Football Manager 26

Nog iemand de beta al geprobeerd zoals ik? Heb er nu een paar dagen mee bezig geweest en er zijn een aantal positieve maar ook veel negatieve dingen.

Om te beginnen in mijn eerste save kon ik na de initiële kennismakingen en tutorials niet op continue drukken. Dus maar een nieuwe save gestart en dat ging beter. De voorpagina vind ik best wel een verbetering. Alles is netje bij mekaar geplaatst en als je eenmaal alle tabbladen hebt doorlopen dan ben je vrij vlug bekend met wat waar staat. De tactische opties hebben ze ook serieus aangepast met een model voor in en uit balbezit. Je kan hier naar hartenlust mee aan de slag en alles staat ook netje uitgelegd als je niet zo bekend bent met tactiek. Training moet ik nog is bekijken, voorlopig heb ik dat uit handen gegeven aan mijn assistent.

Er zijn ook, buiten een hoop bugs, nog wat andere minpunten. Ik vind ondanks dat alles netjes terug te vinden is op de frontpagina die hele look vd game niet goed. Het lijkt mij teveel op een mobile game. Ik heb de tekst al bewust wat kleiner gezet omdat ik de standaard grote te rommelig vind. Veel tekst past niet goed in de ballonnetjes waardoor het allemaal wat goedkoop oogt, ik vermoed dat dit mee onder de bugs vallen en simple op te lossen zijn met een update. Het ergst vind ik dat de modellen van spelers een rommeltje van jewelste zijn. Als je 2 jaar gewerkt hebt hieraan en je levert dit af dan ben je voor mij gebuisd. Ik verwacht geen FC game, verrevan, maar het ziet er ongeloofelijk slecht uit. Ik dacht dat dit een vd paradepaardjes vd game zou worden maar met de trailer die we een tijd terug hebben gehad vermoedde ik al niet veel goeds. Ook het geluid is zeer pover. Elke trap klinkt zeer hol en ook het publiek klinkt totaal niet goed. Ik mis ook de functie om iets tijdens de match te kunnen roepen naar je spelers zoals in FM24 wel nog kon.

Ik hoop dat er vlug een paar leuke skins zijn en dat er nog wat gewerkt word aan de modellen al vrees ik daarvoor dat daar nog iets aan gaat gebeuren vanuit SI interactive.
Die “sideline shouts” waren echt DRAMATISCH in fm24.. elke keer als ik dat deed kreeg ik bijna standaard n goal tegen, waren blijkbaar veel problemen mee die ze uiteindelijk niet eens gepatched kregen..

Nooit last mee gehad. Soms wel is dat ik een shout deed en dat het spelers angstig of neerslachtig maakte maar verder geen problemen mee gehad. Blijkbaar zijn veel mensen blij dat ze eruit zijn.

Die shouts werkten niet, en zullen daarom ook niet terugkomen. En je moet niet hopen op skins, want die functie is uitgezet in FM26. Daarom dat ze de instant result knop in de standaard skin gezet hebben.

Naarmate de releasedatum naderde begon ik meer en meer te twijfelen of ze een volwaardige game konden afleveren. En helaas blijkt mijn vrees gegrond te zijn en komen ze met een onafgewerkt product ondanks ze een extra jaar ontwikkeling hebben gekregen.

Heb de beta zelf nog niet gespeeld omdat ik FM via game pass ga uitproberen maar als ik de posts met al die bugs zo zie passeren op social media dan hebben ze nog bergen werk te verzetten bij SI om er een deftig product van te maken. Gaande van slechte visuals (tekstweergave, spelers zonder ledematen, spelers met trainingskledij op het veld, ...) tot echt game breaking bugs (crashes naar desktop, geblesseerde spelers die niet zichtbaar zijn en waardoor wedstrijden niet uitgespeeld kunnen worden, ...) Vrees dat dit hun nooit ga lukken tegen release.
Deze game lijkt mij eerder nog op een late alpha/vroege beta build dan op een advanced beta. Er zijn uiteraard ook positieve veranderingen maar deze lijken overschaduwt te worden door de negatieve.
Ook wel goed dat ze vorig jaar uiteindelijk dan toch de stekker er hebben uitgetrokken want wat een boeltje moet dat toen geweest zijn met nog een jaar minder ontwikkeling.

