40 dagen.
Een bouwvakker die meer dan 40 dagen op een werf zit en een wagen voor zichtzelf krijgt, moet ook VAA betalen hoor :).

Bouwvakkers hebben sowieso ook wel een ander systeem, ze krijgen een verplaatsingsvergoeding (belastbaar zoals norrmale verplaatsingsvergoeding) voor de afstand die ze met een eigen wagen alleen afleggen én een mobiliteitsvergoeding, da's de vergoeding omdat de uren in een camionette, zélfs vanaf de vestiging van de werkgever, in principe niet als werktijd tellen. Die laatste is (ruwweg) voor 50% belastbaar.

Mijn auto is momenteel niet goedkoper als bedrijfswagen dan dat ik hem privé zou gekocht hebben hoor :), dus die regeling maakt voor mij eigenlijk niet uit.

Vind je het zelf niet raar dat er al datums bekend zijn voor het afschaffen van al die extralegale voordelen, maar geen enkele datum gecommuniceerd is over het verlagen van de belastingen? Hij heeft zelfs al aangegeven dat "niet alles in deze termijn zal gerealiseerd kunnen worden", toch toevallig dat ze dan enkel beginnen met de dingen die hen geld opbrengen?
De BBSZ is/wordt al verlaagd (in 4 stappen, stap 1 is er al)

De BBSZ is/wordt al verlaagd (in 4 stappen, stap 1 is er al)
Voor de laagste lonen... En dus geen algemene verlaging. Sowieso is de BBSZ evengoed een "fiscale koterij" en die zou moet er dan tussen uit.

Maar, neem nu auteursrechten, natuurlijk klagen mensen die er recht op hebben, maar de verhoging van de belastingsvrije som levert netto meer op dan die auteursrechten. Hang die 2 dingen dan samen en voer ze samen door? Dan gaat er niemand klagen he.

De superrijken?

Gert Verhulst die in zijn talkshow terecht vraagt waarom hij een korting op zijn energiefactuur krijgt die voor hem 0,0 waarde heeft. In alles wat ik hier lees wordt nooit gerept over de kleine groep superrijken die samen het leeuwendeel van het totale vermogen België bezitten.

just a thought...

Helemaal akkoord met het idee erachter.

Alleen in de praktijk moeilijk uitvoerbaar:
- kapitaal belasten: dan wijken de echte rijken gewoon uit naar een ander land waar ze meestal toch al andere eigendommen hebben, dat hebben we al in andere Europese landen zien gebeuren
- inkomsten belasten: zit nu in allerlei constructies waarbij meestal maar een zeer beperkt loon wordt uitgekeerd

Helemaal akkoord met het idee erachter.

Alleen in de praktijk moeilijk uitvoerbaar:
- kapitaal belasten: dan wijken de echte rijken gewoon uit naar een ander land waar ze meestal toch al andere eigendommen hebben, dat hebben we al in andere Europese landen zien gebeuren
- inkomsten belasten: zit nu in allerlei constructies waarbij meestal maar een zeer beperkt loon wordt uitgekeerd
En dan zegt iedereen hier in koor dat Marsu een frauduleuze gangster is, omdat hij 1000€ netto aan voordelen heeft. :tongue:

Maar eigenlijk zouden de 'echt' (heel) rijke mensen onder ons moeten zeggen: Laten we een efforke doen, we kunnen van ons xxx miljoentjes, wel 100k missen. Laten we dit in de grote pot doen voor de gewone bevolking. Maar het blijft gewoon 'stil'.

En ik begrijp dat wel. Ik ben 100% zeker dat een aantal rijkere mensen, die geste wel WILLEN doen. Maar als de meeste andere rijken niet mee doen, dan heeft dat ook weinig zin he.

Voor 1000 euro waarde ga je als werknemer ook geen 500 euro netto hebben maar rond de 320. Veel succes faarmee
Van 4000 euro naar 5000 euro levert je 410 euro op. Ach, de waarheid ligt in het midden. Ik weet niet de gemiddelde VAA maar die hoef je ook niet meer te betalen. En dan blijf ik ook hameren op het feit dat de loonlasten voor ieder moeten dalen zodat dat 600 euro bv wordt.

