Fraude bij sociale woningen

Paul De Grauwe is het daar alvast volkomen mee eens.

[Hij is dan ook al een tijd geen naïeve aanhanger meer van de, haast als religieuze cultus bedreven, Neoliberale waan(zin).
Verstand komt met de jaren zeker].
Ik herinner me nog een debat van jaren geleden tussen De Grauwe en andere economen, ten tijde van de Griekse crisis.
Daar wierpen ze De Grauwe nog voor de voeten dat hij er zelfs in zou slagen om naar landen zoals Griekenland of Italië met enorme begrotingstekorten toe te stappen en ze zou durven aanraden om nog veel meer geld te blijven uitgeven om hun problemen op te lossen. De Grauwe zijn visie is op z'n lichtst simplistisch te noemen, hij claimt gewoon dat overheden at infinitum moeten lenen en geld blijven voorschieten. Dat pakt niet in een vrije markt zoals degenen waarin we ons vandaag bevinden.

In Nederland ben je verplicht om sociale zekerheid privé af te sluiten. Iets wat een stuk duurder is dan in België maar niet onder "overheidsbeslag" valt omdat het bij de privé terecht komt. Maar het is wel een verplichting, dus wel een verplichte kost.
Dat valt eigenlijk nog heel goed mee. Het is duurder dan in België, maar je verdient ook wel meer in Nederland.
Mijn ogen zijn toch eens serieus opengegaan toen ik vergeleek met mijn familie in Nederland. En ik heb ook een vriend die eerst in België werkte en nu in Nederland en hij merkt ook dat hij aan het einde van de rit meer geld overhoudt dan in België.

Dat valt eigenlijk nog heel goed mee. Het is duurder dan in België, maar je verdient ook wel meer in Nederland.
Mijn ogen zijn toch eens serieus opengegaan toen ik vergeleek met mijn familie in Nederland. En ik heb ook een vriend die eerst in België werkte en nu in Nederland en hij merkt ook dat hij aan het einde van de rit meer geld overhoudt dan in België.
Zegt men toch ook vaker, beter wonen in België en werken in Nederland.

Enkel plaats van werken vergelijken zegt niet alles.

Maar die vriend waarover ik spreek en mijn familie wonen in Nederland. Dus ik kan het totaalplaatje vergelijken.
Hoe dan? Mag je gerust over uitwijden, hoe je aan de hand daarvan het totaalplaatje kunt vergelijken? Maakt toch niet uit waar die precies woont? Ik ben precies niet mee.

Hoe dan? Mag je gerust over uitwijden, hoe je aan de hand daarvan het totaalplaatje kunt vergelijken? Maakt toch niet uit waar die precies woont? Ik ben precies niet mee.
Het simpelste voorbeeld is die vriend van mij, hij is voor exact dezelfde job naar Nederland verhuist. Dus hij kan 1 op 1 vergelijken in kost.
En hij merkt dat hij meer overhoudt sinds hij in Nederland werkt. Ondanks het zo vaak gehoorde argument dat sociale verzekering zelf te betalen is.

Het simpelste voorbeeld is die vriend van mij, hij is voor exact dezelfde job naar Nederland verhuist. Dus hij kan 1 op 1 vergelijken in kost.
En hij merkt dat hij meer overhoudt sinds hij in Nederland werkt. Ondanks het zo vaak gehoorde argument dat sociale verzekering zelf te betalen is.
Je kan de totale maatschappij vergelijken op basis van één persoon?
Waarbij de kost van woonplaats niet eens veranderd?

Sorry, maar dat vind ik ronduit ridicuul. Het is niet omdat ik alle dagen met de auto ga werken dat ik automechanieker ben. Als in : het is niet omdat je in een situatie zit dat je er alles van af kent.

