Fotografiethread

Ik weet dat ik aan de randen sowieso aan optische kwaliteit zal inboeten, maar op sommige foto's is de onscherpte problematisch terwijl ze dat op andere foto's niet is.

Bijvoorbeeld, hier heb je zichtbaar verlies aan scherpte aan de linkerkant tov. de andere randen van het beeld. Ik heb nog andere voorbeelden waar het sterk opvalt maar die foto's staan niet online.

Anderzijds is de randscherpte aan de linkerkant op dit beeld dan weer helemaal aanvaardbaar. Best verwarrend :D Maar aangezien je al heel snel hyperfocaal zit op APS-C op 10mm lijkt het me geen geval van misfocus...

Wat zijn uw exifs bij beide foto's?
Zijn de instellingen exact hetzelfde? Ik vermoed dat uw diafragma bij foto 1 wijder zal openstaan dan de tweede aangezien je daar beweging hebt in het water.
Op die manier vergroot je al uw scherpte veld...dus is het logischer dat het daar scherper zal zijn dan in de andere foto.

Op 10mm aan f/8 en f/9, respectievelijk, dan moet je toch echt al rare dingen doen om niet in hyperfocale range te werken op APS-C?
Het probleem lijkt mij een distortie van het scherpteveld aan de linkerrand door een niet 100% correcte centrering.

Eventjes advies vragen hier 🙂

Ik heb al sinds 2006 een Pentax DSLR, begonnen met de K10D, daarna K20D, daarna een K-5 die ik sinds ergens begin 2012 heb. Gaat dus al een hele tijd mee, maar dat is op zich geen probleem. Hij werkt nog perfect, ik ben er half mee vergroeid, weet wat ik eraan heb en produceert nog steeds mooie foto's.
Ook wel wat propere lenzen ervoor - DA* 16-50, DA* 50-135, een DA WR 18-135 die ik qua single lens walkaround gewoon de max vind (optisch niet het allersterkst, maar maakt wel gewoon mooie foto's met goede kleuren en kan in alle situaties uit de slag) en wat nichemateriaal (macrolens, een paar oude primes, ...).

Enfin, gewoon een vrij volledige setup waar ik in veel situaties mee uit de slag kan. Ik ben niet specifiek een nature of sports shooter, dus ik heb ook weinig meer nodig dan dit.

2 dingen:
  1. De DA* lensen hebben een gigantische achilleshiel en dat zijn de SDM motoren voor autofocus. Die gaan gegarandeerd stuk na een aantal jaar, kunnen vervangen worden maar dat kost steeds 400-tal euro. Mijn 50-135 ligt daardoor nu in de kast, wachtend op reparatie, en de 16-50 begint ook heel af en toe lastig te doen, dus dat zit er ook aan te komen. Ze zijn op zich wel een reparatie waard, maar ik vind het een lastig probleem.
  2. De compactheid van een mirrorless setup spreekt me wel aan. Nu vind ik de K-5 met de 18-135 erop niet echt een grote last, en dat is ook 1 van de redenen waarom ik meestal met deze combo rondloop, maar het blijft wel een redelijk pakket om mee te sleuren natuurlijk.
Ik begin dus wat met het idee te spelen om mijn Pentax materiaal volledig van de hand te doen en over te stappen naar een mirrorless setup. Maar ik zie daarbij door de bomen het bos niet, ook omdat ik echt sinds de K-5 nooit naar ander materiaal heb gekeken en het gevoel heb om bij 0 te beginnen.

Wat ik zou willen:
  • Niet inboeten op fotokwaliteit. Ik vermoed dat ik dan best kijk naar een APS-C mirrorless, maar... zie vorige paragraaf :)
  • Sowieso RAW schieten. Ik schiet al vele jaren RAW only. Mijn workflow is min of meer geperfectioneerd - export naar JPG doe ik in Lightroom.
  • Dus ook Lightroom support 🙂
  • Lens ondersteuning vind ik ook belangrijk. Gezien ik voor trips zo graag met m'n 18-135 rondloop, is beschikbaarheid van een gelijkaardige lens een groot pluspunt. Moet niet per sé dezelfde range zijn - liefst wel aan de wide kant, iets minder tele kan ik mee leven.
  • Compactheid is belangrijk - anders kan ik evengoed bij Pentax blijven
  • Prijs speelt altijd een rol, ik weet niet goed waar ik land maar body only voor €1500 vind ik bvb. serieus "stevig"...

