Mnee, maar we hebben wel een maatschappij waar uw best doen en binnen de lijntjes kleuren vaak beloond wordt met moeten afgeven voor degenen die dat niet doen. (Zowel naar boven als naar onder trouwens) En ik begrijp best dat dat frustrerend is.
Hiermee ga ik trouwens akkoord hoor, zo hebben we recent ook meer dan genoeg gezien dat we als maatschappij vaak geen antwoord hebben op mensen die er de kantjes afrijden op allerhande vlakken, of zich gewoon asociaal opstellen. Maar ik heb wel de indruk dat overtredingen binnen wat mensen de "eigen klasse" vinden, met de mantel der liefde worden bedekt, terwijl we dan van de "rijken" en zeker de "sukkelaars" beter verwachten. Een zelfstandige die 40 jaar lang stelselmatig zaken van facturen laat verdwijnen en cash laat betalen, dat is een harde werker voor velen en die laten we beter met rust. Maar iemand met een sociale woning, daar moeten we eens met de kam door zijn leven gaan.
Ik ben dan ook zelf wel voorstander aan meer opvolging en duidelijke sancties voor overtredingen, in dit geval, omdat het over sociale woningen gaat, vind ik het ook wraakroepend dat mensen misschien een eigendom in het buitenland hebben, of op een andere manier eigenlijk gewoon een plaats afnemen van mensen die helemaal niets hebben. Maar ik trek de grens bij een soort van morele evaluatie of je wel hulp verdient. Ook blijft het probleem: wat doe je met mensen die consequent alles aan hun laars lappen, verdienen die nog basisrechten? In principe wel, hoe moeilijk ze het de maatschappij ook maken.
Punt blijft dat ik echt niet zie hoe gewoon op de private markt vertrouwen, zoals
@Patj voorstelt, zou werken. Het klinkt allemaal goed natuurlijk, dat regelt zichzelf wel, mensen moeten gewoon kleiner gaan wonen. Maar de realiteit waar er dan 10 man in een appartementje woont dat wordt uitgeperst door een huisjesmelker, lijkt me toch moeilijk te ontkennen.
Misschien anekdotisch, maar het is nu eenmaal zo: Vlakbij waar ik woon is een nieuwe woonwijk gebouwd. 3 huizen daarvan moesten sociale woningen zijn. De woningen zijn splinternieuw, tuin aangelegd, volledig afgewerkt. Mooi ontworpen. Bij alle 3 de woningen staat op de oprit een recente premiumwagen. 1 gezin is daar alleen in het weekend dus die hebben nog een andere verblijfplaats. Van het andere gezin werken de vaders en zijn de moeders de ganse dag thuis.
Daarnaast een identieke kavel met een gezin dat werkt, tuin nog niet afgewerkt want zijn nog aan het sparen, binnenin nog niet afgewerkt want zijn nog aan het sparen. Op hun oprit staat een wagen van 15j, want ja, sparen voor de afwerking van hun huis/tuin. Aan de andere kant een werkend gezin dat zelf al een hele tijd aan het werken is aan hun huis. En zo zijn er in die wijk nog enkelen die hard aan het werken zijn om hun huis/tuin af te werken. En dan nog de moeilijke combinatie met werken en kinderen opvangen in de vakanties.
In die wijk wekt het toch wel heel wat wrevel op. Als buitenstaander zou je denken dat die 3 sociale woningen de beter begoede bewoners zijn van die wijk. Tijdens de zomervakantie staan die drie sociale woningen leeg (bewoners naar het buitenland).
Best mogelijk dat die mensen frauderen, maar anderzijds is het bij zo'n anekdote zonder echte details ook makkelijk veronderstellingen te maken natuurlijk. Uiterlijk vertoon met premiumwagens, en geen geld voor basisbehoeftes, is nu wel denk ik iets dat je bij mensen met lagere socio-economische posities vaker ziet. Dat een ouder thuisblijft is niet meteen negatief, al zou het dan natuurlijk wraakroepend zijn dat de crèche dan aan sociaal tarief met de kinderen wordt belast. Ook ja, ik vermoed buitenlandse roots, dan kan je ook je verlof opsparen en naar je roots terugkeren tijdens de zomer natuurlijk, om daar goedkoop bij familie te verblijven. Als ze er effectief enkel in het weekend verblijven, is dat natuurlijk iets om te bekijken, aangezien er zo ook plaats wordt ingenomen van andere mensen.
Dat er dan mensen met twee gaan werken en het amper kunnen bolwerken dit zien en daar lastig van worden, kan ik begrijpen, al kunnen we die mensen hun rekening ook maken vanop het forum natuurlijk, misschien geven ze te veel uit?

Ik zever hé, maar eigenlijk dat wat er met die mensen in sociale woningen hier toch wel vaak gebeurt.