Franse politiek

Wie denk/hoop je dat het wordt?

• Macron

• Le Pen

• Pécresse

• Zemmour

• Mélenchon

• Hidalgo

• Jadot

• Andere

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ik snap er ook geen zak van eerlijk gezegd. Net wanneer het hele Poetin-verhaal een beetje van haar af leek te glijden rakelt ze het zelf weer op. Kan mij eigenlijk niet inbeelden dat daar veel mensen op zitten te wachten, zelfs onder extreem-rechts.
Tja, wiens brood men eet ... en binnen Europees extreemrechts wordt al jaren gedweept met Putin en andere autoritaire leiders, en gedroomd van een blank, conservatief Europa van Lissabon tot Moskou. Bovendien leeft een deel daarvan compleet buiten de realiteit, en slikken die de propaganda van Rusland als zoete koek. Niet toevallig ook vaak de mensen die "kritisch" waren ten opzichte van corona(vaccins).

FQK4TIGXoAU09rf

Melenchon doet het goed onder stemgerechtigden die in Bolivia wonen en grote delen van vooral Noord-Afrika en ook Zuidoost-Afrika. Verder ook in Laos, Mongolie, Turkije en IJsland.

Zemmour is vooral sterk in Rusland, vooral onder Russische Fransen in Moskou en Sint-Petersburg. Maar ook in Israël (Tel Aviv en Jeruzalem) en verder ook in Miami.

Volgens mij zit bij Le Pen toch een serieuze vijs los, nadat rusland zijn lusten botgevierd heeft op oekraïne terug te willen samenwerken met die schurkenstaat. Volledig van het padje.

Misschien dat ze daarmee de Zemmourkiezers in Rusland zal overtuigen, maar de rest zal mooi Macron stemmen.

Waarom al dat gedoe rond zijn borsthaar.

1. Ik ben geen fan van politici die zich op zo een manier proberen te profileren. Het is alsof ze proberen te vissen met stemmen door af te vallen, door hun imago en looks aan te passen. Ja, het speelt een rol, duidelijk, zeker in tijden van sociale media. Maar wees bovenal jezelf.

2. Rond borsthaar zelf, ik zie eigenlijk niet in waarom dat niet zou moeten kunnen. Ik vind het een "mooie foto" en ook gedurfde foto. Ik vind het belachelijk dat mannen zich ontharen (en idem voor vrouwen).

3. Dat Herman De Croo daar in de krant zo van dit is "not done" over doet, vind ik veel meer aanstootgevender dan 1. . Macron poseert zich op een manier om stemmen te vergaren, het is natuurlijk campagne. Maar dit is lijnrecht tegenover de etiquette. Ik ben dan juist blij dat een wereldleider tegen die etiquette ingaat, en op een normale manier positioneert voor een foto in plaats van zoals een opgemaakte mannequin. Anders gezegd: weg met de etikette. En tegelijkertijd is het een stem voor je te uiten zoals je wilt, en niet zoals "het hoort". Hij stelt zich tegelijkertijd mannelijker op, terwijl hij ook de pro-diversiteitspositie inneemt met deze foto.

Slag gewonnen door Macron.

Zelensky voor het debat nog eens opvoeren is écht niet goed te praten. Ik begrijp hun heilige schrik voor Le Pen maar dit is propaganda pro-Macron en niks anders. Alsof Le Pen zou vragen dat Orban nog snel een paar woorden zou zeggen. Macron heeft erg zwaar ingezet op de demonisering van Le Pen, nog vijf jaar Macron en Frankrijk heeft generaties zoals het VK na de sluiting van de mijnen. (Ik ben niet pro LP)

Ben het debat aan het volgen. Die Le Pen is gewoon weer dezelfde populistische zever aan het vertellen. :lol:

Ben het debat aan het volgen. Die Le Pen is gewoon weer dezelfde populistische zever aan het vertellen. :laugh:
Ook aan het kijken.
Macron inderdaad inhoudelijk sterker in dit debat. Charismatischer ook.
Maar... wat een arrogante kwal zeg. Hij onderbreekt haar constant (totaal niet zo in de andere richting), vaak op een belerende toon. Steekt enorm tegen.
Hij straalt minachting uit, terwijl Le Pen hier eigenlijk best rustig en respectvol overkomt.

Mjah.

Ik ben toch niet overtuigd van Macron. Weet ook niet veel te vertellen en die staatschuld is nu ook niet echt iets om mee uit te pakken.

Plus zijn gehele houding. Het is jammer dat het Le Pen is aan overzijde maar mag best afgestraft worden.

Ik ben toch niet overtuigd van Macron. Weet ook niet veel te vertellen en die staatschuld is nu ook niet echt iets om mee uit te pakken.

Plus zijn gehele houding. Het is jammer dat het Le Pen is aan overzijde maar mag best afgestraft worden.
Ale weeral de zoveelste verkiezing (VS nu Frankrijk) waar je eigl voor geeneen vd 2 wilt stemmen , maar dan gaat stemmen om wie je het meest haat ne kloot af te trekken .

