Franse politiek

Wie denk/hoop je dat het wordt?

• Macron

• Le Pen

• Pécresse

• Zemmour

• Mélenchon

• Hidalgo

• Jadot

• Andere

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Goed verwoord, maar voor mij maakt dat geen verschil, ik neem ze dat even kwalijk. Ga dan gewoon niet stemmen.

In België hebben we gelukkig wel meerdere opties om op te stemmen, dat is in Frankrijk nu niet het geval in ronde twee. Daar is het kiezen tussen neoliberaal rechts en extreem-rechts met een economisch socialer programma. Wat moet je dan doen als iemand die duidelijk niet tot het doelpubliek van Macron behoort?

Overigens is die boosheid wel gegrond in reëele problemen, dat is niet simpelweg een je m'en fous mentaliteit. De armste gezinnen hebben de afgelopen vijf jaar hun levensstandaard onder Macron zien dalen terwijl de grote vermogens er op vooruit gegaan zijn. Dat is een méér dan legitieme reden om niet op Macron te stemmen. Iemand die de eindjes niet aan elkaar kan knopen, gaat minder geven om racisme of de banden van Le Pen met Putin.

Als we in België een gelijkaardig systeem zouden hebben en in ronde twee krijg je N-VA tegen Vlaams Belang dan stem ik met dichtgeknepen neus op N-VA. Maar mensen die op Vlaams Belang zouden stemmen, neem ik dan veel minder kwalijk dan in ons huidige partijsysteem waar er wel andere partijen zijn met sociale programma's.

Langs de andere kant zorgt zo een systeem er wel voor dat de kandidaat die veel stemmen haalt (anders gaat die sowieso niet door in de eerste ronde) én die de minste kiezers voor de borst stoot (anders haalt die het niet in de 2e ronde), het uiteindelijk wel haalt. Liepen veel Amerikanen warm voor een ouwe bok zoals Biden? Nee, maar hij was gewoon de grijze muis waar je weinig tegen kan hebben. In tegenstelling tot het bruut geweld van Trump.

Enfin, ik zou ons systeem van coalities met 7 partijen waarin niemand z'n dada vindt zo willen inruilen voor het Franse systeem.
Moest ik Fransman zijn, tout sauf Macron le néolibéral. Die man is gewoon ouwe Thatcher-politiek, alleen met een wat jonger gezicht.

Goed verwoord, maar voor mij maakt dat geen verschil, ik neem ze dat even kwalijk. Ga dan gewoon niet stemmen.

Zo wordt het waarschijnlijk een race tussen de fans van Macron en de fans van Le Pen. En ik denk dat Le Pen meer echte fans heeft dan Macron.
Moesten alleen de echte fans van Biden zijn gaan stemmen, dan zaten we nu nog met Trump.

Enfin, Le Pen is voor mij (als zoon van migranten) ook een paar bruggen te ver, maar je moet ook niet te naïef zijn door te denken dat de scherpe kantjes er niet meteen gaan afvallen als ze het haalt van Macron. Le Pen is tenslotte ook geen Bolsonaro, Trump, Mélenchon of Zemmour eh.

Laatst bewerkt:
Langs de andere kant zorgt zo een systeem er wel voor dat de kandidaat die veel stemmen haalt (anders gaat die sowieso niet door in de eerste ronde) én die de minste kiezers voor de borst stoot (anders haalt die het niet in de 2e ronde), het uiteindelijk wel haalt. Liepen veel Amerikanen warm voor een ouwe bok zoals Biden? Nee, maar hij was gewoon de grijze muis waar je weinig tegen kan hebben. In tegenstelling tot het bruut geweld van Trump.

Enfin, ik zou ons systeem van coalities met 7 partijen waarin niemand z'n dada vindt zo willen inruilen voor het Franse systeem.
Moest ik Fransman zijn, tout sauf Macron le néolibéral. Die man is gewoon ouwe Thatcher-politiek, alleen met een wat jonger gezicht.

Zo wordt het waarschijnlijk een race tussen de fans van Macron en de fans van Le Pen. En ik denk dat Le Pen meer echte fans heeft dan Macron.
Moesten alleen de echte fans van Biden zijn gaan stemmen, dan zaten we nu nog met Trump.

Enfin, Le Pen is voor mij (als zoon van migranten) ook een paar bruggen te ver, maar je moet ook niet te naïef zijn door te denken dat de scherpe kantjes er niet meteen gaan afvallen als ze het haalt van Macron. Le Pen is tenslotte ook geen Bolsonaro, Trump, Mélenchon of Zemmour eh.
Dat zeiden ze van die mannen ook vlak nadat ze verkozen werden. "Het zal wel allemaal zo erg niet worden"..

