Fraude El Kaouakibi

Kan het gerecht eigenlijk de overheid in gebreke stellen wegens nalatigheid, verkwisting van publieke middelen .... mocht ik rechter zijn: ik deed het. Kwestie van ook eens wat gevolgen aan die zogezegde verantwoordelijkheden te koppelen, want daar hebben onze politici toch hun mond van vol of niet?

Vandaag in De Tijd ook een simpel artikel over subsidies

Kan het gerecht eigenlijk de overheid in gebreke stellen wegens nalatigheid, verkwisting van publieke middelen .... mocht ik rechter zijn: ik deed het. Kwestie van ook eens wat gevolgen aan die zogezegde verantwoordelijkheden te koppelen, want daar hebben onze politici toch hun mond van vol of niet?

kleine samenvatting van dat artikel? paywall helaas.

De overheid schuift systematisch eigen taken door naar het middenveld. Taken die ze wel relevant vindt maar zelf niet wil uitvoeren of aanbesteden. Je kan hier op twee manieren naar kijken: een sterke overheid die die taken terug zelf opneemt of onder contract laat uitvoeren; ofwel een slanke overheid die die taken gewoon niet meer financiëert.
Dit is zowat de slechte middenweg, de taken zijn blijkbaar wel relevant genoeg om er 1/3 van de begroting heen te sluizen, maar niet belangrijk genoeg om (blijkbaar) deftig te monitoren of af te lijnen.

Uiteraard is het niet zo zwart/wit en zullen er altijd belangrijke projecten zijn die gesubsidieerd worden, maar pfoe, 1/3 van de begroting, dat lijkt best veel.

De overheid schuift systematisch eigen taken door naar het middenveld. Taken die ze wel relevant vindt maar zelf niet wil uitvoeren of aanbesteden. Je kan hier op twee manieren naar kijken: een sterke overheid die die taken terug zelf opneemt of onder contract laat uitvoeren; ofwel een slanke overheid die die taken gewoon niet meer financiëert.
Dit is zowat de slechte middenweg, de taken zijn blijkbaar wel relevant genoeg om er 1/3 van de begroting heen te sluizen, maar niet belangrijk genoeg om (blijkbaar) deftig te monitoren of af te lijnen.

Uiteraard is het niet zo zwart/wit en zullen er altijd belangrijke projecten zijn die gesubsidieerd worden, maar pfoe, 1/3 van de begroting, dat lijkt best veel.

Wel te noteren dat het bedrag van 13 miljard geen subsidies zijn op zijn vzw's.

Zitten rsz kortingen tussen van bedrijven, werkingskosten van onderwijs, investeringspremie,...

Dat is geen 13miljard aan wannawork toestanden.

Openbaar maken van de subsidiestromen gaat niet veel helpen. Iemand moet de moeite doen om het te controleren.

Ik herinner mij bijvoorbeeld een website gemaakt om mensen terug te lokken naar de westhoek voor hoog opgeleide jobs. Gekoppeld met een reclamecampagne in diverse media. Ik keek er eens naar en er stonden twee jobs.op :p. Ook een verspilling van geld gefinancierd door publiek geld.

‘De morele verantwoordelijkheid voor de zaak El Kaouakibi ligt bij de politici die haar subsidieerden’​

Schonen titel in ieder geval.

Zoals eerder al gepost heeft dat principe weinig te maken met de werking van OpenVLD, dat is een politieke partij en geen rechtbank waar strafzaken worden beslecht zodat ge een juridische uitspraak krijgt waar de staat iets mee is. Zoals hierboven al vermeld hebben zowel Lachaert als Somers de ene week op televisie de kaart van trial by media getrokken, om Sihame slechts een week erna uit de partij te zetten omdat het bewijs te groot en te onderbouwd werd. Ondanks dat ontslag is aan het principe onschuldig tot het tegendeel bewezen is niets veranderd, want dat geldt hier niet. Net zoals dat het geval is bij het ontslag van De Pauw bij de VRT. Of toch niet in die context dat gij lijkt te bedoelen.

Natuurlijk heeft dat principe iets te maken met de werking van de OVLD, of denk je dat het daar anders werkt dan overal? Een ontslag mag niet zomaar ongegrond zijn. Dat ze niet dezelfde standaarden of procedures moeten hanteren als in een rechtszaak, mee eens. Maar zeker als het over verkozenen gaat, dan is het toch van belang om degelijk te werk te gaan.
Maar zelfs àls het niet technisch gezien noodzakelijk is, vind ik het nog altijd meer dan wenselijk om zoiets te hanteren, zo lang mogelijk. Zodra het bewijs dan te groot en te onderbouwd wordt, is die "zo lang mogelijk" overschreden en is het einde verhaal. Het ene hoeft dus het andere niet uit te sluiten, maar uitgaan van "onschuldig tot het tegendeel bewezen is", blijft een principe dat na te streven is.

Natuurlijk heeft dat principe iets te maken met de werking van de OVLD, of denk je dat het daar anders werkt dan overal? Een ontslag mag niet zomaar ongegrond zijn. Dat ze niet dezelfde standaarden of procedures moeten hanteren als in een rechtszaak, mee eens. Maar zeker als het over verkozenen gaat, dan is het toch van belang om degelijk te werk te gaan.
Maar zelfs àls het niet technisch gezien noodzakelijk is, vind ik het nog altijd meer dan wenselijk om zoiets te hanteren, zo lang mogelijk. Zodra het bewijs dan te groot en te onderbouwd wordt, is die "zo lang mogelijk" overschreden en is het einde verhaal. Het ene hoeft dus het andere niet uit te sluiten, maar uitgaan van "onschuldig tot het tegendeel bewezen is", blijft een principe dat na te streven is.
Is een politieke partij een werkgever? Voor medewerkers e.d. wss wel maar voor actief zetelende politici? Trekken die nog een loon extra betaald door hun partij? Was het niet dat een deel van het loon van een politieker naar de partij diende teruggestort te worden? (afdracht aan de partij)

Indien dit zo is kan je toch moeilijk van een werkgever/werknemer relatie spreken en heeft de OVLD toch het recht om mensen uit de partij te zetten zonder de standaard procedures te volgen van een normale werknemer? Er dienen toch partijrichtlijnen ondertekend en gevolgd te worden door de leden? Bij schending van deze heeft de partij al wat meer recht natuurlijk.

Is een politieke partij een werkgever? Voor medewerkers e.d. wss wel maar voor actief zetelende politici? Trekken die nog een loon extra betaald door hun partij?
Fractieleiders e.d.m. krijgen nog een extra vergoeding, maar dat doet er hier weinig toe. Als zetelend parlementslid verandert er voor haar niets, ze is enkel uit de partij gezet (enfin ja technisch gesproken is ze er uit gestapt nadat de partij de procedure had opgestart).

Het vermoeden van onschuld is dan misschien nog een "na te streven principe", het heeft totaal niet dezelfde waarde als in een rechtbank. Een partij moet in de eerste plaats haar eigen belangen (en die van haar kiezers) behartigen. Ik vind dat te vergelijken met een filmstudio die een acteur ontslaat die op minder fraaie wijze in het nieuws is gekomen, die doen dat ook vooral om het succes van de film niet te hypothekeren.

Schonen titel in ieder geval.

Geschreven door een "inclusie- en diversiteitsconsulent"... Tja, uiteraard zal die stellen dat (en ik citeer) ‘niet de subsidies moeten geëvalueerd worden, wel de politici die ze uitdelen.'
Dat is "Wij van WC-Eend", alleen heeft WC-Eend veel meer nut dan al die geforceerde inclusie- en diversiteitswaanzin van tegenwoordig.

Er komt een dieprode begroting aan post-corona. Als je ziet hoe absurd veel subsidies er uitgedeeld worden door de diverse regeringen van dit land, dan lijkt dat mij een ideaal doelwit om het mes in te zetten en zo weinig mogelijk mensen pijn te doen. Behalve dan natuurlijk degenen die van die subsidies leven zonder wezenlijke, nuttige tegenprestaties, zoals diversiteitsconsulenten.

