Fraude El Kaouakibi

c6f.gif

Als VDL hierdoor zichzelf in diskrediet kan brengen, zie ik dit als een absolute win!

350.000 euro verduisterd blijkt uit de audit van stad Antwerpen dus al.
iets meer info.

iets meer info.
Die filmpjes die ze de wereld instuurde toont toch aan wat voor doortrapte leugenaars politici kunnen zijn. Huiveringwekkend.

iets meer info.
Ik denk dat er nu vooral ook stappen moeten ondernomen worden bij de administraties op alle niveaus, dus niet enkel Antwerpen en Mechelen maar ook gewestelijk en federaal, om sneller controles te doen op dergelijk grote subsidies. Als je ziet hoe kleinere vzw's bij wijze van spreken elke euro moeten gaan verantwoorden terwijl de grotere vzw's als vertrouwelijk worden aanzien en pas na tien jaar ofzo worden gecontroleerd...

... of een hand boven het hoofd wordt gehouden. Een onafhankelijk controleorgaan (niet beïnvloed door (partij)politiek zou hier wenselijk zijn.

Die filmpjes die ze de wereld instuurde toont toch aan wat voor doortrapte leugenaars politici kunnen zijn. Huiveringwekkend.
Of gewoon hoe hard ze haar eigen leugens geloofde. Uiteindelijk hangt het er maar vanaf van wat je er zelf van vindt hé. Als ze die malversaties heeft gedaan niet om haar eigen buidel te spijzen maar om ervoor te zorgen dat haar andere bedrijven rendabel waren EN op voorwaarde dat van waar ze het geld devieerde hierdoor even performant was. Dan zullen mensen zeggen, ach ja dat komt gewoon overeen met de subsidie gebruiken voor x en de fondsen die ze zelf heeft binnengekregen met activiteiten voor die jongeren doorgesluist als hulpkapitaal voor onder andere a womens view of wanna work. Want ja zulke oogpunten zijn echt belangrijk voor de vrouwen of de zwakkeren in de samenleving hé.

Ik deed het echt, ik zweer dat op mijn communiezieltje, enkel en alleen maar met goede bedoelingen. In de boekhouding is het gewoon een beetje slordig verwoord.
Maar laat mij duidelijk zijn, ik heb te veel uit handen gegeven en de verkeerde mensen vertrouwd. Ik heb gewoon die zaken blindelings getekend, ik ging namelijk er vanuit dat het zo wel in orde was.
Kortom slordig niet frauduleus hoor. Je moet achter persoon x of y gaan die dit heeft opgesteld. Ik heb het gewoon maar getekend...

En uiteindelijk als je omringd wordt door mensen die u zeggen, je mag er zelf ook wel iets aan overhouden hé voor al uw goed werk. Dan is een loonsverhoging van 60k naar 100k nu eenmaal niet zo onlogisch. Uiteindelijk was zij het uithangbord. Ze is geen communiste hé en zit ook niet bij de partij van de communisten voor een reden (en de NVA zijn zeer zeker ook geen communisten indien ze zich daar had bij aangesloten...)
Ik denk dat er nu vooral ook stappen moeten ondernomen worden bij de administraties op alle niveaus, dus niet enkel Antwerpen en Mechelen maar ook gewestelijk en federaal, om sneller controles te doen op dergelijk grote subsidies. Als je ziet hoe kleinere vzw's bij wijze van spreken elke euro moeten gaan verantwoorden terwijl de grotere vzw's als vertrouwelijk worden aanzien en pas na tien jaar ofzo worden gecontroleerd...
Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met de grootte ervan. Wel eerder met de duur van de organisatie (en openlijk goede werk dat ze deed !!), de charme van de personen in kwestie en de gevoeligheid van het thema. Daarnaast zal het feit dat ze op goede voet stond met politiekers alsook het racismeshaming mogelijk van toepassing geweest zijn. (had namelijk een tijd geleden in deze thread een link gelezen dat zij er haar hand niet voor omdraaide om als ze haar zin niet kreeg het woordje racisme te gebruiken om monden te snoeren - maar vindt het niet direct terug :( )

... of een hand boven het hoofd wordt gehouden. Een onafhankelijk controleorgaan (niet beïnvloed door (partij)politiek zou hier wenselijk zijn.