Iemand die hier z'n idee over wil uitspreken? Zijn er goede kandidaten om m'n huidige setup mee te vervangen, en wat zouden die dan zijn?
Ander advies?

Op 10mm aan f/8 en f/9, respectievelijk, dan moet je toch echt al rare dingen doen om niet in hyperfocale range te werken op APS-C?
Het probleem lijkt mij een distortie van het scherpteveld aan de linkerrand door een niet 100% correcte centrering.

Ze zijn er echt wel gevoelig aan die lenzen...heb zelf eentje liggen. Ligt letterlijk stof te vergaren. Heel leuk lensje, maar daar stopt het ook.
Is inderdaad eerder een distortie van het scherpteveld.
Is ook onnatuurlijk om eigenlijk 10mm te bereiken zonder een fisheye shape glas. Dus het wordt A + B = C

Eventjes advies vragen hier 🙂

Ik heb al sinds 2006 een Pentax DSLR, begonnen met de K10D, daarna K20D, daarna een K-5 die ik sinds ergens begin 2012 heb. Gaat dus al een hele tijd mee, maar dat is op zich geen probleem. Hij werkt nog perfect, ik ben er half mee vergroeid, weet wat ik eraan heb en produceert nog steeds mooie foto's.
Ook wel wat propere lenzen ervoor - DA* 16-50, DA* 50-135, een DA WR 18-135 die ik qua single lens walkaround gewoon de max vind (optisch niet het allersterkst, maar maakt wel gewoon mooie foto's met goede kleuren en kan in alle situaties uit de slag) en wat nichemateriaal (macrolens, een paar oude primes, ...).

Enfin, gewoon een vrij volledige setup waar ik in veel situaties mee uit de slag kan. Ik ben niet specifiek een nature of sports shooter, dus ik heb ook weinig meer nodig dan dit.

2 dingen:
  1. De DA* lensen hebben een gigantische achilleshiel en dat zijn de SDM motoren voor autofocus. Die gaan gegarandeerd stuk na een aantal jaar, kunnen vervangen worden maar dat kost steeds 400-tal euro. Mijn 50-135 ligt daardoor nu in de kast, wachtend op reparatie, en de 16-50 begint ook heel af en toe lastig te doen, dus dat zit er ook aan te komen. Ze zijn op zich wel een reparatie waard, maar ik vind het een lastig probleem.
  2. De compactheid van een mirrorless setup spreekt me wel aan. Nu vind ik de K-5 met de 18-135 erop niet echt een grote last, en dat is ook 1 van de redenen waarom ik meestal met deze combo rondloop, maar het blijft wel een redelijk pakket om mee te sleuren natuurlijk.
Ik begin dus wat met het idee te spelen om mijn Pentax materiaal volledig van de hand te doen en over te stappen naar een mirrorless setup. Maar ik zie daarbij door de bomen het bos niet, ook omdat ik echt sinds de K-5 nooit naar ander materiaal heb gekeken en het gevoel heb om bij 0 te beginnen.

Wat ik zou willen:
  • Niet inboeten op fotokwaliteit. Ik vermoed dat ik dan best kijk naar een APS-C mirrorless, maar... zie vorige paragraaf :)
  • Sowieso RAW schieten. Ik schiet al vele jaren RAW only. Mijn workflow is min of meer geperfectioneerd - export naar JPG doe ik in Lightroom.
  • Dus ook Lightroom support 🙂
  • Lens ondersteuning vind ik ook belangrijk. Gezien ik voor trips zo graag met m'n 18-135 rondloop, is beschikbaarheid van een gelijkaardige lens een groot pluspunt. Moet niet per sé dezelfde range zijn - liefst wel aan de wide kant, iets minder tele kan ik mee leven.
  • Compactheid is belangrijk - anders kan ik evengoed bij Pentax blijven
  • Prijs speelt altijd een rol, ik weet niet goed waar ik land maar body only voor €1500 vind ik bvb. serieus "stevig"...

