Goed verwoord, maar voor mij maakt dat geen verschil, ik neem ze dat even kwalijk. Ga dan gewoon niet stemmen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
In België hebben we gelukkig wel meerdere opties om op te stemmen, dat is in Frankrijk nu niet het geval in ronde twee. Daar is het kiezen tussen neoliberaal rechts en extreem-rechts met een economisch socialer programma. Wat moet je dan doen als iemand die duidelijk niet tot het doelpubliek van Macron behoort?
Overigens is die boosheid wel gegrond in reëele problemen, dat is niet simpelweg een je m'en fous mentaliteit. De armste gezinnen hebben de afgelopen vijf jaar hun levensstandaard onder Macron zien dalen terwijl de grote vermogens er op vooruit gegaan zijn. Dat is een méér dan legitieme reden om niet op Macron te stemmen. Iemand die de eindjes niet aan elkaar kan knopen, gaat minder geven om racisme of de banden van Le Pen met Putin.
Als we in België een gelijkaardig systeem zouden hebben en in ronde twee krijg je N-VA tegen Vlaams Belang dan stem ik met dichtgeknepen neus op N-VA. Maar mensen die op Vlaams Belang zouden stemmen, neem ik dan veel minder kwalijk dan in ons huidige partijsysteem waar er wel andere partijen zijn met sociale programma's.
Goed verwoord, maar voor mij maakt dat geen verschil, ik neem ze dat even kwalijk. Ga dan gewoon niet stemmen.
Dat zeiden ze van die mannen ook vlak nadat ze verkozen werden. "Het zal wel allemaal zo erg niet worden"..Langs de andere kant zorgt zo een systeem er wel voor dat de kandidaat die veel stemmen haalt (anders gaat die sowieso niet door in de eerste ronde) én die de minste kiezers voor de borst stoot (anders haalt die het niet in de 2e ronde), het uiteindelijk wel haalt. Liepen veel Amerikanen warm voor een ouwe bok zoals Biden? Nee, maar hij was gewoon de grijze muis waar je weinig tegen kan hebben. In tegenstelling tot het bruut geweld van Trump.
Enfin, ik zou ons systeem van coalities met 7 partijen waarin niemand z'n dada vindt zo willen inruilen voor het Franse systeem.
Moest ik Fransman zijn, tout sauf Macron le néolibéral. Die man is gewoon ouwe Thatcher-politiek, alleen met een wat jonger gezicht.
Zo wordt het waarschijnlijk een race tussen de fans van Macron en de fans van Le Pen. En ik denk dat Le Pen meer echte fans heeft dan Macron.
Moesten alleen de echte fans van Biden zijn gaan stemmen, dan zaten we nu nog met Trump.
Enfin, Le Pen is voor mij (als zoon van migranten) ook een paar bruggen te ver, maar je moet ook niet te naïef zijn door te denken dat de scherpe kantjes er niet meteen gaan afvallen als ze het haalt van Macron. Le Pen is tenslotte ook geen Bolsonaro, Trump, Mélenchon of Zemmour eh.
Enfin, Le Pen is voor mij (als zoon van migranten) ook een paar bruggen te ver, maar je moet ook niet te naïef zijn door te denken dat de scherpe kantjes er niet meteen gaan afvallen als ze het haalt van Macron. Le Pen is tenslotte ook geen Bolsonaro, Trump, Mélenchon of Zemmour eh.
Uiteraard is er ruimte voor verbetering, op bepaalde vlakken al wat meer dan andere, maar ik denk wel dat België een v/d beste landen is om in te leven. Ik ben misschien niet in het juiste gezin geboren en daar mijn pech mee gehad, maar wel in het juiste land dan toch tenminste.
Ik denk dat het omgekeerde waar is. De scherpe kantjes die ze er de laatste jaren eigenhandig afgevijld heeft, zullen dan snel terug komen. Het lijkt me in ieder geval zeer naief om vanuit zo een gedachtengang (zo erg zal het wel niet worden) op extremen te stemmen.
Dit, onbegrijpbaar.Als België een van de beste landen is om in te leven, waarom stem je dan op zo'n radicale partij als PVDA?
"Le Pen is tenslotte ook geen Melenchon?"Enfin, Le Pen is voor mij (als zoon van migranten) ook een paar bruggen te ver, maar je moet ook niet te naïef zijn door te denken dat de scherpe kantjes er niet meteen gaan afvallen als ze het haalt van Macron. Le Pen is tenslotte ook geen Bolsonaro, Trump, Mélenchon of Zemmour eh.
Maar wat ben je met een Macron die alleen denkt in macro-economische termen maar voor de rest alleen denkt aan pr en zijn rijke vriendjes. Economisch heb ik dan toch veel liever Le Pen.