Er zijn inderdaad enkele features gesneuveld in deze versie, sommige definitief (zoals shouts) andere tijdelijk.
International management zouden ze met de winter patch al terug in de game willen implementeren aangezien ze een sponsordeal hebben met de FIFA voor het aankomende WK.
SI heeft ook al laten weten dat de skin niet aangepast kan worden, dus de mod community gaat daar niet veel kunnen betekenen, en we gaan het met de standaard skin moeten doen.

Ga het bij release een kans geven via game pass (loopt nog tot eind november maar ga ik niet meer verlengen na hun recente prijsverhoging) en daarna zie ik wel of ik het al dan niet nog aankoop. Ze hebben dus een goede maand om mij te overtuigen.

De UI is een regelrechte ramp. Gemaakt vr handhelds en console. De opgebouwde PC fan base stoten ze hier eventjes volledig mee af. Dit krijg je ook niet meer recht getrokken op korte termijn. Enkel de community de mogelijkheid geven om nieuwe skin te laten ontwerpen kan dit misschien nog redden.

De UI is een regelrechte ramp. Gemaakt vr handhelds en console. De opgebouwde PC fan base stoten ze hier eventjes volledig mee af. Dit krijg je ook niet meer recht getrokken op korte termijn. Enkel de community de mogelijkheid geven om nieuwe skin te laten ontwerpen kan dit misschien nog redden.
Wij console gamers hebben tot op heden 0,0 gezien van preview, dus meestal is dat niet een goed teken

Wist dus totaal niet dat skins bij deze versie niet konden. Gaat simpel worden, kijken voor een refund op Steam. Spijtig want ik wou niet te negatief zijn maar gisteren is de game ook tot 2x toe bij mij gecrasht naar desktop. Refund en we zien wel tegen januari als ze dan wat updates hebben gelanceerd

Toch ook maar gekocht, naar jaarlijkse gewoonte eigenlijk..

FM24 lag al een paar maand aan de kant, dus ik weet niet of ik nu met FM26 m'n gemiddelde aantal speeluren ga benaderen van de vorige versies.

Na een paar uurtjes spelen voel ik me wel als een klagende boomer, maar ik kan nog niet echt wennen aan de nieuwe layout.
Ik speelde dit al jaren op muscle memory, en vele zaken zitten onnodig ver in submenu's. Ook het gebruik van de popup menu's vind ik voorlopig nog enorm irritant.

Gewoon uw transfer/loonbudget kunnen zien vereist al 4 kliks.

Ook in uw tactics, bij de vorige versies kon je links op een spelersnaam klikken en dan kreeg je het menu om hem te vervangen, en kon je bvb sorteren op bvb "role ability", heel handig als je je team nog niet zo goed kent, of tijdens oefenmatchen. Nu gaat dat enkel zo als er nog geen speler op die positie staat.
Als je nu datzelfde menu wil moet je rechts naar die speler gaan en op het driehoekje naast z'n naam klikken om naar "go to player selection" te gaan.
Ook, als je vroeger dan een speler aanklikte was de vervanging gedaan, nu moet je eerst links op "pick" klikken en daarna nog rechts op "confirm".

Ook al iets anders enorm irritant ontdekt.
Ik heb de gewoonte om bij een nieuwe start overbodige en irritante spelers naar de B-kern te smijten vooraleer ze te verkopen.
Ook hier, save gestart met RSCA, en oa Rits en Foket onmiddelijk naar de Futures gesmeten, en beiden ook op de transferlijst gezet.

Vrijwel direct een bod van 375k gekregen voor Rits (door Al-Riyadh), dus onmiddellijk aanvaard.
Maar Rits is nergens te zien in mijn transfergeschiedenis (dat zit trouwens ook veel te veel kliks weg), en dat geld is ook niet bij mijn transferbudget gekomen. Loonmassa is wel gezakt.

