Food sharing op restaurant

Wat vind jij van foodsharing concepten?

• Totaal aantal stemmers
    36
Afhankelijk van met wie je gaat eten ben ik wel fan, met mijn vrouw sowieso.

Maar we hebben een koppel vrienden die precies nooit tafelmanieren geleerd hebben en op eten vliegen alsof ze er al dagen geen gekregen meer hebben. Met hen pas ik vriendelijk voor foodsharing.

Dat komt er van als je met een rationele bende op de baan bent. Je moet met fretzakken gaan eten die veel te veel bestellen dedju. Ik ben zo eens LIbanees gaan eten, 4 personen. Op het einde elk nog een bakje mee naar huis gekregen want we kregen het niet op.
Libanees is wel mijn ding niet zo, te veel rare smaken.

Mja, ik heb nu al de indruk (ook al eet je evenveel als anders) dat je met een food sharing concept teveel betaald voor wat het werkelijk is. Volgens mij rekent men op het feit dat de porties minder goed kunnen ingeschat worden om ervan te profiteren. Om als oplossing dan naar voor te schuiven: bestel NOG meer... Meh. Ook het pot pourri-gehalte wordt er niet beter op op die manier.

Ik vind het niet gastronomisch. Het lijk me wel een goed concept voor wanneer je je huwelijk moet organiseren en je moet op voorhand een gerecht kiezen. Allemaal proevertjes, alles door elkaar, maar je kunt wel goed vergelijken.

Mja, ik heb nu al de indruk (ook al eet je evenveel als anders) dat je met een food sharing concept teveel betaald voor wat het werkelijk is. Volgens mij rekent men op het feit dat de porties minder goed kunnen ingeschat worden om ervan te profiteren. Om als oplossing dan naar voor te schuiven: bestel NOG meer... Meh. Ook het pot pourri-gehalte wordt er niet beter op op die manier.

Ik vind het niet gastronomisch. Het lijk me wel een goed concept voor wanneer je je huwelijk moet organiseren en je moet op voorhand een gerecht kiezen. Allemaal proevertjes, alles door elkaar, maar je kunt wel goed vergelijken.
Ik vind het net goedkoper dan klassiek op restaurant gaan. De laatste keer dat ik tapa's ben gaan eten een paar maanden geleden hebben we 85 euro betaald ongeveer met 2. Waar kan je daarvoor nog gaan eten tegenwoordig? Tenzij je enkel een hoofdgerecht neemt.

In een Belgisch restaurant is het normaal dat elke persoon 1 bord krijgt dat alleen voor hem is. In een Chinees restaurant, zeker als je in China gaat, is dat eerder abnormaal en deel je een tafel met verschillende gerechten met de tafelgasten. Andere culinaire tradities. Dat kan heus gastronomisch zijn, dat heb ik al mogen ervaren in bvb. Iran in een wat luxueuzer restaurant met livemuziek waar we op een tapijt zaten en voor ons een hele resem aan deelgerechten werden geëtaleerd. Dat verloopt daar allemaal organisch zonder stress.

Dat neemt niet weg dat een Westers foodsharing restaurant soms inderdaad wat geldklopperij is: veel geld voor weinig eten. In onze ogen dat het dan ook eerder een concept, wat niet het geval is in culturen waar gerechten delen een gewoonte is.

En je tafelgasten doen uiteraard ook veel.

Een poll zonder middenweg precies. Ik vind food sharing een leuk concept, indien goed gedaan is dat heel gezellig en relaxed. We hebben op onze trouw ook alle side-gerechten in grote porties op tafel gezet, dat gaf echt dat familie/vriendenfeest gevoel. Maar alles hangt af van de goesting, het gezelschap, de menu, de prijs, het restaurant, ... Net als ik niet elke keer zin heb in een simpele pizza, of in 10 gangen, of ...

Zolang het maar lekker is, ik er genoeg mee gegeten heb en ik er mijn broek niet aan scheur, maakt het concept toch niet uit.

Een poll zonder middenweg precies. Ik vind food sharing een leuk concept, indien goed gedaan is dat heel gezellig en relaxed. We hebben op onze trouw ook alle side-gerechten in grote porties op tafel gezet, dat gaf echt dat familie/vriendenfeest gevoel. Maar alles hangt af van de goesting, het gezelschap, de menu, de prijs, het restaurant, ... Net als ik niet elke keer zin heb in een simpele pizza, of in 10 gangen, of ...

Zolang het maar lekker is, ik er genoeg mee gegeten heb en ik er mijn broek niet aan scheur, maakt het concept toch niet uit.
Ja, een kwestie van pragmatisch zijn zeker :unsure:

Het hangt allemaal van de situatie af, ik vind het delen van gerechten leuk als het gaat om nieuwe dingen proberen, meestal gaat het dan om keukens die ik niet elke dag eet of nog nooit heb gegeten. En dan moet het natuurlijk met een groep mensen zijn die effectief nieuwe dingen willen proberen.