Kun je niet tegenhouden. Geen enkele ambtenaar gaat zeggen foert ik doe dat ook al wil de burgemeester dat niet. Of hebben ze expliciet de opdracht gekregen om haar x budget te voorzien. Die voert maar gewoon uit.

Daarnaast was het principe van het statuut nu eenmaal een soort barrière hiertegen. Maar met copernicus hebben ze natuurlijk die barrières al kapot gemaakt (het zijn nu managers ipv ambtenaren die aan het hoofd van de dienst staan om zogezegd beter kunnen samen te werken met de minister / verantwoordelijke). En onder impuls van de liberalere tak is er helemaal geen nood aan statutairen.

Dus ja wat verwacht je. En dan moet je daar echt geen nieuwe controleorgaan voor installeren dat terug geld kost. Gewoon uw systeem gewoon terug voorzien zoals het was. En die drang naar contractuelen terug de vuilbak in steken.

Laatst bewerkt:
Als ze die malversaties heeft gedaan niet om haar eigen buidel te spijzen
Goh, als ge een kast in uw woning laat wrappen, en dan expliciet vraagt om daar "een vage benaming" aan te geven en een ander factuuradres, dan is dat niet een gevalletje van "oeps", maar "uitgekookt en berekend de boel belazeren".

Goh, als ge een kast in uw woning laat wrappen, en dan expliciet vraagt om daar "een vage benaming" aan te geven en een ander factuuradres, dan is dat niet een gevalletje van "oeps", maar "uitgekookt en berekend de boel belazeren".

Inderdaad, het is ook een slippery slope he.
Wat @Renegadexxripxx zegt kan perfect inderdaad in het begin haar gedacht zijn. En natuurlijk als ge in ene keer in zo een straatje zit is het makkelijker om een volgend stapke en nog eentje en nog eentje te zetten

Zoals ik het las was niet zij degene die die beslissing heeft genomen hé. Ik geloof zelfs dat het haar partner was. Indien ik mij het mailverkeer nog goed herinnerde. Of hell... iemand anders heeft die mail gestuurd op mijn account. Ik heb dat niet gedaan... ik ben gehackt / slachtoffer van vertrouwensbreuk.

Zoals ik het las was niet zij degene die die beslissing heeft genomen hé. Ik geloof zelfs dat het haar partner was. Indien ik mij het mailverkeer nog goed herinnerde. Of hell... iemand anders heeft die mail gestuurd op mijn account. Ik heb dat niet gedaan... ik ben gehackt / slachtoffer van vertrouwensbreuk.

Ik weet niet in hoe verre mate iemand zo'n excuus kan gebruiken bij vervalste facturen tussen je eigen bedrijven? :p

En het lijkt er volgens de stad ook op dat er facturen vervalst werden, zes in totaal, ter waarde van zo'n 54.000 euro, waarvan het de bedoeling zou geweest zijn om te verhullen dat subsidiegeld naar haar privébedrijven ging.

Dit is ook geen goed nieuws:

En dan een opvallend zinnetje: "Door de nauwe band en de samenwerking in vertrouwen ontbrak de kritische blik." Dat zou zijn vastgesteld op basis van mailverkeer, maar over die mails wordt verder niet gerept en er wordt ook niet bij verteld wat dat precies betekent, "een nauwe band". Althans niet in de samenvatting van de audit. Dat die band er was, is hoe dan ook opvallend: al sinds 2015 circuleerden er verhalen over mogelijke malversaties bij LGU door Sihame El Kaouakibi.

Ik denk niet dat gemeentes eigenlijk bekwaam genoeg zijn om zelf "auditor" te spelen. Beter om een derde partij bij te betrekken. (Oftewel een big-4 audit sturen of een overkoepelende overheidsauditor te gebruiken. (Audit Vlaanderen?). Als ze in de grootste stad van Vlaanderen al niet lukt, je kan je dan niet voorstellen hoe het moet zijn bij kleinere gemeentes :p.

Nochtans elementaire zaken:

Ook daar was de controle onvoldoende. Er ontbreken niet alleen stukken, er was kennelijk ook geen controle op die ontbrekende stukken.