En akkoord, daar heb je geen wagen van 70k voor. Maar opnieuw: overwaardering van de functie met zo een wagen. Een werkgever kan elke kost van een bedrijfswagen inbrengen. Moeilijk uit rekenen, maar dus ook elke getankte liter die gaat naar het boodschappen doen of de slijtage door de trip naar het Como-meer. En het is net dat soort van koterij dat eerlijke fiscaliteit in de weg staat.

* soort van koterij: er zijn nog heel veel heilige huisjes die moeten sneuvelen hiervoor.

En dan zegt iedereen hier in koor dat Marsu een frauduleuze gangster is, omdat hij 1000€ netto aan voordelen heeft. :tongue:

Maar eigenlijk zouden de 'echt' (heel) rijke mensen onder ons moeten zeggen: Laten we een efforke doen, we kunnen van ons xxx miljoentjes, wel 100k missen. Laten we dit in de grote pot doen voor de gewone bevolking. Maar het blijft gewoon 'stil'.

En ik begrijp dat wel. Ik ben 100% zeker dat een aantal rijkere mensen, die geste wel WILLEN doen. Maar als de meeste andere rijken niet mee doen, dan heeft dat ook weinig zin he.
Nochtans betaalt de rijkste 10% van België 45% van alle belastingen hoor ;).
En de armste 50% betaalt 7% trouwens.

(cijfers 2014, kan ondertussen iets verschoven zijn, maar ik denk niet in de richting van "minder belastingen voor de rijken")

Van 4000 euro naar 5000 euro levert je 410 euro op. Ach, de waarheid ligt in het midden. Ik weet niet de gemiddelde VAA maar die hoef je ook niet meer te betalen. En dan blijf ik ook hameren op het feit dat de loonlasten voor ieder moeten dalen zodat dat 600 euro bv wordt.

En akkoord, daar heb je geen wagen van 70k voor. Maar opnieuw: overwaardering van de functie met zo een wagen. Een werkgever kan elke kost van een bedrijfswagen inbrengen. Moeilijk uit rekenen, maar dus ook elke getankte liter die gaat naar het boodschappen doen of de slijtage door de trip naar het Como-meer. En het is net dat soort van koterij dat eerlijke fiscaliteit in de weg staat.

* soort van koterij: er zijn nog heel veel heilige huisjes die moeten sneuvelen hiervoor.
Maar dat houdt denk ik geen rekening met werkgeversbijdragen, die ook heel beperkt zijn op en wagen maar niet op loon. Een wekgever zal dat logischerwijs ook meerekenen als hij bruto bijgeeft. Als je 1000 euro waarde had aan bedrijfswagen zal je daar pakweg 800 euro bruto voor krijgen.

Ze bestaan inderdaad: https://www.bbc.com/news/business-61549155

Abigail Disney is er zo eentje... Ze zou als afstammeling van Roy Disney, mede-oprichter van The Disney Company (en de broer van Walt Disney) zo'n 120 miljoen dollar vermogen hebben. Daarmee is ze niet eens één van de superrijken in de VS. Ze heeft zich publiekelijk gekeerd tegen het astronomische jaarloon van de huidige CEO van Disney (Bob Iger). Die verdient maar liefst 65 miljoen dollar.

Andere rijkaards die dezelfde filosofie onderschrijven: afstammelingen van Strauss (van de jeans), een vroege investeerder in Amazon, een oprichter van Salesforce en zelfs uber-kapitalist Warren Buffet.

In het debat naar een eerlijkere fiscale hervorming in België, valt het me op dat die groep superrijken vaak niet geviseerd wordt. Wij - het plebs - beginnen dan te grollen over onze verworven voordeeltjes zoals km-vergoedingen, tankkaarten, bedrijfswagens en allerhande...

Als je het over de rijken hebt krijg je (hierboven werd het ook ergens gepost) antwoorden à la: die hebben allerhande constructies waardoor ze dat kunnen ontwijken. Terwijl weinigen hier weten wat die constructies precies zijn. Wat we niet begrijpen daar stellen we ons precies geen vragen over. Maar gaat het over bedrijfswagens dan kunnen we rekenen als Einstein. Daar zit toch wel een fundamenteel probleem vind ik.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan