Ik schrik toch dat je zo'n kapitaal kunt opbouwen uit subsidieslurperij. Ik dacht dat dit grotendeels idealisten waren die zichzelf amper een euro uitkeerden uit het grote ideaal. Ik ga me toch eens verdiepen in die subsidiekanalen.
Je hebt vzw's met 1 personeel en vrijwilligers(idealisten wellicht idd), maar je hebt vzw's die miljoenen binnenkrijgen, 100'den werknemers hebben enz. Dat laatste zijn strak gerunde bedrijven die voor elke euro verantwoordingsstukken moeten afleggen.
Middenveld is zeer belangrijk voor de lokale overheid.
Unizo-topman Danny Van Assche roept de onderhandelaars over de Vlaamse regering op voorzichtig om te gaan met het middenveld. ‘Een regering die ons negeert, sluit zich op in haar eigen grote gelijk.’
www.tijd.be
Ik moet als lokaal ambtenaar(hoofdkantoor) subsidies goedkeuren voor allerhande vzw's. Van enkele 100'den euro's tot miljoenen euro's.
Het zijn vooral de lokale consulenten(mensen die echt on the field werken) die de vzw's bezoeken, controleren, etc..Wij controleren op afstand op liquiditeit en solvabiliteit.
Geven we soms 10 000 euro aan een vzw, maar kunnen zij onvoldoende verantwoordingsstukken geven, dan eisen wij dat geld terug. Er is wel degelijk controle, maar niet door ons, eerder door collega's die contacten hebben met de vzw's.
Maar pas op, bij sommige vzw's mogen we dat geld niet terugvragen én ook niet verrekenen met toekomstige subsidies.
Waarom niet? Go figure...
Ik denk dat in elke gemeente wel enkele "bevoorrechte" vzw's zijn.
Toevallig waren vrienden en ik ook bezig over het starten van een vzw in sportactiviteiten. Als je ziet hoe bepaalde clubs 2 a 3x per jaar een activiteit organiseren en 15k binnenhalen stel ik mij daar ook vragen bij. Ik kan dan m'n eigen dossier goedkeuren lol

Zolang je maar "maatschappelijk" bezig bent, niet discrimineert en u niet beperkt tot enkel uw dichte vriendenkring. Kheb zowat vanalles zien passeren, maar ook zaken zoals theaterclubs, culturele clubs, huiswerkbegeleiding, sportclubs,... Dusja, moet wel haalbaar zijn.