Dat werd het wel

Ik denk dat het omgekeerde waar is. De scherpe kantjes die ze er de laatste jaren eigenhandig afgevijld heeft, zullen dan snel terug komen. Het lijkt me in ieder geval zeer naief om vanuit zo een gedachtengang (zo erg zal het wel niet worden) op extremen te stemmen.

Als je natuurlijk andere partijen wil afrekenen op wat ze in het verleden gedaan/beloofd hebben, moet je dat voor de extremen ook doen.
Zomaar even vlug zeggen dat je veranderd bent pakt bij mij niet, als ze het menen kunnen ze dat veel sterker uiten.

Uiteraard is er ruimte voor verbetering, op bepaalde vlakken al wat meer dan andere, maar ik denk wel dat België een v/d beste landen is om in te leven. Ik ben misschien niet in het juiste gezin geboren en daar mijn pech mee gehad, maar wel in het juiste land dan toch tenminste.

Als België een van de beste landen is om in te leven, waarom stem je dan op zo'n radicale partij als PVDA?

Ik denk dat het omgekeerde waar is. De scherpe kantjes die ze er de laatste jaren eigenhandig afgevijld heeft, zullen dan snel terug komen. Het lijkt me in ieder geval zeer naief om vanuit zo een gedachtengang (zo erg zal het wel niet worden) op extremen te stemmen.

De populist uithangen is gemakkelijk als je aan de zijlijn staat. Wanneer je effectief moet besturen en dus botst op de mogelijkheden van de realiteit is dat heel wat minder makkelijk. Zelfs Trump kon brullen zoveel hij wil, hij werd constant teruggefloten door rechters, senaat/lagerhuis en mensen van z'n eigen administratie. En de Franse democratie is dan zelfs nog robuuster dan de Amerikaanse, dus moest Le Pen effectief verkozen worden dan zal dat (denk ik) 'goed' meevallen. Het zal een tijdelijke tegenwind voor Europese integratie, etc. zijn ja. Maar wat ben je met een Macron die alleen denkt in macro-economische termen maar voor de rest alleen denkt aan pr en zijn rijke vriendjes. Economisch heb ik dan toch veel liever Le Pen.

Er is tegenwoordig langs alle kanten onvrede, en dat is een fase waar de meeste democratieën door moeten. Hopelijk resulteert dat op de lange termijn ook in een update richting democratie 2.0 ipv blijven rondcirkelen in de huidige schijn- en particratieën.

"Le Pen is tenslotte ook geen Melenchon?"

Ja, dat lijkt dan alsof je het gevaar van Le Pen toch wat "minimaliseert". En ik heb hetzelfde gezegd over Trump in 2016 als wat jij nu doet over Le Pen. Terwijl ik vind dat de media inderdaad soms overdrijft in hun Trump-bashing, wat al minder het geval is in de VS gezien daar het medialandschap ook gepolariseerd en breder is, en de lokale talkradio's enzovoort ook "een ding" zijn, ben ik wel van de mening dat ik eigenlijk wel had verwacht dat Trump wat capabeler zou zijn op veel zaken, en hij is toch extremer uitgevallen dan ik had verwacht, denk bijvoorbeeld aan de nasleep van de uitslagen in 2020 en bepaalde belachelijke uitspraken die wel degelijk schaden zoals vroeg in de pandemie.

Melenchon is op zijn minst niet erger dan Le Pen, en arguably gewoon minder extreem. Ik kan begrijpen dat mensen meer achter de stabiliteit en de status quo van een "sterke leider die het meest in Europa gelooft" staan, maar Melenchon is absoluut niet extremer dan Le Pen.

Bolsonaro is wel een andere klasse van extreem, daar ben ik mee akkoord. Hij heeft veel meer schade dan Trump gedaan op zowel covid als klimaat, ook al was het beleid van Trump zeker ook niet goed, maar Bolsonaro is zowel op vlak van covid en klimaat de gevaarlijkste en slechtste wereldleider van allemaal, en Brazilie heeft enorm veel aanzien verloren wereldwijd, jaagt alle westerse landen tegen zich in het harnas, en tegelijkertijd ook alle niet-westerse landen gezien China en Rusland ook niets moeten weten van Bolsonaro. Als Maduro (het land met de grootste crisis op dit moment die Bolsonaro constant basht) u te snel af is in een PR-stunt voor humanitaire hulp ergens in een stad in het Amazonegebied, dan kan je eigenlijk spreken over de grootste vernedering van de 21ste eeuw. Niet dat ik Maduro wil goedpraten hiermee, maar wel even benadrukken over hoe slecht Bolsonaro is, en van een andere orde dan Trump. Nog nooit was Brazilie internationaal zo geisoleerd of niet serieus genomen als nu onder zijn beleid. Denk dat democratische wereldleiders Braziliaanse militaire dictators meer respecteerden dan Bolsonaro omdat die tenminste nog competent waren.