Geen stukken is geen bewijs. Zo simpel is dat. Vrij elementair :p. Dat is geen "sloridig" boekhouden meer. Dat is de basisregels overtreden.

een deugdelijk controlemechanisme leek te ontbreken, terwijl heel wat andere en kleinere vzw's wél volop gecontroleerd worden. De vraag is: wie is daarvoor verantwoordelijk?

En dat is beangstigend. Dat betekent dat de "oude" politiek nog altijd serieus aan de gang is.

Stad Antwerpen stelt Lets Go Urban in gebreke, en verbreekt "quasi zeker" de band die het ermee heeft, waarmee LGU er volgende week dus mee zal moeten ophouden. Intussen dient de PVDA klacht in tegen het Antwerpse stadsbestuur bij het integriteitsbureau vanwege "het stadsbestuur (De Wever & Ait Daout) kende bijzonder hoge steun toe aan Let’s Go Urban, zonder het gebruik daarvan grondig te laten controleren en zette zo de deur open voor misbruik".

Ondertussen blijkt dat SEK haar jaarloon verhoogd had naar 100.000€/jaar als CEO van LGU.

Stad Antwerpen stelt Lets Go Urban in gebreke, en verbreekt "quasi zeker" de band die het ermee heeft, waarmee LGU er volgende week dus mee zal moeten ophouden. Intussen dient de PVDA klacht in tegen het Antwerpse stadsbestuur bij het integriteitsbureau vanwege "het stadsbestuur (De Wever & Ait Daout) kende bijzonder hoge steun toe aan Let’s Go Urban, zonder het gebruik daarvan grondig te laten controleren en zette zo de deur open voor misbruik".

Ondertussen blijkt dat SEK haar jaarloon verhoogd had naar 100.000€/jaar als CEO van LGU.
Het zou prachtig zijn mocht men de betrokkene volledig vrijspreken en een schadevergoeding toekennen en het stadsbestuur een straf opleggen - liefst een type straf waarbij ook aanspraak op het privé vermogen kan gemaakt worden in combinatie met een levenslang verbod om voor eender welke overheidsdienst te werken. Zomaar geld toestoppen is dan een vorm uitlokking.

kwestie van eens door te schieten in de andere richting, mss zal men dan wat meer betrokkenheid en verantwoordelijksheidszin tonen.

Het zou prachtig zijn mocht men de betrokkene volledig vrijspreken en een schadevergoeding toekennen en het stadsbestuur een straf opleggen - liefst een type straf waarbij ook aanspraak op het privé vermogen kan gemaakt worden in combinatie met een levenslang verbod om voor eender welke overheidsdienst te werken. Zomaar geld toestoppen is dan een vorm uitlokking.

kwestie van eens door te schieten in de andere richting, mss zal men dan wat meer betrokkenheid en verantwoordelijksheidszin tonen.
Geldt dat dan evengoed voor De Croo junior die ook probleemloos een blanco cheque aan El Kaouakibi gegeven heeft? Of gaan we enkel naar het Antwerps stadsbestuur kijken? Jan Jambon heeft ook nog een quasi blanco cheque gegeven voor in Molenbeek nog wat geld te gaan verkwisten, benieuwd wat Sihame daarmee gedaan heeft.

Fraude kan je natuurlijk niet altijd voorkomen, "intelligente" fraudeurs zullen altijd wel loopholes vinden, maar hier schoot de controle inderdaad wel schromelijk tekort. Combineer dit met een doorgeschoten subsidiecultuur en de klucht van het zogenaamde "sociaal ondernemerschap" - haha, ondernemen met subsidies - en je krijgt dit resultaat.

Ik lees recentelijk precies héél weinig tot niets over onderzoek naar hoe El Kaouakibi en partner aan die 2.46 miljoen onroerend goed geraakt zijn, zogezegd zonder enige hulp van banken (lees: 100% met eigen kapitaal vergaard).