Blijkt dus dat dat transfergeld naar de Futures gegaan is ipv naar mij, dat is dus "weg".
Bij de vorige versies kwam dat toch telkens bij de transfers en budgetten van RSCA zelf..

Ondertussen in de top 5 'worst games' released op Steam. Goed dat ik niet gepre-ordered heb. Wat een tristesse. En dat na het jaar waar ze hun volledige game hebben moeten cancellen wegens te slecht.

Dat ze hun tijd dan steken in features als vrouwenvoetbal waar niemand in dit soort spellen ook maar iets om maalt is wel heel wraakroepend.

Ik blijf dus FM24 spelen.

Voornamelijk enorm irritant dat bepaalde dingen die vroeger redelijk makkelijk te zien en te regelen waren echt enorm ver “wegsteken” nu..

Momenteel aan het testen via gamepass. De nieuwe UI is serieus wennen. Enkel nog maar wat kleine ongemakken tegen gekomen. Zoals knoppen die niet direct werken, een leeg popup scherm. De melding krijgen dat een speler niet kan geselecteerd worden voor de wedstrijd omdat hij in diezelfde week al een andere wedstrijd heeft gespeeld. Maar wie die speler is, word niet vermeld dus begin maar uit te zoeken.

Naar het voorbeeld van Nicky Hayen een game gestart als manager van Club NXT, doel is om hem op te volgen wanneer hij Club verlaat (of ik in aanmerking zal komen is iets anders 😅) en zo later doorgroeien richting premier league.

Maar zo een jeugdteam leiden is toch ook niet alles. Transferbudget 0 en loonplafond is reeds bereikt. Dus versterkingen zaten er niet direct in. Met slechts 1 spits, 1 rechter winger en maar 1 rechtsback was versterking nochtans wel nodig. De verwachte doelstelling: vechten tegen de degradatie.
Tegen de eerste friendly toch een beetje positief nieuws, Furo en Campbel werden terug gezet naar NXT nadat ze eerder het eerste elftal mochten vervoegen. Dik tegen de zin van Furo maar ik was blij met een tweede spits. De voorbereiding verliep verder redelijk vlekkeloos. De weg naar doel werd vlot gevonden en we leefden vol vertrouwen naar de eerste competitie wedstrijd toe.

Al snel volgde de ontnuchtering, we werden compleet van de mat geveegd door Eupen en leden een 5-0 nederlaag. Even begon ik te vrezen dat dit een heel lang seizoen ging worden. De tweede wedstrijd was tegen de aartsrivaal, Anderlecht Futures, na een slechte eerste helft waarin we 2-0 achter kwamen herpakte het team zich volledig in de tweede helft en wonnen we nog met 2-4. Hierna was de trein vertrokken en gingen Beerschot en Lierse voor de bijl. Daarna volgde een nieuwe opdoffer tegen Lokeren, nochtans slechts 16de met 2 punten uit vier wedstrijden, we kregen een kansloze 4-0 pandoering.

Ook op spelersvlak werd het een dramatische week. Mijn doelman zes tot acht weken kwijt met een polsbreuk en een dol dwaze transfer deadline day. Beerschot bracht een bod uit om mijn sterspeler Shandre Campbell te huren, welke ik uiteraard afwees. En wat dan volgde was totale waanzin. Club besloot Furo en Campbell over te hevelen naar de A ploeg. En vervolgens werd Campbell uitgeleend aan Lokeren... Hadden ze hem even goed bij mij kunnen laten...
Ook Furo was een van mijn betere spelers dus ook hij ben ik kwijt.
Ben dan op mijn beurt de U18 dan maar gaan plunderen om mijn elftal terug vorm te geven. En de jonkies deden het fantastisch in hun eerste wedstrijd. Jesse Da Silva was bij zijn invalbeurt van 20 minuten al direct wedstrijd bepalend met twee goals en een assist.
Op naar meer goede prestaties van mijn jonkies. Maar niet te goed want anders promoveert Club ze nog.

Terug
Bovenaan