Economic policy
On energy, Le Pen advocates a policy of energy independence for France, with a strong emphasis on support for nuclear and hydroelectric power. Le Pen is strongly opposed to wind power, proposing a moratorium on new wind energy development on both sea and land from 2022 and the eventual dismantling of all current wind turbines.[158] Le Pen favours protectionism as an alternative to free trade.[40] She supports economic nationalism,[159] the separation of investment and retail banking,[160] and energy diversification,[161] and is opposed to the privatization of public services and social security,[162] speculation on international commodity markets,[162] and is opposed to the Common Agricultural Policy.[163]
Le Pen is opposed to globalization, which she blames for various negative economic trends, and opposes European Union supranationalism and federalism, instead favouring a loosely confederate 'Europe of the Nations'.[164] She had called for France to leave the Eurozone[165] and for a referendum on France leaving the EU.[166] However, as of 2019, she no longer advocates for France to leave the EU or euro currency.[148] She has been a vocal opponent of the Treaty of Lisbon,[167] and opposes EU membership for Turkey and Ukraine.[168][169] Le Pen has pledged to take France out of NATO and the US sphere of influence.[19] She proposes the replacement of the World Trade Organization[170][171] and the abolition of the International Monetary Fund.[172]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ergens voor zijn betekent ook niet per se dat dat goed is. Je kan voor de doodstraf zijn, je kan voor genocides zijn, enzovoort. Macron en de meesten hier zijn ook anti-Rusland. Velen onder jullie zijn ook anticommunist. Ergens voor zijn of ergens tegen zijn wil niet per se alles bemoeilijken of dat dat noodzakelijk goed is. Anti-alles zijn is dus geen argument. Je kan van alles een "anti" of een "pro" maken, omdat je hetzelfde op veel verschillende manieren kan verwoorden.Le Pen denkt toch ook vooral aan haar rijke vriendjes? Te beginnen met de allerrijkste: Poetin.
En haar 'economic policy' samenvatting op wikipedia is ook op zijn minst frappant te noemen...
Die is in feite dus "anti-alles". Anti-EU, anti-eurozone, anti-WTO, anti-NAVO, anti-IMF... anti-windenergie ook om een of andere reden.
Dat is 'make France great again', door samenwerking met andere landen stop te zetten of te bemoeilijken
Ik krijg daarbij hetzelfde gevoel als bij de Britse pro-brexit politiekers: ze willen vooral zelf opnieuw alle touwtjes in handen hebben, zonder dat Brussel erop toekijkt. En naar mijns inziens niet ten voordele van 'le peuple', maar vooral ten voordele van hun eigen portemonnee.
De populist uithangen is gemakkelijk als je aan de zijlijn staat. Wanneer je effectief moet besturen en dus botst op de mogelijkheden van de realiteit is dat heel wat minder makkelijk. Zelfs Trump kon brullen zoveel hij wil, hij werd constant teruggefloten door rechters, senaat/lagerhuis en mensen van z'n eigen administratie. En de Franse democratie is dan zelfs nog robuuster dan de Amerikaanse, dus moest Le Pen effectief verkozen worden dan zal dat (denk ik) 'goed' meevallen. Het zal een tijdelijke tegenwind voor Europese integratie, etc. zijn ja. Maar wat ben je met een Macron die alleen denkt in macro-economische termen maar voor de rest alleen denkt aan pr en zijn rijke vriendjes. Economisch heb ik dan toch veel liever Le Pen.
Het is daar nog te bekijken welke wind zal waaien bij de midterms en of dat al een voorgevoel geeft voor 2024. Tot hiertoe heeft Joe Biden absoluut geen gemakkelijk parcours gehad en is Oekraïne een "welgekomen" afleiding voor binnenlandse problemen.Als Trump gewonnen had, dan zou ik het wel nog eens willen zien hebben hoe goed de democratische structuur in de VS nog kon standhouden. Kijk naar Turkije, kijk naar Hongarije. Langzaam maar zeker worden die democratieën door autocratische populisten omgevormd tot dictaturen. Trump ging nu al richting staatsgreep, als hij effectief nog eens 4 jaar had ... Pure naïviteit.
Lekker transparant duidelijk maken dat je niets meer zou zijn dan een Russische mol in Parijs.![]()
Marine Le Pen wil Frankrijk weer uit militair commando van NAVO halen en betere samenwerking met Rusland na oorlog | VRT NWS Nieuws
In Frankrijk heeft de radicaal-rechtse presidentskandidate Marine Le Pen haar visie op het buitenlands beleid voorgesteld. Daarin ziet ze mogelijkheden voor opnieuw betere relaties tussen Europa en Rusland eens de oorlog in Oekraïne voorbij is. Tegelijk wil Le Pen haar land uit de geïntegreerde...www.vrt.be
Volgens mij zit bij Le Pen toch een serieuze vijs los, nadat rusland zijn lusten botgevierd heeft op oekraïne terug te willen samenwerken met die schurkenstaat. Volledig van het padje.
Het is al lang geweten maar om dat zo in volle verkiezingen los te verkondigen.. Rare tactiek.![]()
Marine Le Pen wil Frankrijk weer uit militair commando van NAVO halen en betere samenwerking met Rusland na oorlog | VRT NWS Nieuws
In Frankrijk heeft de radicaal-rechtse presidentskandidate Marine Le Pen haar visie op het buitenlands beleid voorgesteld. Daarin ziet ze mogelijkheden voor opnieuw betere relaties tussen Europa en Rusland eens de oorlog in Oekraïne voorbij is. Tegelijk wil Le Pen haar land uit de geïntegreerde...www.vrt.be
Volgens mij zit bij Le Pen toch een serieuze vijs los, nadat rusland zijn lusten botgevierd heeft op oekraïne terug te willen samenwerken met die schurkenstaat. Volledig van het padje.