Blijft allemaal met ullie poten uit mijn eten :angry:

Ik vind er dus niks aan, hatelijk zelfs. Als ik weet dat het food sharing is, en ik kan er onderuit, dan ga ik niet mee.

Komt vooral van andere culturen denk ik. Ik had het daar hier in Vietnam ook moeilijker mee dan verwacht :D .
Op restaurant gaan met een groep en ik kies wat ik wil uit het menu, zie de rest van de groep samen beslissen wat ze gaan bestellen.
Eten komt en wordt eigenlijk gewoon in het midden van de tafel gezet, mijn keuze stond wat verder van me weg en ik trek het naar me toe maar ik zie niemand anders dat doen en gewoon wat willekeurig van bord x, y, z pakken. Dan pakt er iemand van mijn bord en ik kijk zo wat verbouwereerd tot mijn frank viel en dat dit gewoon de normale manier is van op restaurant gaan.

Eerste reactie in mijn hoofd was toch wel "JOEY DOESNT SHARE FOOD" maar na 6 jaar hier ondertussen ben ik er gewend aan en zelfs gewoon fan van, meer keuze, meer dingen proberen, ...

Je moet je ergens er ook over zetten als iemand varkensdarmen smijt in de gezamenlijke hotpot :p.

Dat neemt niet weg dat een Westers foodsharing restaurant soms inderdaad wat geldklopperij is: veel geld voor weinig eten. In onze ogen dat het dan ook eerder een concept, wat niet het geval is in culturen waar gerechten delen een gewoonte is.
Lijkt mij soms ook gewoon een excuus voor de keuken die niet kan volgen. Ooit 's foodsharing opgedrongen gekregen in een pizzeria, dat vond ik echt vreemd.

Ik vind het net goedkoper dan klassiek op restaurant gaan. De laatste keer dat ik tapa's ben gaan eten een paar maanden geleden hebben we 85 euro betaald ongeveer met 2. Waar kan je daarvoor nog gaan eten tegenwoordig? Tenzij je enkel een hoofdgerecht neemt.
Euh, op heel veel plekken? 40-45 euro pp. heb je toch op veel plekken mee gegeten en 1-2 glazen gedronken?

Euh, op heel veel plekken? 40-45 euro pp. heb je toch op veel plekken mee gegeten en 1-2 glazen gedronken?
Hangt af van de streek denk ik, hier in de rand durven brasseries waar niets uitzonderlijk aan is en waarschijnlijk veel niet eens vers bereid wordt, toch makkelijk zo'n prijzen en meer te vragen. In Brussel eet je IMO vaak goedkoper.

Tapas voor 85 euro voor 2p is wild.

Op restaurant is het al snel 20 euro voorgerecht en 30 euro hoofdgerecht en dan hebt ge tenminste twee gangen

Absoluut voorstander, niets zo fijn als naar een goed restaurant gaan en verschillende dingen te kunnen proeven ipv keuzestress te hebben.
Ik zie hier carcasse passeren, fuck ik proef liever 2/3 verschillende soorten vlees of 2 voorgerechten dan een keuze te moeten maken, het is niet dat je daar dagelijks of wekelijks eens binnen springt voor de rest ook te proberen.
Hier in de buurt ook zo’n zuurdesem pizzeria waar ook alles sharing is, zalig toch om gewoon wat zaken te bestellen en op tafel te zwieren en vanalles te proberen.
Zit er iemand bij die iets minder graag heeft ok dan hou je daar wat rekening mee en neem je wat meer van iets anders.
Maar het zal inderdaad wel van het gezelschap afhangen, ik zou niet goed overeenkomen met moeilijke eters (of moeilijke mensen zoals macbc :LOL:)

Voorstander! Toch gewoon leuk om meerdere lekkere dingen te kunnen proberen.
Even geleden eens hier geland bijvoorbeeld: https://www.skol.be/

Ik snap ook het hele gedoe rond schaambrokjes, "durven" bestellen, "niet genoeg" ook niet, wtf zeg. Dan pak je dat toch niet goed aan? Dat iedereen al eens bvb iets uitkiest wat hij/zij ziet zitten zodat je al zeker iets hebt wat je lust. Maak zo een lijstje en bestel dat. Vraag de ober of het, gezien je gezelschap, een voldoende selectie lijkt: je krijgt heel vaak een "ja, gaat wel OK zijn" of "toch beter nog een tweetal gerechtjes erbij".
Vaak krijg je dan ook lepels etc erbij waardoor je niet met eigen bestek in de gerechtschotels moet, dus nog nooit issues gehad met hygiëne.

Je kan allerhande zaken positief en negatief maken, is toch maar hoe je erin zit zeker?

Zo nu en doen is dat wel gezellig om te doen.
Ik laat het kiezen wel meestal aan de rest over. Er is niets dat ik niet zou proeven/eten.
Als je een moeilijke eter bent, lijkt foodsharing wel niet zo handig.