Iemand die hier z'n idee over wil uitspreken? Zijn er goede kandidaten om m'n huidige setup mee te vervangen, en wat zouden die dan zijn?
Ander advies?
De Canon RP is volgens mij wel een goeie kandidaat voor jou.
In prijs gedaald door de komst van de R6 en het gebrek aan echt goede videospecs tegenover de R6, MAAR compact (Body + batterij is 485gr tegenover de 740gr van de K-5, alsook kleinere dimensies dan de K-5), full frame, toegang tot de gloednieuwe en fantastische RF lensvatting en mits adapter toegang tot de welbekende en wijdverspreide EF lensvatting.
Enige nadeel is dat hij niet al te snel schiet (5fps gemiddeld?) dus sport valt mss wat uit de boot, het gebrek aan IBIS (maar meestal wel lensstabilisatie), en dat de RF vatting nog geadopteerd moet worden door de grote 3de partijen.

Onder de 1400euro heb je een body + basic RF 24-105 en lensjes zoals de RF 35 F/1.8 of de 50mm F/1.8 zijn super compact.

Moest je uit de kempen komen mag je de mijne altijd ff komen bekijken.

Laatst bewerkt:
De Canon RP is volgens mij wel een goeie kandidaat voor jou.
In prijs gedaald door de komst van de R6 en het gebrek aan echt goede videospecs tegenover de R6, MAAR compact (Body + batterij is 485gr tegenover de 740gr van de K-5, alsook kleinere dimensies dan de K-5), full frame, toegang tot de gloednieuwe en fantastische RF lensvatting en mist adapter toegang tot de welbekende en wijdverspreide EF lensvatting.
Enige nadeel is dat hij niet al te snel schiet (5fps gemiddeld?) dus sport valt mss wat uit de boot, het gebrek aan IBIS, en dat de RF vatting nog geadopteerd moet worden door de grote 3de partijen.

Moest je uit de kempen komen mag je de mijne altijd ff komen bekijken.

Ha, dit is exact waarom ik m'n vraag hier kwam stellen. Die RP was ik zelfs nog niet tegengekomen, maar ziet er inderdaad heel interessant uit. Video capabilities geef ik niets om, daar heb ik ander materiaal voor indien smartphone al niet volstaat.

In combinatie met 24-105 en tweede batterij aan 1399, dat vind ik zeer redelijk voor full-frame.
Ik ga hier komende dagen wat meer over inlezen (ook naar compactheid toe icm die 24-105 tov mijn K-5 met 18-135). Bedankt alvast!

Meer alternatieven zeker welkom. :)

De RP pakt wel enkel RF lenzen tenzij je er een converter bij neemt natuurlijk, RP lens aanbod is toch vrij karig net als bij Nikon Z trouwens.

Als APS-C formaat genoeg is, kan je niets fout doen denk ik met Fuji of Sony. Beide hebben gigantisch veel lenzen ter beschikking en voor iedereen wat wils.

De RP pakt wel enkel RF lenzen tenzij je er een converter bij neemt natuurlijk, RP lens aanbod is toch vrij karig net als bij Nikon Z trouwens.

Als APS-C formaat genoeg is, kan je niets fout doen denk ik met Fuji of Sony. Beide hebben gigantisch veel lenzen ter beschikking en voor iedereen wat wils.
Klopt, stond ook in m'n post, en de canon RF lenzen zijn vaak erg prijzig. Maar Samyang maakt bvb al RF pareltjes voor schappelijke prijzen en de 1ste en 2de hands EF markt is gigantisch.
Sony A7 of A7R mark II lijken me ook nog een piste:

Of mss zelfs een A6400 als het echt compact moet.

Ha, dit is exact waarom ik m'n vraag hier kwam stellen. Die RP was ik zelfs nog niet tegengekomen, maar ziet er inderdaad heel interessant uit. Video capabilities geef ik niets om, daar heb ik ander materiaal voor indien smartphone al niet volstaat.

In combinatie met 24-105 en tweede batterij aan 1399, dat vind ik zeer redelijk voor full-frame.
Ik ga hier komende dagen wat meer over inlezen (ook naar compactheid toe icm die 24-105 tov mijn K-5 met 18-135). Bedankt alvast!

Meer alternatieven zeker welkom. :)

hou rekening met het volgende ook:
fullframe = grotere bestanden = meer opslag = meer externe opslag!

Das zoals verbouwen en de containerprijs niet meerekenen ;-)

Canon zit sterk, de Z5 van Nikon is een werkpaardje. Ik hoor veel gestoef over fuji.

Ieder merk heeft zo zijn sterktes en zwaktes. Probeer eens op te lijsten, los van het materialistische, welke fotografie belangrijk is.

Sony is super sterk in dynamisch bereik, ideaal dus voor lowlight. Canon heeft een grote buffer, perfect voor sport dus. Nikon zweeft er ergens tussen.
Van Fuji en andere merken ken ik zoveel niet.