Je kan de totale maatschappij vergelijken op basis van één persoon?
Waarbij de kost van woonplaats niet eens veranderd?
De kost van woonplaats is veranderd, die persoon woont, leeft en werkt in Nederland.
En ik doe het niet alleen op basis van die ene persoon, maar op basis van wat ik kan vergelijken met mijn familie in Nederland en op basis van andere ervaringen dat ik hoor.
Die ene persoon is voor mij gewoon het simpelste voorbeeld omdat hij exact hetzelfde werk doet.
Sorry, maar dat vind ik ronduit ridicuul. Het is niet omdat ik alle dagen met de auto ga werken dat ik automechanieker ben. Als in : het is niet omdat je in een situatie zit dat je er alles van af kent.
Je vergelijking is hier wel scheef, je bedoelt zeker 'alle dagen aan de auto ga werken'. En dan kan je toch jezelf automechanieker noemen?
Niet voor alle auto's, maar voor die ene auto toch wel.

De kost van woonplaats is veranderd, die persoon woont, leeft en werkt in Nederland.
En ik doe het niet alleen op basis van die ene persoon, maar op basis van wat ik kan vergelijken met mijn familie in Nederland en op basis van andere ervaringen dat ik hoor.
Die ene persoon is voor mij gewoon het simpelste voorbeeld omdat hij exact hetzelfde werk doet.

Je vergelijking is hier wel scheef, je bedoelt zeker 'alle dagen aan de auto ga werken'. En dan kan je toch jezelf automechanieker noemen?
Niet voor alle auto's, maar voor die ene auto toch wel.
Neen, met de auto, niet aan de auto.

Het is niet omdat je in een bepaald land woont en werkt dat je dan het volledige financiële systeem van dat land door hebt.

Neen, met de auto, niet aan de auto.

Het is niet omdat je in een bepaald land woont en werkt dat je dan het volledige financiële systeem van dat land door hebt.
Dat hoeft toch ook helemaal niet? Als je merkt dat je koopkracht omhoog gaat, is dat toch het enige dat telt?

Dat hoeft toch ook helemaal niet? Als je merkt dat je koopkracht omhoog gaat, is dat toch het enige dat telt?

Het laatste wat ik er over zeg, want het is wat te ver aan het leiden.

Neen, één, of een handvol ervaringen, is niet voldoende om iets te zeggen over de maatschappij in zijn totaliteit.

Net zoals waar de discussie vandaan komt, hoe zeggen die ervaringen bv. Iets over sociale huisvesting in Nederland? Kun je toch niets naar extrapoleren?

Het laatste wat ik er over zeg, want het is wat te ver aan het leiden.

Neen, één, of een handvol ervaringen, is niet voldoende om iets te zeggen over de maatschappij in zijn totaliteit.

Net zoals waar de discussie vandaan komt, hoe zeggen die ervaringen bv. Iets over sociale huisvesting in Nederland? Kun je toch niets naar extrapoleren?
Je lult echt zoooo veel rond de pot.
Bekijk gewoon de belastingsschijven van al onze buurlanden en de UK.
Voor mijn part mag je zelfs de belgische belastingsvrije som van €9000 in rekening brengen en de voordelen van alle andere landen negeren.

Dan nog zal je constateren iedereen die een gemiddeld of hoger loon heeft veel meer zou overhouden moest die belast worden elders dan hier.
Naar West EU normen doet dit apenland het gewoon slecht. Je wordt zéér zwaar belast en je krijgt er relatief weinig voor terug.
Als je al rijk bent dan is dit land wel een pak interessanter.

Je lult echt zoooo veel rond de pot.
Bekijk gewoon de belastingsschijven van al onze buurlanden en de UK.
Voor mijn part mag je zelfs de belgische belastingsvrije som van €9000 in rekening brengen en de voordelen van alle andere landen negeren.

Dan nog zal je constateren iedereen die een gemiddeld of hoger loon heeft veel meer zou overhouden moest die belast worden elders dan hier.
Naar West EU normen doet dit apenland het gewoon slecht. Je wordt zéér zwaar belast en je krijgt er relatief weinig voor terug.
Als je al rijk bent dan is dit land wel een pak interessanter.

Je kunt niet uit een paar persoonlijke ervaringen/verhaaltjes een vergelijking maken tussen twee landen op financiëel-economisch vlak. Dat is wat ik zeg. Als je denkt dat te kunnen ben je gewoon uit je nek aan het lullen, om het in jouw woorden te zeggen.