Voor de mensen in de buurt van Genk:
Khamphet Thai's

Voorstander! Toch gewoon leuk om meerdere lekkere dingen te kunnen proberen.
Even geleden eens hier geland bijvoorbeeld: https://www.skol.be/

Ik snap ook het hele gedoe rond schaambrokjes, "durven" bestellen, "niet genoeg" ook niet, wtf zeg. Dan pak je dat toch niet goed aan?

Waarschijnlijk ben jij dan diegene aan wie anderen zich ergeren.

Dat iedereen al eens bvb iets uitkiest wat hij/zij ziet zitten zodat je al zeker iets hebt wat je lust. Maak zo een lijstje en bestel dat. Vraag de ober of het, gezien je gezelschap, een voldoende selectie lijkt: je krijgt heel vaak een "ja, gaat wel OK zijn" of "toch beter nog een tweetal gerechtjes erbij".

Ja, wij van WC-eend raden u nog 2 extra WC-eenden aan.

Als het over de prijs gaat, dan is het vaak van: "Ach, met x porties zullen jullie wel genoeg hebben hoor!"
Als het erover gaat of iedereen zeker genoeg zal gegeten hebben, dan is het vaak van: "Mja, wij raden zeker aan om x+y porties te bestellen hoor!".

Mja, dat geldt bij andere concepten toch ook?

In een klassieke brasserie heb ik vaak ook niet genoeg gegeten met enkel een hoofdgerecht en bij sterrenzaken ben ik ook al naar buiten gegaan met honger. Dan sta je ook voor de keuze, toch een voorgerecht en dessert, of misschien een apperitiefhapje of 2 er bij, of toch voor die 2 gangen extra gaan. Ik zie echt niet het verschil met een sharing concept op dat vlak. In quasi elk restaurant maak je een afweging tussen naar buiten gaan met een volle maag en met een lege portefeuille, of naar buiten gaan met misschien nog een hongerke of een goestingske maar wel met nog wat duiten te besteden aan andere dingen. Enfin, voor mij als niet-typische BG'er is dat toch zo :unsure:

Neen, food sharing concepten zijn verschrikkelijk. En ik verdenk restaurants er ook van dat het afzetterij is.

Onlangs ook nog eens gaan eten met een paar ex-collega's. Ik heb mij niet veel aangetrokken van de restaurantkeuze. Bleek een food sharing concept te zijn. Al mijn voorspellingen zijn uitgekomen:
  • De sterkere karakters bepalen wat er wanneer gegeten wordt, de stillere karakters volgen zwijgzaam
  • Als het op tafel komt is het altijd afwegen: "hoeveel mag ik hier nu van nemen om enerzijds mezelf niets tekort te doen, maar anderzijds ook zeker voldoende over te laten voor de andere mensen?"
  • Het aantal stuks is nooit hetzelfde als het aantal eters. Dus telkens opnieuw schaamstukjes dat niemand durft opeten. Wanneer het dan volledig koud geworden is, durft er eindelijk iemand vragen: "Nog iemand dat laatste stukje?" -> "Mja, neen, bwa misschien, ik heb de vorige keer al het overblijvende stukje gegeten, ah ja, maar Pol heeft daarvoor het overblijvende stukje gegeten maar dit is nu echt wel iets voor hem, ja, maar we kunnen dat dan compenseren met het volgende stukje, ja, maar hoeveel rondes doen we nog eigenlijk, anders komt het niet even uit, ..."
  • Op het einde heeft de ene al genoeg gegeten, voor de ander mag er nog wat bij. "Wil jij nog iets?" -> "Mja, neen, bwa misschien, ..."
  • Enzovoort.
Het domineert gewoon gans uw maaltijd.
In plaats van te kunnen praten over de dingen des levens, zit je constant te onderhandelen over wie, wat en wanneer je uw maaltijd nuttigt. Vreselijk.
Als je niet kan kiezen, kom dan gewoon de volgende keer terug i.p.v. daar zo'n onsamenhangende pot pourri in uw maag te stampen terwijl je constant in onderhandelingsmodus zit.

Toch heb ik er leuke herinneringen aan overgehouden en zou ik het zonder problemen weer doen..maar dan wel in een cultuur waar dat gewoon is met (deels) mensen uit die cultuur. Het waren juist (grote) groepen waar de mensen met een sociaal karakter de keuzes maakten. Er kwamen allemaal verschillende gerechten en gerechtjes op tafel, er werd met iedereen rekening gehouden. In Turkije, Slovenië en in een dimsum restaurant in onze eigen stad was foodsharing een leuke extra (onbekende gerechten ontdekken en proberen). De sleutel is ruimte te houden om wat extra te bestellen, gaande de maaltijd om te zien of er nog behoefte blijkt aan iets. En de schaamte over het laatste stukje.. hoort juist niet eigenlijk.. want als het op is en er is iemand die er zin in heeft, bestelt die opnieuw.. Groot voordeel dat het kleine gerechtjes zijn (met kleine prijsjes): je bestelt zonder schuldgevoel, nieuw.

Terug
Bovenaan