Alleen was dat niet wat ge eerst postte, daar stond niets van bewijs te groot of zo lang mogelijk binnen de eigen organisatie. Ge zei letterlijk dat er eerst een uitspraak in een rechtszaak nodig was met een referentie naar vermoeden van onschuld, dus een criminele rechtszaak, alvorens haar partij hoort in te grijpen met een ontslag:
eigenlijk vind ik het zelfs goed van de VLD dat ze niet ineens voor De Grote Perceptieshow zijn gegaan en haar meteen hebben ontslagen. Dat doe je pas na een rechtszaak (onschuldig tot het tegendeel bewezen is).
En dat is fout. Zoals ze bij Open VLD dus ook niet gedaan hebben. Nahrtent heeft dat ergens in het begin van de thread nog goed uitgelegd dat ze haar op het goede moment geschorst hebben, en dan ook op het juiste moment tot ontslag zijn overgegaan zodra één en ander duidelijk werd in die schorsingsperiode. Een prijzenswaardige aanpak, buiten dat Lachaert wat schlemielig met de term trial by media lag te schermen een week eerder terwijl hij eigenlijk bedoelde dat hij zijn vuile was liefst binnen zou houden, en als ge dat wilt linken aan onschuldig tot het tegendeel bewezen of de lijn van twijfel overschreden is, dan mag dat maar dat is niet hetzelfde als wat ge eerst postte, niet letterlijk en ook niet in de context. Met die tweede post zal iedereen wel min of meer akkoord gaan.

Geschreven door een "inclusie- en diversiteitsconsulent"... Tja, uiteraard zal die stellen dat (en ik citeer) ‘niet de subsidies moeten geëvalueerd worden, wel de politici die ze uitdelen.'
Dat is "Wij van WC-Eend", alleen heeft WC-Eend veel meer nut dan al die geforceerde inclusie- en diversiteitswaanzin van tegenwoordig.
Een typisch artikel van De Morgen dat dezelfde invalshoek dient als die andere artikels die ik op de vorige pagina heb gelinkt, maar toch wat kort door de bocht van u, vind ik.
Die man pleit niet voor meer geld, en zegt dat er regels genoeg zijn maar dat die niet nageleefd werden bij El Kaouakibi haar handeltje. Aangezien ge zaken hoort zoals 350k krijgen en geen facturen moeten voorleggen, is dat misschien niet al te ver van de waarheid, zonder dat ik dat circuit ken. Hij vreest nu dat andere projecten die de bestaande regels wel correct volgden de gevolgen van de laksheid in Sihame haar geval zullen moeten dragen, en vraagt letterlijk in elk antwoord op de vier vragen dat enkel projecten die iets tastbaar kunnen voorleggen als resultaat nog subsidies kunnen krijgen. Dat zou dus net een paar miljoen gespaard zijn in Sihame haar geval!

Het enige waar die consulent wat met spek schiet, is de zin: "Het zijn [...] de mogelijkheden om er zich als politicus mee te identificeren die bepalen of er al of niet steun volgt."
Aangezien niemand zelfs maar enigszins wist waar al die miljoenen vandaan kwamen, is dat soort identificatie of profilering niet erg gelukt, lijkt me. En als dat toch de oorzaak was, dan zijn het rotslechte opportunisten en daar kunt ge ze nu toch echt niet van verdenken.

Een typisch artikel van De Morgen dat dezelfde invalshoek dient als die andere artikels die ik op de vorige pagina heb gelinkt, maar toch wat kort door de bocht van u, vind ik.
Die man pleit niet voor meer geld, en zegt dat er regels genoeg zijn maar dat die niet nageleefd werden bij El Kaouakibi haar handeltje. Aangezien ge zaken hoort zoals 350k krijgen en geen facturen moeten voorleggen, is dat misschien niet al te ver van de waarheid, zonder dat ik dat circuit ken. Hij vreest nu dat andere projecten die de bestaande regels wel correct volgden de gevolgen van de laksheid in Sihame haar geval zullen moeten dragen, en vraagt letterlijk in elk antwoord op de vier vragen dat enkel projecten die iets tastbaar kunnen voorleggen als resultaat nog subsidies kunnen krijgen. Dat zou dus net een paar miljoen gespaard zijn in Sihame haar geval!

Het enige waar die consulent wat met spek schiet, is de zin: "Het zijn [...] de mogelijkheden om er zich als politicus mee te identificeren die bepalen of er al of niet steun volgt."
Aangezien niemand zelfs maar enigszins wist waar al die miljoenen vandaan kwamen, is dat soort identificatie of profilering niet erg gelukt, lijkt me. En als dat toch de oorzaak was, dan zijn het rotslechte opportunisten en daar kunt ge ze nu toch echt niet van verdenken.