Daarnaast slaat je verdere betoog toch ook nergens op? Ik ontken toch ook niet dat je in België te zwaar belast wordt op arbeid? Daar ga ik volledig mee akkoord, en dat mag men zeker op heel wat meer niveaus aanpakken dan enkel met de jobbonus zoals men nu weer aanmorrelt.

Maar dan zeggen dat je er relatief weinig voor terug krijgt, is de discussie ook wat oneer aan doen, want dat zegt eigenlijk niets. Dat is heel complexe materie, waarbij er wellicht ruimte voor verbetering is, maar er zijn ook gewoon zaken die hier top zijn. Ziekenzorg lijkt me daar eentje van, de Nederlanders komen zelf naar hier.

Je mag echt wel wat rustiger aan doen qua taalgebruik.

Er mag wat mij betreft aan de twee kanten ingegrepen worden:
  • Woonrecht? Langs de ene kant begrijpelijk dat sommigen dat als een recht zien, langs de andere kant wraakroepend toch dat sommige mensen een "recht" krijgen, al dan niet quasi gratis (als je een uitkering krijgt en vervolgens nog een sociale woning is dat de facto gratis) of aan een zeer voordelig tarief, waar anderen (kei)hard voor moeten werken, ook vaak niet met volle goesting of zelfs voor slechtere eindresultaten...
    Voor mensen met een handicap of mensen met een tijdelijke noodsituatie? Alle gebrip. Voor mensen die zouden moeten kunnen gaan werken, genre dat Eén programma ("Zorgen voor mama") maar ja, "burnout", werkloos, etc.
    Ach, suck it up denk ik dan, ik ben intussen al bijna een maand zwaar met tegenzin gaan werken, 't gaat ook, moeilijk, maar 't gaat.

Ik vind zo'n voorstel van woonkazernes dan misschien een beetje karikaturaal, maar ik begrijp waarom sommige mensen zich afvragen of het inderdaad minder mag zijn, als je ziet wat voor sociale woningen ze recent hier in de buurt hebben neergepoot, daar zitten betere woningen bij dan dat ik zelf en vele anderen privaat hebben kunnen kopen.

In plaats van sociale koopwoningen, moet men dan maar kijken naar systemen als erfpacht en/of een beperking op hoe lang je een sociale woning kan huren over je hele leven lijken mij dan niet onredelijk, zeker niet wanneer er wachtlijsten zijn.
    Het jammere aan woonkazernes is vooral weer wanneer er kinderen in het spel zijn... Maar een verplichting om dan voltijds te gaan werken lijkt me dan wél niet onredelijk, net als géén onbeperkt recht op die sociale woning voor de ouders, kinderen het huis uit en/of éénmaal een hoog genoeg inkomen? Naar de private markt of woonkazerne denk ik dan.

• De private markt mag ook aan "banden": huurinkomsten correct belasten en niet aan een fictief KI voor mensen die meerdere woningen verhuren (één vorige woning verhuren aan een voordeliger tarief, na verhuis moet nog kunnen), strengere controle op minimumkwaliteitsnormen anders géén verhuur, etc.

Slaagt de private markt er dan niet meer in voldoende kwalitatieve woningen te voorzien? Dan kan de overheid bijspringen, maar open voor iedereen, en niet enkel voor uitkeringsgerechtigden, vluchtelingen, etc. en wachtlijsten waar je als gewone sterveling nooit opgeraakt, want er heeft altijd wel iemand anders voorrang.

• Onderverhuur en illegale bewoning strenger tegen optreden. Je gaat me niet wijsmaken dat het feit dat alleen al in Brussel 100 000 illegalen rondlopen die ook allemaal ergens moeten wonen, géén invloed heeft op de woningmarkt en elders. Maar goed, laten we ons er maar over blijven verbazen hoe plots een kwart van de kiezers naar Vlaams Belang trekt... neen, ik niet voor de duidelijkheid. Maar nauwe familieleden van mij intussen wel. Triest, want die partij blijft een dubieuze, zelfs rotte kern hebben.

Er mag wat mij betreft aan de twee kanten ingegrepen worden:
  • Woonrecht? Langs de ene kant begrijpelijk dat sommigen dat als een recht zien, langs de andere kant wraakroepend toch dat sommige mensen een "recht" krijgen, al dan niet quasi gratis (als je een uitkering krijgt en vervolgens nog een sociale woning is dat de facto gratis) of aan een zeer voordelig tarief, waar anderen (kei)hard voor moeten werken, ook vaak niet met volle goesting of zelfs voor slechtere eindresultaten...
    Voor mensen met een handicap of mensen met een tijdelijke noodsituatie? Alle gebrip. Voor mensen die zouden moeten kunnen gaan werken, genre dat Eén programma ("Zorgen voor mama") maar ja, "burnout", werkloos, etc.
    Ach, suck it up denk ik dan, ik ben intussen al bijna een maand zwaar met tegenzin gaan werken, 't gaat ook, moeilijk, maar 't gaat.

Ik vind zo'n uitspraken toch altijd opmerkelijk. Jij mag ook van dat recht gebruik maken hé, je moet alleen voldoende miserie meemaken. Ik snap niet dat mensen zich tekort voelen gedaan omdat ze het te goed hebben.

Ook een burnout vergelijken met "ik ga tegen mijn zin werken", vind ik niet echt van veel empathie getuigen, maar wel in de lijn van je uitspraken in de armoedethread.

Ik vind zo'n voorstel van woonkazernes dan misschien een beetje karikaturaal, maar ik begrijp waarom sommige mensen zich afvragen of het inderdaad minder mag zijn, als je ziet wat voor sociale woningen ze recent hier in de buurt hebben neergepoot, daar zitten betere woningen bij dan dat ik zelf en vele anderen privaat hebben kunnen kopen.

In plaats van sociale koopwoningen, moet men dan maar kijken naar systemen als erfpacht en/of een beperking op hoe lang je een sociale woning kan huren over je hele leven lijken mij dan niet onredelijk, zeker niet wanneer er wachtlijsten zijn.
Het jammere aan woonkazernes is vooral weer wanneer er kinderen in het spel zijn... Maar een verplichting om dan voltijds te gaan werken lijkt me dan wél niet onredelijk, net als géén onbeperkt recht op die sociale woning voor de ouders, kinderen het huis uit en/of éénmaal een hoog genoeg inkomen? Naar de private markt of woonkazerne denk ik dan.
Ik vraag mij vooral af of er enige indicaties zijn dat zo'n karikaturale voorstellen een grote besparing met zich meebrengen of op enig vlak dan beter zijn. Want zo niet lijkt het mij vooral toch een voorbeeld van "er moet bespaard worden, bij een ander". Toen de woonbus werd afgeschaft las ik hier de gekste posts over hoe mensen virtueel geld verloren, hoe ze werkelijk bestolen werden omdat de staat de volgende X jaar hun krediet niet hielp aflossen. Maar onder de kansarmen, daar kan natuurlijk nog wel bespaard worden.

Dat zaken zoals sociale koopwoningen langs elke kant wringen, ik denk dat je daar weinig tegenstanders van gaat vinden.

[*]De private markt mag ook aan "banden": huurinkomsten correct belasten en niet aan een fictief KI voor mensen die meerdere woningen verhuren (één vorige woning verhuren aan een voordeliger tarief, na verhuis moet nog kunnen), strengere controle op minimumkwaliteitsnormen anders géén verhuur, etc.

Slaagt de private markt er dan niet meer in voldoende kwalitatieve woningen te voorzien? Dan kan de overheid bijspringen, maar open voor iedereen, en niet enkel voor uitkeringsgerechtigden, vluchtelingen, etc. en wachtlijsten waar je als gewone sterveling nooit opgeraakt, want er heeft altijd wel iemand anders voorrang.
Ik vind het nogal vreemd om in een algemene teneur dat alles teveel kost af te komen met een soort brede maatregel die voor iedereen de huurprijs moet drukken.

[*]Onderverhuur en illegale bewoning strenger tegen optreden. Je gaat me niet wijsmaken dat het feit dat alleen al in Brussel 100 000 illegalen rondlopen die ook allemaal ergens moeten wonen, géén invloed heeft op de woningmarkt en elders. Maar goed, laten we ons er maar over blijven verbazen hoe plots een kwart van de kiezers naar Vlaams Belang trekt... neen, ik niet voor de duidelijkheid. Maar nauwe familieleden van mij intussen wel. Triest, want die partij blijft een dubieuze, zelfs rotte kern hebben.
Uiteraard moet men optreden tegen huisjesmelkers en dergelijke, maar ik vermoed dat men weinig klachten krijgt daarover door het (vaak illegale) publiek dat daarbij huurt.

En de link met het VB, gohja de PvdA doet het ook niet slecht: meer geld uitdelen en meer sociale woningen dan maar? De algemene onvrede, vaak voor gepercipieerde of opgeblazen problemen, moet ergens naartoe zeker.

Laatst bewerkt:
Ik vind zo'n uitspraken toch altijd opmerkelijk. Jij mag ook van dat recht gebruik maken hé, je moet alleen voldoende miserie meemaken. Ik snap niet dat mensen zich tekort voelen gedaan omdat ze het te goed hebben.

Ook een burnout vergelijken met "ik ga tegen mijn zin werken", vind ik niet echt van veel empathie getuigen, maar wel in de lijn van je uitspraken in de armoedethread.

Eén, wie ben jij om te oordelen of iemand voldoende miserie heeft meegemaakt? Op een bepaald punt ben je zelf ook verantwoordelijk voor je eigen miserie en om keuzes te maken die die miserie niet verergeren.

Twee, jij kent mijn situatie ook niet, de afgelopen maand zowel professioneel als privé énorm diep gezeten wegens zware tegenslagen, maar ja, desondanks ook gewoon gaan werken, ondanks dat mijn huisarts gerust bereid was me een paar weken thuis te zetten. Oh, maar zeg het snel: die mensen met burnout hebben het nog erger natuurlijk, je kan het pas weten als je er zelf in zit!

Ik ken, des te meer sinds mijn huidige job, genoeg voorbeelden van bullshit-burnouts, van mensen die alles hebben waar ik jaloers op ben, maar die na een klein tegenslagje eventjes hun woning gaan verbouwen bijvoorbeeld.

Sorry, daar moet de rest van de samenleving niet onbeperkt voor betalen. Ik zou daar een maximumtermijn van 3 maanden ofzo opzetten en dan een plan van aanpak om terug te gaan werken: deeltijds in de huidige job en/of een andere job zoeken (ben daar zelf ook mee bezig, maar het vlot niet omdat ik nu éénmaal niet de meest happy indruk kan geven op sollicitaties momenteel, beetje een vicieuze cirkel).

Ik vraag mij vooral af of er enige indicaties zijn dat zo'n karikaturale voorstellen een grote besparing met zich meebrengen of op enig vlak dan beter zijn. Want zo niet lijkt het mij vooral toch een voorbeeld van "er moet bespaard worden, bij een ander". Toen de woonbus werd afgeschaft las ik hier de gekste posts over hoe mensen virtueel geld verloren, hoe ze werkelijk bestolen werden omdat de staat de volgende X jaar hun krediet niet hielp aflossen. Maar onder de kansarmen, daar kan natuurlijk nog wel bespaard worden.

Dat zaken zoals sociale koopwoningen langs elke kant wringen, ik denk dat je daar weinig tegenstanders van gaat vinden.

Woonbonus:
Met de woonbonus af te schaffen heeft men effectief mijn zus en velen van haar generatie ongeveer tot € 17 000 bestolen (inflatie vermindert uiteraard de waarde daarvan)(€ 34 000 als je haar vriend meetelt) Je kan dat virtueel noemen omdat je het nooit niet rechtstreeks in handen krijgt, maar uiteindelijk doet dat er niet toe. Geef me een papier waarop staat dat ik de komende 20 jaar, jaarlijks honderden euro's minder belastingen moet betalen, en ik teken dat meteen, desnoods met bloed, ook al krijg ik dat geld maar met mondjesmaat. Nu ja, voor mij doet dat er misschien niet meer toe, maar toch.

Wat mij betreft zouden alle belastingschalen en aftrekken voor iedereen gelijk moeten zijn, en is dat "verworven rechten- verhaaltje waar men steevast mee schermt gewoon een truc om alles voor de babyboomers gedaan te hebben (en te doen in de toekomst met hogere minimumpensioenen) maar de jongere generaties uit te buiten.

Juridisch kan dat verhaaltje waterdicht zijn, dat iemand met een woonlening voor 2020 of beter nog voor 2016 (zo ben ik overigens ook bestolen) meer geld mag aftrekken van zijn belastingen, terwijl anderen € 900 tot € 1500 meer moeten betalen. Moreel is het zo krom als de pest. Dan had men ook maar moeten verbieden dat woonleningen geherfinancierd konden worden aan lagere rentes, want daar hebben velen met een oude woonlening wél van geprofiteerd.

Sociale woonkazernes & rechtvaardigheid:
Je mag je inderdaad afvragen of dat wel wenselijk is zowel vanuit praktisch oogpunt als vanuit besparingsoogpunt (het zal misschien inderdaad zeker niet per se goedkoper zijn). Mijn opmerking was vooral dat ik dat begrijp vanuit het standpunt dat je tegenwoordig beter af kan zijn als werkloze die vooraan een wachtlijst voor een sociale woning geraakt is, dan als iemand die in een minder leuke en/of slecht betaalde job moet gaan werken en op de privémarkt terecht moet. Is dat rechtvaardig ten opzichte van die laatsten? Neen, denk ik dan. Vandaar dat beperkingen zowel in de vorm van geen sociale koopwoningen als een beperkte totaalduur van het huren van een sociale woning, me niet verkeerd lijken.

Ik vind het nogal vreemd om in een algemene teneur dat alles teveel kost af te komen met een soort brede maatregel die voor iedereen de huurprijs moet drukken.
Uiteraard moet men optreden tegen huisjesmelkers en dergelijke, maar ik vermoed dat men weinig klachten krijgt daarover door het (vaak illegale) publiek dat daarbij huurt.

Problemen hebben vaak meerdere kanten. Je kan klagen dat er te weinig sociale voorzieningen zijn, maar huurprijzen zouden voor iedereen op een rationele basis berekend mogen worden, ook mensen op de private markt. Ik zou huurprijzen voor woningen onder een bepaald E-peil bijvoorbeeld gerust ook durven begrenzen.

En de link met het VB, gohja de PvdA doet het ook niet slecht: meer geld uitdelen en meer sociale woningen dan maar? De algemene onvrede, vaak voor gepercipieerde of opgeblazen problemen, moet ergens naartoe zeker.

Je kan tekorten op de woningmarkt niet zien los van het verhaal rond migratie. Zowel illegaal (ook een krot neemt plaats in in de stad) als legaal (die mensen mogen terecht ook ergens wonen).
Je kan inderdaad de PvdA er ook bij betrekken, alleen moet je je dan weer afvragen waar die hun stemmen halen natuurlijk: mensen met een migratie-achtergrond en mensen die vinden dat je alles maar voor niets moet krijgen - de facto: communisten dus - zullen daarbij stevig oververtegenwoordigd zijn.

Ik snap niet waarom de post zo vol staat met zaken gelijk 'defacto communisten' ed. Helpt de discussie er ook niet op vooruit.

Verder vind ik het ook weinig nuttig om er altijd zo op individueel niveau in te duiken en de schuld bij 'de individu' te leggen, terwijl de cijfers duidelijk op een maatschappelijk probleem wijzen.

Eén, wie ben jij om te oordelen of iemand voldoende miserie heeft meegemaakt? Op een bepaald punt ben je zelf ook verantwoordelijk voor je eigen miserie en om keuzes te maken die die miserie niet verergeren.
Maar niet iedereen heeft de cognitieve of sociale bagage om goede keuzes te KUNNEN maken (vb financiële educatie is nog steeds iets wat je voor 99% uit je opvoeding mee moet krijgen)
Twee, jij kent mijn situatie ook niet, de afgelopen maand zowel professioneel als privé énorm diep gezeten wegens zware tegenslagen, maar ja, desondanks ook gewoon gaan werken, ondanks dat mijn huisarts gerust bereid was me een paar weken thuis te zetten. Oh, maar zeg het snel: die mensen met burnout hebben het nog erger natuurlijk, je kan het pas weten als je er zelf in zit!

Ik ken, des te meer sinds mijn huidige job, genoeg voorbeelden van bullshit-burnouts, van mensen die alles hebben waar ik jaloers op ben, maar die na een klein tegenslagje eventjes hun woning gaan verbouwen bijvoorbeeld.
Als iemand met blijvende gevolgen van een zware burn-out waardoor ik noch het aantal uren KAN werken dat ik zou willen, noch op het cognitieve niveau dat ik vroeger had, vind ik het enorm kwetsend dat je op basis van ofwel gebrek aan kennis, ofwel op basis van enkele leugenaars/profiteurs dan maar iedereen over dezelfde kam scheert.

Ik betwijfel absoluut niet dat jij even veel of zelfs meer ellende voelt op dit moment in je leven dan sommigen die zich wel thuis laten zetten, laat me daar duidelijk in zijn. Maar dat geeft jou niet het recht anderen hun situaties te beoordelen. Daar heb jij namelijk niet de juiste scholing voor gehad.
Sorry, daar moet de rest van de samenleving niet onbeperkt voor betalen. Ik zou daar een maximumtermijn van 3 maanden ofzo opzetten en dan een plan van aanpak om terug te gaan werken: deeltijds in de huidige job en/of een andere job zoeken (ben daar zelf ook mee bezig, maar het vlot niet omdat ik nu éénmaal niet de meest happy indruk kan geven op sollicitaties momenteel, beetje een vicieuze cirkel).
And again: jij hebt niet de juiste kennis om te gaan bepalen wanneer anderen wel of niet bekwaam zijn om te gaan werken.
Je hebt ook duidelijk weinig beeld van hoe zo een reïntegratie wordt aangepakt. Wordt er soms VEEL te laks opgetreden? Absoluut. Daar heeft niemand hier al iets anders over gezegd.
Sociale woonkazernes & rechtvaardigheid:
Je mag je inderdaad afvragen of dat wel wenselijk is zowel vanuit praktisch oogpunt als vanuit besparingsoogpunt (het zal misschien inderdaad zeker niet per se goedkoper zijn). Mijn opmerking was vooral dat ik dat begrijp vanuit het standpunt dat je tegenwoordig beter af kan zijn als werkloze die vooraan een wachtlijst voor een sociale woning geraakt is, dan als iemand die in een minder leuke en/of slecht betaalde job moet gaan werken en op de privémarkt terecht moet.
Maar omdat je er geen ervaring mee hebt, baseer je je absoluut nergens op!
Je hebt geen idee van hoeveel ze moeten "laten", van de sociale impact die een stempel van "nietsnut" met zich mee brengt, het stigma van in een sociale woonwijk te wonen,... Opnieuw heb je "een" beeld voor ogen en prop je iedereen maar in datzelfde vakje: mensen die niet vooruit WILLEN gaan.
Is dat rechtvaardig ten opzichte van die laatsten? Neen, denk ik dan. Vandaar dat beperkingen zowel in de vorm van geen sociale koopwoningen als een beperkte totaalduur van het huren van een sociale woning, me niet verkeerd lijken.
En daar ben ik het helemaal mee eens, rechten horen niet oneindig gegeven te worden, regelmatige evaluaties zouden een prioriteit moeten zijn zelfs.

Vriendelijke groeten,

Een "profiteur" van de sociale zekerheid.

Terug
Bovenaan