Fraude El Kaouakibi

Wat zouden ze te winnen hebben bij zwart geld geven aan haar? Sponsoring kan je nog mooi fiscaal afschrijven, maar dan moet het wel wit zijn.
Tjah, ze heeft blijkbaar twee van die dure eigendommen met als enige doel ze te verhuren op dagbasis via Airbnb en dergelijke, is niet de eerste keer dat zulke constructies gebruikt worden om zwart in wit te toveren...

Ik dacht dat die villa aan iets van een 860€ per dag ging, dat is aan een (al dan niet fictieve) bezetting van 75% 240,000 witte eurootjes op een jaar hé.

Ik zeg helemaal niet dat het zo gegaan is, maar is nu ook niet weer echt van de pot gerukt scenario hé...

Tjah, ze heeft blijkbaar twee van die dure eigendommen met als enige doel ze te verhuren op dagbasis via Airbnb en dergelijke, is niet de eerste keer dat zulke constructies gebruikt worden om zwart in wit te toveren...

Ik dacht dat die villa aan iets van een 860€ per dag ging, dat is aan een (al dan niet fictieve) bezetting van 75% 240,000 witte eurootjes op een jaar hé.

Ik zeg helemaal niet dat het zo gegaan is, maar is nu ook niet weer echt van de pot gerukt scenario hé...
Wie betaalt er nu 860eur per dag om in een villa te zitten?

goh, ja daarom dat bij al die provinciale ploegen nog veel zwart geld rondgaat hé, om dan vip plaatsen te hebben etc.... ge kunt shit in natura wel nog altijd laten rondgaan hé.

Maar waarom zouden ze haar zwart geld geven? Wat krijgen ze er voor terug?
Bij de voetbal krijgen ze 'eigenaarschap' van de ploeg terug.
Bij die airbnb heeft Sihame het zwarte geld wit gemaakt, maar daarmee is degene die haar het zwart geld gaf nog niets mee gewonnen.

Maar waarom zouden ze haar zwart geld geven? Wat krijgen ze er voor terug?
Bij de voetbal krijgen ze 'eigenaarschap' van de ploeg terug.
Bij die airbnb heeft Sihame het zwarte geld wit gemaakt, maar daarmee is degene die haar het zwart geld gaf nog niets mee gewonnen.
Net wel, zijn zwart geld is wit geworden. Hypothetisch: Stel dat die dan 'consulting' factureert is de cirkel rond. Als die consulting gefactureerd wordt vanuit een subsidiepot...

Net wel, zijn zwart geld is wit geworden. Hypothetisch: Stel dat die dan 'consulting' factureert is de cirkel rond. Als die consulting gefactureerd wordt vanuit een subsidiepot...
Als dat het geval zou zijn, gaat er hier wel nog een heel zware beerput opengehaald worden.
Zoiets valt gewoon keihard op als dat over serieuze bedragen gaat.

Als dat het geval zou zijn, gaat er hier wel nog een heel zware beerput opengehaald worden.
Zoiets valt gewoon keihard op als dat over serieuze bedragen gaat.
Wel, er is dus inderdaad iets dat opgevallen is.

Dat is uiteindelijk de reden van héél de shitstorm waar ze nu in zit hé, ergens is er toch iemand die zich vragen is beginnen stellen en heel die afaire is beginnen onderzoeken...

Wel, er is dus inderdaad iets dat opgevallen is.

Dat is uiteindelijk de reden van héél de shitstorm waar ze nu in zit hé, ergens is er toch iemand die zich vragen is beginnen stellen en heel die afaire is beginnen onderzoeken...
Is dat de oorzaak? Doordat ze wat onvoorzichtig is geweest met airbnb (hebben we daar eigenlijk een bron voor dat er hier veel zwart geld witgewassen is?) is er een onderzoek gestart?
Niet omdat ze gigantisch veel subsidies heeft waar niet zo veel return tegenover staat?

Let op hé, ik heb nergens gezegd dat er effectief witwaspraktijken aan de gang zijn. Is allemaal maar hypothetisch, maar de "fundatie" voor zulke praktijken is er ontegensprekelijk wel.

De discussie is een beetje gekomen door mijn opmerking dat het zo stil geworden was rond haar zo snel opgebouwd privé vermogen.

Het onderzoek is trouwens gestart wegens vermoeden van fraude binnen LGU zelf, op vraag van een aantal leden van de raad van bestuur die volstrekt geen inzicht in de boekhouding kregen na herhaaldelijk hier naar te vragen, niet omdat er weinig return of zo zou tegenover de subsidies staan.

En die fraude lijkt nu toch alvast bevestigd met redelijke sommen die via allerhande andere vennootschappen van El Kaouakibi naar haar privé lijken overgevloeid geweest te zijn. Toch voldoende bevestigd om voor de stad Antwerpen reden te zijn om haar privé onroerend goed onder bewarend beslag heeft laten leggen (rumoer was dat die eigendommen heel plots te koop waren aangeboden).

Ik kijk nu toch echt uit naar wat VDL uit zijn Oostendse mouw gaat schudden.
VDL is niet lukraak gekozen natuurlijk, kent als geen ander hoe alles werkt - SEK zal dus niet de enige zijn en daar zal VDL handig gebruik van maken, dat wordt dus in het beste geval een boete van niemendal wegens slordigheden. Zo niet zou men mss één en ander kunnen lekken waarbij ook anderen in het vizier komen - de hand bijten die je voedt is "not done" uiteraard.

Dat is hier precies finance voor criminelen (de dummy editie):

- Air BnB, Booking.com enz... lijken me geen goede manier om geld wit te wassen. Die platformen registreren alle boekingen en de identiteit van de bezoekers. Bovendien liggen dit soort platformen al in het vizier van de fiscus en wordt er vaak ook betaald via dat platform. Nee, witwassen doe je via kanalen waar veel anoniem gebeurt en over het algemeen cash kan worden betaald. Een car-wash bijvoorbeeld: er kan de hele dag niemand geweest zijn maar 's avonds steek je zwart geld in de kassa alsof er die dag X klanten zijn gepasseerd. Zwart wordt wit. Dit is de truc die vaak gebruikt wordt om geld afkomstig uit criminele activiteiten te - euh - 'regulariseren'.

- Zwart geld witwassen via een op subsidies terende vzw? Het kan. Echter nog niets over die piste gelezen. Trouwens El Kaouakibi deed het andersom he. Geld verduisteren: wit geld verduisteren (dus zwart maken). Kan perfect bij VZW's... Heel wat sportclubs uit de lagere regionen passen dit ook graag toe: de plaatselijke ondernemer geeft 500 euro aan de sportclub en krijgt een factuur 1000 euro. Factuur naar de boekhouder en de resterende 500 euro verdwijnen in de zwarte kas. Ondernemer heeft kosten gemaakt en drukt zo zijn bruto winst maar een deel van die kosten zijn er enkel op papier. Het geld is naar de zwarte kas gevloeid. Betrokkene heeft dit met haar eigen ondernemingen gedaan. Vennootschap van EK levert voor 500 euro iets aan haar VZW, de VZW ontvangt echter een factuur voor 1000 en verschil is zwart. Et voila... It's that simple.

- My two cents maar afgaande op het boekhoudkundige geklungel van de betrokkene acht ik de kans klein dat ze een uitgekiend witwas circuit op poten heet gezet zoals de families die de drugsmarkt hier controleren.

- Die verloningen waarover sprake zijn niet in die mate spectaculair dat het algoritme van de fiscus een alarm zal doen afgaan. Jaarlijks, 100.000 als zelfstandige bedrijfsleider factureren is een bedrag waarmee je echt wel onder de radar van de fiscus blijft hoor.

- Blanco cheques? Serieus blijven he... EK heeft subsidies ontvangen op basis van haar pitch en de bijhorende beloftes. Je kan Stad Antwerpen, Open VLD, De Croo, ... behoorlijk naïef noemen in de toekenning en de administratie heeft zeker nagelaten om hun dossiers goed op te volgen maar het is nu ook niet zo dat EK zelf kon kiezen welk bedrag ze van de staatskas naar haar VZW liet vloeien.

- In elk geval: dit is verwerpelijk maar by far niet de grootste financiële sjoemelzaak. België zit vol met dit soort schandalen. Zoek maar 's wat verder als EK alleen.

Laatst bewerkt:
Wie betaalt er nu 860eur per dag om in een villa te zitten?
Je moet wat verder kijken als je neus lang is... Ik kan wel heel wat situaties verzinnen:

- Seminaries
- Events
- Orgieën
- Een welstellende vrouw of man die 's discreet een scheve schaats wilt rijden
- Zeer korte verblijven van diplomaten, sterren, ... Misschien Jessica Springsteen of die kleine van Bill Gates als ze hun pony komen bezoeken in België
- Mensen die privacy willen als ze in A'pen moeten zijn voor een nieuwe steen
- ...

Soit, ik heb er de middelen niet voor maar kan me wel de fantasie om een paar situaties te kunnen verzinnen. Wettelijke en minder wettelijke :)

Ik denk dat het net andersom gaat. Sponsoring aan voetbalclubs, vzw's en dergelijke is goed om geld te onttrekken van een vennootschap en zo dus 'zwart' te maken.

Ik denk dat het net andersom gaat. Sponsoring aan voetbalclubs, vzw's en dergelijke is goed om geld te onttrekken van een vennootschap en zo dus 'zwart' te maken.
Tenzij je teveel zwart geld hebt en je wilt zaken aankopen waarvoor je wit geld nodig hebt.
Zit je op 500k zwart geld en wil je onroerend goed kopen, zal het eerst wit moeten worden. Waarvoor dienen al die nachtwinkels anders.

Tenzij je teveel zwart geld hebt en je wilt zaken aankopen waarvoor je wit geld nodig hebt.
Zit je op 500k zwart geld en wil je onroerend goed kopen, zal het eerst wit moeten worden. Waarvoor dienen al die nachtwinkels anders.

Je hebt helemaal gelijk...

- De lokale voetbalploeg sponsoren: vehikel om geld te verduisteren (dus zwart maken)
- Een nachtwinkel openen: vehikel om geld wit te wassen

Via een voetbalclub witwassen zie ik niet meteen hoe je dat zou doen... Tenzij je natuurlijk de inkomsten aan de kassa (bvb. er is 1000 man komen kijken en in werkelijkheid zat er 2 man en een paardenkop) kunstmatig oppompt...

Beetje bij beetje

En dat allemaal voor de "stem van de kiezer"

Hopelijk krijgen we binnen X aantal maanden eens een overzicht van het totaal ontvangen bedrag want ik vermoed dat dit nog maar een fractie van de werkelijke som is, heb ondertussen ook eens de website van LGU doorgenomen - hele veel fancy woordjes maar verder ... mss eens een rapportje vragen met de realisaties en dat ook eens laten evalueren, uiteraard publiek want gefinancierd met publieke middelen. Graag ook eens onderzoeken waarom privé investeerders zou happig geweest zijn wat bij te passen want door de jacht op SEK blijven anderen netjes buiten schot - dat potje zal potentieel nog sterkere geuren verspreiden.

Mss moeten we eens een referendum organiseren met de vraag of we akkoord zijn om een stukje belastinggeld aan te wenden voor een onafhankelijke onderzoekscommissie, soms moet je eerst wat investeren om later te oogsten.

Terug
Bovenaan