Ik ben opgegroeid vlak in die buurt waar ze die villa heeft gekocht, heb daar een familievriend (gepensioneerde vermogende tandarts) die daar een paar jaar terug ook een villa heeft gekocht (vlak achter de hoek, Boniverlei), en de prijs dat zij zogezegd op papier heeft betaald is zo waanzinnig onrealistisch!
Daar koop je in die buurt nog geen bouwgrond voor van dat formaat, laat staan dat er een villa zou opstaan!

Ik lees recentelijk precies héél weinig tot niets over onderzoek naar hoe El Kaouakibi en partner aan die 2.46 miljoen onroerend goed geraakt zijn, zogezegd zonder enige hulp van banken (lees: 100% met eigen kapitaal vergaard).

Ik ben opgegroeid vlak in die buurt waar ze die villa heeft gekocht, heb daar een familievriend (gepensioneerde vermogende tandarts) die daar een paar jaar terug ook een villa heeft gekocht (vlak achter de hoek, Boniverlei), en de prijs dat zij zogezegd op papier heeft betaald is zo waanzinnig onrealistisch!
Daar koop je in die buurt nog geen bouwgrond voor van dat formaat, laat staan dat er een villa zou opstaan!
Je weet niet wat de afspraken zijn hé. Indien dat een systeem is van lijfrente of... dan kan het wel zijn dat ze dat goedkoop heeft kunnen kopen.

Maar het was goedkoop indien je het bekijkt in functie van de stukjes bouwgrond die ze gekocht had er vlak langs.

Je weet niet wat de afspraken zijn hé. Indien dat een systeem is van lijfrente of... dan kan het wel zijn dat ze dat goedkoop heeft kunnen kopen.

Maar het was goedkoop indien je het bekijkt in functie van de stukjes bouwgrond die ze gekocht had er vlak langs.
Lijfrente zou kunnen, maar twijfelachtig, daar bij quasi alle zulke deals de verkopers er blijven wonen, meestal doen ze het net om er te kunnen blijven wonen. En ze heeft alvast het gebruik ervan daar ze het verhuurt...
Verkoop op lijfrente met volle eigendom kan altijd natuurlijk, maar zulke deals zijn zeldzaam.

Wens je er niet te blijven wonen ben je véél beter af met een gewone verkoop...Als je dan niet lang meer leeft hebben je erfgenamen er tenminste nog iets aan...

Lijfrente zou kunnen, maar twijfelachtig, daar bij quasi alle zulke deals de verkopers er blijven wonen, meestal doen ze het net om er te kunnen blijven wonen. En ze heeft alvast het gebruik ervan daar ze het verhuurt...
Verkoop op lijfrente met volle eigendom kan altijd natuurlijk, maar zulke deals zijn zeldzaam.

Wens je er niet te blijven wonen ben je véél beter af met een gewone verkoop...Als je dan niet lang meer leeft hebben je erfgenamen er tenminste nog iets aan...
Of je moet geen erfgenamen meer hebben en gecharmeerd geweest zijn rond haar persoon/sociaal ondernemerschap/ etc...

Punt was gewoon dat wij het niet weten. Het is het onderzoeken waard. Maar aan de andere kant kon ik een 8 tal jaar geleden een woning ook aankopen voor 75k terwijl de waarde ervan minstens 150 - 200k was. Er waren gewoon omstandigheden die de woning onaantrekkelijk maakte.

Was een woning op nog geen 50m van mijn ouderlijke woning. Maar omdat ik werkte in brussel was dat gewoon niet interessant voor mij.

Vandaar dat ik het schreef hé, kan altijd!

Alleen, het is daar nu zo stil rond.

En pas op, die 400K€ villa is natuurlijk ook maar een klein stukje uit die bijna 2.5 miljoen € koek...

Want wat ik tot nog toe lees is dat ze wat gefoefelaarij ten bedrage van een paar honderd duizenden euro's kunnen terugvinden, en dat dat dan nog verre van allemaal persoonlijke verrijking zou zijn...

Koppels die op haar leeftijd zulk een eigen vermogen bijeen vergaard hebben, zekers wanneer ze geen "ruggesteuntje" van thuis uit hebben gekregen (zoals ondernemersfamilies etc) , zijn nu eenmaal zéér dun gezaaid, en van de meesten die het wel hebben gedaan is dan ook bekend hoe of met wat ze het hebben vergaard...

Terug
Bovenaan