Fraude bij sociale woningen

Ik vind dit systeem ook geen goed idee, het ontmoedigt sparen wat toch ook niet onbelangrijk is. Ik vind de grens voor een alleenstaande van € 25000 ook te laag, dat is onvoldoende voor eigen inbreng voor de aankoop van een deftige woning elders.

Anderzijds mag er wél een soort van vermogensevaluatie komen van mensen die een sociale woning betrekken.
Erft iemand die in een sociale woning woont voldoende (hetzij geld hetzij een andere woning van voldoende kwaliteit)? Of wint die zelfs de lotto?
Dan zou die persoon wél moeten vertrekken wat mij betreft, maar daar schiet deze wetgeving dan weer te kort.
Erf je? Ah, dan kan je dus wel dat huis verkopen en daar een dure sportwagen, wat kunst, wat goud dat je in een kluis stockeert, etc. van kopen, en ondertussen wel goedkoop op kosten van de rest van de samenleving blijven leven? Niet oké.
Zal altijd moeilijk zijn om een norm te bepalen. Ik vind 25.000 ook wel erg laag (en moeilijk te controleren, zie eerdere posts).

Anderzijds ben ik van overtuigd dat een bewoner van een sociale woning na een grote financiële meevaller wel vanzelf zal vertrekken. Denk niet dat er een lottomiljonair in op de luchtbal zal blijven wonen.

Anderzijds ben ik van overtuigd dat een bewoner van een sociale woning na een grote financiële meevaller wel vanzelf zal vertrekken. Denk niet dat er een lottomiljonair in op de luchtbal zal blijven wonen.
Buiten dat het tegenvoorbeeld ervan hier al gegeven is:
Ons mama heeft ook een sociale woning en na een erfenis een spaarpot waar ze gerust een flatje/éénpersoonsappartementje zou kunnen kopen (wel invalide en nood aan mantelzorg die ze in dat complex wel krijgt). Die mensen redeneren 'waarom dat opdoen aan een eigen woning? Alles wordt hier voor ons onderhouden en vernieuwd. Laat ons met dat geld op de rekening maar genieten van het leven en wat overhouden voor de dag dat we moeten worden opgenomen in een zorginstelling.' In haar straat woont een hele familie (ouders/2 broers en zus) waarvan elk gezinslid een woning heeft gekregen omdat in dien goeie oude tijd de burgemeester hun toenmalige buurman was. De ouders waren zelfstandig aannemer, de boel verkocht en via laag pensioentje in aanmerking gekomen voor sociale woning. De kinderen werken in loondienst in de zaak verder, geen dik salaris maar wel goed gecasht bij de verkoop.
En natuurlijk ook dat er ook andere sociale woningen/wijken zijn dan luchtbal.

Dat zijn duidelijke uitzonderingen en waar gerust controle op mag komen.
Maar laat ons nu niet doen dat de norm is.
Veel van die sociale huurwoningen zijn contracten van onbepaalde duur van mensen die daar in het verleden op een gegeven moment voor in aanmerking kwamen en waar dan geen controle meer op gebeurd is.
Ik denk dat ik in het begin van mijn carrière met mijn startjob er ook voor in aanmerking had kunnen komen, als ik er dan nu al jaren in die huurwoning zat met een contract van onbepaalde duur kon ik er ook in blijven zitten en geld ophopen.

Persoonlijk ben ik meer voorstander van een veel flexibeler systeem (geen contracten van onbepaalde duur of +5 jaar), maar echt korte termijn contracten waarbij ze dan strikt nagaan hoeveel cash ze op de bankrekening hebben staan, hoe fel hebben ze het echt nodig, .... En roteer dan in die woningen. Nu blijft het steken in een soort win for life systeem.

Dat zijn duidelijke uitzonderingen en waar gerust controle op mag komen.
Maar laat ons nu niet doen dat de norm is.
Dat is het probleem. Ik vermoed ook dat het uitzonderingen zijn maar noch ik, noch jij weet dat met zekerheid. Want die mensen maken geen misbruik maar gebruik van het systeem... Dus zelfs als er controle op fraude is, zullen die mensen hier niet mee aan het licht komen.

En was als voorbeeld om aan te kaarten dat zijn gevoel zeker niet altijd met de realiteit overeen komt.

Dat is het probleem. Ik vermoed ook dat het uitzonderingen zijn maar noch ik, noch jij weet dat met zekerheid. Want die mensen maken geen misbruik maar gebruik van het systeem... Dus zelfs als er controle op fraude is, zullen die mensen hier niet mee aan het licht komen.

En was als voorbeeld om aan te kaarten dat zijn gevoel zeker niet altijd met de realiteit overeen komt.
Precies. Als de regel is dat er geen 25k op de spaarrekening mag staan, dan zullen mensen ervoor zorgen dat ieder overschot onder de matras, in een kous of kluis beland, in hun eigen huis of onder beheer van zoon- of dochterlief.

Hoeveel mensen kiezen om deeltijds te werken en hoeveel kunnen in de praktijk niet anders omdat de job niet voltijds bestaat, niet combineerbaar is met kinderopvang,.... ?
En hoeveel zijn er die officieel deeltijds (of helemaal niet) werken, omdat ze in het zwart werken?

In plaats van dit soort knutselwerk zou men beter eens nadenken hoe men de types aanpakt die officieel op invaliditeit staan 'met rugklachten' en met de krukken naar het OCMW huppelen maar de volgende dag geld verdienen met oud ijzer ophalen, terrassen aanleggen, tuinonderhoud of illegaal spul verkopen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen uit hun sociale woning zetten indien ze te veel verdienen zie ik niet zitten, dan krijg je ghetto wijken met enkel de armsten.
Best wel de huur omhoog krikken naar een acceptabel niveau.

Veel van die sociale huurwoningen zijn contracten van onbepaalde duur van mensen die daar in het verleden op een gegeven moment voor in aanmerking kwamen en waar dan geen controle meer op gebeurd is.
Ik denk dat ik in het begin van mijn carrière met mijn startjob er ook voor in aanmerking had kunnen komen, als ik er dan nu al jaren in die huurwoning zat met een contract van onbepaalde duur kon ik er ook in blijven zitten en geld ophopen.

Persoonlijk ben ik meer voorstander van een veel flexibeler systeem (geen contracten van onbepaalde duur of +5 jaar), maar echt korte termijn contracten waarbij ze dan strikt nagaan hoeveel cash ze op de bankrekening hebben staan, hoe fel hebben ze het echt nodig, .... En roteer dan in die woningen. Nu blijft het steken in een soort win for life systeem.
Is sinds een aantal jaar al zo. Levenslange huurcontracten zijn allemaal omgezet naar contracten van 9 jaar.

Na 9 jaar komt er dan een herziening als de huurder nog wel aan de voorwaarden voldoet, zo niet opzeg.

Is sinds een aantal jaar al zo. Levenslange huurcontracten zijn allemaal omgezet naar contracten van 9 jaar.

Na 9 jaar komt er dan een herziening als de huurder nog wel aan de voorwaarden voldoet, zo niet opzeg.
Dat is al een verbetering, maar dan is die 9 jaar nog een lange periode vooraleer er een herziening bij komt kijken.
Dat zou idealiter al om de 3 jaar (max) komen.

Mensen uit hun sociale woning zetten indien ze te veel verdienen zie ik niet zitten, dan krijg je ghetto wijken met enkel de armsten.

Niet als sociale woningen geïntegreerd worden in "gewone" buurten en er in sociale projecten ook gewone koopwoningen gebouwd worden om diversiteit aan te moedigen (dus itt een lap grond omvormen tot 1 grote sociale wijk).

Niet als sociale woningen geïntegreerd worden in "gewone" buurten en er in sociale projecten ook gewone koopwoningen gebouwd worden om diversiteit aan te moedigen (dus itt een lap grond omvormen tot 1 grote sociale wijk).
Spijtig genoeg werkt het in de praktijk niet zo omwille van politieke invloeden die projectontwikkelaars uitoefenen. Hier in Hasselt hebben ze Blauwe Boulevard uitgerold; megalomane luxeproject met allemaal nieuwbouwappartementen over een stuk van paar hectare groot waarvan sommigen over de 1 miljoen euro gaan. Geen enkel plaats voorzien voor sociale appartementen of woningen want het zou de uitstraling van het project verpesten. Heeft de projectontwikkelaar dan een poging ondernomen om alle sociale woningen (die ook op de Blauwe Boulevard aanwezig moesten zijn maar ook op allerlei andere locaties in de binnenstad) in een uithoekje aan de andere kant van een stad tegen de spoorlijn te plaatsen, in een woonwijk, om in samenwerking met de stad aan de quota te voldoen. Natuurlijk werd dit afgeschoten, ook op provincieniveau. 6 jaar verder, en geen vooruitgang :) buiten dan in de portefeuilles van bepaald individuen.

Maar daar moet je dan wel heel voorzichtig mee zijn. Want sociale woningen kunnen de hele wijk beïnvloeden.

