Fotografiethread

Nog wat verder aan het editen van de familieshoot. Rijke, vette kleuren of toch dat desatureren ... dat blijft wel een moeilijke keuze. Het ene heeft iets (zeker als je weet dat de foto's getrokken zijn op een grijze ochtend zonder zon) héél zomers, het andere wat tijdlozer. Voor de trouwshoot in het najaar ga ik de foto's in tweevoud bezorgen aan het koppel: zwart-wit en kleur. Onze trouwfotograaf heeft dat zelfs in viervoud gedaan: zwart-wit, sepia, "vintage" en gewoon kleur. Gezien de tijd die je daarvoor moet nemen is het niet verwonderlijk dat die allemaal meer dan 1000 euro vragen ... :p
De kleuren vind ik persoonlijk goed zo.

Nog wat verder aan het editen van de familieshoot. Rijke, vette kleuren of toch dat desatureren ... dat blijft wel een moeilijke keuze. Het ene heeft iets (zeker als je weet dat de foto's getrokken zijn op een grijze ochtend zonder zon) héél zomers, het andere wat tijdlozer. Voor de trouwshoot in het najaar ga ik de foto's in tweevoud bezorgen aan het koppel: zwart-wit en kleur. Onze trouwfotograaf heeft dat zelfs in viervoud gedaan: zwart-wit, sepia, "vintage" en gewoon kleur. Gezien de tijd die je daarvoor moet nemen is het niet verwonderlijk dat die allemaal meer dan 1000 euro vragen ... :p

Ik vind de de kleuren ook goed, onderwerp (de mensen) zijn ook messcherp en komen mooi naar de voorgrond zonder de achtergrond te verliezen. Mogelijks de foto's die ge twijfelt dubbel doen, en indien ze zelf voorstellen hebben zijnde "foto X mag ook zo" kunt ge deze nadien nog bezorgen?

En even terzijde en los van de eigenlijke foto: ik zie dat je #professorhines gebruikt had, zelf ook fan van die kerel zijn werk! Of is het u meer om zijn setup te doen? Ook Sony A7III + zeiss 85mm dacht ik? Al ben ik (nog) niet zo thuis in alle verschillende soorten gear/lenzen dus kan zijn dat ik er naast zit. :p

Ik vind de de kleuren ook goed, onderwerp (de mensen) zijn ook messcherp en komen mooi naar de voorgrond zonder de achtergrond te verliezen. Mogelijks de foto's die ge twijfelt dubbel doen, en indien ze zelf voorstellen hebben zijnde "foto X mag ook zo" kunt ge deze nadien nog bezorgen?

En even terzijde en los van de eigenlijke foto: ik zie dat je #professorhines gebruikt had, zelf ook fan van die kerel zijn werk! Of is het u meer om zijn setup te doen? Ook Sony A7III + zeiss 85mm dacht ik? Al ben ik (nog) niet zo thuis in alle verschillende soorten gear/lenzen dus kan zijn dat ik er naast zit. :p
Je hebt duizenden manieren om een foto te bewerken, dus ik ga ze mijn interpretatie bezorgen van wat ik denk dat de mooiste of passende versie is. De vraag die ik wel ga stellen is of ik er een aantal herkenbare op IG mag zwieren. Niet iedereen wil zomaar herkenbaar online komen en dat respecteer ik dan. Ik weet niet hoe andere fotografen daarmee omgaan, maar onze trouwfotograaf vroeg het ook of ze een foto mocht posten.

Wat Professor Hines betreft: ik volg die man ook. Die is vrij open over zijn manier van werken en het is mede door hem dat ik de 85 Zeiss Batis heb gekocht (tesamen met de 85 Zeiss love van Jason Vong), dus af en toe zet ik hem erbij en soms repost hij wel eens iets in zijn stories. ;)

Je kan bij shoots ook overwegen om een soort contractje op te stellen mbt. verwerken van persoonsgegevens, dan moet je het achteraf niet expliciet vragen. Ik vermoed toch dat de pro's het tegenwoordig zo doen.

De personen die je fotografeert hebben in principe ook altijd het recht om te weten wat er met hun afbeelding gedaan wordt en ze kunnen ook steeds vragen om eventuele publicaties te verwijderen (indien specifieke publicatie niet werd opgenomen in een voorafgaand contract).

Ben van plan om eens een portret photoshoot te doen, maar ik zou graag een neon effect er op hebben.
Zijn er photoshop experten hier die deze vaardigheden hebben?
61cd5287ed3293659a2fb6716305eed8.jpg

Ben van plan om eens een portret photoshoot te doen, maar ik zou graag een neon effect er op hebben.
Zijn er photoshop experten hier die deze vaardigheden hebben?
61cd5287ed3293659a2fb6716305eed8.jpg
Photoshop heb je hier niet voor nodig, enkel kleurengels voor je flitsen/lichtbronnen. Zou ook veel werk zijn om na te bootsen in photoshop moest het originele beeld enkel wit licht hebben of toch geen contrasterende kleuren

Ik ben gisteren naar de expositie van Steve McCurry gegaan in de Waagnatie te Antwerpen, echt wel de moeite waard! Zeer veel foto's, ook gratis audiogids met commentaar van McCurry zelf bij een boel foto's (in het Engels wel).

De man heeft toch wel veel sterke shots gemaakt, veel foto's met een verhaal in en vaak wist hij de emotie echt te vatten op beeld.

Ik ben gisteren naar de expositie van Steve McCurry gegaan in de Waagnatie te Antwerpen, echt wel de moeite waard! Zeer veel foto's, ook gratis audiogids met commentaar van McCurry zelf bij een boel foto's (in het Engels wel).

De man heeft toch wel veel sterke shots gemaakt, veel foto's met een verhaal in en vaak wist hij de emotie echt te vatten op beeld.
Ow, tijd om nog eens een dagje Antwerpen te doen, deze combineren met Issei Soda in het Fomu (y)

Weekje zwarte woud achter de rug, samen met de familie, dus weinig tijd voor de hobby en enkel zeer "casual" kunnen fotograferen. Desondanks wel een paar leuke beelden kunnen maken van de plaatselijke watervalletjes :)

DSCF7479-XL.jpg

DSCF7688-XL.jpg

DSCF7729-XL.jpg

DSCF7737-XL.jpg

Weekje zwarte woud achter de rug, samen met de familie, dus weinig tijd voor de hobby en enkel zeer "casual" kunnen fotograferen. Desondanks wel een paar leuke beelden kunnen maken van de plaatselijke watervalletjes :)

DSCF7479-XL.jpg

DSCF7688-XL.jpg

DSCF7729-XL.jpg

DSCF7737-XL.jpg

Sjansaar. De laatste weken maar weinig tijd gehad om foto's te trekken, het to-do-lijstje van mijn vrouw was simpelweg te groot. :( Ik hoop een paar daagjes naar de Ardennen te gaan in de herfstvakantie. En dan madam overtuigen om een half uurke te koekeloeren aan een waterval met de dochter terwijl ik met ND-filters en statief rondhuppel om een pracht van een UWA-shot te maken met trage sluitertijd.

Ik moet wel zeggen dat ik deze foto's vrij snel heb kunnen nemen - moest ook wel want ik had de jongste van 9 maanden op mijn rug :D

Op 1/15 heb je imho al een mooi bewegingseffect van het water (ben niet zo'n fan van die volledig amorfe en romige watervallen) en dat is met de nodige beeldstabilisatie prima uit de hand te doen. Ook het dynamisch bereik van de X-T4 kwam hier wel heel goed van pas, mits belichten naar de linkerkant (dus onderbelichten en vooral geen uitgebrande hooglichten hebben in het water) kon ik uit deze foto's uit eenvoudige jpg's distilleren :)

Qua compositie en licht etc. kan je er daar natuurlijk nog veel meer mee doen als je meer tijd hebt. In de herfst misschien nog wat stroompjes in België opzoeken om daar wat langer rond te hangen...

Ik heb wel een technisch issue ontdekt op mijn 10-24mm lens. Het objectief lijkt niet helemaal goed gecentreerd waardoor er op sommige foto's tussen 10-12mm aan de linkse rand van mijn beeld onaanvaardbare onscherpte optreedt. Na wat experimenteren thuis lijkt het erop dat ik dit probleem kan vermijden door mijn scherpstelpunt dicht genoeg te plaatsen, dus als ik op hyperfocale scherpstelling werk is er geen probleem... Wat zouden jullie doen: lens opsturen onder garantie (met bijkomende vervelende administratie, lens enkele weken kwijt zijn etc...) of gewoon rond het (mineure) probleem heen werken (niet ideaal met oog op latere doorverkoop..)?

Tgoh een 10-24 lijkt mij nu niet bepaald een lens die onmisbaar is? Ik zou hem terugsturen zeker als het nog onder garantie valt.

Ik moet wel zeggen dat ik deze foto's vrij snel heb kunnen nemen - moest ook wel want ik had de jongste van 9 maanden op mijn rug :D

Op 1/15 heb je imho al een mooi bewegingseffect van het water (ben niet zo'n fan van die volledig amorfe en romige watervallen) en dat is met de nodige beeldstabilisatie prima uit de hand te doen. Ook het dynamisch bereik van de X-T4 kwam hier wel heel goed van pas, mits belichten naar de linkerkant (dus onderbelichten en vooral geen uitgebrande hooglichten hebben in het water) kon ik uit deze foto's uit eenvoudige jpg's distilleren :)

Qua compositie en licht etc. kan je er daar natuurlijk nog veel meer mee doen als je meer tijd hebt. In de herfst misschien nog wat stroompjes in België opzoeken om daar wat langer rond te hangen...

Ik heb wel een technisch issue ontdekt op mijn 10-24mm lens. Het objectief lijkt niet helemaal goed gecentreerd waardoor er op sommige foto's tussen 10-12mm aan de linkse rand van mijn beeld onaanvaardbare onscherpte optreedt. Na wat experimenteren thuis lijkt het erop dat ik dit probleem kan vermijden door mijn scherpstelpunt dicht genoeg te plaatsen, dus als ik op hyperfocale scherpstelling werk is er geen probleem... Wat zouden jullie doen: lens opsturen onder garantie (met bijkomende vervelende administratie, lens enkele weken kwijt zijn etc...) of gewoon rond het (mineure) probleem heen werken (niet ideaal met oog op latere doorverkoop..)?
Indien onder garantie terugsturen, tenzij je die de komende weken écht nodig hebt? Als ik mijn geliefde 85 zou moeten inleveren voor enkele weken zou dat voor mij een kans zijn om vaker met andere objectieven te werken.

Wat die romige watervallen betreft: als je de kracht van het water wil tonen is een hogere sluitertijd gewenst (en misschien ook geen UWA-lens als je een persoon wil fotograferen, met een telelens lijkt die nietiger tegenover de waterval), maar dat is natuurlijk een heel persoonlijke smaak.

Hoe breder uw brandspuntsafstand, hoe moeilijker het is om scherpte te krijgen aan de randen.
Daarbij komt dat je bij een 10-20 een fisheye effect krijgt waardoor het nog moeilijker is om scherpte te krijgen.
Heel veel lenzen zijn scherp in het middenste scherpstelpunt en telkens 1 boven, 1 onder, 1 links en 1 rechts. Vanaf daarbuiten begint er onscherpte op te treden. Hoofdzakelijke door het 'goedkopere' glas.
Doe daar dan nog eens de factor diafragma bij (10-20 heb je op f3.5) en dan is het helemaal compleet. Héél veel lenzen zijn op hun uiterste diafragma helemaal niet scherp. Je zit dus nogal rap tegen limieten van lenzen.
Hoe duurder uw lens dus, hoe scherper ze zal zijn over:
1) uw bereik (zoom)
2) het scherpstelveld van uw lens.
3) op uw wijdste diafragma nog steeds scherp

Je kan het dus opvangen door scherp te stellen met uw middenste punt en herkaderen. Andere opties, buiten duurder gaan qua lens, zijn er niet echt.

Aanrader zijn die sigma Art lenzen. Die zijn prijs/kwaliteit écht top! Benchmarks liegen ook niet.
ikzelf ben Nikon gebruiker en de sigma Art reeks overstijgt de nikon benchmarks. Je moet er wel de grootte echt het gewicht bijpakken ;-)
maar voor 1/3 in mijn portemonnee, pak ik dat er maar al te graag bij.

Ik weet dat ik aan de randen sowieso aan optische kwaliteit zal inboeten, maar op sommige foto's is de onscherpte problematisch terwijl ze dat op andere foto's niet is.

Bijvoorbeeld, hier heb je zichtbaar verlies aan scherpte aan de linkerkant tov. de andere randen van het beeld. Ik heb nog andere voorbeelden waar het sterk opvalt maar die foto's staan niet online.

Anderzijds is de randscherpte aan de linkerkant op dit beeld dan weer helemaal aanvaardbaar. Best verwarrend :D Maar aangezien je al heel snel hyperfocaal zit op APS-C op 10mm lijkt het me geen geval van misfocus...

Sigma Art is inderdaad wel de moeite, al zijn die nogal lomp. Ik heb daar enkel een 35 mm van. Toen de 35 f/1.4 GM uit kwam dacht ik die in te ruilen, maar tweedehands is die Sigma Art niet zoveel meer waard en ik vraag me af of er een echte meerwaarde is om die in te ruilen voor de GM. Die is wel lichter en compacter en de reviews zijn vrijwel unaniem lovend, maar ik moet voor zo'n ruil nog altijd diep in mijn buidel tasten.

Mijn UWA is de 18 f/2.8 Zeiss Batis (tweedehands gekocht) en die is echt geweldig goed.

Terug
Bovenaan