Laatst bewerkt:
Klopt, stond ook in m'n post, en de canon RF lenzen zijn vaak erg prijzig. Maar Samyang maakt bvb al RF pareltjes voor schappelijke prijzen en de 1ste en 2de hands EF markt is gigantisch.
Sony A7 of A7R mark II lijken me ook nog een piste:

Goh, een A7 of A7II (met of zonder R) ... ik zou dan eerder op zoek gaan naar een tweedehands A7III omdat je daar toch met een veel betere batterij zit. Binnenkort komt Sony A7IV uit, ik vermoed dat er dan wel genoeg A7III tweedehandsbody's op de markt gaan komen.

Die grote merken zijn wel aan elkaar gewaagd. Op Youtube zijn er tal van fanboys actief die de andere merken met verve afkraken, maar of dat er allemaal écht toe doet ... Al die concurrentie komt de consument gelukkig ten goede, want de merken zitten niet stil en proberen elkaar te overtroeven.

Ook iets om rekening mee te houden, fullframe lensen zijn over het algemeen ook duurder he.

Er zijn echt heel veel systeemcamera's op de markt nu en het is inderdaad zeer lastig kiezen. Heb het paar maand geleden ook meegemaakt. Uiteindelijk voor de Fuji X-S10 gegaan, veel toeters en bellen, veel lenzen beschikbaar en zeer compact, al vond ik het wel noodzakelijk om er een loodzware 16-80mm bij te nemen :unsure:

Fuji blijft een (leuk) buitenbeentje, daar moet je kiezen tussen APS-C (x-serie) of iets tussen full frame en middenformaat (gfx serie). Die laatste is wel heel prijzig. Het X-systeem is niet goedkoop maar m.i. wel één van de beste compacte APS-C opties op vlak van beeldkwaliteit en gebruiksplezier.

Andere grote troeven van Fuji X zijn het kleurenmodel & de filmsimulaties, en ook het lenzenaanbod is ruim en kwalitatief.

Het grootste werkpunt van Fuji is m.i. hun autofocussysteem, dat significant achterop hinkt tov. Sony en Canon.

Sony en Fuji inderdaad ook al tegengekomen. Moet me nog verdiepen in de lenzen die er specifiek voor beschikbaar zijn.

Deze idd ook tegengekomen. Met ook een handige 18-135 in kit voor +- 1350.
A6600 kan ook nog interessant zijn met de bijkomende IBIS.
Nog even inlezen ivm ergonomics

hou rekening met het volgende ook:
fullframe = grotere bestanden = meer opslag = meer externe opslag!

Das zoals verbouwen en de containerprijs niet meerekenen ;-)

Opslag is OK. Alles nu ook al geregeld op NAS en als ik grotere disks moet (bij)steken is dat maar zo :)

Probeer eens op te lijsten, los van het materialistische, welke fotografie belangrijk is.

Goed punt. Vooral belangrijk voor foto's van gezin en kinderen, en gaat ook steevast mee op uitstappen en reizen. Daar wil ik gewoon mooi materiaal van capteren. Meestal zijn dat dus foto's van (alweer) kinderen, maar ook van de mooie dingen die we onderweg doen en tegenkomen. Mooie landschappen, situaties, gebouwen, ...

Heel veeleisend of speciaal is dat niet, dat weet ik :)

Goh, een A7 of A7II (met of zonder R) ... ik zou dan eerder op zoek gaan naar een tweedehands A7III omdat je daar toch met een veel betere batterij zit. Binnenkort komt Sony A7IV uit, ik vermoed dat er dan wel genoeg A7III tweedehandsbody's op de markt gaan komen.

Die grote merken zijn wel aan elkaar gewaagd. Op Youtube zijn er tal van fanboys actief die de andere merken met verve afkraken, maar of dat er allemaal écht toe doet ... Al die concurrentie komt de consument gelukkig ten goede, want de merken zitten niet stil en proberen elkaar te overtroeven.

Tja. Ik werk al bijna 10 jaar met een ondertussen stokoude K-5. Daar is tegenwoordig heel veel op aan te merken in vergelijking met hedendaagse toestellen. Gebrekkige AF, fotokwaliteit zal ook al wel beter zijn tegenwoordig, waarschijnlijk ook niet van de snelste, buffer writes zijn vrij traag... Maar dat allemaal doet er eigenlijk niet bijzonder toe, ik werk er nog steeds graag mee.

Dus ik lig inderdaad echt minder wakker van welk merk nu op welk puntje net wat beter scoort dan een ander.

Fuji blijft een (leuk) buitenbeentje, daar moet je kiezen tussen APS-C (x-serie) of iets tussen full frame en middenformaat (gfx serie). Die laatste is wel heel prijzig. Het X-systeem is niet goedkoop maar m.i. wel één van de beste compacte APS-C opties op vlak van beeldkwaliteit en gebruiksplezier.

Andere grote troeven van Fuji X zijn het kleurenmodel & de filmsimulaties, en ook het lenzenaanbod is ruim en kwalitatief.

Het grootste werkpunt van Fuji is m.i. hun autofocussysteem, dat significant achterop hinkt tov. Sony en Canon.

Bedankt. Ik was de X-T4 ook al eens tegengekomen maar lijkt me wel wat aan de duurdere kant te zitten. Maar neem ik zeker mee in de overwegingen :)

@eniac dan zou ik vooral naar een compact toestel kijken. Veelzijdig maar toch compact. En zeker een lichtgewichtje ;-)
Als je dan toch er mee wil rondtrekken is het minste wat je wil nog wat extra kilo's gewicht meesleuren.

Ik denk dat je met je budget van €1500 zo goed als in alle merken uw gading zal vinden.
Rekening houden met uw lenzen die je niet kan recupereren zou ik opteren voor een 'bekender' merk, eventueel naar later toe op de tweedehandsmarkt alsook zelf zaken tweedehands aankopen.

@eniac dan zou ik vooral naar een compact toestel kijken. Veelzijdig maar toch compact. En zeker een lichtgewichtje ;-)
Als je dan toch er mee wil rondtrekken is het minste wat je wil nog wat extra kilo's gewicht meesleuren.

Inderdaad, dat is de stap die ik overweeg te maken. Overstappen naar iets dat op zich nog steeds bulky is schiet het doel wat voorbij, want dan kan ik ook bij m'n huidig systeem blijven. De K-5 gaat uiteindelijk al al die jaren quasi altijd en overal mee. Dus als ik een overstap maak moet er wel een gevoelig verschil zitten qua portability :)

Conclusies na 1 avondje rondlezen: a6600 voorlopig in pole position, maar lijkt wat moeilijk verkrijgbaar. Geen probleem want dringend is het niet. Qua startlens nog wat twijfel, 18-135 of 18-105 zijn beide interessant om andere redenen. Moet ik verder uitspitten.

Grootste pluspunten: compact, batterij, AF, IBIS en weather sealing (al moet ik wel nog kijken of er ook weather sealed lenzen zijn en welke dat zijn). Waardoor deze toch een aantal zaken biedt die ik nu ook in m'n Pentax waardeer.

Fuji doet nog mee, moet ik dieper bekijken.
Canon en Nikon lijken af te vallen.

En dan moet ik de sprong nog durven wagen ook. Zoals ik al zei ben ik keihard met m'n K-5 vergroeid en heb ik ergens schrik dat ik hem ga missen.

Halp. :unsure:

Laatst bewerkt:
Als ik alles zou moeten verkopen en slechts één objectief mag houden dan is het toch mijn 35 1.4, zit hier meestal op de X-T1 als "backup" maar al zo veel leuke familiebeelden mee gemaakt...

DSCF7131-XL.jpg

Als ik alles zou moeten verkopen en slechts één objectief mag houden dan is het toch mijn 35 1.4, zit hier meestal op de X-T1 als "backup" maar al zo veel leuke familiebeelden mee gemaakt...

DSCF7131-XL.jpg
Ik ook een 35 mm, maar dan op FF. Dat is voor mij de meest allroundlens, al neem ik het liefst foto's met een 85 mm. Te breed of te tele is nogal specifiek. Fijne foto!

En dan moet ik de sprong nog durven wagen ook. Zoals ik al zei ben ik keihard met m'n K-5 vergroeid en heb ik ergens schrik dat ik hem ga missen.

Hou zeker rekening met ergonomie, zorg dat je toestel alle knopjes, wieltjes en aanpassingsvermogen heeft die jij wenst. Veel belangrijker dan die enkele milliseconden verschil in AF snelheid.

Misschien eens naar de winkel om alle toestellen fysiek te bekijken.

Terug
Bovenaan