K stelde me zonet de vraag.. of jullie zouden wonen naast een woonblok van sociale woningen?
Ik zoek momenteel een huis te koop en moest er een huis te koop staan naast een sociale woonblok, dan pas ik.

K stelde me zonet de vraag.. of jullie zouden wonen naast een woonblok van sociale woningen?
Ik zoek momenteel een huis te koop en moest er een huis te koop staan naast een sociale woonblok, dan pas ik.
Wij hebben onlangs een woning gekocht in een straat waar de andere kant 8 sociale koopwoningen heeft en waarboven nog 14 sociale huurappartementen zijn (en dan nog eens in de armste wijk van Ieper). Geen enkel probleem daarmee (wij verhuren het wel als vakantiewoning, maar denken er sterk aan om er ooit zelf te gaan wonen).

Je zou verschieten hoeveel sociale woningen er zijn zonder dat je het zou weten.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen de woonblokken op de Luchtbal (om een toch wel berucht voorbeeld te geven) en de doorsnee sociale woonwijk met vooral koopwoningen.
Meestal zijn die woonwijken net iets uniformer qua uitzicht dan de gemiddelde Vlaamse lintbebouwing.

En zoals JPV zegt zijn veel sociale woningen even deftig als eender welk ander gebouw, soms zelfs deftiger.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen de woonblokken op de Luchtbal (om een toch wel berucht voorbeeld te geven) en de doorsnee sociale woonwijk met vooral koopwoningen.
Meestal zijn die woonwijken net iets uniformer qua uitzicht dan de gemiddelde Vlaamse lintbebouwing.

En zoals JPV zegt zijn veel sociale woningen even deftig als eender welk ander gebouw, soms zelfs deftiger.
Tivoli Greencity is er een mooi voorbeeld van.
Koopwoningen, sociale woningen, een enorm groen, ecologisch en sociaal karakter. Dat is iets wat brussel nodig heeft.
Had ik brusselaar geweest had ik er direct willen wonen.
Tivoli_30000m2-2.jpg

Laatst bewerkt:
Wij hebben onlangs een woning gekocht in een straat waar de andere kant 8 sociale koopwoningen heeft en waarboven nog 14 sociale huurappartementen zijn (en dan nog eens in de armste wijk van Ieper). Geen enkel probleem daarmee (wij verhuren het wel als vakantiewoning, maar denken er sterk aan om er ooit zelf te gaan wonen).

Je zou verschieten hoeveel sociale woningen er zijn zonder dat je het zou weten.
Een sociale koopwoning... Dan hebt ge toch al kapitaal eigenlijk... Enfin in leuven toch... kvind het vreemd hoe men op sommige zaken dat kan plakken

Een sociale koopwoning... Dan hebt ge toch al kapitaal eigenlijk... Enfin in leuven toch... kvind het vreemd hoe men op sommige zaken dat kan plakken
een kleiner kapitaal dan een normaal gegoede mens. Bij sociale koopwoningen is de prijs zowieso lager dan de normale marktprijs.
Dat kan door sponsoring van de huisvestingsmaatschappijen dmv financiele injecties of soms zijn de maatschappijen gewoon bouwheer.
De afwerkingsgraad is vaak wel van een lager niveau en door te werken met bouwteams kan wel voor een heel scherpe prijs gebouwd worden.
Momenteel een project meergezinswoning in oplevering dat toch wel architecturaal te pruimen is en een tweede zit in ontwerp.
Beide houtskeletbouw, enorm performant qua energieverbruiken wat dan weer een besparing is voor de bouwheer.
Knipsel.png

een kleiner kapitaal dan een normaal gegoede mens. Bij sociale koopwoningen is de prijs zowieso lager dan de normale marktprijs.
Dat kan door sponsoring van de huisvestingsmaatschappijen dmv financiele injecties of soms zijn de maatschappijen gewoon bouwheer.
De afwerkingsgraad is vaak wel van een lager niveau en door te werken met bouwteams kan wel voor een heel scherpe prijs gebouwd worden.
Momenteel een project meergezinswoning in oplevering dat toch wel architecturaal te pruimen is en een tweede zit in ontwerp.
Beide houtskeletbouw, enorm performant qua energieverbruiken wat dan weer een besparing is voor de bouwheer.
Knipsel.png
Ja, maar het aantal mensen dat dan ook nog is in aanmerking komt is ook "miniem" hé. Enfin ja, toenk de prijzen meer dan 10 jaar geleden bekeek en dan de voorwaarden om daarin te mogen vallen, vroeg ik me gewoon af hoe iemand - die daarvoor in aanmerking komt - dat kan betalen.

Terug
Bovenaan