Ik ben het voor een keer eens met PvdA, deels toch.
Taken die nu door vzw's en andere organisaties worden uitgevoerd die dermate belangrijk zijn, moeten gewoon ingekanteld worden binnen de overheid, of structureel van fondsen voorzien worden op basis van geleverde prestaties. Het katholiek onderwijs ontvangt ook werkingsmiddelen per leerling.
Subsidies voor allerhande éénmalige projecten of subsidies voor bepaalde mensen hun hobbies (e.g. cultuur) zijn eigenlijk niet oké, want je maakt de ene zijn hobby goedkoper ten koste van de andere (belastingbetalers). De overheid zou zich moeten toeleggen op een beperkter aantal kerntaken. Veel van wat tegenwoordig subsidies krijgt valt daar bezwaarlijk nog onder. Sowieso zal mijn visie van wat kerntaken voor de overheid zijn waarschijnlijk een stuk beperkter zijn dan die van PvdA. Jeugdhoekwerking door middel van urban dance zou er echter al sowieso geen van zijn.

Sihamegate is inderdaad een extreme uitwas, maar laat dat extreme vooral geen argument zijn op het volledige probleem te durven aanpakken.
Een uit de hand gegroeide subsidiecultuur voor alles en nog wat. Ik moest net niet kosten toen ik van Matthias De Clerq - niet toevallig weer OpenVLD eigenlijk - z'n 'knaldrangfonds' hoorde in het journaal. 't (belasting)geld kan niet alleen niet op blijkbaar... dan gaan ze nog van de stomst mogelijke namen voor hun foliekes gebruiken ook.

Alleen was dat niet wat ge eerst postte, daar stond niets van bewijs te groot of zo lang mogelijk binnen de eigen organisatie. Ge zei letterlijk dat er eerst een uitspraak in een rechtszaak nodig was met een referentie naar vermoeden van onschuld, dus een criminele rechtszaak, alvorens haar partij hoort in te grijpen met een ontslag:

En dat is fout. Zoals ze bij Open VLD dus ook niet gedaan hebben. Nahrtent heeft dat ergens in het begin van de thread nog goed uitgelegd dat ze haar op het goede moment geschorst hebben, en dan ook op het juiste moment tot ontslag zijn overgegaan zodra één en ander duidelijk werd in die schorsingsperiode. Een prijzenswaardige aanpak, buiten dat Lachaert wat schlemielig met de term trial by media lag te schermen een week eerder terwijl hij eigenlijk bedoelde dat hij zijn vuile was liefst binnen zou houden, en als ge dat wilt linken aan onschuldig tot het tegendeel bewezen of de lijn van twijfel overschreden is, dan mag dat maar dat is niet hetzelfde als wat ge eerst postte, niet letterlijk en ook niet in de context. Met die tweede post zal iedereen wel min of meer akkoord gaan.
"Maar zelfs àls het niet technisch gezien noodzakelijk is, vind ik het nog altijd meer dan wenselijk om zoiets te hanteren, zo lang mogelijk."
Ik heb niet gezegd dat daar een uitspraak van de rechter voor nodig was, wel dat ik dat meer dan wenselijk vind. Ik vind dat ze hadden moeten wachten tot na de rechtszaak om met ontslag te komen. Dat is niet fout :D

"Maar zelfs àls het niet technisch gezien noodzakelijk is, vind ik het nog altijd meer dan wenselijk om zoiets te hanteren, zo lang mogelijk."
Ik heb niet gezegd dat daar een uitspraak van de rechter voor nodig was, wel dat ik dat meer dan wenselijk vind. Ik vind dat ze hadden moeten wachten tot na de rechtszaak om met ontslag te komen. Dat is niet fout :D
Het is inmiddels duidelijk dat een rechtzaak lang zal aanslepen, en dat ziet niemand bij Open VLD zitten begrijpelijkerwijs. Ik vind een "ontslag" wegens imagoschade alleen al meer dan terecht. De rest is bonus.

Uit een ander topic maar wel toepasselijk hier, liberalen bashen en liegende liberalen is blijkbaar van alle tijden :tongue:

ziu3EiI.jpg

Ja, zover was ik wel. Alleen klopt dat niet meer, hè. Of ga je dat ook toepassen voor alle ex-politici?
Genoeg stokken ode s.pa-hond mee te slaan, lijkt me, zonder van die gymnastiek.
Ja als Dewinter morgen op pensioen gaat en hij verdedigt overmorgen iemand van PvdA, dan zal ik hetzelfde zeggen.

Terug
Bovenaan