Laatst bewerkt:
Maar wat ben je met een Macron die alleen denkt in macro-economische termen maar voor de rest alleen denkt aan pr en zijn rijke vriendjes. Economisch heb ik dan toch veel liever Le Pen.

Le Pen denkt toch ook vooral aan haar rijke vriendjes? Te beginnen met de allerrijkste: Poetin.

En haar 'economic policy' samenvatting op wikipedia is ook op zijn minst frappant te noemen...

Economic policy​

On energy, Le Pen advocates a policy of energy independence for France, with a strong emphasis on support for nuclear and hydroelectric power. Le Pen is strongly opposed to wind power, proposing a moratorium on new wind energy development on both sea and land from 2022 and the eventual dismantling of all current wind turbines.[158] Le Pen favours protectionism as an alternative to free trade.[40] She supports economic nationalism,[159] the separation of investment and retail banking,[160] and energy diversification,[161] and is opposed to the privatization of public services and social security,[162] speculation on international commodity markets,[162] and is opposed to the Common Agricultural Policy.[163]

Le Pen is opposed to globalization, which she blames for various negative economic trends, and opposes European Union supranationalism and federalism, instead favouring a loosely confederate 'Europe of the Nations'.[164] She had called for France to leave the Eurozone[165] and for a referendum on France leaving the EU.[166] However, as of 2019, she no longer advocates for France to leave the EU or euro currency.[148] She has been a vocal opponent of the Treaty of Lisbon,[167] and opposes EU membership for Turkey and Ukraine.[168][169] Le Pen has pledged to take France out of NATO and the US sphere of influence.[19] She proposes the replacement of the World Trade Organization[170][171] and the abolition of the International Monetary Fund.[172]

Die is in feite dus "anti-alles". Anti-EU, anti-eurozone, anti-WTO, anti-NAVO, anti-IMF... anti-windenergie ook om een of andere reden.
Dat is 'make France great again', door samenwerking met andere landen stop te zetten of te bemoeilijken :unsure:

Ik krijg daarbij hetzelfde gevoel als bij de Britse pro-brexit politiekers: ze willen vooral zelf opnieuw alle touwtjes in handen hebben, zonder dat Brussel erop toekijkt. En naar mijns inziens niet ten voordele van 'le peuple', maar vooral ten voordele van hun eigen portemonnee.

Le Pen denkt toch ook vooral aan haar rijke vriendjes? Te beginnen met de allerrijkste: Poetin.

En haar 'economic policy' samenvatting op wikipedia is ook op zijn minst frappant te noemen...

Die is in feite dus "anti-alles". Anti-EU, anti-eurozone, anti-WTO, anti-NAVO, anti-IMF... anti-windenergie ook om een of andere reden.
Dat is 'make France great again', door samenwerking met andere landen stop te zetten of te bemoeilijken :unsure:

Ik krijg daarbij hetzelfde gevoel als bij de Britse pro-brexit politiekers: ze willen vooral zelf opnieuw alle touwtjes in handen hebben, zonder dat Brussel erop toekijkt. En naar mijns inziens niet ten voordele van 'le peuple', maar vooral ten voordele van hun eigen portemonnee.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ergens voor zijn betekent ook niet per se dat dat goed is. Je kan voor de doodstraf zijn, je kan voor genocides zijn, enzovoort. Macron en de meesten hier zijn ook anti-Rusland. Velen onder jullie zijn ook anticommunist. Ergens voor zijn of ergens tegen zijn wil niet per se alles bemoeilijken of dat dat noodzakelijk goed is. Anti-alles zijn is dus geen argument. Je kan van alles een "anti" of een "pro" maken, omdat je hetzelfde op veel verschillende manieren kan verwoorden.

Le Pen heeft de reputatie van voor protectionisme te zijn, maar sancties tegenover Rusland zijn plots moeilijker bespreekbaar omdat door handel we eigenlijk al vrij afhankelijk zijn van Rusland. Daardoor zouden veel mensen het plots moeilijk krijgen, als we Russsichs gas en energie plots niet meer gebruiken en de prijzen die daarop anticiperen rijzen al de pan uit. We zijn zodanig verbonden met elkaar dat het al moeilijk wordt om ons ergens uit terug te trekken omdat we het niet eens zijn. We zijn dus in zekere zin nu protectionistische maatregelen aan het uitvoeren tegenover Rusland, en als we al wat protectionistischer waren geweest, dan had dit misschien niet eens zo moeilijk geweest om dit nu door te voeren.