Heb deze ochtend 50 min naar t debat gekeken. Wat een verschil met het debat tussen zemmour en melenchon. Hier laten ze elkaar uispreken en hebben ze ongeveer evenveel spreektijd.

Over die lening van le pen, is er veel mist en vermoed dat er idd meer achter te zoeken valt (le pen: pro russisch), eveneens was le pen niet echt duidelijk wat ze echt wilt met de Europese unie.
En k vind dat le pen wel gelijk heeft over dat hij eerder energie cheques wilt geven ipv de btw te verlagen want de personen zoals le pen en hijzelf (met een groot loon) kunnen de energieprijzen wel betalen. Hij haalde t voorbeeld dat er een brw verlaging was voor de horeca en dat de horeca prijzen t zelfde waren gebleven.
Op de eerste 50 min, was macron beter dan le pen.

Het vervolg van t debat bekijk ik in de komende dagen.

Ik vermoed dat Le Pen hier eventueel wat Zemmourianen is kwijt gespeeld. Het valt niet te onderschatten hoe intellectualistisch die kiezers en de Franse cultuur zijn. Het was op intellectueel vlak een duidelijke nederlaag voor Le Pen.

Als Macron het zou halen, zal het de eerste keer sinds Chirac in 2002 (tegen papa Le Pen) zijn dat een Franse president herverkozen raakt. Dat is dan toch wel een prestatie?

Weet iemand een goeie livestream om te volgen?

Livestream? Mensen mogen in de steden tot 20 uur stemmen, pas daarna krijg je de eerste échte uitslagen.
Wil je het gekrakeel van allerhande "experts" horen, zap dan gewoon naar de France TV zenders, TF 1, CNews, etc.

Als Macron het zou halen, zal het de eerste keer sinds Chirac in 2002 (tegen papa Le Pen) zijn dat een Franse president herverkozen raakt. Dat is dan toch wel een prestatie?

Tgoh, een prestatie. Als Macron wint is dat door de afkeer tegen Le Pen, niet omdat die neoliberaal zoveel mensen happy heeft gemaakt tijdens zijn presidentschap. Moest de kandidaat van rechts niet Le Pen hebben geheten, hij/zij was nu al gewonnen. Die naam is letterlijk en figuurlijk te aangebakken. 😂 Enfin, ik vind beide kandidaten compleet waardeloos.

Tgoh, een prestatie. Als Macron wint is dat door de afkeer tegen Le Pen, niet omdat die neoliberaal zoveel mensen happy heeft gemaakt tijdens zijn presidentschap. Moest de kandidaat van rechts niet Le Pen hebben geheten, hij/zij was nu al gewonnen. Die naam is letterlijk en figuurlijk te aangebakken. 😂 Enfin, ik vind beide kandidaten compleet waardeloos.
Het is niet zoals bij de Amerikaanse verkiezingen waar je maar twee realistische kandidaten hebt. Macron heeft ook het meeste stemmen gehaald in de eerste ronde en daar spelen zo'n antistemmen een pak minder en ik denk dat het ook de eerste keer is sinds Chirac dat een Franse zittende president daarin slaagt.

2002 is natuurlijk zo lang geleden niet dus zo spectaculair is dat niet maar de Fransen zien er blijkbaar toch wel iets in.

Laatst bewerkt:
opkomst momenteel lager dan verwacht volgens de pers , zou nog spannend kunnen worden .M isschien teveel mensen die denken dat het in de pocket is voor Macron maar meestal zijn het ontevreden personen die gaan stemmen.
Zou wel eens weer het Hillary vs Trump scenario kunnen zijn waar iedereen ook dacht dat Hillary wel zou winnen

opkomst momenteel lager dan verwacht volgens de pers , zou nog spannend kunnen worden .M isschien teveel mensen die denken dat het in de pocket is voor Macron maar meestal zijn het ontevreden personen die gaan stemmen.
Zou wel eens weer het Hillary vs Trump scenario kunnen zijn waar iedereen ook dacht dat Hillary wel zou winnen
Dan is Frankrijk en bij uitbreiding de rest van Europa gesjost. Zou mij dus niets verbazen.

Le Pen zal serieus beter moeten doen dan verwacht. En in de eerste ronde deed ze het niet echt beter dan verwacht.

Le Pen doet het wel goed in de overzeese gebieden, en wint nu Guadeloupe, Martinique en Frans Guyana, die in 2017 door Macron werden gewonnen.

FRHoX7rWQAAJk9Q

Results for Macron, today vs 2017:
Guadeloupe: 30% vs 75%
Martinique: 39% vs 77%
French Guiana: 39% vs 65%

Le Pen dus de "black vote" gewonnen op die eilanden gezien de overgrote meerderheid zwart is, en maar een kleine minderheid blank.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan