phate_13
Well-known member
Dat is anders nochtans een terechte opmerking.
Veel mensen ondervinden (tijdelijke) tegenslagen en zij zien hun plaatsen ingenomen door een groep mensen die zo gepokt en gemazeld in het systeem is. Als ik -die jarenlang bijgedragen heb aan het systeem- in de shit zou geraken, zal ik ergens vanachter op eender welke lijst eindigen. Ik mag dan wachten op hulp/steun omdat er een groep is die zich lekker gewenteld heeft in het systeem.Als mijn woning morgen in brand zou vliegen, en ik eindig op straat. Dan heeft het gros van de gemeenten geen noodwoning voor mij klaar hoor. Terwijl dat juist de bedoeling van sociale woningen moet zijn.
Waarom zou jij in een systeem van sociale woning moeten vallen na een brand? Je mag misschien vinden dat dat zo zou moeten zijn, maar dat is het niet het opzet.
En daarnaast, inderdaad, we werken per chance niet met clientilisme of met voorrang 'omdat je meer afgedragen hebt (volgens u)'. Zou ook maar triestig zijn, wil je misschien ook dat men in ziekenhuizen dat ook zo doet? U voorrang geven 'omdat je meer afgedragen hebt' tov. Mensen die daar al langer wachten of er letterlijk staan dood te bloeden?
Je zegt aan de ene kant dat je geen profiteurs wilt, maar zou wel een sociale woning moeten krijgen na brand, terwijl je wellicht perfect zelf in je woonnoden kan voorzien? Dat is toch de waanzin voorbij?
Dat is ook wraakroepend. En het systeem mag zeker wat bijgestuurd, daar zegt toch niemand anders hier iets over?Ondertussen staat familie X heel de dag niets te doen in sociale woning 1, weigeren ze Nederlands te leren of werk te zoeken. Familie Y heeft ondertussen sociale woning 2 met een fikse korting kunnen kopen en is nu ondertussen een goed verdienend middenklasse gezin met een BMW. Maar voor mij is er dan geen plaats. Ik mag dan ergens op de zetel bij familie of vrienden gaan wonen. Zoiets werkt wraakroepend.
Daarmee de enorme tekorten aan sociale woningen zeker?Het systeem van sociale woningen is te groot en veeeeeeeeeeeeeeeeeel te breed.
Neen, jij hebt het systeem niet door. Iedereen hier trekt het systeem in twijfel. Jij bent, sorry, een associale jaloerse zak, om het in uw woorden te zeggen, omdat je dat gewoon zo uit en mensen die het nodig hebben precies niets gund. Omdat je miljoenen mensen op straat of in een soort van strafkampen zou gooien omdat je er niet mee om kunt dat we mensen helpen, waarbij er dan enkele profiteurs tussen zitten. Terwijl, zoals JPV reeds heeft aangetoond, de kostprijs echt peanuts is voor de maatschappij. En dat het buiten de kostprijs voor de maatschappij, ook een kwestie is van de baten voor de maatschappij.Er mag door sommigen ook amper iets van controle zijn, want ja 'je gaat die mensen toch niet lopen te ambeteren, want wie zijn wij om te bepalen wat problemen zijn?' En trek je het systeem in twijfel, dan ben je één of andere asociale, jaloerse zak. Het systeem werkt niet, is fraudegevoelig en kost de maatschappij veel te veel, tijd om het grondig te veranderen.
Zo kiest men er momenteel bv. Juist voor om sociale woningen te spreiden ipv ghettos te creëren. Maar jij zou juist weer het omgekeerde gaan doen. Mensen, en hun kinderen, verdoemen tot hun lot kost op lange termijn meer aan de maatschappij dan mensen kansen geven.
@nestorius als dat gebeurd is, is dat verschrikkelijk op persoonlijk niveau. Mijn medeleven, maar de vergelijking gaat hier niet echt op. Buiten een goede omkadering om om te gaan met dat verdriet kan men voor jou weinig doen. In het geval van een woonprobleem kan men veel meer doen.
. Op zich niks tegen dat ze zo'n grenzen stellen, maa rhet zal idd niet het verschil maken.