Er is al veel gezegd over de gas en energie, maar als we geen aanspraak willen hebben op de Russische voorraden omdat we de staat willen isoleren en niet sponsoren, zijn er weinig alternatieven. De wereld is niet echt geschikt om plots zo een groot tekort in 1,2,3 op te vangen. Bovendien is Amerikaans schaliegas ook controversieel in dat het veel schadelijker voor het milieu is dan de Russische voorraden. "Fracking" is daar controversieel onder veel progressieve Democraten vooral, maar nu zal Amerika wel die productie moeten optrekken om ons te bevoorraden. En al dat werk om pijplijnen zoals de North Dakota Access Pipeline niet te doen bouwen omdat het zou lopen door gebieden van inheems-Amerikanen, wordt nu ook moeilijker. Veel organisaties hebben toen ook Trump en de Republikeinen bekritiseerd omdat ze daar voor waren. De milieu-impact in de noordelijkere gebieden is ook enorm (denk aan bvb. Groenland) om daar gas te gaan winnen. Al het werk dat je dan in de afgelopen vijf jaar hebt gedaan is weer helemaal om zeep dan. Een v/d redenen waarom ik zo ijver voor kernenergie op dit moment, want met Rusland verder samenwerken lijkt me geen optie en ik wil ook niet te afhankelijk worden van Amerikaans schaliegas... . Verder geloof ik net zoals Macron in een sterk onafhankelijk Europa met een grote rol voor behoud van de eigenheid van de naties zelf.

Laatst bewerkt:
De populist uithangen is gemakkelijk als je aan de zijlijn staat. Wanneer je effectief moet besturen en dus botst op de mogelijkheden van de realiteit is dat heel wat minder makkelijk. Zelfs Trump kon brullen zoveel hij wil, hij werd constant teruggefloten door rechters, senaat/lagerhuis en mensen van z'n eigen administratie. En de Franse democratie is dan zelfs nog robuuster dan de Amerikaanse, dus moest Le Pen effectief verkozen worden dan zal dat (denk ik) 'goed' meevallen. Het zal een tijdelijke tegenwind voor Europese integratie, etc. zijn ja. Maar wat ben je met een Macron die alleen denkt in macro-economische termen maar voor de rest alleen denkt aan pr en zijn rijke vriendjes. Economisch heb ik dan toch veel liever Le Pen.

Als Trump gewonnen had, dan zou ik het wel nog eens willen zien hebben hoe goed de democratische structuur in de VS nog kon standhouden. Kijk naar Turkije, kijk naar Hongarije. Langzaam maar zeker worden die democratieën door autocratische populisten omgevormd tot dictaturen. Trump ging nu al richting staatsgreep, als hij effectief nog eens 4 jaar had ... Pure naïviteit.

Macron is trouwens toch ook heel erg pro-kernenergie dacht ik? Zelfs voordat Poetin aan zijn oorlog begon, was er door Macron aangekondigd dat ze nieuwe reactoren gingen bouwen...

Als Trump gewonnen had, dan zou ik het wel nog eens willen zien hebben hoe goed de democratische structuur in de VS nog kon standhouden. Kijk naar Turkije, kijk naar Hongarije. Langzaam maar zeker worden die democratieën door autocratische populisten omgevormd tot dictaturen. Trump ging nu al richting staatsgreep, als hij effectief nog eens 4 jaar had ... Pure naïviteit.
Het is daar nog te bekijken welke wind zal waaien bij de midterms en of dat al een voorgevoel geeft voor 2024. Tot hiertoe heeft Joe Biden absoluut geen gemakkelijk parcours gehad en is Oekraïne een "welgekomen" afleiding voor binnenlandse problemen.

Volgens peilingen zou het alleszins wat spannender worden op 24 april dan in 2017 al denk ik niet dat Le Pen het gaat halen, tenzij er iets gebeurt dat ze betere kaarten doet krijgen zoals een aanslag uit islamistische hoek.

Volgens mij zit bij Le Pen toch een serieuze vijs los, nadat rusland zijn lusten botgevierd heeft op oekraïne terug te willen samenwerken met die schurkenstaat. Volledig van het padje.

Laatst bewerkt:

Volgens mij zit bij Le Pen toch een serieuze vijs los, nadat rusland zijn lusten botgevierd heeft op oekraïne terug te willen samenwerken met die schurkenstaat. Volledig van het padje.
Lekker transparant duidelijk maken dat je niets meer zou zijn dan een Russische mol in Parijs.

Waanzin in feite.

Het is al lang geweten maar om dat zo in volle verkiezingen los te verkondigen.. Rare tactiek.

Ik snap er ook geen zak van eerlijk gezegd. Net wanneer het hele Poetin-verhaal een beetje van haar af leek te glijden rakelt ze het zelf weer op. Kan mij eigenlijk niet inbeelden dat daar veel mensen op zitten te wachten, zelfs onder extreem-rechts.

Terug
Bovenaan